Hoi,
heb me vandaag ook maar eens aangemeld aangezien ik hier toch regelmatig topics zat te lezen, en al maar direkt met de deur in huis vallen>
Zoals te lezen is in het "wie is wie" gedeelte heb ik dus een ax gti aangeschaft, en deze ben ik op het gemak aan het ombouwen tot een degelijke slalom auto.
Nu heb ik enkele vraagjes:
Aangezien in de slalom meestal in 1-2-3 de versnelling gereden wordt, wil ik een kortere bak hebben. Nu heb ik gehoord dat er verschillende mogelijkheden zijn maar ik zou een versnellingsbak van een diesel willen zetten. Nu is de vraag raden jullie iets anders aan of indien het ook de diesel bak is, welke neem ik het beste en welke past zonder problemen.
Tevens welke luchtfilter raden jullie aan ? de 57i kit? of welke ervaringen hebben jullie?
Indien er nog tips zijn die jullie aanraden voor de auto aan te passen hoor ik ze graag.
greetz
Voila mijn eerste topic en vragen/tips over de ax gti.
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 266
- Joined: MonJan10, 2005 10:58:57 AM
- Location: Limburg
Hallo
je moet eigenlijk een saxo16v bak hebben die is het kortst
daarna komt de 1.1 de 106rally de ax GT enz en dan de diesel
je kunt ook een andere eind reductie inbouwen maar is allemaal best prijzig. neem zowiezo een bak van na 92 die is sterker.verder zijn alle
bakken even sterk 1600 16v of 1.1 maakt niet uit
succax
je moet eigenlijk een saxo16v bak hebben die is het kortst
daarna komt de 1.1 de 106rally de ax GT enz en dan de diesel
je kunt ook een andere eind reductie inbouwen maar is allemaal best prijzig. neem zowiezo een bak van na 92 die is sterker.verder zijn alle
bakken even sterk 1600 16v of 1.1 maakt niet uit
succax
over dat luchtfilter verschillen de meningen..
als je zo'n 57ki kit neemt, dan heb je een langere aanzuigbuis waardoor je meer koppel onderin krijgt, een kort filtertje direct bij het injectiehuis geeft het koppel hoog in de toeren, dus het is maar net wat je denkt nodig te hebben bij het slalommen.. maar het is naar mijn mening in Nederland ook goed mogelijk om zonder luchtfilter te rijden [mits je niet teveel stof gaat happen]
ik geloof trwns dat ik ergens een vergelijking gelezen had waarin stond hoeveel vermogenswinst het opleverde en dat was bij de latere injectiemotoren bijna niets??
als je zo'n 57ki kit neemt, dan heb je een langere aanzuigbuis waardoor je meer koppel onderin krijgt, een kort filtertje direct bij het injectiehuis geeft het koppel hoog in de toeren, dus het is maar net wat je denkt nodig te hebben bij het slalommen.. maar het is naar mijn mening in Nederland ook goed mogelijk om zonder luchtfilter te rijden [mits je niet teveel stof gaat happen]
ik geloof trwns dat ik ergens een vergelijking gelezen had waarin stond hoeveel vermogenswinst het opleverde en dat was bij de latere injectiemotoren bijna niets??
-
- AX liefhebber
- Posts: 266
- Joined: MonJan10, 2005 10:58:57 AM
- Location: Limburg
Ik heb trouwens nu de originele uitlaat nog zitten met kat, nu heb ik gezien dat je voor nog geen 80euro de voorste demper voor de gti zonder kat kan kopen , dus geen kat meer! Kan ik dit zo monteren of is het zoals bij de 106 die ik heb > problemen met lambdasonde?
(ik heb nog niet gekeken of ik zulke sonde heb, heb de wagen net en vraag het daarom vlug even, kan ik morgen alles kopen gaan)
Wat die inkoopactie betreft van een stabi-stang ga ik passen, ik verkoop namelijk tuning onderdelen (lexuslichten) en kan ze aan inkoopprijs krijgen.
Wat zou ik winnen aan vermogen bij het plaatsen van zulke uitlaat zonder kat?
Enig idee?
greetz
(ik heb nog niet gekeken of ik zulke sonde heb, heb de wagen net en vraag het daarom vlug even, kan ik morgen alles kopen gaan)
Wat die inkoopactie betreft van een stabi-stang ga ik passen, ik verkoop namelijk tuning onderdelen (lexuslichten) en kan ze aan inkoopprijs krijgen.
Wat zou ik winnen aan vermogen bij het plaatsen van zulke uitlaat zonder kat?
Enig idee?
greetz
de lambdasonde zit bij ons op de downpipe, katvervanger is dus geen probleem!
overigens dacht ik dat we die pas goedkoper op het forum hadden staan.. dus voor <80,- [ik weet dat RobGT er 1 heeft op zn GTI? pb m anders]
vermogenswinst? paar pk? niet zo heel veel, maar op dit gewicht is het al snel veel verbetering he!
overigens dacht ik dat we die pas goedkoper op het forum hadden staan.. dus voor <80,- [ik weet dat RobGT er 1 heeft op zn GTI? pb m anders]
vermogenswinst? paar pk? niet zo heel veel, maar op dit gewicht is het al snel veel verbetering he!
Een dieselbak is juist een lange bak. Ga maar na die draatit 3500 toeren bij 120 en een GTi bak 4000. De korste bak is een 1.1 denk ik dus. De bak van een 1.6 8V is te vergelijken met een dieselbak. Deze is dus ook vrij lang. Ik zou niet weten waarom dan de bak van een 16V korter is. In principe passen alle versnellingsbakken van een TU motor op je blok. Je moet even kijken of de aandrijfassen ook in de bak passen dat kan wel eens fout gaan.
Voor luchtinlaat kan ik je alleen maar adviseren dat je zoveel mogelijk koude lucht bij je filter krijgt. Dat scheelt enorm voor de rest heb je met een wat langere inlaatbuis wat meer koppel onderin. Ik zou zelf voor zo kort mogelijk inlaattraject gaan vanwege de weerstand. Je draait toch alleen hoog in de toeren.
Qua wegligging valt nog wel een hoop te verbeteren. Gooi hem omlaag met hele stijve veren. Betere schokdempers (koni billstein) rondom, Achter de veren van een diesel, En voor en achter de stabilisatorstang van een diesel of een 1.6 saxo of 106. Dan nog een brug boven en onder. Dit is zo?n beetje het recept voor het verwijderen van comfort. Maar hellen in de bochten doet ie dan niet meer.
Voor luchtinlaat kan ik je alleen maar adviseren dat je zoveel mogelijk koude lucht bij je filter krijgt. Dat scheelt enorm voor de rest heb je met een wat langere inlaatbuis wat meer koppel onderin. Ik zou zelf voor zo kort mogelijk inlaattraject gaan vanwege de weerstand. Je draait toch alleen hoog in de toeren.
Qua wegligging valt nog wel een hoop te verbeteren. Gooi hem omlaag met hele stijve veren. Betere schokdempers (koni billstein) rondom, Achter de veren van een diesel, En voor en achter de stabilisatorstang van een diesel of een 1.6 saxo of 106. Dan nog een brug boven en onder. Dit is zo?n beetje het recept voor het verwijderen van comfort. Maar hellen in de bochten doet ie dan niet meer.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
kort korter kortst.
De SAXO-CUP bak is inderdaad een hele korte bak. Heel dicht in de buurt komt de 106 Rally 1.3 (niet verwarren met de 1.6) heeft ook sterkere ingewanden dan standaard bakken. Ook bruikbaar zijn de bakken van een berlingo of C15 1.4 benzine, let wel op dat je een voor gietijzer passende CB bak krijgt. deze zijn voor het wegtrekken van zware auto's ook lekker kort gemaakt.
P.
De SAXO-CUP bak is inderdaad een hele korte bak. Heel dicht in de buurt komt de 106 Rally 1.3 (niet verwarren met de 1.6) heeft ook sterkere ingewanden dan standaard bakken. Ook bruikbaar zijn de bakken van een berlingo of C15 1.4 benzine, let wel op dat je een voor gietijzer passende CB bak krijgt. deze zijn voor het wegtrekken van zware auto's ook lekker kort gemaakt.
P.