Om te beginnen... OP een warme ochtend steeg mijn temperatuurmeter zo ver omhoog dat het lampje begon te branden en ik heb de auto direct maar aan de kant gezet.. Met het oog dat ik de koppakking niet kapot mocht maken!
Wat bleek, de radiatorslang was gescheurd. Goed, met veel trammeland (alle familie op vakantie, ik absoluut niet in de buurt van mijn huis maar juist van mijn vakantiewerk) heb ik een auto geregeld en onderdelen gehaald, namelijk een radiatorslang en twee slangenklemmen. Overigens een leuk weetje is dat deze slang met twee voorgevormde knikken bij de citroendealer te bestellen is voor het minimale bedrag van ? 61,20 ex. En dat voor een stukje rubber? Ik heb een universele slang gekocht voor 12 euro. incl. slangklemmen.
Goed terug bij de auto de boel eruit gemikkerd en het nieuwe spul er keurig ingezet. Drie flessen koelvloeistof erin, want tja, met zo'n scheur in een rubberen leiding is alles er wel uit gegaan. Ik de boel ontluchten en de auto opnieuw warm laten draaien.. Tot de 90 graden (normale temp) ging het goed.. Dan moet de thermostaat openspringen... en de boel moet dan gaan circuleren.. Maar helaas.. de thermostaat ging niet open...
Verder op onderzoek, de thermostaat is kapot, door de hitte van die ochtend is hij dichtgeslagen. Ik bij de citroendealer een keurige thermostaat gekocht, helaas de volgende dag kwam ik erachter dat die mietjes mij de verkeerde hebben meegegeven.. Dit was namelijk eentje die op de 100graden openspringt, terwijl er eentje inzat die bij de 89 graden open sprong..
Kwam er op neer dat ik bij mijn vaste automaterialenboer de juiste onderdelen heb moeten ophalen..Een nieuwe thermostaat en tevens maar een temp.schakelaar, want de ventilator ging ook niet meer aan... VREEMD!!!
Het makkelijkste is de thermostaat eruithalen en zeer rap de nieuwe erin te stoppen, omdat ik hierin zo gevorderd was heb ik het morsen kunnen beperken tot hoogstens een eetlepel koelvloeistof... Jaja, want wanneer je drie flessen koelvloeistof erin hebt gegooid van goede kwaliteit ben je al gauw 17 euro kwijt.. Da's zonde als je het op een grasveldje onder je auto ziet weglopen.. (en op stenen of asvalt valt het meteen zo op)
Goed, het ergste is de temp.schakelaar eruit halen en de nieuwe erin, hierin was ik niet zo gevorderd dus dat kostte me wel wat vloeistof.. tja die kurk sander, dat vond ik een beetje flauwe opmerking


Goed, het is een temp.schakelaar met een gele ring, dat betekend dat hij de ventilator laat aanslaan bij de 95graden en koelt dan de boel af tot een graad of 85.
Maar wat blijft nu het probleem dan? Ik heb wat gebeld met joost en sander die periode.. Joost vertelde me dat hij van lelystad kwam en zijn motor ook wel tegen de 100graden aanzat.. Dus ik denk, het komt door deze warme dagen! Wel nu is het echte nederlandse weer er weer en staat mijn temp. nog steeds op de 100graden... Tenminste als ik zo'n 100 a 120 km/h rijd.. hoger durf ik niet meer... Rijd ik daarentegen een kilometertje of 50 tot 80 dan is de temp rond de 95 graden..
Een automonteur zei nog tegen me het kan zijn dat de sensoren niet helemaal meer correct zijn.. Maar gezien de nauwkeurige bijwerkingen lijkt me dat niet het antwoord....Gezien dit probleem heb ik de universele slang eruitgegooid en een officiele slang gekocht wat ook 12 euro was bij www.hbase.nl
Goed, een heel verhaal maar heeft er iemand nog tips voor mij? Voor alle duidelijkheid, de slang, thermostaat, temp. schakelaar, ventilator alles werkt... Het koelvloeistof circuleert bij vanaf de 90 graden..