Waar zit deze sensor?? In de cilinderkop zitten 2 sensoren ??n voor de computer en ??n die niet in de koelvloiestof zit. Welke van deze is de signaalgever van het temperatuurlampje?? Of werkt het lampje op signaal van de ECU??
We hebben namelijk een probleem met ??n van onze AXen, het temperatuurlampje gaat al aan voordat de fan begint te draaien. Als je de snelweg op rijd gaat het lampje op den duur uit, wij hebben dus het idee dat het lampje te vroeg aan gaat.
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.
ik zit volgens mij met hetzelfde probleem. Ik heb de sensor vervangen, maar het probleem is er nog... Plaats van de sensor staat in de handleinding die hier op het forum staat. (kgeloof een sticky bij technisch)
Naar mijn weten is dat de sensor in de radiator die voor het koelwatertemperatuur signaal zorgt. Wat zou die anders moeten meten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
dat is idd een thermoschakelaar, die geeft alleen een aan of uit signaal. Zou het lampje kunnen zijn, maar iig geen temp meter.
Deze zou ik als ik jouw was gelijk meevervangen trouwens.
staat mij iets van bij dat die van het lampje op het thermostaathuis zit. Zeker weten doe ik dat niet.
Thermocontact voor de ventilateur zit volgens mijn Olving vraagbaak voor op het thermostaathuis en niet in de radiator zelf (zoals gebruikelijk bij Citroen).
Bij een BX 1.4 zit het thermocontact w?l in de radiator geschroefd. Verder heeft een BX ook nog een niveausensor in de radiator zitten. Mijn AX vraagbaak spreekt daar verder niet over.
De temperatuursensor voor het lampje zit vlak achter het thermostaat huis aan de zijkant in de kop van de motor.
Die laatste moet je dus vervangen als je lampje onnodig brandt. En mocht je dus nog een derde sensor in de radiator ontdekken: dat is dan een niveausensor. Om uit te sluiten welke sensor van je fan is kun je simpelweg even aarde te leggen aan de sensor: gaat je fan draaien, dan is die van de fan.
Overigens, in jouw geval moet je je even afvragen waarom het lampje gaat branden voordat de fan aanslaat. Het zou wel eens kunnen dat je blok te heet wordt doordat de thermostaat niet open gaat. Daarom zal er nauwelijks of geen hete vloeistof richting radiator gaan (en de fan dus niet aanslaan). Ik zou thermostaat vervangen, is niet zo duur.
Handjes wrote:Thermocontact voor de ventilateur zit volgens mijn Olving vraagbaak voor op het thermostaathuis en niet in de radiator zelf (zoals gebruikelijk bij Citroën). Bij een BX 1.4 zit het thermocontact w?l in de radiator geschroefd. Verder heeft een BX ook nog een niveausensor in de radiator zitten. Mijn AX vraagbaak spreekt daar verder niet over.
De temperatuursensor voor het lampje zit vlak achter het thermostaat huis aan de zijkant in de kop van de motor.
Die laatste moet je dus vervangen als je lampje onnodig brandt. En mocht je dus nog een derde sensor in de radiator ontdekken: dat is dan een niveausensor. Om uit te sluiten welke sensor van je fan is kun je simpelweg even aarde te leggen aan de sensor: gaat je fan draaien, dan is die van de fan.
Overigens, in jouw geval moet je je even afvragen waarom het lampje gaat branden voordat de fan aanslaat. Het zou wel eens kunnen dat je blok te heet wordt doordat de thermostaat niet open gaat. Daarom zal er nauwelijks of geen hete vloeistof richting radiator gaan (en de fan dus niet aanslaan). Ik zou thermostaat vervangen, is niet zo duur.
Bij mij gaat het lampje ook onnodig aan. Ik heb die sensor vervangen, maar probleem is er nog...
De thermostaat werkt wel volgens mij, de slang vanaf de thermostaat blijft eerst koud, dan wordt ie warm, heet. vervolgens gaat het lampje aan en daarna pas de fan.
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.
LumbRjack wrote:De thermostaat werkt wel volgens mij, de slang vanaf de thermostaat blijft eerst koud, dan wordt ie warm, heet. vervolgens gaat het lampje aan en daarna pas de fan.
Lucht in het systeem? Weinig vloeistof? Lekkage ergens (scheurtje in slang of koppakking)? Verkeerde sensor vervangen?
LumbRjack wrote:De thermostaat werkt wel volgens mij, de slang vanaf de thermostaat blijft eerst koud, dan wordt ie warm, heet. vervolgens gaat het lampje aan en daarna pas de fan.
Lucht in het systeem? Weinig vloeistof? Lekkage ergens (scheurtje in slang of koppakking)? Verkeerde sensor vervangen?
Lucht? Nee, goed ontlucht. Weinig vloeistof? Nee, zit ehelemaal vol. Lekkage? Hmmm zou kunnen. Verkeerde sensor? Daar probeer ik juist achter te komen. Bedankt voor jullie hulp, gaat wel lukken zo.
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.
meter zit aan radiator,
over-temp zit op de kop, mijn 1995 ax heeft daar de groene stekker op zitten, onder de onstekingsmodule.
en die van een saxo past niet, die geeft te hoog aan
Eric wrote:meter zit aan radiator, over-temp zit op de kop, mijn 1995 AX heeft daar de groene stekker op zitten, onder de onstekingsmodule. en die van een saxo past niet, die geeft te hoog aan
is bij mij al twee keer stukgegaan
bedoel jij nou dat 2sensors zijn voor in je temperatuurmeter;
(1tje voor de meter zelf en 1tje voor het lampje dat gaat branden alsie te heet is)
of bedoel jij met over-temp de radiator-fan sensor?
het testen van een radiateur..
dat kun je toch gewoon voelen..
bij een koude moter starten en dan voelen of tie boven en onder
even warm word..
als tie wel verstopt is dan kun je zon middeltje er door doen
en dan doorspoelen met bv een tuinslang...
zon middeltje kun je in een bte autozaak wel kopen..
groeten arnaud