teveel olie bijgevuld
Moderators: denny, vtspower, webmasters
teveel olie bijgevuld
In een slimme bui heb ik mn olie vervangen en er klakkeloos 3,75 liter ingegooid wat er volgens de haynes met een nieuw oliefilter erbij in gaat. Echter als ik em peil nu staat ie te hoog omdat er natuurlijk nog wat restanten olie inzaten. Het peil staat op ruwweg 1 tot 1,5 cm boven het bovenste markeringsputje in de peilstok. de vraag is: hoe k*t is dit voor een motor? Veroorzaakt dit schade??Zal ik moeilijk doen en gaan verhelpen, of lekker rijden en over 1000km heeft ie het zelf verbrand/eruit gegooid??
Ja dit is zo'n anderhalve lieter teveel dat zo'n 30%. Door die overschot aan olie kan je carterdruk te hoog oplopen met als gevolg kapotte keerringen of zuigerveren en meer van die ongein. Aan de onderkant van de motor zit een plug die eruit draaien en dan komt de olie vanzelf.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
nee tis sowieso een stuk minder dan 30% of 1,5l Dit om de simpele reden dat het 1,4 liter kost om het peil van de onderste markering naar de bovenste te krijgen. De afstand tussen de 2 markeringen is meer dan 3x zo groot dan de afstand tussen de bovenste markering en mijn peil. Er zal dus max 0,5 liter ofzo teveel inzitten. Er vanuitgaande dat dat het geval is, wat zou jij doen Sander??
Ja das waar ook foutje van mijn kant van het onderste streepje naar de bovenste is meen ik 1 liter. Tja een halve liter teveel. Als je motor in goede staat is kan ie het wel aan. Als dat niet zo is dan kan je je een hoop ellende op de hals halen. Maar ik moet bekennen dat ik het waarschijnlijk zou laten zitten en dat terwijl het echt 5 minuten werk is ofzo
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
punt is meer dat je gewoon ontzettend ranzig wordt als je geluk hebt, en als je pech hebt loopt je carter compleet leeg omdat je de plug niet snel genoeg weer in de schroefdraad hebt.. Wat ik me net wel bedenk is dat ik ff het oliefilter kan losdraaien en weer vast, en daarmee iig een stukje olie kwijtraak, das misschien wel het beste??
jullie vergeten 1 belangrijk ding,...
te veel olie kan leiden tot het op hol slaan van je motor,..
reden,..
je motor kan olie aan gaan zuigen via je karterontluchting en hierdoor dus letterlijk op olie gaan lopen, de temperatuur loopt dan ineens zo hoog op dat uitzetten geen zin heeft want hij gaat werken als een dieselmotor,..kortom de olie wordt samengedrukt en daardoor zow heet dat vanzelf verbrand HIJ HEEFT DUS GEEN VONK MEER NODIG,..
als je geluk hebt is je olie op voordat ie kapot loopt,..(hij loopt steeds hoger de toeren in omdat hij niet begrenst word)
wat kun je daaraan doen???
opletten hoeveel olie je erbij gooit,...
als het gebeurt kun je een aantal dingen doen
1 wachten
2 proberen je carterontluchting los te trekken,.. maar das niet zow slim als je een tijdbom onder je hebt
3 je auto met de voorkant tegen een boom of muur zetten, em in zijn 5 zetten en de koppeling oplaten komen in de hoop dat ie afslaat,...
dit is serieus geen geouwehoer,..
dit kan dus echt gebeuren door te veel olie dus let hier alsjeblieft mee op
ik heb het al een keer bij een corsa zie gebeuren toen ik nog leerde voor auto monteur,..
we hebben dat ding toen ook tegen een boom geparkeert maar dat ding wou niet afslaan,.. toen ie echt te heet werd hebben we besloten om maar een eind van het ding af te gaan staan,..
het eindigde dus in een grote knal waarbij de drijfstangen letterlijk door de voorkant van het blok heen staken en de zuiger muur en muur vast inde cylinders zaten,...
geen ongein dus
ik heb zelf mijn carterontluchting losgerukt dit lijdt tot een beetje olie lekkage naar het bijvullen maar daarna merk je erniks meer van
te veel olie kan leiden tot het op hol slaan van je motor,..
reden,..
je motor kan olie aan gaan zuigen via je karterontluchting en hierdoor dus letterlijk op olie gaan lopen, de temperatuur loopt dan ineens zo hoog op dat uitzetten geen zin heeft want hij gaat werken als een dieselmotor,..kortom de olie wordt samengedrukt en daardoor zow heet dat vanzelf verbrand HIJ HEEFT DUS GEEN VONK MEER NODIG,..
als je geluk hebt is je olie op voordat ie kapot loopt,..(hij loopt steeds hoger de toeren in omdat hij niet begrenst word)
wat kun je daaraan doen???
opletten hoeveel olie je erbij gooit,...
als het gebeurt kun je een aantal dingen doen
1 wachten
2 proberen je carterontluchting los te trekken,.. maar das niet zow slim als je een tijdbom onder je hebt
3 je auto met de voorkant tegen een boom of muur zetten, em in zijn 5 zetten en de koppeling oplaten komen in de hoop dat ie afslaat,...
dit is serieus geen geouwehoer,..
dit kan dus echt gebeuren door te veel olie dus let hier alsjeblieft mee op
ik heb het al een keer bij een corsa zie gebeuren toen ik nog leerde voor auto monteur,..
we hebben dat ding toen ook tegen een boom geparkeert maar dat ding wou niet afslaan,.. toen ie echt te heet werd hebben we besloten om maar een eind van het ding af te gaan staan,..
het eindigde dus in een grote knal waarbij de drijfstangen letterlijk door de voorkant van het blok heen staken en de zuiger muur en muur vast inde cylinders zaten,...
geen ongein dus
ik heb zelf mijn carterontluchting losgerukt dit lijdt tot een beetje olie lekkage naar het bijvullen maar daarna merk je erniks meer van
Ralf wrote:jullie vergeten 1 belangrijk ding,...
te veel olie kan leiden tot het op hol slaan van je motor,..
Wow ... nooit aan gedacht dat dat kon. Wel gehoord dat met een te hoog oliepeil je krukas in de olie komt te staan, dan krijg je het effect van een mix-er die vloeistof opklopt: schuim. Schuim bestaat deels uit lucht, en lucht smeert dus de wrijvende delen niet ... Reden waarom je als je motor rijdt ( (motoren draaien veel hogere toeren) nooit teveel olie moet bijvullen(is mij verteld).
Ik heb geprobeerd mn oliefilter los te krijgen, echter 2 dagen na het aanbrengen zit die al lekker vast, dat lukte dus niet. Wat betreft het verhaal van Ralf: Ik heb er al mee gereden sinds ie dit te hoge peil heeft, en geen rare dieselachtige dingen meegemaakt, daar ben ik dus ook niet zo bang voor, wel zou ik het lullig vinden als ie idd in de soep loopt op zoiets simpels.. is er ergens op of aan de motor een manier of een plek waardoor ik olie uit het blok kan halen zonder de carterplug los te halen?? reden is namelijk dat ik bang ben dat ie weer helemaal leeg loopt als ik de plug niet op tijd recht erin hang, en ik heb geen zin in dat geklieder...
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Veel korte stukkies rijden kan ook, dan zuipt mn dieseltje aardig door aan de olie, nu ik veel snelwegkilometers maak valt het verbruik aardig terug, 0,5 liter op 2000 km, niet gek vind ik zelf, en dat met olie voor nog geen 7 euro per 4 liter.
Bij de garage zeiden ze me iig ook dat teveel olie er op niet goed is voor de motor, beter te weinig dan teveel zeiden ze.
Ik zou die olie dr af laten lopen, of iig een deel daarvan, en dan gewoon weer aanvullen met wat verse olie, tenzij je de olie echt goed schoon kunt opvangen.
Bij de garage zeiden ze me iig ook dat teveel olie er op niet goed is voor de motor, beter te weinig dan teveel zeiden ze.
Ik zou die olie dr af laten lopen, of iig een deel daarvan, en dan gewoon weer aanvullen met wat verse olie, tenzij je de olie echt goed schoon kunt opvangen.
ok als volgt is het opgelost : Zorg dat je een trouwe vriend hebt die je 's avonds om 23.00 nog ff wil helpen met dit soort onzin. Vervolgens draai je je filter los en laat je de olie eruit lopen die er meekomt. Toen dat gedaan was en die hoeveelheid nog lang niet genoeg was, kwamen we op het geweldige idee om het filter erop te draaien, de motor te starten en dan laaangzaam het filter eraf te draaien tot ie zou gaan lekken en we +- 0,5 l konden aftappen. alles ging goed filter werd langzaam losgedraaid, echter steeds geen olie......TOT het moment dat met een enorme guts ongeveer 1,5 liter eruit kwam spuiten, op het gezicht van de ander gelukkig, ik bediende immers het contact! Uiteindelijk hebben we dus het probleem opgelost, helaas wel wat olie op straat gelekt. Ik denk dat dit toch wel een van de meest beunerig aangepakte klussen op het hele forum is geweest! wat vinden jullie??
Whahaha gek he met 4 of 5 bar oliedruk. Maar je bent je overschot kwijt
Over dat omhoog schieten van je toerental. Dat kan alleen bij diesels. Een benzinemotor kan niet op olie draaien omdat de compressie niet hoog genoeg is het mengsel niet fijn genoeg verdeeld is om te ontbranden door de bougie. Het is wel een heel fijn gehoor een 5 liter 6 cylinder diesel die naar de 9000 toeren toegiert.
Desalnietemin kan teveel olie best schade veroorzaken in je blok en zou het zo goed mogelijk vermeden moeten worden.
Over dat omhoog schieten van je toerental. Dat kan alleen bij diesels. Een benzinemotor kan niet op olie draaien omdat de compressie niet hoog genoeg is het mengsel niet fijn genoeg verdeeld is om te ontbranden door de bougie. Het is wel een heel fijn gehoor een 5 liter 6 cylinder diesel die naar de 9000 toeren toegiert.
Desalnietemin kan teveel olie best schade veroorzaken in je blok en zou het zo goed mogelijk vermeden moeten worden.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX Master
- Posts: 1979
- Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
- Location: Hoogeveen (Drenthe)
- Contact:
Zozo, dat was weer een leuk verhaaltje hoor HAHAHAHA maar mooi dat het weer geregeld is
Greetz Martin
BVB Rallying
Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw
BVB Rallying
Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw