Kakelbont wrote:dit moet je toch wel gehoord hebben mij
true
dus heb ik de auto maar op de dam (oprit) laten staan
en ben ik op mijn gemak (met ander clublid) aan het sleutelen gegaan
NUL schade
tip voor de mensen die met koude start een soort fluitje aan de motor horen het kan de spanrol zijn! owja en als je auto hard tikt kun je beter niet meer rijden idd.
Kakelbont wrote:dit moet je toch wel gehoord hebben mij
true
dus heb ik de auto maar op de dam (oprit) laten staan
en ben ik op mijn gemak (met ander clublid) aan het sleutelen gegaan
NUL schade
tip voor de mensen die met koude start een soort fluitje aan de motor horen het kan de spanrol zijn! owja en als je auto hard tikt kun je beter niet meer rijden idd.
die van mij 'tikt' ook maar er zit een nieuwe (5dkm) spanrol in. Waarschijnlijk een klep maarja....
bedankt voor de tip, heb de koppaking vervangen en hoor sindsien een fluit, wist niet wat het was, toch maar snel een spanrol halen.weet iemand hoe ik de d-riem daarna weer goed kan spannen.
ik heb in dat vierkante gat zo'n vierkant asje van de handvatten van een deur gestopt. Daarop een passende ringsleutel en dan aan het eind van die sleutel een touwtje geknoopt. Aan dat touw heb ik een lege 5liter bus ruitenwissersproeisel gehangen en dat gevult met het juiste gewicht aan water. Dat is dan afhankelijk geworden van hoe lang je ringsleutel is, dus waar het touwtje aangrijpt.
Ikheb een lange bout omgebogen en de kop geslepen zodat deze in het vierkante gat past. De kracht waarmee die gespannen staat heb ik zelf gedaan met de hand.
Zo kwam die van mij eruit. En die hoorde ik al bij een koude en vochtige start. Die nieuwe rolde een stuk soepeler! Maar deze lijkt nog nieuw bij die van jou, Joost!
het is de spanrol van de distibutieriem. Die van joost is zo versleten dat het beschermrubbertje weg was en meer dan de helft van de kogellagertjes eruit gelopen is! Het lijkt me dat dan de riem niet meer de juiste spanning heeft, een tandje over kan springen of misschien zelfs kan ontsporen of vastlopen!
Ik heb een tijdje geleden mijn d-riem vervangen. De spanrol ook. Daarvoor maakte hij een vreemd geluid, anders als bij de v-snaar, maar wel een soort piepend/krassend geluid. Vooral bij vochtig weer. Gewoon omdat die spanrol niet meer lekker ronddraait.
Eriks wrote:het is de spanrol van de distibutieriem. Die van joost is zo versleten dat het beschermrubbertje weg was en meer dan de helft van de kogellagertjes eruit gelopen is! Het lijkt me dat dan de riem niet meer de juiste spanning heeft, een tandje over kan springen of misschien zelfs kan ontsporen of vastlopen!
Ik heb een tijdje geleden mijn d-riem vervangen. De spanrol ook. Daarvoor maakte hij een vreemd geluid, anders als bij de v-snaar, maar wel een soort piepend/krassend geluid. Vooral bij vochtig weer. Gewoon omdat die spanrol niet meer lekker ronddraait.
ik mis gene lagertjes hoor zover ik weet
er zit een kunstof vertanding om de lagers heen die ervoor zorgt dat het rond zit