Saxo Onderstel
Moderators: denny, vtspower, webmasters
De remklauwen en schijven achter van de 205 gti zijn hetzelfde als van de saxo
je hoeft je achteras niet te vervangen als je 2 astappen van een saxo 16v kunt bemachtigen(deze zijn langer) nadeel is dat die astappen met een krimpverbinding in je achteras zitten dus veel werk en waar je het nodige gereedschap voor nodig hebt(goede gasbrander)
@ TTF
trommels even op meten of kijk op hbase.nl en vergelijk!
de verlagingsveren van de ax passen niet op de saxo veerpoot
diameter van de saxo veren is groter!
Als je de veerpoten erop zet moet je nieuwe gaten boren omdat de saxopoot met 3bouten bevestigd wordt
fusee's passen niet te klein dus of saxo draagarm of 106rally
Aandrijfassen passen niet in de bak(wel bij gti) en als je slim bent zet je ook de vts remmen erop want dat remt teminste (ax remmen =3x niks)
prijzen weet ik niet
En de 205gti velgen heb ik er ook op(naaaper
ha ha)
je hoeft je achteras niet te vervangen als je 2 astappen van een saxo 16v kunt bemachtigen(deze zijn langer) nadeel is dat die astappen met een krimpverbinding in je achteras zitten dus veel werk en waar je het nodige gereedschap voor nodig hebt(goede gasbrander)
@ TTF
trommels even op meten of kijk op hbase.nl en vergelijk!
de verlagingsveren van de ax passen niet op de saxo veerpoot
diameter van de saxo veren is groter!
Als je de veerpoten erop zet moet je nieuwe gaten boren omdat de saxopoot met 3bouten bevestigd wordt
fusee's passen niet te klein dus of saxo draagarm of 106rally
Aandrijfassen passen niet in de bak(wel bij gti) en als je slim bent zet je ook de vts remmen erop want dat remt teminste (ax remmen =3x niks)
prijzen weet ik niet
En de 205gti velgen heb ik er ook op(naaaper

Ax16v wrote:De remklauwen en schijven achter van de 205 gti zijn hetzelfde als van de saxo
je hoeft je achteras niet te vervangen als je 2 astappen van een saxo 16v kunt bemachtigen(deze zijn langer) nadeel is dat die astappen met een krimpverbinding in je achteras zitten dus veel werk en waar je het nodige gereedschap voor nodig hebt(goede gasbrander)
@ TTF
trommels even op meten of kijk op hbase.nl en vergelijk!
de verlagingsveren van de AX passen niet op de saxo veerpoot
diameter van de saxo veren is groter!
Als je de veerpoten erop zet moet je nieuwe gaten boren omdat de saxopoot met 3bouten bevestigd wordt
fusee's passen niet te klein dus of saxo draagarm of 106rally
Aandrijfassen passen niet in de bak(wel bij gti) en als je slim bent zet je ook de vts remmen erop want dat remt teminste (AX remmen =3x niks)
prijzen weet ik niet
En de 205gti velgen heb ik er ook op(naaaperha ha)
- ik heb op hbase.nl gekeken.. en daar zie ik dat de trommels verschillende zijn ... teminste de afmetingen die er achterstaan... ik zal morgen op me stage ( autoshop ) even kijken daar hebben we allemaal auto technische pc programas
- of weet iemand hier welke trommels ik moet hebben ?
want om nou de hele achterass te gaan vervangen welke er al 15 jaar onder zit dat word een kl*te klus
- en pasen de verlagings veren ook niet om een veer poot van een 106 ? of is die exact gelijk aan die van een saxo?
- van die gaten boren .. heb jij er een foto van of zo ? en van die draagarm, dat past gewoon? ook kwa stabilisatorstangen? en mn draagarm rubbers zijn ook ten end, dus welke moet ik dan hebben die van een saxo of ax?
ik kan dus gewoon de aandrijf assen blijven gebruiken van mn GT(i)... nou maken deze een klein beetje lawaai.. hoe kan ik zien/voelen aan de ass zelf of deze nog goed zijn ? want ik twijfel of het mn wielagers niet zijn...
2 ax16v ik heb je toegevoegd op msn met dat email adress wat bij je profiel staat...
als ik straks weet wat ik allemaal moet hebben, dan maak ik een lijstje en zal ik eens langs wat sloperijen en dan post ik de prijzen hier wel .. misschien wel handig..
ik haal zowiezo.. 4 stalen velgen eerst op denk ik voor mn winter/rally banden....
dus die gti wielen kan later wel... dus wees maar gerust

@q01z
Saxo 16v passen niet diameter is groter stond ook al in vorige bericht
@TTF
106gti en saxo16v is gelijk 1.4 heeft een andere veerpoot
aandrijfassen passen niet in de bak van een ax GT monopoint inj
alleen in de echte gti mulitpoint inj voor zover ik weet
en als je ook 205gti velgen wilt kopen maakt mij niet uit hoor! wordt ik niet anders van!
hier een oud fototje de asymetrische stand heeft te maken met de stuurbekrachtiging!

Saxo 16v passen niet diameter is groter stond ook al in vorige bericht
@TTF
106gti en saxo16v is gelijk 1.4 heeft een andere veerpoot
aandrijfassen passen niet in de bak van een ax GT monopoint inj
alleen in de echte gti mulitpoint inj voor zover ik weet
en als je ook 205gti velgen wilt kopen maakt mij niet uit hoor! wordt ik niet anders van!

hier een oud fototje de asymetrische stand heeft te maken met de stuurbekrachtiging!

Ik denk dat ik me ook maar ga mengen in dit onderwerp.
Ik probeer al weken 3 gaats LM velgen te pakken te krijgen.
De AEZ Ecco 14".
Maar helaas is de productie ervan gestopt. En is er dus zo goed als niet meer aan te komen. )-: Dan moet je alles wel omzetten naar 4 gaats.
Is het echt 100% zeker dat voor de naaf van een Peugeot 205 past?
Ik heb zelf het carroserie van een 1.1i First Impression uit eind 1994.
En het omzetten van de naaf is niet echt een probleem. Ik heb een oom die erg handig is met auto's en die heeft een pers.
Naar remtrommels heb ik ook gezocht. Maar voorzover ik weet is er geen enkele trommel in de maat van de AX die 4 gaats is. Nou heb ik wel in de vraagbaak zitten spitten op pagina 112, maar ik zie daar niet of je een trommel los over kan zetten of dat je de hele achterbrug mee moet nemen.
Als de remtrommel van een Saxo of 106 past zou het nog te doen zijn.
Of moet je echt de hele achterbrug overhangen.
Ik probeer al weken 3 gaats LM velgen te pakken te krijgen.
De AEZ Ecco 14".
Maar helaas is de productie ervan gestopt. En is er dus zo goed als niet meer aan te komen. )-: Dan moet je alles wel omzetten naar 4 gaats.
Is het echt 100% zeker dat voor de naaf van een Peugeot 205 past?
Ik heb zelf het carroserie van een 1.1i First Impression uit eind 1994.
En het omzetten van de naaf is niet echt een probleem. Ik heb een oom die erg handig is met auto's en die heeft een pers.
Naar remtrommels heb ik ook gezocht. Maar voorzover ik weet is er geen enkele trommel in de maat van de AX die 4 gaats is. Nou heb ik wel in de vraagbaak zitten spitten op pagina 112, maar ik zie daar niet of je een trommel los over kan zetten of dat je de hele achterbrug mee moet nemen.
Als de remtrommel van een Saxo of 106 past zou het nog te doen zijn.
Of moet je echt de hele achterbrug overhangen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

Na heel wat zoeken wel weer wat wijzer.
De remtrommel zelf kan dus los.
http://home.scarlet.be/~oo461621/jetta/remmen.html
Is wel niet van een AX maar dat zal wel bij iedere auto ongeveer hetzelfde zijn. Die remtrommel zit dus met 4 bouten vast op de as.
Als die 4 bouten bij een 106 of Saxo op dezelfde plek zitten zou het dus moeten passen.
De remtrommel zelf kan dus los.
http://home.scarlet.be/~oo461621/jetta/remmen.html
Is wel niet van een AX maar dat zal wel bij iedere auto ongeveer hetzelfde zijn. Die remtrommel zit dus met 4 bouten vast op de as.
Als die 4 bouten bij een 106 of Saxo op dezelfde plek zitten zou het dus moeten passen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

205 naven
205 naven passen in de lagers van oud en niew type ax.
Let wel op met de aandrijfassen, bij de dunne lagers (oud type ax) passen vaak alleen assen met doorlopende splines.
remschijven is een ander verhaal. op een GT met grote remmen (na 2/89) passen de 4 bout BX of 405 schijven met wat ontbramen van de remklauw.
voor de kleine 238 mm schijf van 1.0 en 1.1 weet ik geen 4 bout alternatief.
de nieuwe 1.4 (geen GTI) en diesel hebben 247 mm schijven en die zijn gewoon voor saxo en 106 te koop in 4 bout.
Achterremmen:
3 bout is trommel van 165 mm
4 bout is trommel van 180 mm
dit past dus niet over en weer.
Het is wel mogelijk de complete remmen van een saxo/106 overzetten met ankerplaat en al. Zitten op de arm vast met vier torx boutjes die behoorlijk vast kunnen zitten.
Let op met de remdrukverdelers. die zitten bij saxo meestal in de cylinders. Zorg er voor dat je geen systemen door elkaar gaat mengen hiermee.
PSA is net MECCANO
P.
Let wel op met de aandrijfassen, bij de dunne lagers (oud type ax) passen vaak alleen assen met doorlopende splines.
remschijven is een ander verhaal. op een GT met grote remmen (na 2/89) passen de 4 bout BX of 405 schijven met wat ontbramen van de remklauw.
voor de kleine 238 mm schijf van 1.0 en 1.1 weet ik geen 4 bout alternatief.
de nieuwe 1.4 (geen GTI) en diesel hebben 247 mm schijven en die zijn gewoon voor saxo en 106 te koop in 4 bout.
Achterremmen:
3 bout is trommel van 165 mm
4 bout is trommel van 180 mm
dit past dus niet over en weer.
Het is wel mogelijk de complete remmen van een saxo/106 overzetten met ankerplaat en al. Zitten op de arm vast met vier torx boutjes die behoorlijk vast kunnen zitten.
Let op met de remdrukverdelers. die zitten bij saxo meestal in de cylinders. Zorg er voor dat je geen systemen door elkaar gaat mengen hiermee.
PSA is net MECCANO
P.

Denk eraan als je de naven eruit haalt dan moet je ook de wiellagers vervangen. Deze komen namelijk gedeeltelijk mee. Is duur ik kreeg ze mee voor ?50 per stuk.
En tis net LEGO MECANO sux
En tis net LEGO MECANO sux
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX liefhebber
- Posts: 131
- Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
- Location: Belgi?
Nog even over de fuseekogels:
Voor Saxo/106 veerpoot heb je de dikkere fuseekogels nodig. Die zitten dacht ik wel al in de latere AX-en.
Je hoeft echt niet je hele draagarm te vervangen. Je kunt er ook voor kiezen om die dikkere fuseekogels in je draagarm te (laten) persen.
Vwb aandrijfassen:
Rechts heb ik gewoon de 106 as erin gestoken.
Links heb ik geknutseld. Dwz 106 as, muv het stuk dat de bak in gaat. Dat heb ik overgezet van de AX as.
Voor Saxo/106 veerpoot heb je de dikkere fuseekogels nodig. Die zitten dacht ik wel al in de latere AX-en.
Je hoeft echt niet je hele draagarm te vervangen. Je kunt er ook voor kiezen om die dikkere fuseekogels in je draagarm te (laten) persen.
Vwb aandrijfassen:
Rechts heb ik gewoon de 106 as erin gestoken.
Links heb ik geknutseld. Dwz 106 as, muv het stuk dat de bak in gaat. Dat heb ik overgezet van de AX as.
Hoi,
misschien niet helemaal on topic, maar freeweeler zegt dat hij 143pk per ton haalt.
Std GT weegt 730kg, dat is 104,16 pk per ton
Hoeveel pk heb je dan en hoe kom je eraan???
Moet een behoorlijke bult pk,s zijn!!!!!!
misschien niet helemaal on topic, maar freeweeler zegt dat hij 143pk per ton haalt.
Std GT weegt 730kg, dat is 104,16 pk per ton
Hoeveel pk heb je dan en hoe kom je eraan???
Moet een behoorlijke bult pk,s zijn!!!!!!
Wie heeft in godsnaam al die mensen verteld dat je minder hard door een bocht kan dan rechtuit!!
-
- AX liefhebber
- Posts: 483
- Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
- Location: Harderwijk
- Contact:
-
- AX liefhebber
- Posts: 483
- Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
- Location: Harderwijk
- Contact:
Nog iets. Het GT onderstel met de koni's is op zich goed genoeg. Maar de remmen zijn butt.
Hoe kan je dat het beste aanpakken? Er moeten zowieso toch andere veerpoten op want hier zit die ankerplaat aan vastgelast. Wat voor poten pak je dan, als het ff kan moeten die koni's er zo in kunnen weer
En dan nog de remmen, natuurlijk geventileerd. Heb 309 al een paar keer horen voorbij komen, en 205 ook.
Hoe kan je dat het beste aanpakken? Er moeten zowieso toch andere veerpoten op want hier zit die ankerplaat aan vastgelast. Wat voor poten pak je dan, als het ff kan moeten die koni's er zo in kunnen weer

En dan nog de remmen, natuurlijk geventileerd. Heb 309 al een paar keer horen voorbij komen, en 205 ook.
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05
Poten van een AX Diesel, deze hebben ook grotere lagers.. Hier passen de klauwen op van girling en bendix. Deze kan je vinden op de ZX vanaf 1.6 maar ook op de 205 GTI zitten deze klauwen. Waarschijnlijk op nog wel wat PSA?s dus.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX liefhebber
- Posts: 483
- Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
- Location: Harderwijk
- Contact: