Klok voor toeren teller vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

wow netjes man! :)

Waar heb je allemaal moeten solderen dan? De signaaldraad op de meter zeker?

Oja en waar heb je stroom gepakt voor de meter.

greetz rob
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Kakelbont wrote:wow netjes man! :)

Waar heb je allemaal moeten solderen dan? De signaaldraad op de meter zeker?

Oja en waar heb je stroom gepakt voor de meter.

greetz rob


Euh, het zit verder nog niet aangesloten, de soldeerbout was om het nodige van de behuizing weg te smelten :twisted: was me te laat om nog verder te gaan.

Stop lampje heb ik de aansluiting van al gevonden, dat moet verlegd worden.
Stroom kan ik gewoon 1 van de lampjes voor aftakken, zolang dr maar stroom op staat met contact.
Massa is wel te vinden op het klokkenwerk, staat dr wel op vermeld :D
Dan moet ik alleen de signaaldraad nog trekken.

chendy
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 74
Joined: FriFeb11, 2005 8:14:05 PM
Location: Holland

Post by chendy »

Ik wil ook een toerenteller op de plaats van mijn klok. Heeft er al iemand eentje achteraf gemonteerd op een diesel? Of bestaat er een andere Citroën waar ik 'm van af kan slopen?
Image

AX 1.5D powered by Citroën

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

chendy wrote:Ik wil ook een toerenteller op de plaats van mijn klok. Heeft er al iemand eentje achteraf gemonteerd op een diesel? Of bestaat er een andere Citroën waar ik 'm van af kan slopen?


Diesel wordt heel erg lastig, aangezien die geen bobine heeft om het toerental vanaf te kunnen leiden, en dat wordt bij de meeste inbouwmethodes voor de toerenteller gebruikt als meting van het toerental.

Denk dat je dat wel kunt schudden, een metertje voor de koelvloeistof en misschien voor de olietemp is het enige dat je dr in zou kunnen hangen

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Maar zijn er diesels gemaakt met een toerenteller. Zoja, waar zit deze aangesloten?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Kakelbont wrote:Maar zijn er diesels gemaakt met een toerenteller. Zoja, waar zit deze aangesloten?


Geen AX diesel denk ik , dr zijn idd wel zat diesels op de markt met een toerenteller, dr zal vast wel ergens een sensor aan te hangen zijn

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Je toerental kan je ook uit je ODP sensor halen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Wat is, doet, waar zit, odp sensor ? :)


/edit Ik heb ff zitten zoeken en sander had al hetvolgende gezegd over de odp sensor.

sander in een ander topic wrote:Als je het snoertje volgt wat aan dat stekkertje vastzit zie je dat die aan een sensor vastzit bij je vliegwiel. Dit is een ODP sensor. Hieruit kan je dus het toerental opmaken en de stand van de krukas.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Kakelbont wrote:Wat is, doet, waar zit, odp sensor ? :)


/edit Ik heb ff zitten zoeken en sander had al hetvolgende gezegd over de odp sensor.

sander in een ander topic wrote:Als je het snoertje volgt wat aan dat stekkertje vastzit zie je dat die aan een sensor vastzit bij je vliegwiel. Dit is een ODP sensor. Hieruit kan je dus het toerental opmaken en de stand van de krukas.


Moet dus mogelijk zijn, de vraag is welke aansluitingen heeft een toerenteller uit een ZX

xantiarules
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: TueMay10, 2005 2:42:10 PM
Location: heemstede

Post by xantiarules »

Zelf het ik een klokkenwinkel van een zx ingebouwd (toerenteller en koelvloeistof temperatuurmeter). Alle stekkertjes achterop het dashboard passen wel, maar de signalen komen niet bepaald overeen. Alle puntjes gemeten en vervolgens draadjes omsolderen. 2 draden moeten bijleggen: toerenteller signaal en koelvl temp signaal. Ik heb een ax 1.1i TGE uit 1993 met een Magneti Marelli 6.0 ECU. Signaaldraad moet in ieder geval op punt 6 van de stekker die op de ECU zit. Koelvloeistof temp signaal zit op 1 van de 2 draden die onderin het thermostaathuis gaan. Alles functioneert naar behoren. Zelfs gordel indicatie en koelvloeistof niveau indicatie!!

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

klinkt goed! heb je toevallig een foto-tje?

xantiarules
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: TueMay10, 2005 2:42:10 PM
Location: heemstede

Post by xantiarules »

Kan best even wat foto's maken, maar hoe krijg ik dat op deze site (ben nieuw ;-)...

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

xantiarules wrote:Kan best even wat foto's maken, maar hoe krijg ik dat op deze site (ben nieuw ;-)...


kijk even bij het onderdeel FAQ op het forum, daar staat het uitgebreid uitgelegd.

xantiarules
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: TueMay10, 2005 2:42:10 PM
Location: heemstede

Post by xantiarules »

Browny, ik heb het even doorgelezen op het forum faq, maar ik begrijp dat je een homepage moet hebben om fotos (links) op deze site te krijgen... Ik heb dus geen homepage...
Is het een idee om jou wat fotos te mailen? Als je wilt laten weten waar je fotos van wilt hebben....
Groetjes

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

xantiarules wrote:Browny, ik heb het even doorgelezen op het forum faq, maar ik begrijp dat je een homepage moet hebben om fotos (links) op deze site te krijgen... Ik heb dus geen homepage...
Is het een idee om jou wat fotos te mailen? Als je wilt laten weten waar je fotos van wilt hebben....
Groetjes


ja, das goed. Stuur maar door! Ik post ze dan wel!

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Hoe kan gordel indicatie en koelvloeistof niveau indicatie nou ooit werken?

De AX heeft helemaal geen draden naar de gordels liggen. Zitten ook geen sensors of wat dan ook. Je schroeft een stoel er niet voor niets zo makkelijk uit.

En een koelvloeistof niveau indicator heeft een AX ook niet. Alleen een TE HEET stop lampje en een temperatuur meter.

Wellicht dat die lampjes gewoon gaan branden omdat de auto op contact staat. Op stand 2 contact gaan alle controle lampjes branden. Functioneel kunnen ze in ieder geval niet zijn.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Mark wrote:Hoe kan gordel indicatie en koelvloeistof niveau indicatie nou ooit werken?

De AX heeft helemaal geen draden naar de gordels liggen. Zitten ook geen sensors of wat dan ook. Je schroeft een stoel er niet voor niets zo makkelijk uit.

En een koelvloeistof niveau indicator heeft een AX ook niet. Alleen een TE HEET stop lampje en een temperatuur meter.

Wellicht dat die lampjes gewoon gaan branden omdat de auto op contact staat. Op stand 2 contact gaan alle controle lampjes branden. Functioneel kunnen ze in ieder geval niet zijn.


Mijn diesel heeft wel degelijk een niveaumeting voor de koelvloeistof, ging laatst zelfs nog branden, en met een beetje schudden ging ie uit, klein beetje lekkage gehad op ontluchting

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ok diesel heeft volgens mij ook als enige een expansievat ofzo.
Maar geen enkele benzine AX heeft die sensor.

En gordel sensoren sowieso niet.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

xantiarules
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: TueMay10, 2005 2:42:10 PM
Location: heemstede

Post by xantiarules »

Ik ga je nu even wat fototjes mailen...

Over de gorldel indicatie en de niveau indicatie van de koelvloeistof:

Op het dashboard van de zx (die ik heb gebruikt) en tevens op het ax dashboard zit een indicatie lampje voor de twee bovengenoemde zaken. Deze zijn id niet aangesloten en idd zijn er ook geen bedrading/sensoren aanwezig...
Maar daar hebben we toch onze vrienden van de sloop voor? Je gordelslot zit met een bout/moer vast aan de stoel, gewoon even kijken wat de 'sleutel' is van je gordel (diverse soorten) en naar de sloop. Dus geen hele stoelpartijen wisselen. De bedrading (ik was toch bezig met draden trekken vanuit het dashboard) heb ik getrokken. Voor de gordel betreft het een draad die de massa verbreekt zodra je je gordel in het slot doet.
Voor de koelvloeistof indicatie: Op je radiateur zit er een mogelijkheid voor het aanbrengen van een 'level-sensor'. Deze zit vrij onderin aan de kant van je koelvloeistof vuldop. Als je op de sloop zo'n sensor plaats je hem op die plaats (waar nu een bout inzit). Twee draadjes naar de dash en het is gefixt!

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ok. Lampje van het koelvloeistof niveau is nog wel handig.

Maar om nou moeite te gaan voor een gordel lampje?
Lijkt mij dat er dan ook een sensor in je stoel zal moeten zitten om te kijken of er iemand op zit ja of nee. :D

Anders brand dat lampje altijd. Of je moet de rest van je gordels gesloten neerleggen. Maar ja, je weet zelf ook wel of je hem om hebt of niet.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Post Reply