iemand ervaring hiermee ?
MAX roadster (AX onderstel)
Moderators: Rocks, ruud2, moderators
Re: MAX roadster (AX onderstel)
nu eigenlijk wel zo'n beetje alles gestraald is en ligt te wachten voorlopig , dacht ik zo om het kleine staalwerk zelf te gaan passiferen ( electrolitisch verzinken).
iemand ervaring hiermee ?

iemand ervaring hiermee ?
Re: MAX roadster (AX onderstel)
1 gedeelte is binnen.......

Re: MAX roadster (AX onderstel)
andere delen proberen zo origineel mogelijk te houden, maar het begint schaars ( en niet echt goedkoop) te worden
en

Re: MAX roadster (AX onderstel)
voor en na het passiferen...........


dat kan weer een paar jaartjes mee...


dat kan weer een paar jaartjes mee...


Re: MAX roadster (AX onderstel)
Netjes hoor! Wat kost passiveren ten opzichte van verchromen?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Re: MAX roadster (AX onderstel)
dank je.ik had het al een tijdje in de planning, de keuze was of zelf iets doen of nieuwe delen kopen
er zit veel verschil in het proces verchromen of passiferen.
Verchromen is hoofdzakelijk voor de sier en passiferen is een bescherming tegen de elementen.
verchromen is veeeeel duurder dan passiferen omdat er een onberispelijke ondergrond moet zijn.
de onderlaag bij chroom is eerst nikkel en daaronder weer een koperlaag , veelal wordt de nikkel en/of de koperlaag vergeten , kost minder...het chroom springt open en de roest begint.
De koperlaag die ook net als de andere lagen electrolitisch wordt opgebracht heeft als functie om de kleine oneffenheden in het staalwerk te kunnen wegwerken.
koper laat zich mooi strak schuren , zijn de krasjes nog niet weg dan nog weer een koperlaagje en schuren ( of polijsten).
als dat strak is wordt een nikkellaag aangebracht voor de goede hechting van het chroom.
het chroom wordt naderhand niet meer gepolijst, meteen af.
door deze arbeidsintensieve en millieubelastende bewerkingen is het dus vrij kostbaar.
passiferen is meer een roestbescherming , laag bestaat uit minder edele metalen dan het basismateriaal ( ijzer of staal), misschien ken je nog van school het elementen stelsel van edele en onedele metalen.
de onedele metalen offeren zich eerder op dan de edele metalen.
zink ( Zn) bijv. is onedeler dan ijzer (Fe) en beschermd zo het ijzer.
denk hierbij aan de blokken zink op een scheepsromp.
het opbreng proces is gelijk aan verchromen , dmv. electrolitisch.
de voorbehandeling is grofweg alleen maar de oppervlakte schoonmaken, in mijn geval alleen stralen. en dan vooraf het proces even vetvrij maken en spoelen.
maar ja, je vraag ging over de kosten..
enkele euro's voor passiferen.
verchromen , tientallen euro's voor hetzelfde.
kan je alles zomaar passiferen? nee , geharde onderdelen liever niet. in het proces kan waterstofbrosheid optreden ( het woord zegt het al) waardoor het oppervlakte microscheurtjes kan gaan vertonen en het deel spontaan afbreekt onder belasting.
in dit geval is de afwerklaag geel ( geel passiferen , hoe kan het ook anders.....) hierin zit echter chroom 6 wat weer schadelijk is voor de mens want het is kankerverwekkend.
wordt steeds minder toegepast, maar meestal wat slecht is voor mens en millieu is goed als bescherming tegen de elementen.
tot zover, ben ik nu te langdradig?
er zit veel verschil in het proces verchromen of passiferen.
Verchromen is hoofdzakelijk voor de sier en passiferen is een bescherming tegen de elementen.
verchromen is veeeeel duurder dan passiferen omdat er een onberispelijke ondergrond moet zijn.
de onderlaag bij chroom is eerst nikkel en daaronder weer een koperlaag , veelal wordt de nikkel en/of de koperlaag vergeten , kost minder...het chroom springt open en de roest begint.
De koperlaag die ook net als de andere lagen electrolitisch wordt opgebracht heeft als functie om de kleine oneffenheden in het staalwerk te kunnen wegwerken.
koper laat zich mooi strak schuren , zijn de krasjes nog niet weg dan nog weer een koperlaagje en schuren ( of polijsten).
als dat strak is wordt een nikkellaag aangebracht voor de goede hechting van het chroom.
het chroom wordt naderhand niet meer gepolijst, meteen af.
door deze arbeidsintensieve en millieubelastende bewerkingen is het dus vrij kostbaar.
passiferen is meer een roestbescherming , laag bestaat uit minder edele metalen dan het basismateriaal ( ijzer of staal), misschien ken je nog van school het elementen stelsel van edele en onedele metalen.
de onedele metalen offeren zich eerder op dan de edele metalen.
zink ( Zn) bijv. is onedeler dan ijzer (Fe) en beschermd zo het ijzer.
denk hierbij aan de blokken zink op een scheepsromp.
het opbreng proces is gelijk aan verchromen , dmv. electrolitisch.
de voorbehandeling is grofweg alleen maar de oppervlakte schoonmaken, in mijn geval alleen stralen. en dan vooraf het proces even vetvrij maken en spoelen.
maar ja, je vraag ging over de kosten..
enkele euro's voor passiferen.
verchromen , tientallen euro's voor hetzelfde.
kan je alles zomaar passiferen? nee , geharde onderdelen liever niet. in het proces kan waterstofbrosheid optreden ( het woord zegt het al) waardoor het oppervlakte microscheurtjes kan gaan vertonen en het deel spontaan afbreekt onder belasting.
in dit geval is de afwerklaag geel ( geel passiferen , hoe kan het ook anders.....) hierin zit echter chroom 6 wat weer schadelijk is voor de mens want het is kankerverwekkend.
wordt steeds minder toegepast, maar meestal wat slecht is voor mens en millieu is goed als bescherming tegen de elementen.
tot zover, ben ik nu te langdradig?
Re: MAX roadster (AX onderstel)
de kerstman is hier al geweest... of was het een late sinterklaas


Re: MAX roadster (AX onderstel)
en een paar nieuwe hardloopschoenen voor de MAX,
deze leverancier heeft wel begrepen wat ik besteld heb ! R888 en road legal

deze leverancier heeft wel begrepen wat ik besteld heb ! R888 en road legal
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: MAX roadster (AX onderstel)
wauw, die gepassifeerde onderdelen! Draagt veel bij aan een restauratie vind ik.
Mooi hoor!
En om te muggeziften, in België moet je een 185/55/14 monteren ipv een 185/60/14
Of is dat anders bij een MAX? (ik kijk er zelf ook niet naar om hoor, en tzijn leuke bandjes
)
Mooi hoor!
En om te muggeziften, in België moet je een 185/55/14 monteren ipv een 185/60/14


AX-kopen is verslavend.
Re: MAX roadster (AX onderstel)
Hallo Joost,citrofenwick wrote:wauw, die gepassifeerde onderdelen! Draagt veel bij aan een restauratie vind ik.
Mooi hoor!
En om te muggeziften, in België moet je een 185/55/14 monteren ipv een 185/60/14Of is dat anders bij een MAX? (ik kijk er zelf ook niet naar om hoor, en tzijn leuke bandjes
)
als we iets doen dan gewoon goed, dat zit nu eenmaal in m'n aard..

de Max is gehomologeerd met 60% hoogte , met 55 had ik misschien iets meer vrije ruimte rechts achter bij de brandstofvulpijp gehad en wellicht iets meer stijfheid van de band zelf, maar ondanks de R888 rijdt ik hem toch nooit (..) op de grens, ( als ik al weet waar deze ligt, wat ik wel weet is dat de grens erg ver ligt. gebleken uit ervaring met ingehuurde testrijders destijds).
al weet ik niet of de band ook verkrijgbaar is in 55 %.
de wangen van de band voelen dik aan , dus qua stijfheid zal het wel meevallen.
grtn., Ruud
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: MAX roadster (AX onderstel)
Je zal denk ik serieus schrikken hoeveel stugger de wang is van zo'n band als je er mee gaat rijden. Hij zal er een stuk directer mee sturen
Leuk hoor! Ik denk dat het bruut zal staan ook.
Deze is trouwens helaas niet verkrijgbaar in de 55.
Enkel opletten, als ze niet warmgereden worden hebben ze, ook als het droog is, minder grip dan een gewone band. Dat heb ik nog aan de lijve mogen ondervinden vroeger dmv een kleine wegverlating tijdens een wedstrijd.
ps ik heet fenwick

Deze is trouwens helaas niet verkrijgbaar in de 55.
Enkel opletten, als ze niet warmgereden worden hebben ze, ook als het droog is, minder grip dan een gewone band. Dat heb ik nog aan de lijve mogen ondervinden vroeger dmv een kleine wegverlating tijdens een wedstrijd.
ps ik heet fenwick

AX-kopen is verslavend.
Re: MAX roadster (AX onderstel)
oh , sorry , ik haal wel eens wat namen door elkaar,citrofenwick wrote:Je zal denk ik serieus schrikken hoeveel stugger de wang is van zo'n band als je er mee gaat rijden. Hij zal er een stuk directer mee sturenLeuk hoor! Ik denk dat het bruut zal staan ook.
Deze is trouwens helaas niet verkrijgbaar in de 55.
Enkel opletten, als ze niet warmgereden worden hebben ze, ook als het droog is, minder grip dan een gewone band. Dat heb ik nog aan de lijve mogen ondervinden vroeger dmv een kleine wegverlating tijdens een wedstrijd.
ps ik heet fenwick

het chassis van de Max is enorm stijf , komt omdat het versterkingsplaatwerk van 1 mm dikte is en de puntlas flenzen door het thermisch verzinken zich gaan gedragen als 1 doorgelaste flens.
de rubberophangingen zijn vervangen door powerflex polyurethaan bussen.
ik verwacht dat de wegligging , die toch al bovengemiddeld was, nog beter zal zijn, en idd. de banden moeten wel enigszins op temperatuur zijn.
daarom heb ik gekozen voor de R888 en niet voor de R888R, dat heeft te maken met de mindere nat omstandigheden van de R888R.
maar eerlijk moet ik ook toegeven dat ook het oog wat wil en heb me laten verleiden door het loopvlak, tja je blijft een designer...
en je hebt gelijk, een gewaarschuwd mens telt voor...

leuke anecdote: in de Max tijd ( 1990!) was eigenlijk de lotus als maatstaf voor chassis stijfheid,
dezelfde testrijders herzagen hun mening toen ze in de Max hadden gereden...........toch een groot compliment nietwaar!


Re: MAX roadster (AX onderstel)
kleine update:
de ophangingsdelen zijn inmiddels gespoten en begonnen met de montage, eerst de dempers.
foto's uploaden gaat helaas niet meer........uploadjefoto.axclub....... webreus .....en dan stopt het....
waar zaten we zeker niet op te wachten? zat er al een tijdje aan te komen , samen met het optrekken van oldtimers naar 30 jaar .
juist de vlaamse oldtimer keuring sinds 20 mei 2018... alleen in vlaanderen...
ben benieuwd wat dat allemaal voor problemen gaat opleveren
de ophangingsdelen zijn inmiddels gespoten en begonnen met de montage, eerst de dempers.
foto's uploaden gaat helaas niet meer........uploadjefoto.axclub....... webreus .....en dan stopt het....

waar zaten we zeker niet op te wachten? zat er al een tijdje aan te komen , samen met het optrekken van oldtimers naar 30 jaar .
juist de vlaamse oldtimer keuring sinds 20 mei 2018... alleen in vlaanderen...


ben benieuwd wat dat allemaal voor problemen gaat opleveren
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: MAX roadster (AX onderstel)
http://uploadjefoto.axclub.net" onclick="window.open(this.href);return false; <-- werkt gewoon.
alternatief imgur.com ?
alternatief imgur.com ?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: MAX roadster (AX onderstel)
Ik heb in het APK-gedeelte van het forum een overzicht proberen te plaatsen van de nieuwe Belgische oldtimerwetgeving.
Ik vind het jammer dat die periodieke keuring er is, maar het zorgt wel voor veiligere oldtimers.
De eigenaars van sterk verbouwde voertuigen zijn nu wel de dupe.
Ik vind het jammer dat die periodieke keuring er is, maar het zorgt wel voor veiligere oldtimers.
De eigenaars van sterk verbouwde voertuigen zijn nu wel de dupe.
AX-kopen is verslavend.
Re: MAX roadster (AX onderstel)
thanks Alexander , deze link werkt wel.AlexanderB wrote:http://uploadjefoto.axclub.net <-- werkt gewoon.
alternatief imgur.com ?
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: MAX roadster (AX onderstel)
Glimmend.
Zou ik ook moeten doen met alle onderdelen die ik toch los heb voor onderhoud..

AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: MAX roadster (AX onderstel)
tja, vrijwel alles wat hier rondrijdt en ouder is dan 25 jaar wordt gebruikt als oldtimer, nu alle oldtimer bezitters houden zich netjes aan de regels die hiervoor staan.citrofenwick wrote:Ik heb in het APK-gedeelte van het forum een overzicht proberen te plaatsen van de nieuwe Belgische oldtimerwetgeving.
Ik vind het jammer dat die periodieke keuring er is, maar het zorgt wel voor veiligere oldtimers.
De eigenaars van sterk verbouwde voertuigen zijn nu wel de dupe.
echter, zo meldt de vlaamsche overheid, dat er op grote schaal misbruik van gemaakt wordt. ( ik denk dat ze bedoelen dat er teveel gebruik wordt gemaakt van de
oldtimer voor woon- werk verkeer) waardoor de overheid eea. financiel misloopt.
maar ja , met iets van 260.000 oldtimers ook weer een leuke inkomstenbron.
en de echt sterk verbouwde voertuigen zullen zeker afwijken van de oorspronkelijke toelating, de echte hobbyisten die altijd goede bedoelingen met het voertuig
hebben gehad en die ook veilig op de weg kunnen komen zeker in de problemen.
de voorwaarden voor de keuring zijn echter wel in het jaar dat het voertuig is gebouwd tenzij op de ECE verklaring anders is vermeldt......
Re: MAX roadster (AX onderstel)
de rubberbussen vervangen door de polyurthaan zwarte (race) uitvoering.
de normale urethaan , paars van kleur , roept alleen maar vragen op de een keuring.
foto en vraag over bout weggehaald.
groet, Ruud
Re: MAX roadster (AX onderstel)
het is me opgevallen dat veel foto's zijn verdwenen uit beide topics over de Max Roadster.
ik heb hierover al contact gehad met de forumbeheerder, het zou liggen aan de nieuwe server.
wordt binnenkort opgelost .
grtn., Ruud
ik heb hierover al contact gehad met de forumbeheerder, het zou liggen aan de nieuwe server.
wordt binnenkort opgelost .
grtn., Ruud