Stabilisatorstang 106/Saxo
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Stabilisatorstang 106/Saxo
Het is al eerder ter sprake gekomen maar ik kon het via de search niet meer vinden.
Ik heb dus een een stabilisatorstang v/d sloop maar ik zit idd met het uitlaat verhaal. De latere versies hebben een uitlaat die om de stabilisatorstang heen gaat. (mijn diesel bv.) Maar mijn uitlaat is gewoon een rechte pijp zonder uitsparing. Nou heb ik al gehoord dat je dan gewoon een deukje in de uitlaat ken slaan maar dan vrees ik voor het spruitsuk en flenspakking als er spanning op komt met het bewegen v/d motor.
Ik heb geen zin een andere uitlaat te hangen want deze is nog geen half jaar oud.
Nou dacht ik op het forum gelezen te hebben dat de stabilisatorstang van een 106 of Saxo met een bochtje om de uitlaat heengaat (ipv uitlaat om stang).
Kan iemand dat bovenstaande bevestigen en zijn de bevestigingspunten ook hetzelfde?
Greetz Rob
Ik heb dus een een stabilisatorstang v/d sloop maar ik zit idd met het uitlaat verhaal. De latere versies hebben een uitlaat die om de stabilisatorstang heen gaat. (mijn diesel bv.) Maar mijn uitlaat is gewoon een rechte pijp zonder uitsparing. Nou heb ik al gehoord dat je dan gewoon een deukje in de uitlaat ken slaan maar dan vrees ik voor het spruitsuk en flenspakking als er spanning op komt met het bewegen v/d motor.
Ik heb geen zin een andere uitlaat te hangen want deze is nog geen half jaar oud.
Nou dacht ik op het forum gelezen te hebben dat de stabilisatorstang van een 106 of Saxo met een bochtje om de uitlaat heengaat (ipv uitlaat om stang).
Kan iemand dat bovenstaande bevestigen en zijn de bevestigingspunten ook hetzelfde?
Greetz Rob
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Volgens mij heb je op allebei de punten (bochtje en bevestiging) gelijk. Heb dat wel eens vaker gelezen. Alleen heb ik er nog nooit eentje in mijn handen gehad, laat staan gemonteerd. Dus ik durf je geen 100% zekerheid te geven.
Edit:
Bevestigingspunt op de 106/Saxo maakt niks uit. Het is een stang. Als die maar in de bevestigingen op je AX past is het goed.
Edit:
Bevestigingspunt op de 106/Saxo maakt niks uit. Het is een stang. Als die maar in de bevestigingen op je AX past is het goed.
ja het past
Onder mijn witte 1988 AX zit een stabi van een saxo vtr. past zonder problemen in de originele blokjes. De stang is wat dikker dus meteen mooi klem als de boel al een beetje uitgesleten is.
Let op met de bevestiging onder de auto, hier zijn een metalen beugel (monteren met korte Bouten en lekker stevig, late AX) of een zelfde aluminium beugeltje als op de draagarmen (met lange bouten, wat zwakker vroege ax) mogelijk.
sleutel ze!
P
Let op met de bevestiging onder de auto, hier zijn een metalen beugel (monteren met korte Bouten en lekker stevig, late AX) of een zelfde aluminium beugeltje als op de draagarmen (met lange bouten, wat zwakker vroege ax) mogelijk.
sleutel ze!
P
-
- AX liefhebber
- Posts: 483
- Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
- Location: Harderwijk
- Contact:
Op de cup GT's zit nog een mooiere veerpootbrug aan de onderkant:
dwars onder de auto zoals op bovenstaande foto tussen de bouten van de draagarmen in maar ook twee pootjes naar achteren die vast zitten onder de bevestigingspunten van de stabilisatorstang.
Is met rvs buisjes en wat geduld volgens mij goed zelf te maken.
P.
dwars onder de auto zoals op bovenstaande foto tussen de bouten van de draagarmen in maar ook twee pootjes naar achteren die vast zitten onder de bevestigingspunten van de stabilisatorstang.
Is met rvs buisjes en wat geduld volgens mij goed zelf te maken.
P.
Re: Vraagje
Kurt106 wrote:Zit die stabilisatorstang (niet de veerpootbrug dus) enkel op de draagarmen vast ? of zit die ook nog ergens anders vast?
Groeten,
Kurt
niet alleen aan de draagarmen, maar ook nog aan de carosserie, aan beide kanten vd uitlaat..
verschillen per land en model
Het klopt: onder een ax/106/saxo 1.0 van welk bouwjaar dan ook zit in principe nooitl een stabi voor.
Onder de 1.1 modellen soms een stabi, zeker saxo en 106 fase 2 in de meer aangeklede vorm hebben er wel ??n maar de basis weer niet. Het is me opgevallen dat de in belgi? geleverde 1.1 saxo's vaker een stabi hebben dan de nederlandse.
De 1.4 modellen en de diesels hebben in principe een bruikbare stabi voor onder een AX maar let op. (zie hieronder)
Overigens de korte stabi met pendelstangen aan het eind zoals onder een AX GTI zit met een bochtje onder de Saxo 1.6 16v en 106 GTI en onder sommige andere saxo/106 1.4 en 1.6 modellen uit de laatste jaren. Dit past natuurlijk wel onder een AX GTI maar niet onder een ander type.
VEEL WIJSHEID IN HET LAND DER GEBOGEN STUKKEN IJZER
P.
Onder de 1.1 modellen soms een stabi, zeker saxo en 106 fase 2 in de meer aangeklede vorm hebben er wel ??n maar de basis weer niet. Het is me opgevallen dat de in belgi? geleverde 1.1 saxo's vaker een stabi hebben dan de nederlandse.
De 1.4 modellen en de diesels hebben in principe een bruikbare stabi voor onder een AX maar let op. (zie hieronder)
Overigens de korte stabi met pendelstangen aan het eind zoals onder een AX GTI zit met een bochtje onder de Saxo 1.6 16v en 106 GTI en onder sommige andere saxo/106 1.4 en 1.6 modellen uit de laatste jaren. Dit past natuurlijk wel onder een AX GTI maar niet onder een ander type.
VEEL WIJSHEID IN HET LAND DER GEBOGEN STUKKEN IJZER
P.
Kleine aanvulling uit het land van roestig ijzer:
Die korte stabi's met reactiestangetjes kan je alleen gebruiken als je ook de bijbehorende veerpoot hebt. Net onder de 'arm' voor je stuurkogel zit de bevestiging voor de reactiestang.
Ik heb thuis wel een foto daarvan. Kan ik misschien vanavond hier wel even neerzetten.
Die korte stabi's met reactiestangetjes kan je alleen gebruiken als je ook de bijbehorende veerpoot hebt. Net onder de 'arm' voor je stuurkogel zit de bevestiging voor de reactiestang.
Ik heb thuis wel een foto daarvan. Kan ik misschien vanavond hier wel even neerzetten.