Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V
Moderator: webmasters
Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V
Klopt de snelheidsaanduiding dan nog wel?
Voor een AX wellicht wel, maar er zit toch Renault-spul onder?
Voor een AX wellicht wel, maar er zit toch Renault-spul onder?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V
Bedanjt voor de tip, hanrem gad ik nog niet eens aan gedacht. Achteras komt niet van een sloperij dus die moet ik los ergens opsnorren dan.
Qua snelheidsafwijking komt het wel goed. Een Clio 2 heeft sowieso iets grotere wielen dan er onder zat dus er zal waarschijnlijk al wat aangepast zijn. Snelheid op de teller was exact gelijk aan GPS. Nu met de 185/55R14 banden dus weer terug naar ietsjes afwijking, maar dat hebben ze fabrieksaf normaal ook dus geen probleem.
Qua snelheidsafwijking komt het wel goed. Een Clio 2 heeft sowieso iets grotere wielen dan er onder zat dus er zal waarschijnlijk al wat aangepast zijn. Snelheid op de teller was exact gelijk aan GPS. Nu met de 185/55R14 banden dus weer terug naar ietsjes afwijking, maar dat hebben ze fabrieksaf normaal ook dus geen probleem.
Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V
De ax maakt even geen kilometers ivm waterlekkage. Staat nu even binnen. Vermoed lekkage langs achterste klapramen en misschien de achterlichten. De kofferruimte staat steeds vol met water, en ook bij mijn voeten werd het aardig zompig.
Afgelopen week een slechte schijven achteras opgehaald. Met de remdelen ga ik de trommelachteras van de ax ombouwen naar schijven. Binnenkort nog eens naar de sloop(beetje low budget houden)om een setje 266mm remmen te halen voor de voorkant. Ook hopelijk een 406 HRC om het pedaal wat beter aan te laten voelen.
Afgelopen week een slechte schijven achteras opgehaald. Met de remdelen ga ik de trommelachteras van de ax ombouwen naar schijven. Binnenkort nog eens naar de sloop(beetje low budget houden)om een setje 266mm remmen te halen voor de voorkant. Ook hopelijk een 406 HRC om het pedaal wat beter aan te laten voelen.
Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V
Welke handremkabels zou ik nodig hebben voor de schijvenas onder AX? Hoorde dat die can een 106 niet passen. Klopt dat?
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V
eeuh, nou..
Ze passen wel *maar* dan heb je ook de bijbehorende handremhendel van een 106/saxo nodig, en je moet 2 stukjes (rvs) verwarmingspijp gebruiken als opvulbusjes, of de beugel losslijpen van de vloer en verder naar achter weer vastlassen..
Ze passen wel *maar* dan heb je ook de bijbehorende handremhendel van een 106/saxo nodig, en je moet 2 stukjes (rvs) verwarmingspijp gebruiken als opvulbusjes, of de beugel losslijpen van de vloer en verder naar achter weer vastlassen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V
Maar eens kijken welke van die 2 het gaat worden dan. Zaterdag naar de sloop om nog wat dingetjes te halen.
Vanmiddag de donoras uit elkaar gehaald, wonderbaarlijk genoeg kwamen alle bouten (uiteindelijk) los en er is niks afgebroken. Ook de astappen zijn er mooi uit gekomen. Er moeten alleen nieuwe lagers/naven voor komen. En de schijven en blokken doe ik ook meteen nieuw.
Vanmiddag de donoras uit elkaar gehaald, wonderbaarlijk genoeg kwamen alle bouten (uiteindelijk) los en er is niks afgebroken. Ook de astappen zijn er mooi uit gekomen. Er moeten alleen nieuwe lagers/naven voor komen. En de schijven en blokken doe ik ook meteen nieuw.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V
Pijpjes is de simpelste oplossing, en is door meerdere mensen zo toegepast.
Voor die andere moet het halve interieur dr uit, anders heb je straks brand onder de mat..

AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V
2 ritjes sloop:
Vorige week 406 remklauwen & houders gehaald, 406 23mm hoofdremcilinder en saxo vts handremhevel. Helaas bleken de 406 remmen niet te passen(had ik kunnen weten). Dus vandaag nog een ritje sloop gedaan, remklauwhouders van een 306 meegenomen. De 406 klauwen passen daar ook op en met 57mm zuigers ipv 54mm zuigers nog een mooie combi ook. Nu schijven bestellen en binnenkort remmen wisselen
Twijfel alleen nog of ik de originele remdrukregelaar voor de schijvenachteras ga gebruiken of een instelbare wilwood. Een lastafhankelijke is niet echt nodig, veel gewicht ga ik toch niet achterin gooien. En dan is het mooi af te stellen.
Alleen de maximale begrenzing is wat minder, daar maak kik me wel een beetje zorgen over. Al gaat dat misschien wel goed als ik voorop ferodo blokken zet en achterop standaard blokjes.
Vorige week 406 remklauwen & houders gehaald, 406 23mm hoofdremcilinder en saxo vts handremhevel. Helaas bleken de 406 remmen niet te passen(had ik kunnen weten). Dus vandaag nog een ritje sloop gedaan, remklauwhouders van een 306 meegenomen. De 406 klauwen passen daar ook op en met 57mm zuigers ipv 54mm zuigers nog een mooie combi ook. Nu schijven bestellen en binnenkort remmen wisselen

Twijfel alleen nog of ik de originele remdrukregelaar voor de schijvenachteras ga gebruiken of een instelbare wilwood. Een lastafhankelijke is niet echt nodig, veel gewicht ga ik toch niet achterin gooien. En dan is het mooi af te stellen.
Alleen de maximale begrenzing is wat minder, daar maak kik me wel een beetje zorgen over. Al gaat dat misschien wel goed als ik voorop ferodo blokken zet en achterop standaard blokjes.
Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V
Onderdelen besteld:
Schijven V
Schijven A
Blokken V
Blokken A
Wielnaven/lagers A
Handremkabels A
Oranje knippers V
Schijven V
Schijven A
Blokken V
Blokken A
Wielnaven/lagers A
Handremkabels A
Oranje knippers V
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V
normaalgezien kan je een lastafhankelijke ook modificeren om instelbaar te zijn. En er zijn regelaars die genoeg kunnen reduceren hoor. Die met een handvat van wilwood denk ik, maar vraag me het exacte type niet.
AX-kopen is verslavend.
Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V
Met verschillende blokken voor en achter blijft je met het probleem van te veel remkracht achter.
Mijn setup was: 205 GTI voor (Girling) en achter een saxo/106 as met trommels en het was perfect, en sinds het (down ?)upgrade naar een as met schivjen (met een lastafhankelijk remdrukregelaar) is het echt een probleem geworden.
Drake had en lastafhankelijke gemodificeert om instelbaar te zijn. Spijtig genoeg heb ik met zijn kort uitleg nooit eraan durven beginnen. Hebt jij(Fenwick) of heeft iemand meer uitleg ?
Mijn setup was: 205 GTI voor (Girling) en achter een saxo/106 as met trommels en het was perfect, en sinds het (down ?)upgrade naar een as met schivjen (met een lastafhankelijk remdrukregelaar) is het echt een probleem geworden.
Drake had en lastafhankelijke gemodificeert om instelbaar te zijn. Spijtig genoeg heb ik met zijn kort uitleg nooit eraan durven beginnen. Hebt jij(Fenwick) of heeft iemand meer uitleg ?
Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V
Schijven achter die ik ook meer voor de looks (oog wil ook wat)
Ik wilde een instelbare wilwood begrenzer gebruiken maar die schijnen minder ver te kunnen begrenzen dan de originele. De originele lastafhankelijke die ik erbij heb ziet er niet al te best meer uit dus nu mooi alle opties bekijken.
Ik wilde een instelbare wilwood begrenzer gebruiken maar die schijnen minder ver te kunnen begrenzen dan de originele. De originele lastafhankelijke die ik erbij heb ziet er niet al te best meer uit dus nu mooi alle opties bekijken.
Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V
Ik ben wel van mening dat als er voorop betere remblokken zitten dan achter dat wel weer wat verschil kan maken, als de achteras relatief minder goed remt bij dezelfde remdruk is de kans op eerder blokkeren van de achteras ook kleiner.
Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V
Ik dacht dat de Wilwood remdrukregelaars maar tot 57% reductie kunnen regelen, zowel de versie met draaiknop als de versie met handeltje en dit is te weinig. Chris heeft van de lastafhankelijke regelaar een vaste regelaar gemaakt. Hij heeft (als ik het goed begrijp) de arm die de stand/hoogte van de achteras omzet naar de reductie eraf gehaald en vervangen door 2 bouten. Doormiddel van deze 2 bouten stelt hij de druk in.
Deze bv. http://www.hotrod.nl/shop/contents/nl/p ... 60222.html. Hier staat echter niet bij tot hoever deze terug kan regelen, maar is wel een stukje leuker geprijsd dan een Wilwood.
Je kunt natuurlijk ook naar andere remdrukregelaars kijken.Drake wrote: ... Hij was eerst die dag afgekeurd ivm te weinig remdruk achter (wat totaal geen probleem is met rijden maar voor de apk gelden andere eisen).
Ik had er al eerder problemen mee en dus maar een oplossing verzonnen in de vorm van lastafhankelijke verdeler die aangepast was met een vaste reductie en nu omgebouwd naar een zelf instelbare (de twee bouten bepalen hoever de twee plunjers naar boven kunnen en dus de mate van druk).
Deze bv. http://www.hotrod.nl/shop/contents/nl/p ... 60222.html. Hier staat echter niet bij tot hoever deze terug kan regelen, maar is wel een stukje leuker geprijsd dan een Wilwood.
Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V
Ik dacht dat de Wilwood remdrukregelaars maar tot 57% reductie kunnen regelen, zowel de versie met draaiknop als de versie met handeltje en dit is te weinig. Chris heeft van de lastafhankelijke regelaar een vaste regelaar gemaakt. Hij heeft (als ik het goed begrijp) de arm die de stand/hoogte van de achteras omzet naar de reductie eraf gehaald en vervangen door 2 bouten. Doormiddel van deze 2 bouten stelt hij de druk in.
Deze bv. http://www.hotrod.nl/shop/contents/nl/p ... 60222.html. Hier staat echter niet bij tot hoever deze terug kan regelen, maar is wel een stukje leuker geprijsd dan een Wilwood.
Je kunt natuurlijk ook naar andere remdrukregelaars kijken.Drake wrote: ... Hij was eerst die dag afgekeurd ivm te weinig remdruk achter (wat totaal geen probleem is met rijden maar voor de apk gelden andere eisen).
Ik had er al eerder problemen mee en dus maar een oplossing verzonnen in de vorm van lastafhankelijke verdeler die aangepast was met een vaste reductie en nu omgebouwd naar een zelf instelbare (de twee bouten bepalen hoever de twee plunjers naar boven kunnen en dus de mate van druk).
Deze bv. http://www.hotrod.nl/shop/contents/nl/p ... 60222.html. Hier staat echter niet bij tot hoever deze terug kan regelen, maar is wel een stukje leuker geprijsd dan een Wilwood.
Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V
Achteras ombouwen is voor nu even van de baan. Maar wel:
Vanochtend de achteras iets hoger gezet omdat ie' naar mijn mening wat te laag stond. Nu wat mooier in verhouding. Gisteren ook oranje knippers gemonteerd aan de voorkant en de 23mm 406 hoofdremcilinder gemonteerd.
Andere velgjes, Ronal Postert(Ronal Turbo gemaakt voor de tuner Postert)
Nog even op zoek naar geschikte remslangen voor de nieuwe voorremmen, dan kunnen die er ook op.
20160109_132055 by Bram Vaandering, on Flickr
20160109_132104 by Bram Vaandering, on Flickr
Vanochtend de achteras iets hoger gezet omdat ie' naar mijn mening wat te laag stond. Nu wat mooier in verhouding. Gisteren ook oranje knippers gemonteerd aan de voorkant en de 23mm 406 hoofdremcilinder gemonteerd.
Andere velgjes, Ronal Postert(Ronal Turbo gemaakt voor de tuner Postert)
Nog even op zoek naar geschikte remslangen voor de nieuwe voorremmen, dan kunnen die er ook op.


-
- AX super weirdo
- Posts: 4586
- Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
- Contact:
Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V
Als wielenfetischist kan ik je bij deze een dikke duim geven ...
Hebben de wielen een Ford ET waarde ?
Hebben de wielen een Ford ET waarde ?

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V
Ik had het al op CF gezegd, maar ik herhaal het hier graag: WAUW!!
Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V

Nee het is zelfs geen Ford ET, ze zitten zonder spacers. Oorspronkelijk voor porsche, ET 10 waarvan 2 afgedraaid naar ET15. ET20 was mooier geweest maar dan worden ze wel erg dun..inmiddels achter bijna zo ver dat er niks meer aan loopt. Voor loopt alles al perfect vrij.
Ik zag dat mijn schokdempers achter instelbaar zijn qua demping dus misschien wat harder zetten om het laatste beetje er uit te halen.