MAX roadster (AX onderstel)
Moderators: Rocks, ruud2, moderators
Re: MAX roadster (AX onderstel)
nieuw topje....
vakkundig gemaakt door Paul Daelmans , stoffeerderij.
opvallend :heel weinig wind geluid.
vakkundig gemaakt door Paul Daelmans , stoffeerderij.
opvallend :heel weinig wind geluid.
Re: MAX roadster (AX onderstel)
nu verder met de binnenbekleding achter de stoelen.
makkelijk zo'n modulaire auto, paneel losschroeven en afnemen en je kan overal bij.
het achterste gedeelte is gewoon bekleed multiplex, simpel , licht en netjes.
makkelijk zo'n modulaire auto, paneel losschroeven en afnemen en je kan overal bij.
het achterste gedeelte is gewoon bekleed multiplex, simpel , licht en netjes.
Re: MAX roadster (AX onderstel)
vanavond in Peer, cars &coffee ........en twee Maxen .......en veel ander moois.
Re: MAX roadster (AX onderstel)
de Max rijdt wel , maar is nog lang niet klaar!!
vandaag begonnen met de afwerking van de kofferbak, in de hoeken zitten nog kunststof binnenbakken.
deze netjes op maat gemaakt ,geschuurd en in de epoxy primer gezet.
en uren geschuurd met korrel 3000 om de laatste oneffenheden uit de blankelak te halen , daarna polijsten.
pfff, wat een monniken werk..maar het resultaat mag er zijn.
uren schuren dwz. alleen de zijwand en een portier!
vandaag begonnen met de afwerking van de kofferbak, in de hoeken zitten nog kunststof binnenbakken.
deze netjes op maat gemaakt ,geschuurd en in de epoxy primer gezet.
en uren geschuurd met korrel 3000 om de laatste oneffenheden uit de blankelak te halen , daarna polijsten.
pfff, wat een monniken werk..maar het resultaat mag er zijn.
uren schuren dwz. alleen de zijwand en een portier!
Re: MAX roadster (AX onderstel)
omdat de huidige Goodyear banden wat vierkant zijn geworden van het te lange stilstaan komen er deze winter nieuwe sloffen onder.
de keuze zal Pirelli of Michelin zijn , wat is jullie ervaring onder een GT ?
verder heb ik nog wat keuze voor de maat 185/ 60 /R14 H82 zomerband
wat dacht u van : bridgestone , silverstone ,hankook , nordery ,hefly , accelera , goodride , fortuna , imperial , wanli , debica , mabor goform , ling long ,
superia , nexen , meteor , federal , sonar , ovation ,interstate barum , avon , milestone , marshall , falken , firestonr , semperit kenda ,
seiberling , general , cooper , fulda , goodyear , klber , nolian , vredestein , uniroyal , komoran , apollo , maxxis , soma , continental ,
yokohama, pirelli , dunlop , toyo , pneumant , bfgoodrich , taurus , riken , nakang , evergreen en natuurlijk michelin
wellicht ben ik nog een merk vergeten....
de nakang ziet er m.i. erg goed uit , lekker slicky
de keuze zal Pirelli of Michelin zijn , wat is jullie ervaring onder een GT ?
verder heb ik nog wat keuze voor de maat 185/ 60 /R14 H82 zomerband
wat dacht u van : bridgestone , silverstone ,hankook , nordery ,hefly , accelera , goodride , fortuna , imperial , wanli , debica , mabor goform , ling long ,
superia , nexen , meteor , federal , sonar , ovation ,interstate barum , avon , milestone , marshall , falken , firestonr , semperit kenda ,
seiberling , general , cooper , fulda , goodyear , klber , nolian , vredestein , uniroyal , komoran , apollo , maxxis , soma , continental ,
yokohama, pirelli , dunlop , toyo , pneumant , bfgoodrich , taurus , riken , nakang , evergreen en natuurlijk michelin
wellicht ben ik nog een merk vergeten....
de nakang ziet er m.i. erg goed uit , lekker slicky
Re: MAX roadster (AX onderstel)
mijn ervaring met Michelin (mijn favoriet overigens) is, dat ik vind dat ze relatief stil zijn. en dat is heel aangenaam als je open rijdt
ze plakken goed aan de weg. verder zou ik Pirelli of Conti's mijn voorkeur geven.
grote vraag is uiteraard, hoeveel je denkt te gaan rijden per jaar. je kan ook voor relatief goedkope banden gaan en dan iedere paar jaar gewoon een nieuw setje monteren.
uiteindelijk staat veiligheid staat voorop
ze plakken goed aan de weg. verder zou ik Pirelli of Conti's mijn voorkeur geven.
grote vraag is uiteraard, hoeveel je denkt te gaan rijden per jaar. je kan ook voor relatief goedkope banden gaan en dan iedere paar jaar gewoon een nieuw setje monteren.
uiteindelijk staat veiligheid staat voorop
Re: MAX roadster (AX onderstel)
Is 185/60-R14 de maat die onder een Max hoort? Voor een AX is dit te hoog en zou het 185/55-R14 moeten zijn.
De Yokohama S-Drive in 185/55-R14 bevalt mij erg goed onder mijn AX GT (met meer vermogen en regelmatig ook circuitgebruik)
De Yokohama S-Drive in 185/55-R14 bevalt mij erg goed onder mijn AX GT (met meer vermogen en regelmatig ook circuitgebruik)
Re: MAX roadster (AX onderstel)
hoi Paul,
eigenlijk een vrij overbodige vraag over de bandenkeuze want ik schrijf ook "natuurlijk michelin"
onder een franse wagen horen franse banden en michelin is gewoon een uitstekend merk.
in deze bandenmaat is echter een overmaat aan keuze binnen dezelfde prijsklasse met veel exotische namen..
of deze banden ook de verwachte veiligheid geven is alleen te beoordelen in extreme situatie's , die ik graag niet opzoek.
maar waarbij je soms ongewild mee in aanraking komt.
ook een objectieve beoordeling door zgn. gebruikers op de verkoopsites is moeilijk te beoordelen, er is geen unieke maatstaf.
je gaat dus voor zeker zou je denken.. echter op twee wielen ben ik ook wel eens afgeweken van de gerenomeerde grote merken en dat heeft verrassend goed uitgepakt.
1 maatstaf echter is hier wel konstant en dat is de Ax en zullen er meerdere onderlinge gebruikservaringen matchen.
of rijdt iedereen op de velg? smile..
eigenlijk een vrij overbodige vraag over de bandenkeuze want ik schrijf ook "natuurlijk michelin"
onder een franse wagen horen franse banden en michelin is gewoon een uitstekend merk.
in deze bandenmaat is echter een overmaat aan keuze binnen dezelfde prijsklasse met veel exotische namen..
of deze banden ook de verwachte veiligheid geven is alleen te beoordelen in extreme situatie's , die ik graag niet opzoek.
maar waarbij je soms ongewild mee in aanraking komt.
ook een objectieve beoordeling door zgn. gebruikers op de verkoopsites is moeilijk te beoordelen, er is geen unieke maatstaf.
je gaat dus voor zeker zou je denken.. echter op twee wielen ben ik ook wel eens afgeweken van de gerenomeerde grote merken en dat heeft verrassend goed uitgepakt.
1 maatstaf echter is hier wel konstant en dat is de Ax en zullen er meerdere onderlinge gebruikservaringen matchen.
of rijdt iedereen op de velg? smile..
Re: MAX roadster (AX onderstel)
hoi Jan,
Max is alleen gehomologeerd voor 185/60/R14 ,
waarom dit afwijkt van de AX is mij niet bekend.
ik zal de originele RDW papieren hiervoor nog eens opzoeken voor de homologatie.
Wel zijn er proeven gedaan met een 15 inch velg en 50 % banden ,maar ik meen me te herinneren dat dit aanloopproblemen gaf , rechts achter.
overigens had mij auto op de rai van 1991 wel de 15 "wielen, kennelijk alleen voor het zicht.
voor de yokohama , precies het merk wat ik bedoelde en ook eens op een ducati heb geprobeerd en was daar zeer over te spreken.
echter de s drive staat niet als maat opgegeven 185/60 , wel 185 /55
de 55 band is wellicht wat stijver in de wangen en heeft een wat beter bochtgedrag daardoor, maar ik dan moet ik ooit bij een keuring in de gaten houden deze om te zetten naar /60.
ook een compensatie naar de snelheidsmeter ivm. de afrolomtrek is niet voorzien in de Max, is allemaal standaard AX.
groet, Ruud
toevoeging: het RDW keuringsrapport vermeld geen bandenmaat, wel dat 50 km/u overeenkomt met 50 km/u werkelijk.
ook deze wagen (chassis P35) heeft /60 banden en is er kennelijk geen of nauwelijks afwijking in de afrol vertaald naar de snelheidsmeter.
Max is alleen gehomologeerd voor 185/60/R14 ,
waarom dit afwijkt van de AX is mij niet bekend.
ik zal de originele RDW papieren hiervoor nog eens opzoeken voor de homologatie.
Wel zijn er proeven gedaan met een 15 inch velg en 50 % banden ,maar ik meen me te herinneren dat dit aanloopproblemen gaf , rechts achter.
overigens had mij auto op de rai van 1991 wel de 15 "wielen, kennelijk alleen voor het zicht.
voor de yokohama , precies het merk wat ik bedoelde en ook eens op een ducati heb geprobeerd en was daar zeer over te spreken.
echter de s drive staat niet als maat opgegeven 185/60 , wel 185 /55
de 55 band is wellicht wat stijver in de wangen en heeft een wat beter bochtgedrag daardoor, maar ik dan moet ik ooit bij een keuring in de gaten houden deze om te zetten naar /60.
ook een compensatie naar de snelheidsmeter ivm. de afrolomtrek is niet voorzien in de Max, is allemaal standaard AX.
groet, Ruud
toevoeging: het RDW keuringsrapport vermeld geen bandenmaat, wel dat 50 km/u overeenkomt met 50 km/u werkelijk.
ook deze wagen (chassis P35) heeft /60 banden en is er kennelijk geen of nauwelijks afwijking in de afrol vertaald naar de snelheidsmeter.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: MAX roadster (AX onderstel)
Standaard AX maat is 155/70R13, als je rolomtrek gaat vergelijken is 185/55r14 al marginaal groter, maar wel origineel geleverd op de AX GTI (zviw).
185/60r14 is een flinke stap groter dan 'gewone' AX maten. Misschien hebben ze daar uiteindelijk voor gekozen omdat die maat beter leverbaar was(/is)? 195/50r15 is (vrijwel) identiek aan 185/60r14 qua omtrek, die zouden allebij (niet) moeten passen.
Snelheidscompensatie, eh, de teller van een AX geeft standaard een paar % te veel aan, met een iets grotere bandenmaat gaat ie beter kloppen, met de Max maat valt het waarschijnlijk nog net in de marge. (Als in, wordt de afwijking zo goed als 0%)
Blijft jammer dat ze in België zo moeilijk doen, in NL mag je zelf je bandenmaat uitkiezen, zolang het maar niet schraapt.
185/60r14 is een flinke stap groter dan 'gewone' AX maten. Misschien hebben ze daar uiteindelijk voor gekozen omdat die maat beter leverbaar was(/is)? 195/50r15 is (vrijwel) identiek aan 185/60r14 qua omtrek, die zouden allebij (niet) moeten passen.
Snelheidscompensatie, eh, de teller van een AX geeft standaard een paar % te veel aan, met een iets grotere bandenmaat gaat ie beter kloppen, met de Max maat valt het waarschijnlijk nog net in de marge. (Als in, wordt de afwijking zo goed als 0%)
Blijft jammer dat ze in België zo moeilijk doen, in NL mag je zelf je bandenmaat uitkiezen, zolang het maar niet schraapt.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: MAX roadster (AX onderstel)
hoi Alexander,
zie de toevoeging in de vorige posting 50 km/u = 50 km/u
de enige reden waarom ik kan bedenken dat een /60 band is gekozen is om esthetische redenen dwz. dat de wielkasten mooier gevuld zijn.
daar werd destijds veel aandacht aan besteed boven het technische aspect.
grtn., Ruud
zie de toevoeging in de vorige posting 50 km/u = 50 km/u
de enige reden waarom ik kan bedenken dat een /60 band is gekozen is om esthetische redenen dwz. dat de wielkasten mooier gevuld zijn.
daar werd destijds veel aandacht aan besteed boven het technische aspect.
grtn., Ruud
Re: MAX roadster (AX onderstel)
De RW lichtmetalen aluminium wielen waren speciaal aangepast voor de Max om een afwijkende ET waarde ( alles voor de looks ! ) te krijgen.
RW ( R . Wijffels)
RW ( R . Wijffels)
Re: MAX roadster (AX onderstel)
18 augustus ingescanned en 22 september afgegeven.............
eindelijk de plaat.
eindelijk de plaat.
Re: MAX roadster (AX onderstel)
mooi, en eindelijk!
voordeel naast de betere look van de /60 banden is, dat het net iets meer comfort geeft (ook belangrijk voor je bijrijder)
gewoon zorgen dat ze goed op spanning zijn, ook heel belangrijk, en dan kan je nog altijd heel strak en vlot (lees; hard) de bocht om kan
voordeel naast de betere look van de /60 banden is, dat het net iets meer comfort geeft (ook belangrijk voor je bijrijder)
gewoon zorgen dat ze goed op spanning zijn, ook heel belangrijk, en dan kan je nog altijd heel strak en vlot (lees; hard) de bocht om kan
Re: MAX roadster (AX onderstel)
en het go-kart achtige gedrag is wel fijn, echter vanuit m'n dagelijkse auto in de Max mis ik wel de stuurbekrachtiging.
Re: MAX roadster (AX onderstel)
Max gaat z'n winterslaap in.
tussentijds zal hij wel worden gewekt voor een onderhoud aan de motor.
- cil. kop revisie ? hij blijft toch nog lichtjes roken ... is ooit gaswagen geweest.
en komend jaar gaan ze de brandstof in Belgie veranderen dus misschien toch een revisie en nieuwe klepzittingen.
- distributieriem , pomp etc. etc.
maar ik denk dat dit niet echt interessant is om te plaatsen.
verder nog te doen:
- voorbumper de lak polijsten
- nieuwe knipperlichten plaatsen voorzijde ( zijn al in huis).
- raamrubberprofielen maken ( basis opel, zijn al besteld).
- zekeringhuis netjes wegwerken
- achterlicht huis rechts vervangen, was splinternieuw , echter niet de smoke uitvoering , en het verschil is toch te zien met links eruit dus.
- alle rubbers van de ophanging vervangen
- nieuwe bandjes
- kofferbakbekleding
- kleine onafgewerkte zaken
- en als ik er nog zin in heb de achteras en draagarmen nieuw spuiten.
je blijft bezig
_ DAARNA DE WAGEN SHOWEN OP EEN AXMEETING !!!
tussentijds zal hij wel worden gewekt voor een onderhoud aan de motor.
- cil. kop revisie ? hij blijft toch nog lichtjes roken ... is ooit gaswagen geweest.
en komend jaar gaan ze de brandstof in Belgie veranderen dus misschien toch een revisie en nieuwe klepzittingen.
- distributieriem , pomp etc. etc.
maar ik denk dat dit niet echt interessant is om te plaatsen.
verder nog te doen:
- voorbumper de lak polijsten
- nieuwe knipperlichten plaatsen voorzijde ( zijn al in huis).
- raamrubberprofielen maken ( basis opel, zijn al besteld).
- zekeringhuis netjes wegwerken
- achterlicht huis rechts vervangen, was splinternieuw , echter niet de smoke uitvoering , en het verschil is toch te zien met links eruit dus.
- alle rubbers van de ophanging vervangen
- nieuwe bandjes
- kofferbakbekleding
- kleine onafgewerkte zaken
- en als ik er nog zin in heb de achteras en draagarmen nieuw spuiten.
je blijft bezig
_ DAARNA DE WAGEN SHOWEN OP EEN AXMEETING !!!
Re: MAX roadster (AX onderstel)
Ik mis op je todo list nog wat...
- Auto showen op AXCub meeting.
- Auto showen op AXCub meeting.
Re: MAX roadster (AX onderstel)
Hoe kon ik dat nu vergeten!
heb het toegevoegd aan de lijst.
heb het toegevoegd aan de lijst.
Re: MAX roadster (AX onderstel)
eindelijk na maanden weer eens iets kunnen doen.
de raamrubbers op maat gemaakt, was toch iets lastiger dan gedacht.
omdat de rubbers een dubbele lip hebben is er teveel wrijving waardoor het motortje te zwak is om de weerstand te overwinnen,
dus lippen eraf gesneden die je van buiten niet ziet.
alleen de uiteinden vragen nog om een mooiere afwerking, ja , het past wel maar niet naar m'n zin.
oordeel zelf maar.
de raamrubbers op maat gemaakt, was toch iets lastiger dan gedacht.
omdat de rubbers een dubbele lip hebben is er teveel wrijving waardoor het motortje te zwak is om de weerstand te overwinnen,
dus lippen eraf gesneden die je van buiten niet ziet.
alleen de uiteinden vragen nog om een mooiere afwerking, ja , het past wel maar niet naar m'n zin.
oordeel zelf maar.
Re: MAX roadster (AX onderstel)
even een kleine update, afgelopen oktober m'n rug gebroken en daardoor vrijwel niets mee kunnen doen , de hele planning overhoop. en niet alleen van de MAX....
Na maanden zo goed en kwaad als het ging de distibutieriem vervangen van 27 jaar oud en natuurlijk de waterpomp,
hmm, en andere aansluitflens, dus omgeruild voor een wel passende flens.
dacht ik de juiste te hebben, zit er nog een verschil in . inwendig komt een borst van de pomp tegen een randje in het blok waardoor eea. koelvloeistof lekt langs de o ring.
hoeveel verschillende uitvoeringen waterpompjes zijn er eigenlijk?
de oude maar weer terug gezet ( was verder nog goed ) met een nieuwe o ring.
en na een half jaar stilstaan meteen lopen.
verder het blok wat schoongemaakt daar zaten allemaal witte puntjes op van de polijstpasta van de lak.
Na maanden zo goed en kwaad als het ging de distibutieriem vervangen van 27 jaar oud en natuurlijk de waterpomp,
hmm, en andere aansluitflens, dus omgeruild voor een wel passende flens.
dacht ik de juiste te hebben, zit er nog een verschil in . inwendig komt een borst van de pomp tegen een randje in het blok waardoor eea. koelvloeistof lekt langs de o ring.
hoeveel verschillende uitvoeringen waterpompjes zijn er eigenlijk?
de oude maar weer terug gezet ( was verder nog goed ) met een nieuwe o ring.
en na een half jaar stilstaan meteen lopen.
verder het blok wat schoongemaakt daar zaten allemaal witte puntjes op van de polijstpasta van de lak.