Klok voor toeren teller vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Armando
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 151
Joined: SunFeb06, 2005 7:00:01 PM
Location: lelystad
Contact:

Klok voor toeren teller vervangen

Post by Armando »

Hey ..

Ik heb een ax uit 94.. Met een Km teller en een klok.. :? :?

Die klok kan me eigenlijk niet veel schelen maar ik wil graag een toerenteller in de plaats.. kan iemand mij helpen met deze vraag??..

Of helpen aan een toeren teller?:D

Groeten Armando

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

NP kijk effe op de site zelf bij how to :lol:

Welkom hier!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Re: Klok voor toeren teller vervangen

Post by CitRoel »

Armando wrote:Hey ..

Ik heb een AX uit 94.. Met een Km teller en een klok.. :? :?

Die klok kan me eigenlijk niet veel schelen maar ik wil graag een toerenteller in de plaats.. kan iemand mij helpen met deze vraag??..

Of helpen aan een toeren teller?:D

Groeten Armando


Toerenteller van ZX past toch in Phase 2?
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

qua tellerwerk wel denk ik ja, je zit alleen met de aansluitingen, daar zul je zelf draden voor moeten leggen dan, heb hier een ZX klok gehad om te proberen om de tempmeter over te bouwen, maar dat ging em toch niet helemaal worden, is compleet anders :(

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

De toerenteller krijg je niet zomaar aan de gang. Maar de temperatuur meter wel hoor. Dat stelt bijna niets voor.

Ik heb zelf ook een temp meter van een ZX. Je moet moet gewoon ff meten waar de contactpuntjes van de watertemp meter uitkomen bij de stekkers. En daar moet je een extra draad trekken naar de sensors op je motorblok. Die meter gebruikt een + een - en een signaal van die meter op je blok.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Mark wrote:De toerenteller krijg je niet zomaar aan de gang. Maar de temperatuur meter wel hoor. Dat stelt bijna niets voor.

Ik heb zelf ook een temp meter van een ZX. Je moet moet gewoon ff meten waar de contactpuntjes van de watertemp meter uitkomen bij de stekkers. En daar moet je een extra draad trekken naar de sensors op je motorblok. Die meter gebruikt een + een - en een signaal van die meter op je blok.


Nou op deze zelfde manier heb ik de toerenteller uit een BX in m'n phase 1 gemaakt
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Dat werkt ook wel zolang je geen injectie computer hebt. Bij mij stuurt de injectie computer de toerenteller aan. Dan komt alles vrij nauw op elkaar aan.

Je moet dan echt de toerenteller hebben die bij dat model injectie computer hoort. De Magneti Marreli ECU stuurt geen toerenteller signaal uit. Alle model 2 AX'en met toerenteller hebben een bosch injectie. Bosch MA 3.0 en hoger stuurt sowieso toerental signaal uit.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Mark wrote:De toerenteller krijg je niet zomaar aan de gang. Maar de temperatuur meter wel hoor. Dat stelt bijna niets voor.

Ik heb zelf ook een temp meter van een ZX. Je moet moet gewoon ff meten waar de contactpuntjes van de watertemp meter uitkomen bij de stekkers. En daar moet je een extra draad trekken naar de sensors op je motorblok. Die meter gebruikt een + een - en een signaal van die meter op je blok.


Enige uitleg zou hier gewaardeerd zijn, ik baal dr namelijk van dat ik geen tempmeter heb in de AX, kan je dr de originele sensor voor gebruiken, en wat voor draad leg je aan waarvandaan? :D

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Je moet om te beginnen die meter in je oude tellerunit schroeven. Op dat moment werkt de meter nog niet. Maar het STOP lampje in de meter werkt wel.

Je zet dan de multimeter op 1 van de 3 pinnen van de temp meter. Die grote pinnen aan de achterkant. Dan meet je waar die pinnen uitkomen op de contact punten waar je die stekkers van je dashboard overschuift.

( Die soort scart stekkers) 1 pin is voor de -. Een pin is voor de + en 1 voor de temp. + en - moet er al op staan vanuit je dashboard. Kun je ook zo meten.

Dan moet je een extra draad trekken voor het temp signaal. Die ligt niet in de standaardkabelboom. Ik heb een loze draad gepakt op 1 van die 5 stekkers. Ze zijn niet allemaal gebruikt en er komen er een hoop in de motorruimte uit. In een rond stekkerblok. Dan zit er op je motor een temperatuursensor. Met 2 pinnen uit me hoofd. 1 pin geeft het STOP signaal. En die andere uit me hoofd de temp meting. Toen ik die aansloot op die meter werkte het bij mij. Was in 30 minuten gefixed.

Als ik tijd heb kan ik is wat beter kijken. Maar dat heb ik voorlopig nog ff niet. Aangezien die pas is APK afgekeurd. Heb ik weer wat werk.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Uit welk type ZX komt die temp sensor?
En waar monteer je die op het AX blok?
Hoe monteer je die meter precies in de klokkenwinkel?

Met wat foto's kan je hier een leuke how to van maken.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

KMvrtr wrote:Uit welk type ZX komt die temp sensor?
En waar monteer je die op het AX blok?
Hoe monteer je die meter precies in de klokkenwinkel?

Met wat foto's kan je hier een leuke how to van maken.


Das wel zeker, tempmetertje zou erg goed van pas komen :D
Lokatie van de temp sensor e.d zou wel prettig zijn, weet alleen niet of het op een diesel ook zit

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Hebben we het hier trouwens over olie- of watertemperatuur?

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Waar die sensor zit is niet zo moeilijk achter te komen.

Uit mijn hoofd zitten ze onder de thermostaat in het motorblok vast. Het zijn gewoon klikstekkers die er simpel afkunnen.

Ze je contact op de 2de stand en trek die stekker eraf. Kijk of het controle lampje uitgaat voor je watertemp. Zo ja. Heb je de goeie.

Die stekker heeft dus 2 draden. 1 voor het stop lampje. En 1 voor de temp. Beide draden zitten aangesloten. Maar het draad van de temp houd ergens in de motorruimte op. Die moet je dus doortrekken.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Mark wrote:Waar die sensor zit is niet zo moeilijk achter te komen.

Uit mijn hoofd zitten ze onder de thermostaat in het motorblok vast. Het zijn gewoon klikstekkers die er simpel afkunnen.

Ze je contact op de 2de stand en trek die stekker eraf. Kijk of het controle lampje uitgaat voor je watertemp. Zo ja. Heb je de goeie.

Die stekker heeft dus 2 draden. 1 voor het stop lampje. En 1 voor de temp. Beide draden zitten aangesloten. Maar het draad van de temp houd ergens in de motorruimte op. Die moet je dus doortrekken.


Daarnet een metertje gehaald van een ZX.
Zag trouwens ook dat het aardig lastig is om een toerenteller van een ZX passend te krijgen, het hele tellerhuis moet aangepast worden, tenzij een ZX tellerhuis ook past, maar dan zit je weer met je temp en oliemeter die weer niet passen.

Tempmetertje ben ik qua aansluitingen al uit, massa is iig zat te vinden + ben ik nog niet helemaal uit, is dat gewoon een + die aangaat zodra ie op contact gaat, zo ja, is het simpelweg aftakken van een lampaansluiting voldoende. Tempdraad is dan een kwestie van trekken.
Meeste werk zit in het aanpassen van de behuizing, aangezien de meter van een ZX aan de andere kant zit. Maarja, ik heb nog wel meer te sleutelen, de koppakking, de electrische ramen en nu dit metertje

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

De + is idd een lijn die aangaat zodra je het contact omzet. Die is ook niet zo moeilijk te vinden.

En als die watertemperatuur meter de andere kant opgaat... Dan kun je ook heel simpel de tellerunit uit een peugeot 106 gebruiken.

Als je die op je AX aansluit werkt ie gewoon helemaal. Ik heb er zelf een 106 tellerblok ingehad. En er zijn meer tellerblokken van peugeot die passen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Image

Hier zit de meter aan de andere kant als bij de ZX'en die ik op de sloop zag.... vreemd
Maakt me verder niet zoveel uit metertje zit verder wel goed, pas maken blijf ik toch mee zitten, tenzij ik zo'n klokkenwerk op de kop kan tikken en alles kan overbouwen, heb nog een reserver klokkenwerk waar de teller van dood is, dus daar kan ik mee kloten wat ik wil :D

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Jeetje... mijn foto gaat wel vaak rond :)

Maar goed.. die sensor zit inderdaad op je thermostaathuis net onder die dikke slang.. of er net iets achter moet ik zeggen!

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

zeg waarom zit bij mijn diesel de brandstofmeter in het midden boven de klokken. Is dat een ouder model ofzo?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Bij mij zat de brandstof meter ook in het midden boven.

Bij de modellen met toerenteller zit ie rechts. :)

Daar heb ik hem nu ook geplaats.


Image
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Ziehier het resultaat van een uurtje knutselen en prutsen met een tang en soldeerbout:

Image

Het zal met enig prutsen ook wel mogelijk zijn om dr een toerenteller in te krijgen, maar dat wordt lastig aansluiten met mn dieseltje, dus ik hou het aan de andere kant lekker bij een klok :D

Post Reply