te langzaam terugkomen in stationairloop
Moderators: denny, vtspower, webmasters
te langzaam terugkomen in stationairloop
Ik merk bij mijn 1.4 injectie, dat ie te langzaam terugkomt naar zn stationair als je het gas loslaat bij bijv rollen naar een rood stoplicht. Na een sec of 4 ofzo is ie uiteindelijk wel stationair, maar bijv een stootje gas dan zorgt er weer voor dat ie er weer een sec of 4 over doet, hij loopt gedurende die 4 sec ik schat wel tot 1500 rpm. waar zou dit aan kunnen liggen? (hebben meer mensen dit trouwens?)
Tis niet helemaal gek hoor dat ie langzaam weer terugkomt naar zn stationair dat doen ze om er zeker van te zijn dat je gaat stilstaan en niet dat ie terugduikt naar de 1000 toeren als je gaat schakellen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Stationair wordt hoofdzakelijk geregeld door de stappenmotor, de gaskleppositiesensor en het toerental. Als een van deze echt kapot is dan loopt ie enorm beroert. Heb je je ecu al eens proberen te resetten?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX Master
- Posts: 1979
- Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
- Location: Hoogeveen (Drenthe)
- Contact:
Hey... dit probleem ken ik... heeft mijn GT ook last van...
waar heeft 'ie geen last van zou je bijna vragen...
waar heeft 'ie geen last van zou je bijna vragen...
Greetz Martin
BVB Rallying
Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw
BVB Rallying
Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw
-
- AX liefhebber
- Posts: 131
- Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
- Location: Belgi?
vraag: als je de motorkap open doet, motor laat draaien en zelf eens gas geeft, komt die 'hendel' dan direct terug, misschien zit hij gewoon wat vast. Heb dat eens gehad bij een oud Peugeotje (104 of zoiets ), had gemerkt dat ie traag terugging en met veel teflonspray kwam die losser...
Let wel, ik ben geen stielman h?
Let wel, ik ben geen stielman h?
AX 1.6 GTi / AX 1.4 RD / AX 1.4 racer
- Joris
- AX Master Spammer
- Posts: 2018
- Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
- Location: Heerenveen (Friesland)
- Contact:
freewheeler wrote:vraag: als je de motorkap open doet, motor laat draaien en zelf eens gas geeft, komt die 'hendel' dan direct terug, misschien zit hij gewoon wat vast. Heb dat eens gehad bij een oud Peugeotje (104 of zoiets ), had gemerkt dat ie traag terugging en met veel teflonspray kwam die losser...
Let wel, ik ben geen stielman h?
Tja het duurt echt niet lang voordat ie terug is inderdaad!!!
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Th3CLoR3 wrote:freewheeler wrote:vraag: als je de motorkap open doet, motor laat draaien en zelf eens gas geeft, komt die 'hendel' dan direct terug, misschien zit hij gewoon wat vast. Heb dat eens gehad bij een oud Peugeotje (104 of zoiets ), had gemerkt dat ie traag terugging en met veel teflonspray kwam die losser...
Let wel, ik ben geen stielman h?
Tja het duurt echt niet lang voordat ie terug is inderdaad!!!
wat doe jij op deze tijd nog op internet man. Niet normaal.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
heb ff de hele boel in de wd40 gezet, maar ik denk niet dat dat de oorzaak is, hij liep al ontzettend soepel. Nee ik denk dat het em echt in de computer zit wellicht, misschien dat ik die binnenkort nog wel een keertje reset, ahoewel ik dat laatst ook al gedaan heb. Tot slot de vraag: is het wijs om te resetten na nieuwe bougies, of maakt dat niets uit?
-
- AX liefhebber
- Posts: 131
- Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
- Location: Belgi?
-
- AX liefhebber
- Posts: 131
- Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
- Location: Belgi?
-
- AX liefhebber
- Posts: 131
- Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
- Location: Belgi?
freewheeler wrote:sorry, zat ff in buitenland, kon niet reageren. Het kan geen kwaad om de boel es te resetten, ook niet door die bougies. De motor zal ff moeilijk draaien bij heropstart, maar hij moet zichzelf weer afregelen.
mmm belg in het buitenland.. beetje dubbelop niet?
over dat reseten na nieuwe b ougies erin.. dat vind ik wel slim, theoretisch is de verbranding beter dus kan het mengsel ook anders zijn, de lambdasonde regelt dit wel bij maar reseten lijkt me gewoon wel handig
[moet dat indraaien overigens met warme motor, lijkt mij wel toch? anders staat eerst je automatische choke nog aan?]
goed vandaag eens geprobeerd mn probleem van traag terugkomen naar de stationairloop te verhelpen met een reset: NU is het het helemaal ellende.
Het resetten ging prima, gewoon netjes gedaan zoals het hoord, overal vanaf gebleven => fan aan, daarna motor uit, hij liep prima zoals het hoort. Vervolgens wilde ik een stukje rijden (motor nog warm), dus ik start em weer en vervolgens gaat ie vreemd doen
1. VEEL te hoog stationair lopen (ik schat 1500-2000 rpm, heb geen teller)
2. Onregelmatig stationair lopen, maar dan heftig, alsof je stoten gas zit te geven.
3. Nooit meer teruggekomen in de nette 900-1000rpm stationairloop, ook al was ie prima warm.
Das best gek toch? en heb er behoorlijk de pest in, die ellendige ECU's . Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Hij liep voor de reset op dat trage terugkomen naar stationair na prima, dus ik denk niet dat er iets fysiek kapot is, maar wat zou het kunnen zijn??
Het resetten ging prima, gewoon netjes gedaan zoals het hoord, overal vanaf gebleven => fan aan, daarna motor uit, hij liep prima zoals het hoort. Vervolgens wilde ik een stukje rijden (motor nog warm), dus ik start em weer en vervolgens gaat ie vreemd doen
1. VEEL te hoog stationair lopen (ik schat 1500-2000 rpm, heb geen teller)
2. Onregelmatig stationair lopen, maar dan heftig, alsof je stoten gas zit te geven.
3. Nooit meer teruggekomen in de nette 900-1000rpm stationairloop, ook al was ie prima warm.
Das best gek toch? en heb er behoorlijk de pest in, die ellendige ECU's . Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Hij liep voor de reset op dat trage terugkomen naar stationair na prima, dus ik denk niet dat er iets fysiek kapot is, maar wat zou het kunnen zijn??