Thunder wrote:Ben dan toch benieuwd waar het gewichtsverschil met mijn 10E-tje vandaan komt.

Toendertijd ben ik bewust op zoek gegaan naar een 1.0E, omdat ik wist dat ie (toen) de lichtste Ax was die er te koop was.
Dat ding helemaal gestript en er bleek dat er totaal geen geluidsisolatie en antidreunplaten in zat. Was super natuurlijk, hoefde ik dat er niet uit te krabben. Ook binnenin de deuren was er niks van antidreun/geluidsisolatie geplakt. Achterklep was kaal van binnen, a. bank was a-la Panda, soort hangmat dus. Ook alle ramen haalden we eruit en het bleek dat er bij de zijramen ook verschil in gewicht zat tov de GTi ramen. (Niet veel, maar we waren aan het "afslanken"). Verder zaten er nog allerlei kleine verschillen t.o.v. van mijn GTi, die voor het gewichtsverschil zorgden.
Goeie basis, alleen de r.motorsteunbevestiging en de onderste stabi-bevestigingen omlassen van de GTi, het geheel doorlassen, extra platen erin waar de rolkooi kwam en ik had een superlichte GTi. Alles omgebouwd, dus ophangingen, a.as, kabelboom, dashboard, alles van de GTi. Wel handbediende 1.0E raampjes gehouden. Knip-knip in de kabelboom,niet nodig dan effe wegknippen; kabels el. ramen, a.ruitverw., a.wisser, a.uitrijlamp, binnenverlichting enz.. Toen die helemaal klaar was, ermee naar een weegbrug gereden, en hij woog 788 kg !! Dat was 3 kg teveel !

Conform homologatie moest ie minstens 785 kg wegen (750kg voor de auto, 35 kg voor de rolkooi). Rallyklaar, conform met APK, rolkooi, kuipstoelen, hoodpins en brandblussinstallatie + brandblusser. Achteraf bleek dat ik nog eens ca. 8 kg had kunnen verdienen met het monteren van andere brandblussers..(alu). Had ik wel steeds moet zorgen dat ik de benzinetank vol had bij de keuring
Dus wat betreft het gewicht van zo'n 1.0E; volgens mij zit het hoofdzakelijk in de isolatie, en veel hele kleine dingen, die je normaal over het hoofd ziet. Er zat bv. ook geen a.wisser op. Pak eens een rw-motor met arm, dat weegt toch snel al een paar kg.

Het zijn de kleine dingen die het doen, sloop ze maar eens uit je auto, stop ze in een kist en zet ze op de weegschaal. Moet je eens kijken, hoeveel dat dat is......

Wauw!! een 95er Volcane is nog beter, en die heeft de onderste stabi-steunen er standaard al onder zitten. Zal ik er nog eens eentje bouwen ??.............
