Merci voor de complimenten, we zijn ook heel blij met het resultaat!

Ik vermoed dat het 1 van de weinige GTI-tjes is die praktisch weer van nul is opgebouwd.
Ik weet niet met welke producten je toen hebt gewerkt om de holle ruimtes te beschermen, sommige kan je in 1 laag opbrengen maar de echte Dinitrol producten worden in 3 stappen opgebracht.
Als eerste zijn we begonnen met de Dinitrol ML, een dunne kruipende vloeistof die je in alle holle ruimten en ook op de bodem en wielkasten moet aanbrengen. In de holle ruimten werkt het als roestbeschermer en op de andere oppervlakken als een hechtingslaag. Na het aanbrengen moet de ML minstens 24 uur drogen, we hebben het een heel weekend laten rusten om zeker te zijn dat het overal in kon kruipen. Verwacht niet dat het spul daarna droog is, het is gewoon iets minder vloeibaar maar dat is ook de bedoeling.
Hierna worden de holle ruimtes, dus de kokerbalken, deuren, dorpels, chassisbalken, gewoon alles waar je in kan ingespoten met Dinitrol 1000. Deze doorzichtige Wax gaat in tegenstelling tot de ML wel lichtjes stollen en zorgt ervoor dat de ML verzegeld wordt en met de jaren niet kan wegspoelen. De 1000 moet dus niet op de bodem en in de wielkasten gespoten worden, het is enkel een extra beschermlaag voor de holle ruimtes.
Als laatste wordt dan Dinitrol Metallic op de bodem en in de wielkasten gespoten, eigenlijk overal waar af fabriek de originele dikke rubber coating zit. De dunne ML zorgt ervoor dat de Metallic goed hecht en dat eventuele beginnende roest in bvb kitnaden goed beschermd blijft onder de stugge Metallic laag.
Al bij al een heel vettig werkje waar je ook nog eens 3 keer aan kan beginnen, maar ik heb er wel een goed gevoel bij. Tijdens de verschillende stappen merkte ik pas de logica in het proces op, eerst overal als het ware een penetrerende vloeistof opbrengen, dan een sealende en dan een beschermende op de bodem. Omdat ik hier in België geen leverancier van de producten kon vinden, heb ik alles bij een Nederlandse firma besteld, blijkbaar heeft Dinitrol wel al tientallen jaren verschillende stations maar niet gek veel leveranciers voor de losse producten?
De GTI heeft idd het Belgisch oldtimer statuut en ook de daarbij horende lage wegenbelasting en verzekering. Ik dacht dat de wegenbelasting idd een 35€ is en de verzekering ong. 125€. De regels zijn dus blijkbaar hetzelfde voor een import auto als voor een binnenlandse, tot nu toe moeten ze gewoon minimum 25 jaar zijn. Vanaf volgend jaar veranderd dat maar wanneer juist is nog niet bekend. Feit is dat België zich voor januari 2018 in orde moet stellen met de wetgeving betreffende het oldtimerstatuut, dit schrijft voor dat een oldtimer minimum 30 jaar oud moet zijn. Tot op heden zou er voor de reeds ingeschreven oldtimers die tegen 2018 geen 30 jaar zijn een regeling worden uitgewerkt, maar wat dat inhoudt weet ik ook niet. Dus het is goed mogelijk dat je volgend jaar nog een auto van 1992 kan laten keuren voor oldtimer, het ligt er gewoon aan of de nieuwe regels ingaan vanaf het begin van 2017 of pas later in het jaar.
Ik ga er geen risico mee nemen en ga de witte GT nog snel door de keuring duwen, god weet wat onze machtshebbers hier straks nog uitvinden!
Oh ja, nog iets Fenwick, ik las dat je GT ook een import is. Bij een gewone inschrijving moet je een geldig gelijkvormigheidsattest voor België hebben, bij een oldtimerkeuring is dit niet nodig. Onze GTI had ook geen geldig gelijkvormigheidsattest omdat toen de Europese nog niet bestonden en ieder land daar zowat zijn eigen versie van had. Ik zeg dit maar omdat Citroën België al jaren weigert om nog van die attesten af te geven, heeft iets te maken met de algemene uitstoot van het wagenpark of zoiets.. Ik heb hier al jaren een Franse DS uit begin jaren zeventig staan met een Frans gelijkvormigheidsattest waar de heren al jaren halsstarrig weigeren om een Belgisch attest voor af te geven. Ik (en vele anderen) hebben de moed ondertussen al opgegeven en dus ga ik de DS ook gewoon als oldtimer laten keuren.
Wel spijtig dat we niet wisten dat bij de inschrijving alle Italiaanse inschrijvingsdocumenten achtergehouden worden, die zijn we dus kwijt. Had ik het geweten dan had ik er copy's van gemaakt, op het Italiaanse inschrijvingsbewijs stond zelfs vermeld waar de wagen ooit was gekocht en dat de wagen ooit maar 1 eigenaar heeft gehad tot 2015, het was een dierenarts geboren in 1927! Het doet niets af aan de waarde vd auto maar het was toch fijn geweest om hier nog een bewijs van over te houden.