je hebt een hogere top. een diesel draait lagere toerentallen (zo ongeveer maximaal 5000/min, in tegenstelling tot 6500 of ik geloof zelfs 7250 voor een GT-blokje), en om dus vergelijkbare snelheden te halen moet de overbrenging langer zijn. een diesel heeft ook meer koppel dus dat rechtvaardigt de langere overbrenging >> hij gaat daardoor dus niet belachelijk langzaam optrekken (voor zover dat nog over een N/A diesel gezegd kan worden

)
Het voordeel van een dieselbak is dus: voer je je AX op, dan heb je
a) een sterkere versnellingsbak, hij is immers gebouwd op een veel hoger koppel bij een laag aantal omwentelingen per minuut
b) een versnellingsbak waarmee je een hogere topsnelheid haalt (ter vergelijking: mijn AX 1.1 draait bij 150 km/u 5000 tpm, bij 180 km/u ong. 6000 tpm en bij 7000 tpm zou je dus 210 km/u rijden. Een diesel zal bij 180 km/u echter misschien maar 5000 toeren per minuut draaien, reken je die verhouding om dan zit je bij 7000 tpm op 252 km/u, en dat is wel even een iets mooiere topsnelheid

Dat toerental zal je in de praktijk nooit halen, tenzij je lachgas hebt of iets dergelijks, maar bijv. 220 km/u bij 6100 tpm is al mooier dan 220 bij 7670, omdat je dan boven je maximumtoerental zit en het - als ie het al haalt - heel ongezond is voor je motortje. In de rallysport zie je het overigens net andersom, ze willen zoveel mogelijk koppel loslaten bij vrij lage snelheden, hard optrekken op korte stukken, daarom draait bijv. een rallygeprepareerde AX Sport al 7000 tpm bij bijv. 150 km/u.
c) als het koppel van jouw blokkie (bijv. door een turbo) GIGANTISCH gestegen is loop je met je eigen bak constant te schakelen, zodra je in de 1e versnelling ook maar naar het gas kijkt ben je aan de 2e toe, en zo door tot je in de 4e zit. je kan dan dus bij wijze van in de 3 optrekken ipv de 1, zonder trager te zijn (d.w.z.: het schakelen 1-2-3 duurt langer dan gewoon beginnen in drie en vol op trekken). Een dieselbak met z'n langere overbrenging geeft je meer tijd om te schakelen en dan dus beter afgestemde overbrengingen.
Conclusie: voor meer
trekkracht moet je geen dieselversnellingsbak nemen. Wat wel een optie is - maar daar gaat je snelheidsmeter ook van over de zeik - is een veel kleinere wieldiameter nemen, dan daalt je verhouding automatisch ook (en je topsnelheid). Dan krijg je een Duitse stijl AX, heel laag en met zo klein mogelijke velgjes met platte bandjes..
Ik vraag me trouwens af.. hebben we geen dieseltuners bij de club? Bijv. een 1.4 Turbo-D ofzo? moet toch wel 80-90 pk uit te peuteren zijn, en een berg koppel... Of - nog leuker - een 1.4 HDi 16V met chip? GTi'tjes voor gek zetten met een zelfontbrander.. heerlijk!