Ombouw 1.4 naar 1.6 8v
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 131
- Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
- Location: Belgi?
Ombouw 1.4 naar 1.6 8v
Hey
Een vraagje voor de meer ervaren forum'ers:
Ik heb een AX 1.4 GTi, nice blokje maar...: nu wil ik een 1.6 blok inbouwen ( vanuit 106 Rallye 2 ), maar heb 1 probleem: die motor heeft momenteel geen computer.
Is het mogelijk de multipoint van de 1.4 te laten draaien op die motor, eventueel met volledige injectie die er nu op de AX zit?
Maar vooral: voor- of nadelig voor prestaties... ????
Thx
Freewheeler
Een vraagje voor de meer ervaren forum'ers:
Ik heb een AX 1.4 GTi, nice blokje maar...: nu wil ik een 1.6 blok inbouwen ( vanuit 106 Rallye 2 ), maar heb 1 probleem: die motor heeft momenteel geen computer.
Is het mogelijk de multipoint van de 1.4 te laten draaien op die motor, eventueel met volledige injectie die er nu op de AX zit?
Maar vooral: voor- of nadelig voor prestaties... ????
Thx
Freewheeler
AX 1.6 GTi / AX 1.4 RD / AX 1.4 racer
-
- AX liefhebber
- Posts: 131
- Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
- Location: Belgi?
@Freewheeler:
Leuk project! Je hebt alleen grote kans dat je mengsel hier en daar niet ideaal is, en het ontstekingstijdstip, hoewel het er dicht in de buurt zal zitten. Je kan redelijk goedkoop een chip speciaal voor jouw motor laten schrijven bij bijvoorbeeld 'de Ringsleutel'. Ca. 350 euro en dan kijkt hij ook nog naar ontsteking.
@Sander: hoe lang blijf je zeggen dat je 'nog maar net begonnen' ben?
Leuk project! Je hebt alleen grote kans dat je mengsel hier en daar niet ideaal is, en het ontstekingstijdstip, hoewel het er dicht in de buurt zal zitten. Je kan redelijk goedkoop een chip speciaal voor jouw motor laten schrijven bij bijvoorbeeld 'de Ringsleutel'. Ca. 350 euro en dan kijkt hij ook nog naar ontsteking.
@Sander: hoe lang blijf je zeggen dat je 'nog maar net begonnen' ben?
@AXVTS er staat dat ik pas begonnen ben
@freewheeler het zou inderdaad ideaal zijn al zou je ook de computer van die motor mee kunnen nemen. Het injectiesysteem is dan beter. Je hebt onder andere een MAP sensor. die meet de druk in je spruitstuk en haalt daar de belasting van je motor vandaan.
@freewheeler het zou inderdaad ideaal zijn al zou je ook de computer van die motor mee kunnen nemen. Het injectiesysteem is dan beter. Je hebt onder andere een MAP sensor. die meet de druk in je spruitstuk en haalt daar de belasting van je motor vandaan.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX liefhebber
- Posts: 131
- Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
- Location: Belgi?
Bedankt ivm tip voor de chip
die handleiding zou je mogen vergeten momenteel, maar als het mij lukt zal ik wel even alles op pdf zetten...
Ik heb wel een belangrijke vraag nog:
Het schijnt dat die 1.6 motor toch niet z? fameus is t.o.v. de 1.4, namelijk dat koppel en vermogen niet veel schelen. Men zegt wel dat de 1.6 gemakkelijker te tunen is. Is het interessant de 1.6 motor te gebruiken zonder andere nokkenassen en nog van dat spul te installeren... Eigenlijk... is het wel de moeite? Niet beter gewoon speciale nokkenas installeren & kanalen polijsten + chipje steken in die 1.4???
die handleiding zou je mogen vergeten momenteel, maar als het mij lukt zal ik wel even alles op pdf zetten...
Ik heb wel een belangrijke vraag nog:
Het schijnt dat die 1.6 motor toch niet z? fameus is t.o.v. de 1.4, namelijk dat koppel en vermogen niet veel schelen. Men zegt wel dat de 1.6 gemakkelijker te tunen is. Is het interessant de 1.6 motor te gebruiken zonder andere nokkenassen en nog van dat spul te installeren... Eigenlijk... is het wel de moeite? Niet beter gewoon speciale nokkenas installeren & kanalen polijsten + chipje steken in die 1.4???
AX 1.6 GTi / AX 1.4 RD / AX 1.4 racer
1 ding hebben de amerikanen wel goed bekeken there's no substitute voor cubic inches. in de eerste 2 versnellingen is het verschil niet echt gigantisch Maar na de 120 trek jij nog gewoon door en daar begint een GTI het moeilijk te krijgen.
Je merkt het naar mijn ervaring best wel. En als je begint te tunen dan schiet het koppel omhoog.
Je hoeft dus niet je motor hoog in de toeren te jassen voor veel vermogen.
Je merkt het naar mijn ervaring best wel. En als je begint te tunen dan schiet het koppel omhoog.
Je hoeft dus niet je motor hoog in de toeren te jassen voor veel vermogen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Naar ik heb begrepen gaat een 1.3 kantellen bij 8400 toeren en een 1.0 al bij 6500 toeren. Dus ik denk dat een 1.6 later kantelt dan een 1.4. Maar het fijne weet ik er niet van en ik kan er grandioos mis zitten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX liefhebber
- Posts: 131
- Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
- Location: Belgi?
thx Sander & KMvrtr voor jullie reply'kes
Wat ik heb gezien is dat de pk's bij de 1600 nog op lagere toeren maximaal zijn tov de 1.4... Daarom is een AX Sport ook zo lekker omdat je veel hoger in toeren kan.
Ik had anders graag de 1.6 16v ingebouwd, maar er heeft al eens iemand vruchteloos door de keuring (hier in Belgi?) proberen te geraken . Ik zoek wel wat meer koppel, maar trek ook eens graag door, daarmee moet volgens mij de 1.6 dan getuned worden om echt beter te krijgen dan de 1.4...
Nu ja, ik zal nog eens rondvragen en hou jullie ook op de hoogte, er blijkt hier nl. ook interesse voor te zijn.
Wat ik heb gezien is dat de pk's bij de 1600 nog op lagere toeren maximaal zijn tov de 1.4... Daarom is een AX Sport ook zo lekker omdat je veel hoger in toeren kan.
Ik had anders graag de 1.6 16v ingebouwd, maar er heeft al eens iemand vruchteloos door de keuring (hier in Belgi?) proberen te geraken . Ik zoek wel wat meer koppel, maar trek ook eens graag door, daarmee moet volgens mij de 1.6 dan getuned worden om echt beter te krijgen dan de 1.4...
Nu ja, ik zal nog eens rondvragen en hou jullie ook op de hoogte, er blijkt hier nl. ook interesse voor te zijn.
AX 1.6 GTi / AX 1.4 RD / AX 1.4 racer
-
- AX liefhebber
- Posts: 131
- Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
- Location: Belgi?
Geen dank uiteraard en veel succes ermee!
De 1600 8 klepper is ontworpen als een wat 'trage comfort motor' die het meer van koppel moet hebben dan van toeren. Maar alles is om te bouwen natuurlijk! ! Een geflowde kop, andere nokkenas en hogere compressiezuigers, wellicht andere lagerschaaltjes en het uitbalanceren van de draaiende delen zouden je een toerenmonster moeten kunnen geven, met heel veel pk's en koppel... ... maar dan heb je het wel over een ingreep van 3000-6000 euro.
Nog even over het kantelen van zuigers: de ratio van slag/drijfstanglengte geeft aan wat de zijwaardse versnellingen zijn van de drijfstangen. Die ratio is voor de meeste TU blokken ongeveer hetzelfde, dus zouden ze allemaal 'even veel' of 'even weinig' last moeten hebben van kantelende zuigers. Ik denk dat je voor alle TU blokken mag aannemen dat ze met standaard zuigers die nog redelijk in topvorm zijn, makkelijk 8000 toeren moeten kunnen halen. Uiteraard moet je hiervoor wel bovenstaande wijzigingen uitvoeren.
De 1600 8 klepper is ontworpen als een wat 'trage comfort motor' die het meer van koppel moet hebben dan van toeren. Maar alles is om te bouwen natuurlijk! ! Een geflowde kop, andere nokkenas en hogere compressiezuigers, wellicht andere lagerschaaltjes en het uitbalanceren van de draaiende delen zouden je een toerenmonster moeten kunnen geven, met heel veel pk's en koppel... ... maar dan heb je het wel over een ingreep van 3000-6000 euro.
Nog even over het kantelen van zuigers: de ratio van slag/drijfstanglengte geeft aan wat de zijwaardse versnellingen zijn van de drijfstangen. Die ratio is voor de meeste TU blokken ongeveer hetzelfde, dus zouden ze allemaal 'even veel' of 'even weinig' last moeten hebben van kantelende zuigers. Ik denk dat je voor alle TU blokken mag aannemen dat ze met standaard zuigers die nog redelijk in topvorm zijn, makkelijk 8000 toeren moeten kunnen halen. Uiteraard moet je hiervoor wel bovenstaande wijzigingen uitvoeren.