Autoverbruik.nl
Moderators: Rock's, webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 812
- Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
- Location: Belgisch Limburg
- Contact:
Autoverbruik.nl
http://www.autoverbruik.nl/login.asp
Handig om je autoverbruik bij te houden en natuurlijk om te laten zien dat een ax lekker zuinig is Ik ben al een tijdje ingeschreven met de focus en als ik t zo bekijk mja... Dat kan een heel stuk beter, toch eens leren om dat pedaal niet altijd te planken
Handig om je autoverbruik bij te houden en natuurlijk om te laten zien dat een ax lekker zuinig is Ik ben al een tijdje ingeschreven met de focus en als ik t zo bekijk mja... Dat kan een heel stuk beter, toch eens leren om dat pedaal niet altijd te planken
-
- AX liefhebber
- Posts: 483
- Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
- Location: Harderwijk
- Contact:
-
- AX liefhebber
- Posts: 254
- Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
- Location: Berkel en Rodenrijs
- Contact:
-
- AX liefhebber
- Posts: 254
- Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
- Location: Berkel en Rodenrijs
- Contact:
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
q01z wrote:opzich wel leuk dit
maar ik weet zeker dat ik dat vergeet.. ik weet overigens dat mijn 1.0 ook ongeveer 1/19 1/20 rijd..
en ik betaal minder wegenbelasting
jij betaald wel minstens 25ct/liter meer dan mij, en met de 2000km die ik minstens in de maand rij, zal er weinig verschil in zitten wat jij betaald en wat ik moet betalen, bij hetzelfde aantal kilometers tenminste
-
- AX liefhebber
- Posts: 254
- Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
- Location: Berkel en Rodenrijs
- Contact:
Handjes wrote:Ik reed met mijn 1.4 GT 1 op 15,5 (incl veel stad). Ik heb een vlotte rijstijl, maar pas allerlei zuinigheidstrucjes toe. Met mijn oude 1.1 carb reed ik 1 op 16-17 en reed er ook mee alsof het een GT was . Overigens ook een kwestie van goede onstekingsdelen en vaak verse olie.
Maar natuurlijk....
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
Saxo.VTS.16v wrote:Handjes wrote:Ik reed met mijn 1.4 GT 1 op 15,5 (incl veel stad). Ik heb een vlotte rijstijl, maar pas allerlei zuinigheidstrucjes toe. Met mijn oude 1.1 carb reed ik 1 op 16-17 en reed er ook mee alsof het een GT was . Overigens ook een kwestie van goede onstekingsdelen en vaak verse olie.
Maar natuurlijk....
ik zou idd ook welleens willen weten hoe dat kan.. vollgens mij is dat gewoon een kwestie van heel arm afstellen [net als bij mij] maar dan moet je langer met choke rijden, heeft hij eerder de neiging tot bevriezing en het is ook minder voor je prestaties..
q01z wrote:Saxo.VTS.16v wrote:Handjes wrote:Ik reed met mijn 1.4 GT 1 op 15,5 (incl veel stad). Ik heb een vlotte rijstijl, maar pas allerlei zuinigheidstrucjes toe. Met mijn oude 1.1 carb reed ik 1 op 16-17 en reed er ook mee alsof het een GT was . Overigens ook een kwestie van goede onstekingsdelen en vaak verse olie.
Maar natuurlijk....
ik zou idd ook welleens willen weten hoe dat kan.. vollgens mij is dat gewoon een kwestie van heel arm afstellen [net als bij mij] maar dan moet je langer met choke rijden, heeft hij eerder de neiging tot bevriezing en het is ook minder voor je prestaties..
Tja.. en hoelanger je op de choke moet rijden, hoe meer benzine je dat kost!
q01z wrote:Saxo.VTS.16v wrote:Handjes wrote:Ik reed met mijn 1.4 GT 1 op 15,5 (incl veel stad). Ik heb een vlotte rijstijl, maar pas allerlei zuinigheidstrucjes toe. Met mijn oude 1.1 carb reed ik 1 op 16-17 en reed er ook mee alsof het een GT was . Overigens ook een kwestie van goede onstekingsdelen en vaak verse olie.
Maar natuurlijk....
ik zou idd ook welleens willen weten hoe dat kan.. vollgens mij is dat gewoon een kwestie van heel arm afstellen [net als bij mij] maar dan moet je langer met choke rijden, heeft hij eerder de neiging tot bevriezing en het is ook minder voor je prestaties..
? Een goede rijstijl helpt echt enorm bij zuinig rijden. Carburateurmotoren moet je anders rijden dan injectiemotoren. En anticiperen en stabiel rijden (gasgeven) is daarbij belangrijk.
Een goed onderhoud, inclusief versie olie!, is van groot belang voor een laag verbruik. Goede, verse olie zorgt voor optimale smering en koeling en daardoor minder weerstand en een lager brandstofverbruik.
Ik stel daarnaast netjes op tijd mijn kleppen en zorg dat bougies, bougiekabels, verdeelkap en fitlers in goede conditie zijn. En dat scheelt dus echt.
Overigens, het arm afstellen van een carburateur heeft alleen effect als je stationair draait. En te arm moet je inderdaad met de choke toch weer bijregelen . Bij hogere toeren vervalt die afstelling en telt je rechtervoetje.
-
- AX liefhebber
- Posts: 254
- Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
- Location: Berkel en Rodenrijs
- Contact:
Saxo.VTS.16v wrote:Meer onderhoud dan het normale onderhoud kost ook weer extra tijd en geld. Dan maar 1:14 met m'n 1.1
Stel je rijdt 15.000 km per jaar. Dan verbruik je t.o.v. 1:16 dus 133 liter meer = 153 euro.
5 liter 15W40 kost 20 euro, kleppen stellen 0 euro, bougies 10 euro, benzinefilter 15 euro/4 jaar=4 euro, oliefilter 10 euro, verdeelkap 25/4=6 euro, bougiekabels 35/5=7. Totaal 57 euro per jaar. En dat is dus normaal onderhoud... En je verdient dus 96 euro, je motor gaat langer mee, minder storingen/ergernissen en het milieu bespaar je ook...
-
- AX liefhebber
- Posts: 254
- Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
- Location: Berkel en Rodenrijs
- Contact:
Met het normale onderhoud wat jij nu opsomt haal ik dus geen 1:16 met stads-en snelwegkm's. Enig verschil is dat ik een 1.1 injectie heb en geen carbs. Het gecombineerde verbruik van een 1.1i TGE is volgens de fabrieksopgave 1:15,3 (6,5 l/100km) daar voldoe ik prima aan aangezien ik een minder aerodynamische Volcane uitvoering heb en bredere banden. Fabrieksopgave's zijn ook maar al te vaak erg positief.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
Saxo.VTS.16v wrote:Met het normale onderhoud wat jij nu opsomt haal ik dus geen 1:16 met stads-en snelwegkm's. Enig verschil is dat ik een 1.1 injectie heb en geen carbs. Het gecombineerde verbruik van een 1.1i TGE is volgens de fabrieksopgave 1:15,3 (6,5 l/100km) daar voldoe ik prima aan aangezien ik een minder aerodynamische Volcane uitvoering heb en bredere banden. Fabrieksopgave's zijn ook maar al te vaak erg positief.
Injectie is in mijn ervaring net iets minder zuinig dan de carburateurversie. De meeste brandstof bespaar je door je rijstijl aan te passen (zonder minder vlot te hoeven rijden). Fabrieksopgave kun je inderdaad beter naast je neerleggen.
-
- AX liefhebber
- Posts: 812
- Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
- Location: Belgisch Limburg
- Contact:
Brutus wrote:pcrodent wrote:Ik heb excel.... Mijn computer doet het altijd. Internetsites hebben de nare eigenschap dat ze soms plotseling verdwijnen.
Moet ik nog zeggen welke optie ik heb gekozen in de poll?
"Loop heen, jij Belg" ???
Bwoa, ik wou gewoon een 3e keuzemogelijkheid hebben die eigenlijk geen bal zegt over die poll Maw: niet op letten