Alle modificaties van de bmw en de mx5 ga ik niet opnoemen want dat is veels te veel werk
Na veel aanpassen en veel driften werd het toch wel weer tijd voor wat anders.
En nu ga ik dus beginnen aan een AX
Zelf heb ik nooit omgekeken naar Franse bolides maar nadat een vriend van mij er een had en mij vertelde over de mogelijkheden begon het toch stiekem te kriebelen.
Toen ik erachter kwam dat er ook een AX cup was en hoe leuk en betaalbaar de wagens wel niet zijn was ik verkocht! Nu hebben wel allebei een AX 1.1 en is het de bedoeling om weer op het circuit te gaan met exact dezelfde wagens.
Foto's zeggen meer dan worden.
De body is geheel roestvrij op een klein plekje achter de koplamp na.
Ik hoop een beetje leven in het forum te blazen! De ax is te leuk en te gaaf!!!
Stiekem ben ik verliefd
Groeten,
Rica!
Last edited by Rica on MonJun13, 2016 12:13:28 AM, edited 2 times in total.
Het heeft allebei wel wat, stock gaat allemaal niet zo hard van 0-100, maar met het standaard onderstel kan je echt lomp hard bochten in hoeken, het voelt alsof je omslaat, haha.
Aangepast is ook erg leuk, er is veel spul beschikbaar om de auto op simpele wijze te upgraden, het vermogen meer dan te verdubbelen, het onderstel veel stugger te maken, en de remmen veel beter, enzovoort.
altijd leuk als mensen willen 'spelen' op het circuit met een ax
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
Ik ben van plan om een saxo 1.6 8v erbij te halen en alles over te knallen! Nu weet ik dat dit vaker gedaan is maar ik heb nog even wat vraagjes.
1: Kan je de originelen 1.1 bak blijven gebruiken?
2: Hoe zit het met singlepoint multipoint?
3: Motorsteunen sterk genoeg van de 1.1?
4: Kan je de ECU van een 1.6 saxo automaat pakken?
5: tips n tricks?
1: ja
2: singlepoint is 1 injector die op de gasklep spuit en op een carburateur lijkt, multipoint is voor elke cylinder een eigen injector die in de kop zit en op de inlaatklep spuit.
3: eh, het kan, maar als het ff kan zou ik het versterkingsstuk erbij halen (puntlassen uitboren van de donor-saxo, en in de AX-koets inklassen), maar de standaard-steun werkt op zich ook wel.
4: Waarschijnlijk wel, de meeste automaat-auto's hebben een contact dat je moet kortsluiten (omdat ze alleen starten in P of N), dus zo iets zal dan ook op die kabelboom zitten, voor de rest zal 't allemaal wel hetzelfde zijn. Ik neem aan dat je het vliegwiel van je 1.1 dan overzet, die heeft wel een kleinere koppeling (180mm v/s 200mm van de 1.6 modellen), dus misschien dat je die los bij kan kopen, en/of gewoon een handgeschakelde 1.6 donor?
5: viergaats onderstel gebruikt andere aandrijfassen, en je wil waarschijnlijk wel upgraden ivm de betere rem-opties en eventueel stuggere stabilisatorstangen.
5: de 1.6 8V heeft in de meeste uitvoeringen (maar) 90 pk, maar wel veel koppel, waarom ze 'm dus in de automaat-versie gegooid hebben. Je zou kunnen zoeken naar een 110 pk 1.6 (peugeot 106 had die geloof ik, maar zullen wel wat lastiger te vinden zijn.), of misschien dat de nokkenas/kop van een AX GTI het vermogen verhogen. (want die halen 95 pk uit een 1.4)
5: de AX en Saxo stekkers zijn anders tussen de motorkabelboom en koets. Je kan beide kanten op overzetten, persoonlijk heb ik een Saxo stekker aan m'n auto gezet, met als extra voordeel dat ik de digitale snelheidsmeter (ipv mechanische snelheidsmeterkabel), olietemperatuur, OBD/Lexia poort, etc.. zo kon aansluiten achter de tellerbak.
5: de brandstofpomp van de multipoint motoren is anders (krachtiger), dus die moet je overzetten.
5: de motor+bak past door de onderkant van de auto, dus ipv de motorkap dr af halen en kloten met een motortakel, gewoon de motor+bak onder de auto schuiven en de koets eroverheen laten zakken met de krik. Ff de dynamo en uitlaat dr af halen, dan heb je mee ruimte om mee te werken.
5: als de donor-auto een code-paneeltje of een sleutel met transponder-chip heeft moet je die eerst 'unlocken' voordat je de boel uit elkaar sloopt, anders heb je daar later weer een hoop gekloot mee.
Zijn er eigenlijk al mensen op het forum die van 1.1 naar 1.6 8v zijn gegaan?
Tot nu toe is het allemaal prima te doen. Alleen het verhaal met de kabelboom is mij nog niet helemaal duidelijk.
Plan is om saxo te halen met blok kabelboom ecu etc. Maar ik neem aan dat je niet zomaar 1.2.3 een saxo kabelboom in de ax zet.
Saxo *stekker* (ipv de hele kabelboom) aan een AX maken zodat de Saxo motor zo inplugt is allemaal eigenlijk niet zo moeilijk, zeker als de oude motor dr uit is kan je er prima bij, en is het in een uurtje, maybe anderhalf, wel geregeld.
Er rijden een aantal 1.6 8V's rond, er zijn zegmaar 5 opties:
-AX GTI kabelboom (omdat de inlaat, sensoren, etc.. allemaal hetzelfde is, en voor oudere 1.6 modellen, ECU ook.)
-Conversiestekker met aan 1 kant saxo plug, en andere kant AX plug, als je zowel de auto als de motorkabelboom persé origineel wil houden. (Ik zou niet weten waarom, maargoed.)
-Motorkabelboom verknippen en een AX stekker aan maken. (Als je de optie wil houden om terug te gaan naar een AX motor.)
-Autokabelboom verbouwen en een Saxo stekker aan maken. (Veel meer functionaliteit voor de tellerbak, mijn persoonlijke favoriet.)
-Carburateurs, en een willekeurige carburateur-kabelboom/injectiekabelboom waar de injectie-relevante stekkers uitgeknipt zijn.
Waarom niet gelijk een 16 klepper? de 8 klepper heeft niet veel meer vermogen dan een GTI, dus zou ik eerder een GTI blok inbouwen dan een 8 klepper...
Zelf heb ik enkel ervaring met een 1.6 VTR onderblok waar alles op zit van een AX GTI (kop, nokkenas, ECU, inlaat), en dat gaat echt stukken beter dan een originele GTI. Zeker met een Group-N chip.
Zelf kan ik je helaas niet direct aan schema's helpen want ik moest nix aanpassen. Gewoon swappen.
Ps, als je heimwee zou krijgen naar driften, maar toch bij de ax wil blijven: AX 4x4 importeren uit Italië, vorenste assen er uit, 1.6 er in en je kan driften.
ps leuk wagen-palmares Heb zelf nog een E30 gehad om mee te schuiven maar die is helaas terug weg. Het is anders rijden, maar een goed geprepareerde AX kan even leuk zijn! http://i741.photobucket.com/albums/xx59 ... 882045.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Makkelijkste is om gewoon aan 1 van de 2 kanten de stekker dr af te choppen, en het andere type stekker(s) eraan te solderen. (Of een AX GTI kabelboom gebruiken, dat is pas echt toppunt van makkelijk.)
Schema's hangt ff af van welke motor dat je dr in gaat stoppen, afhankelijk van jaartal zijn er een aantal verschillende pinouts voor de saxo of 106. Ik heb van AXOC een overzicht welke draad waar aan moet in m'n fotoalbum staan, zal die wel ff opzoeken als je zover bent..
Ik ga maar voor een 1.4 singlepoint. Ik krijg geen solide informatie en heb geen zin om alles uit te gaan puzzelen en hopen dat het werkt als er een ander blok in komt te liggen.
De 1.4 singlepoint moet geen gedoe wezen.
Kop vlakken . Nokkenas. Vliegwiel . Spruitstuk . Cat weg . Etc.
Verder nog 2 vraagjes
Welk schokdempers en veren (hoeveel lbs) raden jullie aan voor circuit rijden?
En welke maat slicks werd er gebruikt in de ax cup van vroeger?
Zojuist terug van de sloop en ik ben aardig wat spullen rijker.
4x ax velgen
4x ax gti 3 steek
4x 3 steek sport velgen
2x Citroën spatlappen
4x ax schakelpoken 2x kort dik en 2x dun lang
1x set knipperlichten
Waren nog een hoop 4 gaats gti velgen beschikbaar en nog standaard 3 gaats.