Olielek
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Olielek
Ha helden en heldinnen,
Mijn AX begint nu toch steeds meer te lekken. (twee druppels per dag)
Het lek zit hem (voornamelijk?) ter hoogte van de koppakking, als je voor de motor staat aan de linkerkant (zie pijl in de eerste foto).
De olie wordt rondgeslingerd tot in de wielkast. :-( Lijkt me niet best als hier mijn distributieriem dagelijks mee te maken heeft...
Ziehier de foto's:
http://members.chello.nl/t.verbeek6/bestanden/olielek/
Is het de koppakking of - zoals ik elders lees - de nokkenas-keerring?
Evt. maak ik (betere) foto's...
Wat kost zo'n reparatie? Wie weet een geschikte peer rond Amsterdam?
Alvast enoooooorrrrrme dank!! En een goede jaarwisseling!
Groet,
Titus
Mijn AX begint nu toch steeds meer te lekken. (twee druppels per dag)
Het lek zit hem (voornamelijk?) ter hoogte van de koppakking, als je voor de motor staat aan de linkerkant (zie pijl in de eerste foto).
De olie wordt rondgeslingerd tot in de wielkast. :-( Lijkt me niet best als hier mijn distributieriem dagelijks mee te maken heeft...
Ziehier de foto's:
http://members.chello.nl/t.verbeek6/bestanden/olielek/
Is het de koppakking of - zoals ik elders lees - de nokkenas-keerring?
Evt. maak ik (betere) foto's...
Wat kost zo'n reparatie? Wie weet een geschikte peer rond Amsterdam?
Alvast enoooooorrrrrme dank!! En een goede jaarwisseling!
Groet,
Titus
Hoeba hoeba!
Zal je koppaking wel zijn, heb die van mij vorige maand vervangen, die had hetzelfde. Er zit een oliekanaal aan die kant van de kop met in de pakking een rubbertje wat niet zo stevig is. Als je koppakking verder wel goed is (goede compressie en geen olie in koelvloeistof of water uit je uitlaat) ben je met alleen vervangen wel klaar en hoef je (denk ik) niet te laten vlakken. Koppaking kost je ongeveer 35e en ik ben 2 dagen bezig geweest met een Haynes erbij, als je hetzelf doet kan je ook gelijk je d-riem vervangen (is als je kop eraf is klein klusje) alleen het spannen wordt lastig maar dat kan daarna ook zelf bij de garage laten doen. Alleen dat kan nooit veel kosten.
Ja dit is zeker weten je koppakking. Als die door gaat dan is het op die plek. Laten doen begint bij 250 euro en laat meteen je distributieriem vervangen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Eric wrote:Citroën garage bij oosterpark / middenweg is prima,
daar mag je namelijk gewoon na 3 weken terugkomen, voor de verplichte aandraai van de bouten voor niks ...
Volgens gerard maas mag je de kopbouten absoluut niet meer natrekken. Volgens de voorschriften zitten ze tot net voor het breekpunt vast.
Of dit moet bij een TU benzine anders zijn dan bij een TUD
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Altijd laten vlakken. Dit zijn de kosten niet (iets van 25Euro) En dan weet je zeker dat het daar niet aan kan liggen.
Vorige eigenaar had de kop niet laten vlakken van mijn diesel en hoppa tijd later wassie weer lek (toen kocht ik em). Maargoed dit kan ook aan zijn rijstijl liggen.
Vorige eigenaar had de kop niet laten vlakken van mijn diesel en hoppa tijd later wassie weer lek (toen kocht ik em). Maargoed dit kan ook aan zijn rijstijl liggen.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Kakelbont wrote:Altijd laten vlakken. Dit zijn de kosten niet (iets van 25Euro) En dan weet je zeker dat het daar niet aan kan liggen.
Vorige eigenaar had de kop niet laten vlakken van mijn diesel en hoppa tijd later wassie weer lek (toen kocht ik em). Maargoed dit kan ook aan zijn rijstijl liggen.
Diesels zijn dr idd gevoelig voor, gaan stampen met een koude motor en je kan binnen de kortste keren weer opnieuw, ik rij de mijne altijd netjes warm, maar toch ligt ie dr weer uit, toch maar zien dat ik een originele citroen koppakking krijg ipv imitatie
Vlakken moet idd altijd gebeuren, anders dan sta je idd zo weer, nu zal dat met een diesel vanwege de hogere compressie wat sneller gebeuren denk ik
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
bz10 wrote:nou als de prijs van vlakken echt maar 25 euro is! de prijzen dalen hier met de dag:lol:
weet iemand adresjes hiervoor in de omgeving a'dam?
ps. vlakken is me duidelijk maar wat houd afpersen precies in?
gewoon ff xtra "plat drukken" zou ik zeggen....
De kop persen wil zeggen dat ze hem onder druk zetten om te kijken of er geen scheuren in de kop zitten.
En ja, vlakke was hier maar 25euro (ex btw) en persen iets van 58.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Kakelbont wrote:bz10 wrote:nou als de prijs van vlakken echt maar 25 euro is! de prijzen dalen hier met de dag:lol:
weet iemand adresjes hiervoor in de omgeving a'dam?
ps. vlakken is me duidelijk maar wat houd afpersen precies in?
gewoon ff xtra "plat drukken" zou ik zeggen....
De kop persen wil zeggen dat ze hem onder druk zetten om te kijken of er geen scheuren in de kop zitten.
En ja, vlakke was hier maar 25euro (ex btw) en persen iets van 58.
Alle beetjes helpen. (-:
Als ze ons maar niet afpersen! :-) (sorry, open deur)
Tja, je moet als eenvoudige garagist al dat spul maar net hebben staan.
Ik zou er ook wat voor vragen.
Groet,
Titus
Hoeba hoeba!