Kluwer ATH wrote: Cilinderkopbouten Motorcode K9A/K9Y: fase 1 60 (6,0) fase 2 losdraaien fase 3 20 (2,0) fase 4 +160graden fase 5 +160graden
Ok tis zover de kop gaat er weer op. Gisteren een sleutel gevijld om de spanrol van de distributie te kunnen spannen (kutwerk is dat trouwens).
Maar nu las ik de aanhaalmomenten nog een keer door. Dat snap ik ammel goed en ik heb ook een momentsleutel met gradenboog dus das geen probleem.
Mijn enige vraag is; wat bedoelen ze met losdraaien? Is dat helemaal losdraaien, een slag losser ofzo. Wou ik graag even zeker weten voordat ik aan de gang ga.
Ik zou me kunnen voorstellen dat je hem eerst met 60 Nm vast draait om hem op te rekken. Dan helemaal losdraaien. Dan weer met 20 Nm vastdraait en daarna 2 keer 160 graden.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Sander wrote:Ik zou me kunnen voorstellen dat je hem eerst met 60 Nm vast draait om hem op te rekken. Dan helemaal losdraaien. Dan weer met 20 Nm vastdraait en daarna 2 keer 160 graden.
weet niet meer precies wrom het is, maar ik deed het op me stage ook met dieselblokjes reviseren. Eerst vastdraaien en daarna weer paar slagen los om vervolgens weer vast te draaien..... Dat is alleen al weer 2 jaar terug
OK ik zal ze maar goed losdraaien na die eerste 6 kilo. De 2x 160graden die daarna komen zijn ook niet mis en dan zal die toch wel goed vast zitten lijk mij.
ok ik hou me gewoon aan bovenstaande gegevens uit de kluwer ATH.
Volgens de instructies die bij de kopset zaten (was een lijstje van psa diesels) moest er nog 1 keer nagetrokken worden als de motor op 80graden was. Maar ik vond dat nogal een wazig foldertje dat erbij zat.
Dat licht eraan wat voor type pakking het is.Bij een koper-asbest-koper.
moet je hem meestal natrekken.Maar deze diesels hebben 3 verschillemde
diktes in de pakkingen.afhankelijk van de kopdikte en de cilinderhoogte
en als je zou meten,hoeveel die 2X 360gr.is aan koppel.leer je wel af om
ze na te trekken,want dat kost je dan een paar kopbouten.Want die spanning is ongeveer een kwart slag voor afbreken stoppen.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen