Ik ben op zoek naar de injector voorschakelweerstand van een AX 1.1i uit 1996 (met Magenti Marelli injectiesysteem), maar kan deze niet zo snel vinden.
Volgens de diverse handleidingen zou deze onder de ECU moeten bevinden. Ik zie daar wel een witte stekker met 3 draden, lichtblauw (dik), groen, geel, maar die sluit aan op een stekker aan de andere kant onder de ECU en loopt vervolgens door naar een 3 aderige kabel die ergens boven de wielkast verdwijnt. Lijkt me niet dat daar de weerstand in zit, toch?
Hier een paar fotootjes:
Heeft iemand enig idee? En is er toevallig iemand die weet wat de weerstandswaarde is?
Alvast bedankt!
Bastiaan
Last edited by bast1aan on SatMar05, 2016 11:54:12 PM, edited 1 time in total.
Die weerstand hoort onder de ECU te zitten. Ik zou als ik jou was de hele tafel er uit halen, heb je wat meer speelruimte.
Als ik het goed heb moet 'ie er ongeveer zo uit zien: http://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/671297" onclick="window.open(this.href);return false;
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.
'93 BX 14 Deauville 232dkm.
Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Ik heb net alles losgeschroeft, maar nergens een weerstand te zien. Heeft het Magneti Marelli injectiesysteem ueberhaupt wel een voorschakelweerstand, of is dat iets alleen voor Bosch systemen?
Magneti Marelli heeft geen extra weerstand (staat in ieder geval niet in het schema en ik ben er bij mij ook nooit 1 tegen gekomen). Waarvoor zoek je hem eigenlijk? Heb je een storing?
Dat is dan duidelijk. Ik zag 'm idd ook niet in schema's.
Reden is vrij hoog verbruik (m'n 106 uit '93 verbruikte aanzienlijk minder). Ik wou kijken of er wat te tunen is met de injector. Bovendien is er door de vorige eigenaar van alles verknutseld, dus ik was sowieso benieuwd.
Ook de boel schoonmaken staat nog op het programma, en de ECU uitlezen.
Eerlijkheid gebied te zeggen: ik zag 'm in de schema's ook niet, en ben pas net aan AXen aan het sleutelen. Het blijft echter Citroën, dus het had me niet verbaasd als 'ie er toch in had gezeten - plus, als je op kenteken zoekt van een AX 1.1 met Magneti Marelli systeem krijg je alsnog Bosch voorschakelweerstanden te zien, zowel bij de verlichting als bij de injector.
Wat is je verbruik dan eigenlijk?
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.
'93 BX 14 Deauville 232dkm.
Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Verbruik is 1:16 a 1:17, bij snelweg ritten van 70km enkel reis naar m'n werk, overal 100km/h. Ik vind dat aan de hoge kant. Als ik echt heel voorzichtig rijd haal ik 1:18. Met mijn Peugeot 106 met 1.1i uit '93 haalde ik 1:19 bij dit soort snelwegritten. En die heeft nagenoeg dezelfde motor? En de AX is 100kg lichter en heeft ook iets gunstigere aerodynamica..
Nu is het nog koud en zitten er ook winterbanden onder, dat zal ook meespelen.
Aangezien ik er nu nagenoeg enkel die woonwerk ritten rijd, en de koppeling en aandrijfassen momenteel versleten zijn, dacht ik dat het ook mooi uitkwam om eens wat te experimenteren met downtunen. Minder koppel komt dan ook goed uit, als de boel dan iets gerekt kan worden tot de volgende grote beurt.
Mgoed, het lijkt erop dat ik de kabelboom moet gaan openhalen, weet niet of ik daar zin in heb.
Eerst eens de injector schoon maken en de zomer afwachten, en eventueel daarna aan de injector aansturing gaan hacken..
Oh ja, andere symptomen die me opvielen:
- wisselende snelheden bij gelijk houden gaspedaal stand: ineens wil de auto harder of langzamer, zonder externe factoren
- veel voelbare 'twijfel' als ik het gas heel licht intrap, bv om de afstand op voorligger gelijk te houden
allemaal niet problematisch, maar mss duidt het toch op vervuilde injector..
En als ik 120 a 130 rijd gaat het verbruik trouwens richting 1:15 (de 106 bleef dan 1:17 a 1:18 rijden)
toch de ECU eens uitlezen, het kan natuurlijk van alles zijn, mss is de lambdasensor wel niet goed meer..
bast1aan wrote:mss is de lambdasensor wel niet goed meer..
Dan gaat het mm-lampje branden, zoals bij heel veel fouten die je kan uitlezen. Heel veel succes met het vinden van de oorzaak. Overigens zijn bougies/-kabels, luchtfilter en benzine filter redelijk recent nog vervangen?
Banden zijn goed en staan op 2,3 bar voor en 2 bar achter. Aanlopende remmen is geen spraken van, heb ik ook gecheckt. Bougies zijn net nieuw. 106 ecu proberen kan niet, vooral omdat de 106 al verkocht is. Ik denk ook dat het een Bosch is.
Sensors checken zou ik mss kunnen doen door de ecu uit te lezen.
1. Er is idd geen voorschakelweerstand bij Magneti Marelli systemen. Bosch heeft ze wel, heb ik gezien bij andere auto.
2. ik heb de auto injectiecleaner beurt gegeven, en het verbruik lijkt nu weer goed! Laatste tankbeurt 432km op 22 liter benzine, dat is 1:19,5 ! Wel heel traag gereden, zo rond de 95 op de snelweg, gaap! Maar wel met winterbanden nog. Heb de zomerbanden er net weer op gezet, ik ben benieuwd wat ik haal als ik de normale 110 a 120km/h rijd.
Met een beetje toegepaste bierviltje-wiskunde zou je ongeveer 1:15 doen bij 120, als alles verder hetzelfde is.
Luchtweerstand neemt namelijk kwadratisch toe met de snelheid, van 95 naar 120 neemt de luchtweerstand dus met ~60% toe
En luchtweerstand is "ongeveer" de helft van de totale weerstand, dus 60% extra weerstand is ruwweg ~30% extra verbruik.