Spoorstangen krom

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo

Spoorstangen krom

Post by Rock's »

Wil ik hem vanmorgen uit laten lijnen,......krijg ik de melding dat de spoorstangen krom zijn........

Kan ik beter nieuwe spoorstangen aanschaffen ?...... of is er nog iemand die ze heeft liggen ?

Cheers,
R.
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

even een setje halen bij de sloop ik heb wel een setje liggen maar daar is er ook eentje zo krom als een hoepel.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Sander wrote: ik heb wel een setje liggen maar daar is er ook eentje zo krom als een hoepel.

waarom heb je die dan eigenlijk nog liggen? ;)
Kijk uit, een Cactussssss

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Rock's »

ik heb zojuist vernomen dat de stang de kosten niet zijn, maar meer het monteren ervan,.... ik laat wel nieuwe plaatsen....

Tnx...
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Kan je zelf. Is mij ook gelukt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by CitRoel »

Wat is precies de spoorstang? Is dat dezelfde als de stuurstang?

Hoe krijg je die krom en hoe check je dat?

TNKX :D Gaak doen... hij blijft namelijk iets naar rechts trekken.
Last edited by CitRoel on SunFeb06, 2005 12:12:32 PM, edited 1 time in total.
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Naar mijn weten is dat hetzelfde ja. Je krijgt hem krom door hard tegen een stoeprand aan te knallen. En je checkt het door er langs te kijken als je je wiel eraf haalt.

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Rock's »

Sander wrote:Kan je zelf. Is mij ook gelukt.

Euh,.....ik weet niet eens wat een spoorstang is...(ik ben alles behalve handig).......enuh,......jij hebt ook een turbo ingebouwd :wink:
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Uhmmm turbo ben ik aan begonnen maar heb ik nooit afgemaakt. :oops: :oops: :oops:. Als ik er de 20ste ben kunnen we wel wat klussen hoor:D

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

Sander wrote:Uhmmm turbo ben ik aan begonnen maar heb ik nooit afgemaakt. :oops: :oops: :oops:. Als ik er de 20ste ben kunnen we wel wat klussen hoor:D

Sander komt dus de 20e.. want hij moet Rocks helpen..

:P

overigens, die spoorstangen van te voren wel goed inspuiten met WD40 dan.. ik denk dat die van mij 1 geheel geworden zijn :?
Image

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Rock's »

Sander wrote:Uhmmm turbo ben ik aan begonnen maar heb ik nooit afgemaakt. :oops: :oops: :oops:. Als ik er de 20ste ben kunnen we wel wat klussen hoor:D

Erg aardig aangeboden hoor,.... maar volgens mijn zwager is het best wel lastig im die dingen te vervangen...(het gaat om de rechter zijde...de binnenste en de buitenste??).... en ik ben bang dat als het niet lukt of er iets afbreekt dat ik mijn AX in Nieuwegein moet laten staan......en ik heb al meerdere auto's half gesloopt langs de weg zien staan.....dus ik pas...

In ieder geval bedankt voor het aanbod :fluffle
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Gewoon een spoorstang vervangen door een sloop exemplaar met nieuwe stuurkogels is een heel gemakkelijk klusje. Daarna moet je even op de parkeerplaats heen en weer rijden om de sporing ruw weg af te stellen.

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

Aad dit kan echt bijna onmogelijk verkeerd gaan!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Rock's »

jah,...maar ik durf het niet :oops: op zondag kan je geen noodoplossingen treffen.....

Maaruh.....het plaatsen van een stabistang....... :wink: :idea: dat durf ik wel...
Image

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Eriks »

Ik heb speling op mijn rechter wiel. Ik dacht eerst aan het lager, maar volgens mij is dat toch nog goed.

Ik heb nog eens super goed gekeken. De speling zit in de stuur-draai-richting. Als ik het wiel heel ietsjes draai, dan beweegt de spoorstang nog niet. Blokkeer ik de spoortstang met een hand, dan kan ik met de andere hand het wiel nog iets wrikken.

Is er een manier om te testen waar de speling zit. Lager, stuurkogel of misschien wel het fusee?
Van alle onderdelen ziet de stuurkogel/spoorstang er het slechts uit, meest vastgeroest ed.

Ik vind het geen prettig idee om zo nog veel te rijden. Dus graag wat hulp!

nog even een aanvulling. Als ik het stuur helemaal uitdraai, dus max bocht, dan is de speling duidelijk minder.

Erik

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Eriks »

Ik ga mijn stang (of waarschijnlijk allebei) vervangen.

Is de complete spoorstang ineens te koop, dus inclusief gemonteerde kogels? Weet iemand dat? Zo ja, waar (citroen of brezan?) en wat kost dat ongeveer?

van de sloop weet je soms ook niet wat je mee naar huis neemt. als het niet te veel kost, koop ik liever nieuw.

reactie graag!

Erik

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

De stang zelf is gewoon een stuk zeskant met aan de ene kant links- en aan de andere kant rechts draaiend schroefdraad. Die kan je dus makkelijk van de sloop halen. Die kogels kosten de kop niet. Denk dat je voor een nieuwe stang meer kwijt bent.

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Eriks »

Oke, bedankt. Ik zal de hele stang eens demonteren. De wielkant heb ik al los gehad, dat viel allemaal wel mee. Aan de andere kant kun je er best redelijk bij. Stang demonteren moet dus lukken. Ik ben alleen bang dat de uiteinden behoorlijk vast zitten, het ziet er roestig uit!

Morgen eens naar kijken.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

een bankschroef is zeer gewenst. Trouwens laat hem daarna uitlijnen.

1992ax11i
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by 1992ax11i »

Ben van de week met 40 km p/u op een verkeersremmer gedoken, rechtvoor velg (staal) naar binnen geslagen en 20 cm verder een knik naar buiten. Binnenzijde van de velg was ovaal..., dusdanig dat ie 3 keer van het bandenmontage apparaat afklapte.
De bank was nog in goede staat (Michelin) en had geen karkasbreuken.

Ik heb optisch de rechter stuurstang bekeken en alles zag er nog recht uit, ook geen speling op de stuurkogel.

Enige wat anders is is dat ie bij het optrekken klopt en naar rechts trekt, dat trekken doet ie niet bij het remmen en uitrollen (dan klopt ie ook niet).

Vermoedelijk heb ik de homokineet van de aandrijfas naar aan puin gereden (zat er net 4000 km. onder).

Iemand nog adviezen wat ik extra moet controleren ????
Live to ride, ride AX..., maar tegenwoordig zweven in een Xantia

Post Reply