Welke Bougies?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Welke Bougies?
Ik vroeg me af of er iemand is die ooit echt een positief of negatief verschil heeft gemerkt na het vervangen van zn bougies. Daarnaast zou ik ook graag willen weten welk type en merk dan voor de AX in het algemeen en mijn type (14 trs injectie, dus 75 pk) het beste zijn
ik heb ze vervangen, er zat in Bosch FR7DE, en er zit nu in NGK BKR6ES. Misschien dat de types/getallen mensen hier een hoop zeggen?? Iig het zijn gewone bougies, geen extreem gave dubbel platina ofzo. Ik heb wel het idee dat de motor nu wat mooier "rond" loopt dan eerst, en wellicht verbrand ie wat mooier en gaat ie dus harder!! Weet iemand mij wat meer te vertellen over deze types bougies ofzo?
ps de oude zagen er wel uit alsof ze te heet zijn geweest (vergeleken met die plaatjes die achter in de Haynes staan) daar is weinig aan te veranderen neem ik aan toch? het mengsel is immers met injectie niet aan te passen...
ps de oude zagen er wel uit alsof ze te heet zijn geweest (vergeleken met die plaatjes die achter in de Haynes staan) daar is weinig aan te veranderen neem ik aan toch? het mengsel is immers met injectie niet aan te passen...
http://www.iddstechnique.nl heeft de volgende bougies in verkoop. Welke moet ik hebben voor een 1.1i


Popmart wrote:Is bougies vervangen te doen voor iemand die echt niets van auto weet?
bougies vervangen in een AX is echt een eitje.. mits je een goede bougiesleutel hebt.. je moet wel om een hoekje werken namelijk, maar de meeste sleutels zijn met kniestuk en dus 'flexibel'
ik moet mn plastic rommel van mn carb [dus luchtfilter behuizing en dat alles] weghalen om er goed bij te kunnen. Maar dat zit ook alleen maar met slange klemmen vast.
bougies verwisselen is gewoon:
-kabels los
-sleutel erin
-draaien
-bougie uit sleutel halen [blijft meestal vastzitten in een (schuim)rubber 'klem']
-nieuwe bougie in sleutel
-aandraaien [niet TE vast, niet TE los, beetje op gevoel

-kabels erop
rijden


Ik heb destijds met Full Speed een reeks bougies op de kop getikt..
Goede kwaliteit van goed merk... Per vier voor 2,50...
Dacht dat de actie voorbij was.. maar kan altijd nog kijken.. Verzendkosten waren er toen niet.. Ik kwam zowiezo al naar Speed toen..
En het vervangen is echt niet moeilijk..
Heb ze toen voor joris ook vervangen omdat die de juiste sleutel niet had...
Kan lastig zijn als je een veerpootbrug erover heen heb zoals ik..
Goede kwaliteit van goed merk... Per vier voor 2,50...
Dacht dat de actie voorbij was.. maar kan altijd nog kijken.. Verzendkosten waren er toen niet.. Ik kwam zowiezo al naar Speed toen..

En het vervangen is echt niet moeilijk..
Heb ze toen voor joris ook vervangen omdat die de juiste sleutel niet had...
Kan lastig zijn als je een veerpootbrug erover heen heb zoals ik..

-
- AX liefhebber
- Posts: 239
- Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
- Location: Nijverdal
-
- AX liefhebber
- Posts: 239
- Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
- Location: Nijverdal
q01z wrote:bougies verwisselen is gewoon:
-kabels los
-sleutel erin
-draaien
-bougie uit sleutel halen [blijft meestal vastzitten in een (schuim)rubber 'klem']
-nieuwe bougie in sleutel
Het liefst met de hand de bougie er eerst in draaien! Of anders je er goed van vergewissen dat de bougie 'pakt' in de schroefdraad. Pas als hij goed de schroefdraad heeft dan sleutel er op. Je zult niet de eerste zijn die de schroefdraad van je kop kapot draait.
-aandraaien [niet TE vast, niet TE los, beetje op gevoel]
-kabels erop
Zeg, bougies zijn geen wondermiddel om kwaaltjes te verhelpen, maar horen gewoon bij regulier onderhoud. Net als kleppen stellen en verdeelkap en bougiekabels zijn dat zijn allemaal factoren waardoor je motor onrustig/slecht/onzuinig gaat lopen/kapot gaat. Het heeft weinig nut om wel de bougies te vervangen maar bijvoorbeeld niet de oude, verweerde bougiekabels of de stellen niet te stellen.Eriks wrote:Ik heb ze vervangen en daarmee loopt de motor een stuk beter. Vooral bij een koude motor. Veel beter stationair ook!
Tip voor iedereen, want het kost geen kont die bougies.
Dat kun je zien in je onderhoudsboekje als je geluk hebt. Ontstekingsgerelateerde zaken slijten nu eenmaal en moeten op tijd vervangen worden. Als alles goed onderhouden is, dan kun je naar andere oorzaken gaan kijken. Als je geen onderhoud weet: helaas alles vervangen.Shakuhachi wrote:dat snap ik... maar als een auto ongelukkig loopt.. kan het ook wat anders zijn.. hoe merk ik dan dat het de bougies zijn...