Kleppendeksel verchromen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Kleppendeksel verchromen
Wie weet hoe duur het is om een kleppendeksel te laten verchromen?Ik hoor 't wel
groetjes Wolfje
groetjes Wolfje
I don't like my AX,I love it!!!
verchromen zal niet lukken ben ik bang of je moet een bedrijf vinden wat hittebestending kan verchromen, anders springt het chroom er binnen de kortste keren weer af!
Je kunt t laten polijsten....hoe duur t is weet ik nie ik heb t zelf gedaan
groetjes geert
Je kunt t laten polijsten....hoe duur t is weet ik nie ik heb t zelf gedaan
groetjes geert
Mzzls Geert
Wie niet snel is.......is laag!!
Wie niet snel is.......is laag!!
AX_POWAH wrote:verchromen zal niet lukken ben ik bang of je moet een bedrijf vinden wat hittebestending kan verchromen, anders springt het chroom er binnen de kortste keren weer af!
Je kunt t laten polijsten....hoe duur t is weet ik nie ik heb t zelf gedaan
groetjes geert
Oh nou ja in iedergeval dat t er mooi uitziet.ik zal eens vragen hoeveel dat polijsten dan is.
I don't like my AX,I love it!!!
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
AX_POWAH wrote:verchromen zal niet lukken ben ik bang of je moet een bedrijf vinden wat hittebestending kan verchromen, anders springt het chroom er binnen de kortste keren weer af!
Hoe doen ze dat dan bij verchroomde uitlaten Zag ik gisteren toevallig nog bij die serie over die custom chopper bouwers op discovery.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Kakelbont wrote:AX_POWAH wrote:verchromen zal niet lukken ben ik bang of je moet een bedrijf vinden wat hittebestending kan verchromen, anders springt het chroom er binnen de kortste keren weer af!
Hoe doen ze dat dan bij verchroomde uitlaten Zag ik gisteren toevallig nog bij die serie over die custom chopper bouwers op discovery.
Ik had t ook is aangegeven bij de monteur die m'n auto altijd doet en die zei ook dat t wel kon,maar ja je kan natuurlijk niet altijd gelijk hebben ,ik weet t in iedergeval niet,ik hoop wel dat t kan.
I don't like my AX,I love it!!!
Bij de Renault tuning club was ook een gozer die het had laten doen. Ik zal even kijken of ik het topic nog kan vinden daar, kgeloof dat het iets van 75 euro kostte.
[edit] Ik heb even gekeken, hij was 100 gulden kwijt, maar was bij "een mannetje" en hij had hem zelf al gezandstraalt. Als je hem gewoon zo aanlevert zal het dus rond de 75 euro moeten kosten [/edit]
[edit] Ik heb even gekeken, hij was 100 gulden kwijt, maar was bij "een mannetje" en hij had hem zelf al gezandstraalt. Als je hem gewoon zo aanlevert zal het dus rond de 75 euro moeten kosten [/edit]
-
- AX liefhebber
- Posts: 113
- Joined: FriDec26, 2003 11:44:46 PM
- Location: Alkmaar
Volgens mij wordt je kleppen deksel niet warmer dan 150'c
Dat blijft wel mooi hoor
Tipje...
Smeer alle delen die je niet verchroomt wil hebben in met nagellak...
Dit is later gemakkelijk te verwijderen met acceton.
Wij hebben zo al eens een motor velg gerepareerd
Succes
Ut paterke
Dat blijft wel mooi hoor
Code: Select all
Kleine voorwerpen kun je zelf verchromen. Hiervoor heb je nodig:
Een glazen pot (accu-bak)
Azijn
Een blokje zuiver chroom
Een spanningsbron van circa 12 tot 20 volt gelijkstroom.
Je kunt hiervoor dus ook een (auto-) accu gebruiken of 2 :)
Ga als volgt te werk:
Maak het te verchromen werkstuk volledig schoon en vetvrij.
Vul de pot met azijn.
Verbind de min-pool van de stroombron met het te verchromen werkstuk.
Verbind de plus-pool van de stroombron met het blokje chroom.
Dompel beiden onder in de azijn.
Zorg ervoor dat je werkstuk volkomen vrij hangt in de azijn.
Schakel de stroom in.
Als alles goed is zie je wat belletjes verschijnen en wordt je werkstuk dof/blauw.
Het verchromen zal enkele uren duren. Bij een hogere spanning gaat het iets sneller.
Na het verchromen zit er een wat ruwe doffe laag op het werkstuk. Met fijn schuurpapier kun je dat opschuren. Voor een hoogglans zul je het moeten polijsten.
Bij het op deze wijze verchromen worden de chroom-moleculen door de stroom van het blokje naar het te verchromen werkstuk getransporteerd. In plaats van een blokje zuiver chroom kun je ook een oud verchroomd voorwerp gebruiken. Als dat groter is dan het te verchromen voorwerp heb je voldoende chroom om dit proces te laten werken.
Denk er aan dat het te verchromen oppervlak echt helemaal schoon moet zijn en vrij in de azijn moet hangen. Op elke plek waar nog vuil zit zal de chroom niet hechten. De hoogglans ontstaat niet automatisch. Daarvoor zal er nog driftig gepolijst moeten worden. In het echt worden te verchromen werkstukken eerst verkoperd. Dat gaat op dezelfde wijze. Uiteraard heb je dan een blokje zuiver (rood-) koper nodig.
N.B. Chroom is te koop bij een handelaar in edelstaal.
Tipje...
Smeer alle delen die je niet verchroomt wil hebben in met nagellak...
Dit is later gemakkelijk te verwijderen met acceton.
Wij hebben zo al eens een motor velg gerepareerd
Succes
Ut paterke
ut_paterke wrote:Volgens mij wordt je kleppen deksel niet warmer dan 150'c
Dat blijft wel mooi hoorCode: Select all
Kleine voorwerpen kun je zelf verchromen. Hiervoor heb je nodig:
Een glazen pot (accu-bak)
Azijn
Een blokje zuiver chroom
Een spanningsbron van circa 12 tot 20 volt gelijkstroom.
Je kunt hiervoor dus ook een (auto-) accu gebruiken of 2 :)
Ga als volgt te werk:
Maak het te verchromen werkstuk volledig schoon en vetvrij.
Vul de pot met azijn.
Verbind de min-pool van de stroombron met het te verchromen werkstuk.
Verbind de plus-pool van de stroombron met het blokje chroom.
Dompel beiden onder in de azijn.
Zorg ervoor dat je werkstuk volkomen vrij hangt in de azijn.
Schakel de stroom in.
Als alles goed is zie je wat belletjes verschijnen en wordt je werkstuk dof/blauw.
Het verchromen zal enkele uren duren. Bij een hogere spanning gaat het iets sneller.
Na het verchromen zit er een wat ruwe doffe laag op het werkstuk. Met fijn schuurpapier kun je dat opschuren. Voor een hoogglans zul je het moeten polijsten.
Bij het op deze wijze verchromen worden de chroom-moleculen door de stroom van het blokje naar het te verchromen werkstuk getransporteerd. In plaats van een blokje zuiver chroom kun je ook een oud verchroomd voorwerp gebruiken. Als dat groter is dan het te verchromen voorwerp heb je voldoende chroom om dit proces te laten werken.
Denk er aan dat het te verchromen oppervlak echt helemaal schoon moet zijn en vrij in de azijn moet hangen. Op elke plek waar nog vuil zit zal de chroom niet hechten. De hoogglans ontstaat niet automatisch. Daarvoor zal er nog driftig gepolijst moeten worden. In het echt worden te verchromen werkstukken eerst verkoperd. Dat gaat op dezelfde wijze. Uiteraard heb je dan een blokje zuiver (rood-) koper nodig.
N.B. Chroom is te koop bij een handelaar in edelstaal.
Tipje...
Smeer alle delen die je niet verchroomt wil hebben in met nagellak...
Dit is later gemakkelijk te verwijderen met acceton.
Wij hebben zo al eens een motor velg gerepareerd
Succes
Ut paterke
Wow!!!ik wou dat ik t kon,maar ik weet nu al dat dat mij niet gaat lukken.
I don't like my AX,I love it!!!
-
- AX liefhebber
- Posts: 131
- Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
- Location: Belgi?
moet idd vetvrij zijn en zo, dus best zandstralen of zeker al volledig opschuren zodat je blank metaal hebt.
Men heeft verschillende soorten van chroom... electropolijsten is goedkoop, glanst al zeer goed maar heeft nog niet the full effect als verchromen. als het oppervlak goed is , zal het chroom er ook niet afspringen, het is tenslotte geen verf h?...
Voor 75 euro zou ik het wel doen hoor, vind ik meevallen als deze goed gedaan is.
Men heeft verschillende soorten van chroom... electropolijsten is goedkoop, glanst al zeer goed maar heeft nog niet the full effect als verchromen. als het oppervlak goed is , zal het chroom er ook niet afspringen, het is tenslotte geen verf h?...
Voor 75 euro zou ik het wel doen hoor, vind ik meevallen als deze goed gedaan is.