Uitlijnen/balanceren

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

axgt_1.4
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueOct19, 2004 5:25:32 PM
Location: Bleiswijk

Uitlijnen/balanceren

Post by axgt_1.4 »

Hey,

ik zit met een probleem. Mijn Citroen AX GT rijdt super alleen af en toe als je je stuur los laat trekt hij naar 1 kant. Opzich zou je zeggen: 'laat hem uitlijnen'. Nu heb ik net op een lange weg me stuur losgelaten en blijft hij kaarsrecht rechtdoor rijden :? . Ook heb ik als ik rechtdoor rij dat mijn stuur nooit recht staat. Hij staat altijd een stukje naar rechts; wat adviseren jullie mij?
Mijn ouders hebben namelijk afgelopen zaterdag hun auto laten uitlijnen en waren alleen al daarvoor 55 euro kwijt (ze moesten ook nieuwe banden door verkeerd afslijten); ik vind het zonde als ik straks 55 euro lap en dan blijkt dat het misschien een 'gewoonte' is bij AX-en.

Ik hoop dat jullie me wat meer kunnen duidelijk maken!

Alvast bedankt!

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

Ik zou em toch laten uitlijnen, het feit dat je stuur niet 100% recht staat zegt al veel over de vorige uitlijning :wink: Als je een wagen laat uitlijnen zorg er dan altijd voor dat degene die t doet het stuur ook netjes recht zet, zoniet dan heb je met een knoeier te maken. Uitlijnen op zich is niet zo erg duur, ik heb t al ooit laten doen voor nog geen 20? :)

axgt_1.4
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueOct19, 2004 5:25:32 PM
Location: Bleiswijk

Post by axgt_1.4 »

Bij de kwikfit in Zoetermeer kost het 55 euro :?. Iemand nog een aanrader qua uitlijnen?

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

axgt_1.4 wrote:Bij de kwikfit in Zoetermeer kost het 55 euro :?. Iemand nog een aanrader qua uitlijnen?



Kwikfit = quick shit :wink:

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Ax_Dude wrote:
axgt_1.4 wrote:Bij de kwikfit in Zoetermeer kost het 55 euro :?. Iemand nog een aanrader qua uitlijnen?



Kwikfit = quick shit :wink:


idd en die in zoetermeer heb ik geen goeie ervaring mee. Ze wouden bij mij de complete achterremmen vervangen terwijl deze gewoon vast zaten door vuil ed.


Het stuur rechtzetten kan je zelf trouwens ook makkelijk hoor, ff je stuur loshalen en een stukkie draaien en terugzetten. :)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: WedJun16, 2004 3:45:07 PM
Location: Arnhem
Contact:

Re: Uitlijnen/balanceren

Post by limovo »

axgt_1.4 wrote:Hey,

ik zit met een probleem. Mijn Citroën AX GT rijdt super alleen af en toe als je je stuur los laat trekt hij naar 1 kant. Opzich zou je zeggen: 'laat hem uitlijnen'. Nu heb ik net op een lange weg me stuur losgelaten en blijft hij kaarsrecht rechtdoor rijden :?


een weg loopt meestal schuin af naar rechts dus dat kan verklaren dat ie soms naar rechts trekt.
Zijn je banden schuin afgesleten?? Dan weet je zeker of de uitlijning wel of niet klopt.
Het stuur is simpel recht te zetten door 'm los te halen en opnieuw te monteren.

_____________________________________________________________
ax 1.4 diesel - 320320

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

axgt_1.4 wrote:Bij de kwikfit in Zoetermeer kost het 55 euro :?. Iemand nog een aanrader qua uitlijnen?


Deni in Zwanenburg!!

Absoluut topklasse. Niet de goedkoopste met 50 euro, maar echte vaklui. Lijnen ook zo uit dat je stuur weer precies in het midden staat. Ze hebben daar jarenlang Cup Saxo's uitgelijnd, en da's precies hetzelfde onderstel. Ze kunnen dus AXjes wel dromen.
Als uitlijnen niet nodig is zeggen ze dat ook, dan ben je 25 euro kwijt. Is mij ook al overkomen.

Groet,

Antoine

axgt_1.4
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueOct19, 2004 5:25:32 PM
Location: Bleiswijk

Post by axgt_1.4 »

Oke dan. Er is mij nu veel duidelijk geworden! Zwanenburg is 70 km bij mij vandaan dus of dat voor mij aan te raden is ...
Weet iemand misschien nog een zaak die goed werk levert in de buurt van Bleiswijk, Zoetermeer, Rotterdam?

Bedankt!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Bij een ax is alleen maar de toespoor af te stellen. Als die naar een kant toe trekt dan denk ik eerder aan bandenslijtage of ongelijke druk. Anders zou je ook nog wel eens een gevalletje vluchtheuvel schade kunnen hebben. Dan zijn de ophangpunten van de draagarmen een beetje verbogen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

ut_paterke
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 113
Joined: FriDec26, 2003 11:44:46 PM
Location: Alkmaar

Post by ut_paterke »

Sander wrote:Bij een AX is alleen maar de toespoor af te stellen. Als die naar een kant toe trekt dan denk ik eerder aan bandenslijtage of ongelijke druk. Anders zou je ook nog wel eens een gevalletje vluchtheuvel schade kunnen hebben. Dan zijn de ophangpunten van de draagarmen een beetje verbogen.


Pardon :?

Kan je een ax niet uitlijnen ???

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Jawel, maar beperkt.
Als ik me goed herinner komt de term uitlijnen juist van het verstellen van toespoor. Maar daar kan ik me in vergissen hoor.

Bij sportauto's kan je alle variabelen instellen, bij een AX niet.
Wielvlucht (caster) is bijvoorbeeld niet verstelbaar.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Precies. Een ax is bijna niet af te stellen. Heel vervelend maar ik ben er mee bezig om dat op te lossen. Er zijn namelijk een heleboel auto's die ook draagarmen hebben die wel afstelbaar zijn. Het is alleen een kwestie van de goede vinden.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: WedJun16, 2004 3:45:07 PM
Location: Arnhem
Contact:

Post by limovo »

KMvrtr wrote:Jawel, maar beperkt.
Als ik me goed herinner komt de term uitlijnen juist van het verstellen van toespoor. Maar daar kan ik me in vergissen hoor.

Bij sportauto's kan je alle variabelen instellen, bij een AX niet.
Wielvlucht (caster) is bijvoorbeeld niet verstelbaar.



Wielvlucht is NIET gelijk aan caster!!!

Caster is gelijk aan de fusee-langshelling. (zorgt voor het terugkeren van de wielen in de rechtuitstand na een bocht)
Camber is gelijk aan de wielvlucht.
Beiden zijn niet afstelbaar. Dmv verlagen van de voorzijde zal je wielvlucht/camber negatiever worden. Is wel gunstig voor de grip in bochten.

Alleen toe/uit spoor is af te stellen aan de voorzijde.

____________________________________________________________
ax 1.4 diesel - 320540

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Klopt als een bus en een ax heeft uitspoor omdat ie voorwielaangedreven is.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

:oops:

Limovo heeft gelijk.

Het stomme is, ik weet het ook. Zit met stijgende verbazing mijn eigen verhaal te lezen. Hoe kwam ik daar nu weer bij?! :roll:

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik vind het wel een goede vraag om te vragen of dit niet toevallig steeds is nadat er redeijk stevig geremt is!

bij mij is het namelijk zo dat als ik flink geremt heb mn rechterklauw af en toe niet goed loslaat (hij remt te graag :roll:) waardoor hij naar die kant trekt.. dat is vervolgs na 25m al wel weer weg.. maar je merkt het tohc even..

(en JA ik weet het.. remrevisie, heeft er iemand tijd?)
Image

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Mijn peperdure banden zijn aan de binnenzijde aan het slijten !!!....maar hij trekt niet echt naar links of naar rechts....... ook niet met remmen.

(hij trekt wel naar links en ook wel naar rechts vanwege de verlaging + breden banden + klein stuurtje, maar niet altijd 1 kant op..... hij duikt wel veel de spoorvorming in)

Mogelijk loopt hij ook aan door dit, maar dat doet ff niet ter zake.....
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Rock's wrote:Mijn peperdure banden zijn aan de binnenzijde aan het slijten !!!....maar hij trekt niet echt naar links of naar rechts....... ook niet met remmen.

(hij trekt wel naar links en ook wel naar rechts vanwege de verlaging + breden banden + klein stuurtje, maar niet altijd 1 kant op..... hij duikt wel veel de spoorvorming in)

Mogelijk loopt hij ook aan door dit, maar dat doet ff niet ter zake.....


als je je auto vrij heftig verlaagt dan komen je banden een beetje op de binnenzijde te staan toch?
Image

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

een beetje .......ok...... maar de binnenste helft is al bijna glad terwijl ik vorrig jaar 110,- per stuk voor deze banden heb betaald :?

Ik heb een afspraak gemaakt om hem uit te laten lijnen.....hopen dat dit helpt...
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Zou kunnen maar verlagen= schuin afslijten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply