AX met 2.0 16V?

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

AX met 2.0 16V?

Post by kevin.broke »

Geachte medeleden :-) (ghehe, leuk woord :D)

In mijn AX Sport-tijd had ik de beschikking over minstens 105 pk.. en toen scheurde ik ook weleens wat af. Zo kwam ik ooit op een droog wegdek bij het Gelredome in Arnhem een blauwe, verlaagde AX tegen met 15 of 16" velgen en een Cituning sticker achterop. Het was een phase II, kenteken begon met GL als ik me niet vergis, dus '93.
Ik werd uitgedaagd tot een sprintje, deed m'n uiterste best en ging er dan ook als een speer vandoor... En werd het apelazeres gereden! Dat was ik niet gewend! Zelfs toen mijn wijzer stil kwam te staan op iets boven de 190 km/uur liep ik nog steeds niet in op de belachelijk snelle, blauwe AX. Ik kwam de gozert in kwestie weer tegen net voor de Waalbrug bij Nijmegen - beetje verkeersopstopping altijd daar! Ik draaide m'n raampje open, en vroeg wat er in godsnaam inlag.. hij beweerde een tweeliter zestienklepper uit een Xsara VTS voorin te hebben, met 160 pk. Het vermogen klopte wel ongeveer als ik zo eens bekeek h?e snel hij weg was, maar.. een 2.0 16V, ik hoor net dat dat niet tot de omgelijkheden behoort? Kent iemand hem? Het was volgens mij een vrij tengere blonde jongen, en hij droeg een zwart baseballpetje dat hij blijkbaar erg vaak droeg, te zien aan hoe gaar het eruit zag. Hij kwam volgens mij uit Arnhem, heb hem vaker zien rijden, maar we konden toen beide niet stoppen om te babbelen.. wie weet wie hij is??? Wil weleens onder die kap gluren!

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

er stond laatst een 106 met 1.9 gti tu motor op marktplaats.. dus het is wel mogelijk maar er zit HEEELLL veel werk in ...
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

ik zal eens 2 fotos van mijn c2 vts (125pk) naast die van de motorruimte van de ax leggen.... dat moet passen.
wat je ook nog hebt is de clio sport, 2.0 16v, wat zou dat voor blok zijn ? tu?
vandaag een audi quatrro 2.5 het nakijken gegeven, met de c2 (1000kg+)
rara wat er gebeurt als je dat in een ax stopt ...

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

c2 VTS is TU 16 klepper, past met wat sleutelen in een AX.

Zoals bekend zijn de vormen onder de motorkap van saxo en ax vrijwel gelijk. Ik heb oog in oog gestaan met de saxo 2.0 16V van Ko Kasse, die daar rallysprints mee reed. Aan die auto was veel veranderd om e.e.a. pas te krijgen maar het ging wel. Vraag me echter ernstig af of een dergelijk apparaat door APK dan wel RDW keuring te krijgen is. Neem aan dat met genoeg sleutelwerk ook een AX 2.0 16v te bouwen is, dus waarom zou niet iemand dat al gedaan hebben?

P. :)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Erg lekker op het rechte eind. Maar ow wee als je de bocht door durft te gaan. Dan krijg je een ongenadige hoeveelheid onderstuur voor je kiezen met zo'n zwaar blok.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

PeterM wrote:Ik heb oog in oog gestaan met de saxo 2.0 16V van Ko Kasse, die daar rallysprints mee reed. Aan die auto was veel veranderd om e.e.a. pas te krijgen maar het ging wel.


Aan die Saxo is een neus van een BX GTi gelast met daar overheen Saxo plaatwerk.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Saxo.VTS.16v wrote:
PeterM wrote:Ik heb oog in oog gestaan met de saxo 2.0 16V van Ko Kasse, die daar rallysprints mee reed. Aan die auto was veel veranderd om e.e.a. pas te krijgen maar het ging wel.


Aan die Saxo is een neus van een BX GTi gelast met daar overheen Saxo plaatwerk.


dat lijkt mij ook vrijwel de eenvoudigste manier om zoiets uit te voeren.. ben ook al een keer aan het kijken geweest om een bx neus op een Ax te zetten.. :roll:
Image

Gizart
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 124
Joined: TueMar02, 2004 6:23:30 PM
Location: NoordNederland
Contact:

Post by Gizart »

TTF wrote:er stond laatst een 106 met 1.9 gti tu motor op marktplaats.. dus het is wel mogelijk maar er zit HEEELLL veel werk in ...


Die staat nu in Buitenpost overigens.
Zat nog een 1.1 spruitstuk op.
Heb e jongen maar aan een GTI spruitstuk geholpen! :D
Don't let sensible people talk you out of your dreams.
205 1.9 GTI³

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

1.9 is XU 1.1 is TU spruitstuken zijn als dag en nacht. Klopt iets niet dus.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

wist niet dat het een bx gti kop was maar waarom niet als je er alleen mee op een gesloten baan rijdt.

Heb al eens staan passen en meten met een 1.9 16V uit een 405. Qua motorsteunen enz is het best pas te krijgen alleen hangen blok en bak erg krap in de breedte en komt er wel veel carter onder de boel uit te steken. Het lastigste deel zou inlaatspruitstuk en radiateur zijn geworden, maar hebben afgezien van het bouwen vanwege de slechte gewichtsverdeling die je dan krijgt. Het basis idee was een lichte snelle regionale cup auto voor het circuit van Zolder. Met weinig kilo's namelijk in 4 en 10 uur gebruik relatief weinig slijtage aan slicks en remmen dus langer doorrijden.

P. :D

Gizart
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 124
Joined: TueMar02, 2004 6:23:30 PM
Location: NoordNederland
Contact:

Post by Gizart »

Sander wrote:1.9 is XU 1.1 is TU spruitstuken zijn als dag en nacht. Klopt iets niet dus.


Terwijl er door de vorige eigenaar werd gezegd dat het blok al door de APK was gekomen, maar doordat het vorige blok stuk was gegaan er nu een ander blok in lag.

Sounds very fishy to me.
Don't let sensible people talk you out of your dreams.
205 1.9 GTI³

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Ik ken zelfs een Visa met 1.9 GTi...

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Handjes wrote:Ik ken zelfs een Visa met 1.9 GTi...


Das niet zo gek. De visa GTi is geleverd met dezelfde 1.6 motor als in de 205 GTi zit. Dat is een 1.6 XU, koud kunstje dus om naar een 1.9 XU om te bouwen.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Precies. Een visa heeft gewoon de passende motorruimte voor een XU motor. In principe past een XU motor ook wel op de motorsteunen van een AX maar dan steken er allemaal dingen door de motorkap het schutbord en het front heen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

opropos stukje terug: Clio motor; Renault maakt geen gebruik van PSA motoren, zo,n Renault blok heeft duidelijk andere ophangpunten, schakelmechaniek en vorm aandrijfassen. Is overigens wel behoorlijk compact. Als ik echt mocht kiezen bij het bouwen van een snel speeltje kwam er in een AX koets met 106 uitneembaar front een motor uit een integra R. vreemde combinatie misschien maar zo'n honda blok maakt wel zo gretig toeren en is erg simpel naar 200 pk + te krijgen. en dan blijft het nog lang heel ook.

P. :)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Het front van een ax is wel uitneembaar te maken. Heb bij het herstel echt op het punt gestaan om die puntlassen maar te laten en het lekker te bouten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Sander wrote:Het front van een AX is wel uitneembaar te maken. Heb bij het herstel echt op het punt gestaan om die puntlassen maar te laten en het lekker te bouten.


Wat versta jij dan onder een afneembaar front = flipfront? Schermen en motorkap zitten niet gepuntlast.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Het front is het front. Naar mijn weten is dat dus de voorste plaat waar je bumpersteunen op zitten en je radiateur inhangt. Ow en je lampen hangen erin.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Daar zie ik het voordeel niet zo van in.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

hihi totdat je de motor van een ax eruit wilt halen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply