hoi,
Zelf heb ik een Saxo 1.4 VTS met een trommelremmen en wil graag
remschijven achter gaan monteren.
Nu heb ik via wat mensen gehoord van de Saxo club waar ik lid van
ben dat er hier op dit forum mensen zijn die bij hun AX een achteras
hebben gemonteerd van een Saxo 16V.
Mijn vraag is wat heb allemaal nodig qua spullen en waar moet ik
allemaal opletten.
Bedankt alvast voor jullie reactie
gr.
Marf
Achteras
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Montage is appeltje-eitje. Bevestiging van de assen is identiek. Waar je wel op moet letten is de remleidingen en de remdrukverdeler.
Bij de schijfremmen zit ie, voor zover ik weet, op de achteras. En wel bij het linker achterwiel. Bij trommelremmen zit ie meestal in de trommels zelf.
Voor wat betreft de remleidingen. Mogelijk moet je nieuwe remleidingen naar achteren trekken omdat de leidingen een stuk korter moeten worden. Ze hoeven immers niet maar naar de wielen, maar slechts tot aan de remdrukverdeler.
Tenslotte moet je even opletten dat de juiste maat wartels op je remleidingen zitten. Anders is het wat lastig aansluiten op remdrukverdeler en remklauwen.
Ik zal van het weekend wel even wat foto?s plaatsen. Moet ze eerst even op photobucket zetten, maar dat kan ik niet vanaf mijn werk.
Bij de schijfremmen zit ie, voor zover ik weet, op de achteras. En wel bij het linker achterwiel. Bij trommelremmen zit ie meestal in de trommels zelf.
Voor wat betreft de remleidingen. Mogelijk moet je nieuwe remleidingen naar achteren trekken omdat de leidingen een stuk korter moeten worden. Ze hoeven immers niet maar naar de wielen, maar slechts tot aan de remdrukverdeler.
Tenslotte moet je even opletten dat de juiste maat wartels op je remleidingen zitten. Anders is het wat lastig aansluiten op remdrukverdeler en remklauwen.
Ik zal van het weekend wel even wat foto?s plaatsen. Moet ze eerst even op photobucket zetten, maar dat kan ik niet vanaf mijn werk.
Re: Achteras
nivram wrote:hoi,
Zelf heb ik een Saxo 1.4 VTS met een trommelremmen en wil graag
remschijven achter gaan monteren.
Nu heb ik via wat mensen gehoord van de Saxo club waar ik lid van
ben dat er hier op dit forum mensen zijn die bij hun AX een achteras
hebben gemonteerd van een Saxo 16V.
Mijn vraag is wat heb allemaal nodig qua spullen en waar moet ik
allemaal opletten.
Bedankt alvast voor jullie reactie
gr.
Marf
Zou je van dit project heel veel foto's willen maken en een verhaal? Altijd handig als How-To.. Ik wil er ook nog eens mee beginnen met zo'n project om achter schijfremmen te monteren.
kijk, met deze info ben ik weer een stap verder en als het eenmaal zover
is wil ik uiteraard een verslag van maken, alleen zal ik eerst de
onderdelen moeten verzamelen...
volgende heb ik dus nodig:
- achteras
- hoofd remcilinder
- handremkabel
- remleidingen
ben ik verder nog wat vergeten?
@KMvrtr: bedankt alvast voor het posten van de foto's
is wil ik uiteraard een verslag van maken, alleen zal ik eerst de
onderdelen moeten verzamelen...
volgende heb ik dus nodig:
- achteras
- hoofd remcilinder
- handremkabel
- remleidingen
ben ik verder nog wat vergeten?
@KMvrtr: bedankt alvast voor het posten van de foto's
hoofdremcylinder heb je vermoedelijk niet nodig, vaak kan je de bestaande laten zitten bij wisselen naar schijven op de achteras.
Je moet er nog wel een remdrukregelaar/begrenzer bij zoeken, bij voorkeur ??n voor schijfremmen. Je kan eventueel een losse begrenzer voor trommelremmen gebruiken en de instelling aanpassen.
Het risico dat je een aantal van de plastic beugels voor de leidingen breekt is aanwezig dus neem van een sloper ook wat beugels en clips mee.
P.
Je moet er nog wel een remdrukregelaar/begrenzer bij zoeken, bij voorkeur ??n voor schijfremmen. Je kan eventueel een losse begrenzer voor trommelremmen gebruiken en de instelling aanpassen.
Het risico dat je een aantal van de plastic beugels voor de leidingen breekt is aanwezig dus neem van een sloper ook wat beugels en clips mee.
P.
Goed, zoals beloofd een how to.
Dit is ff snel een rudimentaire versie. Zal nog wel een keer een fatsoenlijke in elkaar draaien. Heb nog veel meer foto's.
De moeren binnen in de auto wat WD40 erop. Niet de bouten onder de auto, da's tamelijk zinloos.
Je moet de demper verwijderen en de rest van de uitlaat ondersteunen. Anders hangt het hele
zaakje aan je spruitstuk te bungelen. Da's nie goe...
Voor je de remleidingen loshaalt het dopje van je remvloeistoftankje doen. Lopen de leidingen makkelijker leeg.
Rechts de oude as. Links de nieuwe. Remdrukbegrenzer zit op de arm bij het linker achterwiel.
Probleem met je huidige remleidingen onder de auto door is dat de leiding voor je rechter achterwiel ruim een meter te
lang is. Nu loopt ie namelijk helemaal door naar de trommel. Maar met de nieuwe as eindigt ie al bij de remdrukbegrenzer,
vlak bij je linker achterwiel.
Volgende probleem is de remdrukbegrenzer. De wartels voor de leidingen naar het ene achterwiel zijn groter dan
die naar het andere wiel. Volgens mij zijn de leidingen voor het linkerwiel maatje 12 en voor het rechterwiel
maatje 10. Kan me vergissen, dit is even uit het hoofd. De ingaande aansluitingen op de remdrukbegrenzer zijn
herkenbaar doordat de diameter van de ingang groter is. De diameter van de uitgangen zijn kleiner.
Let wel even op met die remdrukbegrenzer. Zoals gezegd, dit is even uit het hoofd. Als ik de in-, uitgangen
of de wartels verkeerd heb, laat het dan even weten. Dan pas ik tekst en foto aan.
Tip: met wat perslucht merk je direct welke ingang bij welke uitgang hoort op de remdrukbegrenzer.
Dit is ff snel een rudimentaire versie. Zal nog wel een keer een fatsoenlijke in elkaar draaien. Heb nog veel meer foto's.
De moeren binnen in de auto wat WD40 erop. Niet de bouten onder de auto, da's tamelijk zinloos.
Je moet de demper verwijderen en de rest van de uitlaat ondersteunen. Anders hangt het hele
zaakje aan je spruitstuk te bungelen. Da's nie goe...
Voor je de remleidingen loshaalt het dopje van je remvloeistoftankje doen. Lopen de leidingen makkelijker leeg.
Rechts de oude as. Links de nieuwe. Remdrukbegrenzer zit op de arm bij het linker achterwiel.
Probleem met je huidige remleidingen onder de auto door is dat de leiding voor je rechter achterwiel ruim een meter te
lang is. Nu loopt ie namelijk helemaal door naar de trommel. Maar met de nieuwe as eindigt ie al bij de remdrukbegrenzer,
vlak bij je linker achterwiel.
Volgende probleem is de remdrukbegrenzer. De wartels voor de leidingen naar het ene achterwiel zijn groter dan
die naar het andere wiel. Volgens mij zijn de leidingen voor het linkerwiel maatje 12 en voor het rechterwiel
maatje 10. Kan me vergissen, dit is even uit het hoofd. De ingaande aansluitingen op de remdrukbegrenzer zijn
herkenbaar doordat de diameter van de ingang groter is. De diameter van de uitgangen zijn kleiner.
Let wel even op met die remdrukbegrenzer. Zoals gezegd, dit is even uit het hoofd. Als ik de in-, uitgangen
of de wartels verkeerd heb, laat het dan even weten. Dan pas ik tekst en foto aan.
Tip: met wat perslucht merk je direct welke ingang bij welke uitgang hoort op de remdrukbegrenzer.