Jaren geleden ben ik kortstondig aktief geweest op dit forum, door allerlei redenen heeft dit toen helaas echter niet lang geduurd. Maakt niet uit, nieuwe tijden nieuwe kansen!
Wat info over de leidende voorwerpen;

De witte GT is al jaren in mijn bezit, stond tot enkele maanden geleden ruim 15 jaar droog gestald. Heeft ong. 188000km gelopen en is op de velgen na helemaal origineel. Het is een carb. versie, 85 vuile PK-tjes dus!
Hier een volgende keer meer over, eerst de GTI eens voorstellen, deze zit momenteel nl het meest in de restauratie fase.
Deze GTI is dus mijn zoon zijn trots, een antraciet grijze AX GTI van de 11-de maand '91. Na heel lang zoeken naar zo'n goed mogelijke GTI, op het laatst in heel Europa, kwam deze eindelijk op zijn pad.
Slechts 63.000 echte km's gelopen en een jaar geleden geïmporteerd uit het zonnige Italië. De auto is in Italië de eerste keer in het verkeer gebracht op 04 november '91, uit het organisatie nummer blijkt dat het ie geproduceerd werd op 27 september '91, een vroege GTI dus. Uit de papieren blijkt dat het wagentje slechts 1 eigenaar heeft gehad, een veearts geboren in 1926 (!), zijn sticker van de orde plakt nog op de voorruit. Verder was hij helemaal origineel en bikkelhard, enkel de buitenkant had redelijk wat krassen, net alsof de wagen veel langs het struikgewas is gereden. Het enige missende onderdeel was de dakspoiler, volgens de verkopende partij was hij ooit verwijderd omdat de eigenaar dit niet mooi vond.
Het interieur is als nieuw, asbak en aansteker zijn nog nooit gebruikt. Op de 5 velgen liggen nog allemaal de eerste Michelin 175/70/13 MXT banden met Dot code 351, dwz de 35-ste week van 1991! Zoals verwacht zijn deze banden echter enkel nog goed ter decoratie, ze zijn nl bikkelhard geworden door de zon!
Hoewel de motor mooi liep en het wagentje ook goed reed en schakelde heb ik toch besloten om heel de boel uiteen te halen. En een maal bezig wordt ik meestal nogal wat gek... Na demontage van de cilinderkop bleek er toch nogal wat black sludge aanwezig te zijn. Dit heeft me doen besluiten om motor en bak uit te bouwen en gewoon alles te reviseren, achteraf misschien niet echt nodig...
Dus is het onderblok gehoond, nieuwe zuigerveren, krukas en drijfstanglagers geplaatst en de kop gereviseerd. Nokkenas, zuigers, krukas, tuimelaars, kleppen, klepgeleiders enz.. bleken na een ultrasoon behandeling nog in nieuwstaat en perfect binnen de toleranties ter vallen, alles was gewoon verschrikkelijk vervuild door de weinige en koude km's die het blok in de afgelopen 25 jaar had gedraaid. Ook te toenmalige minerale olie heeft hier geen goed aan gedaan, nu zit er halfsynthetische olie van Total in. Omdat ook elektronica verouderd heb ik heel veel componenten vervangen door nieuwe, waar onder alle sensoren, de potmeter op het gasklephuis, de ontstekingsmodule, enz... het lijstje is echter te lang om op te noemen. De motor draadbundel is helemaal gecontroleerd en waar nodig opnieuw van een stoffen mantel voorzien, ook zijn de injectoren door een gespecialiseerde firma gereinigd, getest en van nieuwe filtertjes en O-ringen voorzien.
Idem dito voor de starter en alternator, nieuwe lagers, koolborstels en regelaar geplaatst. De koppelingsset is vervangen door een nieuwe Valeo kit en natuurlijk zijn de waterpomp en distributieset ook vernieuwd. Kortom, een praktisch nieuw blokje dus...

Ook zijn er ondertussen de nodige veranderingen aan het onderstel en de versnellingsbak gedaan en is de auto terug vd spuiter, dit zal ik in een volgende post plaatsen. Ga straks eerst eens wat foto's proberen te plaatsen.
Mvg, Freddy