distributieriem vervangen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
heb inmiddels een stuk of 30 riemen vervangen dus wel enige ervaring.
bij een TU motor is vervangen in principe niet nodig onder de 100000 km of 5 jaar. afhankelijk van wat het eerste komt.
Vooral bij auto's die veel stilstaan is het te lang in een bepaalde stand staan van de riem slechter dan veel gebruikt worden. Ook moord voor een distributieriem is er op lekkende motorolie.
Met een simpele M8 bout en een lange imbussleutel 5 kan je prima de boel op tijd zetten dus hier geen speciaal gereedschap nodig.
De spanrol met de riem vervangen is wel een goed idee.
De riemspanning komt toch niet al te kritisch. zeker in de racerij nog al eens de neiging om riemen wat strakker te zetten. voorkomt raar gezwabber bij hoge toerentallen.
P.
bij een TU motor is vervangen in principe niet nodig onder de 100000 km of 5 jaar. afhankelijk van wat het eerste komt.
Vooral bij auto's die veel stilstaan is het te lang in een bepaalde stand staan van de riem slechter dan veel gebruikt worden. Ook moord voor een distributieriem is er op lekkende motorolie.
Met een simpele M8 bout en een lange imbussleutel 5 kan je prima de boel op tijd zetten dus hier geen speciaal gereedschap nodig.
De spanrol met de riem vervangen is wel een goed idee.
De riemspanning komt toch niet al te kritisch. zeker in de racerij nog al eens de neiging om riemen wat strakker te zetten. voorkomt raar gezwabber bij hoge toerentallen.
P.
hey jongens!
Ik ben bezig aan de distributieriem. De oude is er af en de nieuwe ligt er al weer op. Alleen nog even spannen en alles weer inbouwen. Het ziet er naar uit dat dat allemaal wel lukt. Hoewel sommige boutjes wel weer heel lastig ver weg zitten. Volgens mij is de AX door kinderen gebouwd, met kleine handjes. Of zouden ze in de fabriek eerst de motor opbouwen voor ze hem erin hangen?
De oude riem leek nog goed, maar niemand wist wanneer die erop gekomen is. De spanrol was wel af! Die is dus ook vervangen.
starten zal nog wel spannend worden, maar ik denk dat het goed komt!
Ik ben bezig aan de distributieriem. De oude is er af en de nieuwe ligt er al weer op. Alleen nog even spannen en alles weer inbouwen. Het ziet er naar uit dat dat allemaal wel lukt. Hoewel sommige boutjes wel weer heel lastig ver weg zitten. Volgens mij is de AX door kinderen gebouwd, met kleine handjes. Of zouden ze in de fabriek eerst de motor opbouwen voor ze hem erin hangen?
De oude riem leek nog goed, maar niemand wist wanneer die erop gekomen is. De spanrol was wel af! Die is dus ook vervangen.
starten zal nog wel spannend worden, maar ik denk dat het goed komt!
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Eriks wrote:hey jongens!
Ik ben bezig aan de distributieriem. De oude is er af en de nieuwe ligt er al weer op. Alleen nog even spannen en alles weer inbouwen. Het ziet er naar uit dat dat allemaal wel lukt. Hoewel sommige boutjes wel weer heel lastig ver weg zitten. Volgens mij is de AX door kinderen gebouwd, met kleine handjes. Of zouden ze in de fabriek eerst de motor opbouwen voor ze hem erin hangen?
De oude riem leek nog goed, maar niemand wist wanneer die erop gekomen is. De spanrol was wel af! Die is dus ook vervangen.
starten zal nog wel spannend worden, maar ik denk dat het goed komt!
eerst ff aan het wiel draaien (in ze 5e versnelling) om te kijken of je dan al geen gekke dingen hoort he!
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
met enige trots wil ik doorgeven dat het gelukt is. Alles is weer ingebouwd. Het stelt niet bijzonder veel voor.
Morgen via hilversum naar groningen, dat wordt de vuurdoop. Als dat goed gaat neem ik aan dat de operatie echt geslaagd is.
Maar de motor loopt goed en trekt goed. Stationair loopt ie veel beter, contstanter. Waarschijnlijk door de nieuwe spanrol.
Morgen via hilversum naar groningen, dat wordt de vuurdoop. Als dat goed gaat neem ik aan dat de operatie echt geslaagd is.
Maar de motor loopt goed en trekt goed. Stationair loopt ie veel beter, contstanter. Waarschijnlijk door de nieuwe spanrol.
distributieriem vervangen..
jongens wat kan je hier over stressen
het is me wel gelukt.. maar vraag niet hoe!!
vanmorgen alles opgehaald, inclusief nieuwe bougie sleutel omdat mn andere nog bij Joost ligt nah ik bougies losdraaien.. sleutel erin, marc draait.. en hoort krak.. ja hoor.. sleutel doormidden! was een ding van de praxis.. zo'n soort kruis met een kniestuk eronder.. maar die was niet bestand tegen mij blijkbaar.. wel mn geld terug gekregen en thuisgekomen met een nieuwe bougiedop16 en kniestuk (LuX) ging het een stuk beter..
opzich ging verder alles redelijk.. ik heb alleen het ophangpunt van mn krik eraf moeten breken omdat ik anders de riem nauwelijks kon zien (bij type 1 carbs hangt de krik op de rechterwielkast). verder was het een beetje klooien om overal bij te komen..
het echte leuke kwam pas bij het monteren.. ik had die nieuwe riem erop gelegt en keurig de merktekens aangehouden.. alles vast gezet op spannning en toen ronddraaien.. maar na 2 rondjes klopte mn merktekens niet meer marc in paniek natuurlijk, want dat kan nooit goed zijn.. ondertussen was mn onderste merkteken verdwenen (slechte stift) maar mn bovenste klopte dus niet meer.. uit eindelijk wijze raad van Sander opgevolgt (kijken of de blokkeerpennen nog passen, dan zit alles nog goed) en alles aangesloten en een rondje gereden..
alles werkt! zover ik weet gewoon goed.. beetje vlammen ging aardig en er ratelt niets dat nog niet ratelde voordat ik het verving!
overigens was de riem 30000km geleden vervangen, maar de spanrol duidelijk niet.. deze zat volledig vast en kon dus ECHT niet meer draaien..
ik heb geen foto's kunnen maken, mn camera ligt nog bij Minolta..
maar voor nu, iedereen bedankt voor de uitleg hier! zonder dat was het niet gelukt!
jongens wat kan je hier over stressen
het is me wel gelukt.. maar vraag niet hoe!!
vanmorgen alles opgehaald, inclusief nieuwe bougie sleutel omdat mn andere nog bij Joost ligt nah ik bougies losdraaien.. sleutel erin, marc draait.. en hoort krak.. ja hoor.. sleutel doormidden! was een ding van de praxis.. zo'n soort kruis met een kniestuk eronder.. maar die was niet bestand tegen mij blijkbaar.. wel mn geld terug gekregen en thuisgekomen met een nieuwe bougiedop16 en kniestuk (LuX) ging het een stuk beter..
opzich ging verder alles redelijk.. ik heb alleen het ophangpunt van mn krik eraf moeten breken omdat ik anders de riem nauwelijks kon zien (bij type 1 carbs hangt de krik op de rechterwielkast). verder was het een beetje klooien om overal bij te komen..
het echte leuke kwam pas bij het monteren.. ik had die nieuwe riem erop gelegt en keurig de merktekens aangehouden.. alles vast gezet op spannning en toen ronddraaien.. maar na 2 rondjes klopte mn merktekens niet meer marc in paniek natuurlijk, want dat kan nooit goed zijn.. ondertussen was mn onderste merkteken verdwenen (slechte stift) maar mn bovenste klopte dus niet meer.. uit eindelijk wijze raad van Sander opgevolgt (kijken of de blokkeerpennen nog passen, dan zit alles nog goed) en alles aangesloten en een rondje gereden..
alles werkt! zover ik weet gewoon goed.. beetje vlammen ging aardig en er ratelt niets dat nog niet ratelde voordat ik het verving!
overigens was de riem 30000km geleden vervangen, maar de spanrol duidelijk niet.. deze zat volledig vast en kon dus ECHT niet meer draaien..
ik heb geen foto's kunnen maken, mn camera ligt nog bij Minolta..
maar voor nu, iedereen bedankt voor de uitleg hier! zonder dat was het niet gelukt!
Distributieriem succesvol vervangen - de feedback
Ik heb zelf niet zoveel sleutel-ervaring;
met behulp van deze site is het zonder problemen gelukt en met ook:
- ??n bout M10x40 (heel wat handiger dan een boor; die is te lang en zit in de weg als je de riem oplegt), als blokkeerpen nokkenas
- korte imbussleutel van 4 mm met een punt aan geslepen, als blokkeerpen krukas
- imbussleutel van 8mm , daar 2 stukjes afgeslepen zodat die in een vierkant gat van 8 mm past. Dat is nodig om de spanrol aan te spannen.
Dat vervangt de originele Citroen gereedschappen 4507-T.A, 4507-T.B en 4507-T.J.
De AX was een 1.0 van '88; met een riem van 15mm breed; om de nieuwe riem van 17 mm breed te plaatsen was heel wat kuiswerk van de riemwielen nodig vooraleer de riem mooi recht liep; voor de rest loopt dit werkje probleemloos!
met behulp van deze site is het zonder problemen gelukt en met ook:
- ??n bout M10x40 (heel wat handiger dan een boor; die is te lang en zit in de weg als je de riem oplegt), als blokkeerpen nokkenas
- korte imbussleutel van 4 mm met een punt aan geslepen, als blokkeerpen krukas
- imbussleutel van 8mm , daar 2 stukjes afgeslepen zodat die in een vierkant gat van 8 mm past. Dat is nodig om de spanrol aan te spannen.
Dat vervangt de originele Citroen gereedschappen 4507-T.A, 4507-T.B en 4507-T.J.
De AX was een 1.0 van '88; met een riem van 15mm breed; om de nieuwe riem van 17 mm breed te plaatsen was heel wat kuiswerk van de riemwielen nodig vooraleer de riem mooi recht liep; voor de rest loopt dit werkje probleemloos!
Re: Distributieriem succesvol vervangen - de feedback
FrankAX wrote:De AX was een 1.0 van '88; met een riem van 15mm breed; om de nieuwe riem van 17 mm breed te plaatsen was heel wat kuiswerk van de riemwielen nodig vooraleer de riem mooi recht liep; voor de rest loopt dit werkje probleemloos!
bij mij zat dr op mn 1.0 al een 17mm riem??? hij liep overigens ook netjes recht.. maar hij was dan ook al een keer vervangen natuurlijk..
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Eriks wrote:Kakelbont wrote:hoe heb jij em gespannen marc? Ik had een dikke moer omgebogen en de kop vierkant geslepen zodat deze in de vierkant uitsparing in de spanrol paste.
ook hier past weer het vierkante ijzer uit een deurkruk in
Waarom heb ik daar niet aan gedacht
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Kakelbont wrote:Ik heb hem uiteindelijk niet geblokkeerd maar gewoon merktekens gezet. Zorg ervoor dat je duidelijke merktekens zet trouwens.
idd! bij mij was het merkteken op de krukas eraf.. en geloof me.. dat is niet goed voor je hart!
duidelijk met merkstift en eerst de poulie goed ontvetten zodat het ook nog hecht ook
Distributieriem vervangen, geen probleem alleen de nieuwe riem wil niet in het midden van de riemwielen blijven lopen. Ongeveer een derde van de vrije ruimte zit aan ??n kant, de rest aan de andere kant. Hoort de riem precies in het midden te blijven zitten? Kan het kwaad (eraflopen) Iemand dezelfde ervaring?
ik ben aan het proberen mn distributie los te halen, om uiteindelijk de kop eraf te krijgen, maar ik krijg 1 boutje van het middelste distributie kapje dus ECHT niet helemaal los, wel een heel eind, maar mn steeksleutel is te klein, tis het boutje dat daar onder de motorsteun zit. Wie kan me helpen met een oplossing??
Het is wel te doen ben ik achter. Je kan zo het moment uitrekenen. Wij hebben een fles koelvloeistof gebruikt aan een bepaalde lengte van tyrapes (even berekenen)...
Vergeet geen borgpennen weg te halen, dit kan veel slechts betekenen. Zie hier mijn wie is wie. misschien levert het ideeen op
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=2966&postdays=0&postorder=asc&start=80
Vergeet geen borgpennen weg te halen, dit kan veel slechts betekenen. Zie hier mijn wie is wie. misschien levert het ideeen op
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=2966&postdays=0&postorder=asc&start=80
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!
ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**
Klik Hier!!
ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**