Wie kan me helpen met technische kennis van Citroen AX GT ?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Wie kan me helpen met technische kennis van Citroen AX GT ?
Hallo allemaal, ik ben sinds kort trotse bezitter van een Citroen AX GT, ik zal me binnenkort ook eens voorstellen bij de andere onderwerpen.
Het is een AX uit 1990, november om precies te zijn. Ik heb hem gekocht van iemand die er bijna niet meer in reed de laatste jaren, en hij heeft de laatste 2 jaar in een schuur gestaan. Km stand 107000, dat is dus wel prettig... Hij is pas gekeurd, en dat viel op zich mee, nieuwe accu, nieuwe remmen, kleine beurt laten geven, omdat ie zo lang stil stond.
Kosten 635 euro, aan die kennis heb ik 300 euro betaald, dus aankoopprijs viel nog wel mee. Alleen, nu komen er allerlei dingen boven water, die waarschijnlijk veroorzaakt zijn door het lange stilstaan. Ik heb vorige week de thermostaat laten vernieuwen. Die bleek niet te werken, logisch eigenlijk, na 2 jaar stilstaan...
Maar nu heeft ie nog wat raars; het viel me op dat als de benzinemeter net onder de helft is, dus bijna half vol, dat het wijzertje dan heen en weer zweeft tussen leeg en bijna halfvol, de ene minuut staat ie op bijna leeg, als ik een minuut later kijk, is ie weer bijna halfvol. Nou ja, dacht ik, gewoon maar op tijd tanken, geen risico's nemen. Maar raar is het wel.
Nu had ik net ook wat raars; ik heb getankt, ik kom terug bij de auto, en er ligt een hele plas benzine onder de auto... Nu kan het best zijn dat dat er al lag voor het tanken, maar volgens mij niet. Ik zal volgende keer even goed opletten.
Toen ik net thuis kwam, heb ik met een zaklamp onder de auto gekeken, maar geen druppel te bekennen, de auto stinkt wel vreselijk naar benzine van binnen. Ik heb het idee dat het laatste restje ergens langs gaat ofzo ?
En dan lekkage laat ontstaan, of is m'n benzine tank aan vernieuwing toe ? Wat kan dit allemaal zijn ?
Ik geef toe, ik ben een leek op auto gebied, maar misschien kunnen jullie me wat tips geven.
Vast bedankt !
Groetjes van Cindy
Het is een AX uit 1990, november om precies te zijn. Ik heb hem gekocht van iemand die er bijna niet meer in reed de laatste jaren, en hij heeft de laatste 2 jaar in een schuur gestaan. Km stand 107000, dat is dus wel prettig... Hij is pas gekeurd, en dat viel op zich mee, nieuwe accu, nieuwe remmen, kleine beurt laten geven, omdat ie zo lang stil stond.
Kosten 635 euro, aan die kennis heb ik 300 euro betaald, dus aankoopprijs viel nog wel mee. Alleen, nu komen er allerlei dingen boven water, die waarschijnlijk veroorzaakt zijn door het lange stilstaan. Ik heb vorige week de thermostaat laten vernieuwen. Die bleek niet te werken, logisch eigenlijk, na 2 jaar stilstaan...
Maar nu heeft ie nog wat raars; het viel me op dat als de benzinemeter net onder de helft is, dus bijna half vol, dat het wijzertje dan heen en weer zweeft tussen leeg en bijna halfvol, de ene minuut staat ie op bijna leeg, als ik een minuut later kijk, is ie weer bijna halfvol. Nou ja, dacht ik, gewoon maar op tijd tanken, geen risico's nemen. Maar raar is het wel.
Nu had ik net ook wat raars; ik heb getankt, ik kom terug bij de auto, en er ligt een hele plas benzine onder de auto... Nu kan het best zijn dat dat er al lag voor het tanken, maar volgens mij niet. Ik zal volgende keer even goed opletten.
Toen ik net thuis kwam, heb ik met een zaklamp onder de auto gekeken, maar geen druppel te bekennen, de auto stinkt wel vreselijk naar benzine van binnen. Ik heb het idee dat het laatste restje ergens langs gaat ofzo ?
En dan lekkage laat ontstaan, of is m'n benzine tank aan vernieuwing toe ? Wat kan dit allemaal zijn ?
Ik geef toe, ik ben een leek op auto gebied, maar misschien kunnen jullie me wat tips geven.
Vast bedankt !
Groetjes van Cindy
Dank je Joost, poreuze slang zou ook goed kunnen, temeer omdat ie 2 jaar stil heeft gestaan, zal volgende keer met tanken even goed opletten, want weet natuurlijk niet zeker of die benzine uit mijn auto kwam of dat het er al lag...
En tja, die benzine meter, ik ga inderdaad maar op tijd tanken. Toen ik straks ging tanken (toen het metertje ook af en toe aangaf bijna leeg te zijn) ging er maar 34 liter in, had al in het boekje gekeken hoe groot de tank is, en idd 43 liter, dus er zat nog 9 liter in...
Dit kan geen kwaad verder denk je ?
Die overloopslang dan ? houdt dat in dat het alleen overloopt bij het laatste beetje benzine ? Want dan zorg ik er voortaan voor dat ik hem niet helemaal voltank. Als ik een goede garage heb gevonden, laat ik daar dan wel even naar kijken.
De garage die de APK keuring gedaan heeft, ben ik niet helemaal tevreden over ivm verkeerde prijsopgave (had arbeidsloon niet doorgegeven, viel dus tegen) en het schijnt een slechte garage te zijn.
De thermostaat heb ik vorige week bij een Citroen dealer laten vervangen, maar ja, die is dus ook weer heel duur.
Weet een adresje, maar moet daar nog even contact mee opnemen, vragen of die voortaan het onderhoud wil doen. Dat is iemand die voor een garage werkt, maar thuis ook een brug enzo heeft, kan dus al het voorwerk thuis (lees zonder BTW en arbeidsloon) doen en de jaarlijkse APK keuring bij de garage laten doen.
Gr.Cindy
En tja, die benzine meter, ik ga inderdaad maar op tijd tanken. Toen ik straks ging tanken (toen het metertje ook af en toe aangaf bijna leeg te zijn) ging er maar 34 liter in, had al in het boekje gekeken hoe groot de tank is, en idd 43 liter, dus er zat nog 9 liter in...
Dit kan geen kwaad verder denk je ?
Die overloopslang dan ? houdt dat in dat het alleen overloopt bij het laatste beetje benzine ? Want dan zorg ik er voortaan voor dat ik hem niet helemaal voltank. Als ik een goede garage heb gevonden, laat ik daar dan wel even naar kijken.
De garage die de APK keuring gedaan heeft, ben ik niet helemaal tevreden over ivm verkeerde prijsopgave (had arbeidsloon niet doorgegeven, viel dus tegen) en het schijnt een slechte garage te zijn.
De thermostaat heb ik vorige week bij een Citroen dealer laten vervangen, maar ja, die is dus ook weer heel duur.
Weet een adresje, maar moet daar nog even contact mee opnemen, vragen of die voortaan het onderhoud wil doen. Dat is iemand die voor een garage werkt, maar thuis ook een brug enzo heeft, kan dus al het voorwerk thuis (lees zonder BTW en arbeidsloon) doen en de jaarlijkse APK keuring bij de garage laten doen.
Gr.Cindy
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Benzinemeter zou ik idd niet al te veel op af gaan, de mijne is ook totaal onnauwkeurig, ik heb weliswaar een diesel, maar tot 400 km (half lege tank) staat ie zowat nog op 3/4 vol, daarna loopt ie als een gek terug, bij 550 km staat ie zowat in het rode, als ik dan tank gaat er 26-28 liter in ofzo.
Benzinemeters van een AX zijn zo onnauwkeurig als het maar kan, het beste is idd om een paar keer de AX af te tanken, en dan een stuk rijden, weer aftanken en dan het gemiddelde verbruik uitrekenen, dan kan je gewoon op de dagteller rijden.
Benzinelucht is zoals gezegd zeer waarschijnlijk de overloop voor de tank, die slang loopt boven over de tank heen, en is wel vaker poreus. Die slang is vrij eenvoudig te vervangen, al moet de tank dan wel los.
Benzinemeters van een AX zijn zo onnauwkeurig als het maar kan, het beste is idd om een paar keer de AX af te tanken, en dan een stuk rijden, weer aftanken en dan het gemiddelde verbruik uitrekenen, dan kan je gewoon op de dagteller rijden.
Benzinelucht is zoals gezegd zeer waarschijnlijk de overloop voor de tank, die slang loopt boven over de tank heen, en is wel vaker poreus. Die slang is vrij eenvoudig te vervangen, al moet de tank dan wel los.
Dank je Icebite, misschien dat ik dat dan binnenkort nog
wel een keer laat doen. Voorlopig maar niet helemaal vol tanken.
Heb dat een paar keer hiervoor eigenlijk ook niet gedaan, en toen
nergens last van.
En Marc, wat grappig, ik woon ook in Egmond aan den Hoef, en nee, niet Garage de Egmonden (hoewel ik daar ook negatieve verhalen over heb gehoord) maar ik bedoel van Heugten (mag dit eigenlijk wel op dit forum, negatieve "reclame" ? ).
Vindt het sowieso al gek dat ze bij de APK keuring niet hebben gezien dat de thermostaat niet werkte, het is dan wel geen APK punt, maar toch... Is voor mij een teken dat ze niet echt goed de auto nakijken.
Ben voor de thermostaat bij Klaver Alkmaar geweest, en daar is het een heel ander verhaal, vantevoren weten ze precies wat je kwijt bent, en een heel goede service.
Was daar al geweest voor het houdertje van de stang om de motorkap omhoog te houden(deze was afgebroken), 2 euro, en ze zetten hem als service even vast (allerlei rare schroefjes, en ben dus absoluut a-technisch...) dus was daar wel blij mee.
Komt al heel anders over, maar ja, Citroen dealer is ook duur, en aangezien mijn budget altijd klein is...
wel een keer laat doen. Voorlopig maar niet helemaal vol tanken.
Heb dat een paar keer hiervoor eigenlijk ook niet gedaan, en toen
nergens last van.
En Marc, wat grappig, ik woon ook in Egmond aan den Hoef, en nee, niet Garage de Egmonden (hoewel ik daar ook negatieve verhalen over heb gehoord) maar ik bedoel van Heugten (mag dit eigenlijk wel op dit forum, negatieve "reclame" ? ).
Vindt het sowieso al gek dat ze bij de APK keuring niet hebben gezien dat de thermostaat niet werkte, het is dan wel geen APK punt, maar toch... Is voor mij een teken dat ze niet echt goed de auto nakijken.
Ben voor de thermostaat bij Klaver Alkmaar geweest, en daar is het een heel ander verhaal, vantevoren weten ze precies wat je kwijt bent, en een heel goede service.
Was daar al geweest voor het houdertje van de stang om de motorkap omhoog te houden(deze was afgebroken), 2 euro, en ze zetten hem als service even vast (allerlei rare schroefjes, en ben dus absoluut a-technisch...) dus was daar wel blij mee.
Komt al heel anders over, maar ja, Citroen dealer is ook duur, en aangezien mijn budget altijd klein is...
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
dat lekken en stinken naar benzine is een echte axkwaal...
Volgens mij moet de tank er daarvoor onderuit of anders de achterbank, maar voor de echte citrofiel geen probleem. Moet ook niet al teveel kosten...
enneh na 1 keer mijn ax naar het tankstation geduwd te moeten hebben ga ik ook niet meer zo sterk van de meter uit. Gewoon je dagteller netjes op 0 zetten na voltanken.
Volgens mij moet de tank er daarvoor onderuit of anders de achterbank, maar voor de echte citrofiel geen probleem. Moet ook niet al teveel kosten...
enneh na 1 keer mijn ax naar het tankstation geduwd te moeten hebben ga ik ook niet meer zo sterk van de meter uit. Gewoon je dagteller netjes op 0 zetten na voltanken.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Kakelbont wrote:dat lekken en stinken naar benzine is een echte axkwaal...
Volgens mij moet de tank er daarvoor onderuit of anders de achterbank, maar voor de echte citrofiel geen probleem. Moet ook niet al teveel kosten...
enneh na 1 keer mijn AX naar het tankstation geduwd te moeten hebben ga ik ook niet meer zo sterk van de meter uit. Gewoon je dagteller netjes op 0 zetten na voltanken.
Tank moet er dan idd even onder weg, hangt met 2 bouten vast, en de handremkabels zitten in de weg, die losmaken van de tank, ook ff de vulslang loshalen (wel ff tank zo goed als leegrijden, is ie lichter, en smeer je geen benzine). Dan kan je dr als het goed is zo bij, zal niet al te makkelijk gaan, maar het kan wel
Naja je hoort het. Benzinemeter is niets mis mee die werkt precies zo als het hoort . Ik denk dat die slang idd poreus is. Dat is waarschijnlijk de ontluchtingsslang deze loopt van je tank naar rechts achter je spatbord. daar zit een koolstoffilter en vandaar gaat het de motor in. Maar het kunnen natuurlijk ook je benzineslangen zijn. Dit is trouwens wel een apk punt.
Maar waar ik me meer zorgen om maak is bv de distributieriem. Deze staat ook al lekker 2 jaar in dezelfde positie op spanning. Die zou ik dus (laten) vervangen. Anders zit je zometeen met een kapotte motor.
Goed adres in de buurt van Alkmaar is garage Houtkooper in Stompetoren. Daar laat ik mijn auto apk keuren. Echt prima adres. (positieve reclame mag ook).
Maar waar ik me meer zorgen om maak is bv de distributieriem. Deze staat ook al lekker 2 jaar in dezelfde positie op spanning. Die zou ik dus (laten) vervangen. Anders zit je zometeen met een kapotte motor.
Goed adres in de buurt van Alkmaar is garage Houtkooper in Stompetoren. Daar laat ik mijn auto apk keuren. Echt prima adres. (positieve reclame mag ook).
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Ok thanx Sander, maar of ik nu vrolijk wordt van je berichtje...
Merk je dat ergens aan, als je distributieriem niet goed is ?
Heb nl. verder geen klachten over de auto, rijdt verder prima.
Het liefst zou ik de auto van top tot teen een keer na laten kijken, maar
kost natuurlijk een boel geld... en dat heb ik nu niet na alle kosten.
Of ik moet me er zelf een keertje in gaan verdiepen he.
Heb al geprobeerd om dat technische handboek op deze site te downloaden, maar dat lukt niet echt met dat zip bestand.
Ik weet nu alleen hoe ik de olie moet peilen, waar de koelvloeistof inmoet, en waar de ruitensproeier vloeistof in moet, zo'n leek ben ik.
En bedankt voor de tip over de garage ! Zal het onthouden
Merk je dat ergens aan, als je distributieriem niet goed is ?
Heb nl. verder geen klachten over de auto, rijdt verder prima.
Het liefst zou ik de auto van top tot teen een keer na laten kijken, maar
kost natuurlijk een boel geld... en dat heb ik nu niet na alle kosten.
Of ik moet me er zelf een keertje in gaan verdiepen he.
Heb al geprobeerd om dat technische handboek op deze site te downloaden, maar dat lukt niet echt met dat zip bestand.
Ik weet nu alleen hoe ik de olie moet peilen, waar de koelvloeistof inmoet, en waar de ruitensproeier vloeistof in moet, zo'n leek ben ik.
En bedankt voor de tip over de garage ! Zal het onthouden
Ok Sander, dat is misschien wel iets, misschien dat jij dan eens even
een rondje in mijn Ax kan rijden, of je iets raars hoort ofzo, of rare dingen ziet
Dan zou ik daarna evt. een reparatie door een garage kunnen laten doen, maar dan weet ik tenminste of iets echt nodig is of niet.
Misschien zie ik nu wel spoken... en zijn sommige gewoon
AX kwaaltjes, haha.
Mijn vorige auto was een fiat Panda, die had ook zo zijn eigenaardigheidjes.
Ik wil ook wel een keer naar Alkmaar toe komen hoor !
Gr.Cindy
een rondje in mijn Ax kan rijden, of je iets raars hoort ofzo, of rare dingen ziet
Dan zou ik daarna evt. een reparatie door een garage kunnen laten doen, maar dan weet ik tenminste of iets echt nodig is of niet.
Misschien zie ik nu wel spoken... en zijn sommige gewoon
AX kwaaltjes, haha.
Mijn vorige auto was een fiat Panda, die had ook zo zijn eigenaardigheidjes.
Ik wil ook wel een keer naar Alkmaar toe komen hoor !
Gr.Cindy
Ok, ik heb vanmiddag de motorkap opengehad, en jawel, er zat een sticker met de mededeling dat de distributieriem bij 80.000 km is vervangen. De km stand is nu 107.000. Is dit safe, desondanks dat ie zo lang stil heeft gestaand (ps het is overigens geen 2 jaar, maar 1 a 1.1/2 )
Tevens wil ik de volgende vraag de groep ingooien (als jullie dit niet erg vinden, ik ben eigenlijk wel blij met een paar technische mensen op dit forum, gezien ik zelf a-technisch ben maar ja, vrouw he )
2 weken geleden begaf mijn 2 maanden oude autoradio het, hij stopte onder het rijden, ineens viel de muziek weg. De radio heeft toen 2 weken gespeeld.
Toen ben ik naar de garage gegaan die de APK had gedaan, deze heeft nl. tevens mijn autoradio ingebouwd. Die hebben alle draden doorgemeten en overal stond stroom op (zeg ik dit goed ?)
Toen met veel moeite de radio losgekoppeld van de stekkertjes (balen, die stekkertjes moeten er straks ook weer op, heb niet voor niets de garage de radio in laten bouwen...) en naar de Mediamarkt gebracht. Die hebben hem nu naar de fabrikant, Supertech gestuurd.
De zekering was nog goed, de F8 (heb ik nagekeken, goed he haha) en de zekering in de radio ook.
Maar nu gebeurt me net het volgende (jaja, alles begeeft het sinds ik die auto heb): het digitale klokje doet het niet meer...
Ik zag in het boekje dat die op dezelfde zekering zit als de radio. Zekering eruit gehaald, en jawel, zekering kapot (in het midden gebroken, kapot toch dan ? ) Het gekke is dat de achteruit wisser het nog wel doet, hetzij iets haperend, ook sinds vanmiddag. Die zit ook op F8 zag ik.
Nu ik erover nadenk, de vorige eigenaar zei dat de binnenverlichting het al een tijdje niet doet. De kofferverlichting doet het ook niet. Vindt ik allemaal niet zo erg, maar ze zitten allemaal op dezelfde zekering !
Nu ga ik morgen een nieuwe zekering halen, maar zou het zo kunnen zijn, dat de radio er toch mee is opgehouden door de zekering ? Misschien dat ie toen al niet genoeg kracht afgaf voor de radio ?desondanks dat het digitale klokje toen nog wel werkte ?
Nu ben ik bang dat ik voor Jan Lul die radio heb weggebracht....
Help please !
Bedankt alvast maar weer !
Tevens wil ik de volgende vraag de groep ingooien (als jullie dit niet erg vinden, ik ben eigenlijk wel blij met een paar technische mensen op dit forum, gezien ik zelf a-technisch ben maar ja, vrouw he )
2 weken geleden begaf mijn 2 maanden oude autoradio het, hij stopte onder het rijden, ineens viel de muziek weg. De radio heeft toen 2 weken gespeeld.
Toen ben ik naar de garage gegaan die de APK had gedaan, deze heeft nl. tevens mijn autoradio ingebouwd. Die hebben alle draden doorgemeten en overal stond stroom op (zeg ik dit goed ?)
Toen met veel moeite de radio losgekoppeld van de stekkertjes (balen, die stekkertjes moeten er straks ook weer op, heb niet voor niets de garage de radio in laten bouwen...) en naar de Mediamarkt gebracht. Die hebben hem nu naar de fabrikant, Supertech gestuurd.
De zekering was nog goed, de F8 (heb ik nagekeken, goed he haha) en de zekering in de radio ook.
Maar nu gebeurt me net het volgende (jaja, alles begeeft het sinds ik die auto heb): het digitale klokje doet het niet meer...
Ik zag in het boekje dat die op dezelfde zekering zit als de radio. Zekering eruit gehaald, en jawel, zekering kapot (in het midden gebroken, kapot toch dan ? ) Het gekke is dat de achteruit wisser het nog wel doet, hetzij iets haperend, ook sinds vanmiddag. Die zit ook op F8 zag ik.
Nu ik erover nadenk, de vorige eigenaar zei dat de binnenverlichting het al een tijdje niet doet. De kofferverlichting doet het ook niet. Vindt ik allemaal niet zo erg, maar ze zitten allemaal op dezelfde zekering !
Nu ga ik morgen een nieuwe zekering halen, maar zou het zo kunnen zijn, dat de radio er toch mee is opgehouden door de zekering ? Misschien dat ie toen al niet genoeg kracht afgaf voor de radio ?desondanks dat het digitale klokje toen nog wel werkte ?
Nu ben ik bang dat ik voor Jan Lul die radio heb weggebracht....
Help please !
Bedankt alvast maar weer !
Een distributiesnaar gaat zo'n 60.000 kilometer mee dus je hebt nog even te gaan.
Voor de rest zou het zomaar heel goed kunnen dat je je radio voor niets hebt weggebracht maar aangezien ze bij de garage de boel hebben doorgemeten zou het ook wel kunnen kloppen.
Voor de rest zou het zomaar heel goed kunnen dat je je radio voor niets hebt weggebracht maar aangezien ze bij de garage de boel hebben doorgemeten zou het ook wel kunnen kloppen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Maf he van die radio ! Nou ja, ik wacht eerst wel af wat Mediamarkt zegt. 2 weken geleden radio weggebracht, zou 3-4 weken duren voor je wat hoort. En morgen eerst maar eens een nieuwe zekering erin, jee, wat wen je snel aan zo'n digitaal klokje haha ! En wie weet, gaat ook de binnenverlichting weer branden !
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Hoe zit het eigelijk met die kofferverlichting, zit daar een schakelaar voor in de kofferklep oid?? heb het wel bij meer GT's gezien, maar nooit een schakelaar kunnen vinden, ik heb dr namelijk ook plek voor in de kofferbak.
Overal stroom op lijkt me vrij sterk, de speaker stekker kan nooit stroom op staan, dan rooster je de radio gelijk, en betwijfel het of je speakers het ook lekker vinden. Als er stroom op een massaverbinding komt te staan dan vliegt gelijk de zekering dr uit. Enige draden waar stroom op hoort te staan zijn constante stroom, en de draad voor de accesoirestand, zodat ie alleen aan gaat als de sleutel op contact staat. Eventueel kan dr nog een draad aan voor de verlichting dacht ik (afhankelijk vd radio), die de verlichting inschakelt/dimt als de lampen aangaan.
Overal stroom op lijkt me vrij sterk, de speaker stekker kan nooit stroom op staan, dan rooster je de radio gelijk, en betwijfel het of je speakers het ook lekker vinden. Als er stroom op een massaverbinding komt te staan dan vliegt gelijk de zekering dr uit. Enige draden waar stroom op hoort te staan zijn constante stroom, en de draad voor de accesoirestand, zodat ie alleen aan gaat als de sleutel op contact staat. Eventueel kan dr nog een draad aan voor de verlichting dacht ik (afhankelijk vd radio), die de verlichting inschakelt/dimt als de lampen aangaan.