tot de markering v.d. vorige.AlexanderB wrote:Thanks!Heb ook een verjaardagscadeautje gekocht: spaghetti-spruitstuk voor m'n 16v..
In heb 1 injector vervangen, maar heb het verschil nog niet kunnen testen, auto staat nog stil omdat ik de achteras aan het reviseren ben (en ik de torsiestaven nog niet los krijg, de M8 bouten breken doormidden als ik ze als staaf-trekker gebruik, en ik heb nog geen 10.9 ofzo bouten kunnen regelen, ga eerst ff betere kruipolie proberen..
Tijd voor een enquete? "Met hoeveel NM zet jij je naafmoeren vast?"
AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309
Moderator: webmasters
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
Tip wat je kunt proberen: Cola.
Cola is smerig spul, en als je er genoeg van op je bouten laat zitten, dan wordt de roest helemaal weggevreten.
Stuivers krijg je er ook mooi glimmend mee...
Cola is smerig spul, en als je er genoeg van op je bouten laat zitten, dan wordt de roest helemaal weggevreten.
Stuivers krijg je er ook mooi glimmend mee...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
http://www.innotec.nl/#/product/515" onclick="window.open(this.href);return false;
Werkt super, alleen weet niet of het zo te koop is.
Werkt super, alleen weet niet of het zo te koop is.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
Ik had overigens helemaal geen kruipolie meer en gewone WD-40 lukt 't blijkbaar niet, maar heb dr nu dus eentje gekocht waar een helebol "gevaarlijk" tekentjes op staan, dan zitten dr vast betere ingrediënten in.
Net ff ingespoten, en dan als ik dr verder mee ga nog een keer, dan zal 't vast wel los gaan.
Verder een paar M8 12.9 bouten gekocht, dan heb ik de helft méér trekkracht dan 8.8 voordat ze ook uitrekken/breken.
De laatste optie is los slaan, maar dat zullen de buren zeker weten niet waarderen..
Het beste om roest mee op te lossen is trouwens fosforzuur, dat is behoorlijk agressief op roest, maar laat het "schone" staal met rust. Dat spul is ook het actieve ingrediënt in zo'n beetje elke fatsoenlijke roestomvormer.. Ik ga nog wel eens een fles dr van halen, want je kan dr echt alles fantastisch mooi roestvrij mee krijgen.

Verder een paar M8 12.9 bouten gekocht, dan heb ik de helft méér trekkracht dan 8.8 voordat ze ook uitrekken/breken.
De laatste optie is los slaan, maar dat zullen de buren zeker weten niet waarderen..
Het beste om roest mee op te lossen is trouwens fosforzuur, dat is behoorlijk agressief op roest, maar laat het "schone" staal met rust. Dat spul is ook het actieve ingrediënt in zo'n beetje elke fatsoenlijke roestomvormer.. Ik ga nog wel eens een fles dr van halen, want je kan dr echt alles fantastisch mooi roestvrij mee krijgen.

AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
En smeer tijdens het monteren van je bouten, lekker met wat koper vet/ grafiet vet
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
WD-40 is meer bedoeld als vochtverdrijver, al lost het vuil ook wel op.
"Echte" kruipolie werkt misschien al wel beter. Roestomvormer lijkt mij de boel juist aan elkaar vast te smelten...
"Echte" kruipolie werkt misschien al wel beter. Roestomvormer lijkt mij de boel juist aan elkaar vast te smelten...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
of tboeltje er rond opwarmen?
AX-kopen is verslavend.
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
citrofenwick wrote:of tboeltje er rond opwarmen?

Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
Of natuurlijk gewoon een brander erop zetten in plaats van een opgefokte föhn...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
Op torsiestangen? Zou ik achterwege laten. Iets met spanningen en knappen. 

-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
Achteras maar in z'n geheel gedemonteerd, op de auto kom ik dr niet verder mee. Remdrukverdeler, remleidingen, beugeltjes en de plastic leidingclips vast overgezet op de nieuwe hoofdbuis, morgen verder met het mechanische deel (de 2 armen) van de oude hoofdbuis af meppen met de hamer, nu ie niet meer aan de auto zit, zit de koets ook niet meer in de weg om flink uit te halen met de hamer.
Spaghetti spruitstuk gemonteerd, hoefde maar 1 stud een klein beetje in te korten + een kortere moer te gebruiken, en het ding op z'n plek krijgen viel alleszins mee, gezien ik het standaard-spruitstuk los moest maken van de downpipe om 'm uberhaupt tussen de dynamo en oliekoeler door te krijgen, anders had de dynamo dr ook nog af gemoeten..
Bijna 10 kg lichter dan die gigantische bonk gietijzer, en wellicht een klein klein beetje vermogenswinst.

Inlaatspruitstuk was de aansluiting voor de brandstofdrukregelaar-referentie afgebroken, stom plastic buisje met een stug slangetje, veel te veel hefboomwerking. Na 3x lijmen en weer afbreken, heb ik het gat opgeboord en een stukje remleiding dr in gelijmd met twee componenten lijm.
Dat zou niet meer stuk mogen gaan. Remleiding was precies even dik als het plastic buisje wat dr zat.

Morgen wordt het interieur opgehaald, en krijg ik een setje stoelen terug waarvan ik de rails onder m'n kuipstoelen ga bouwen.
Heb ff zitten kijken om het laatste stukje uitlaat wat nog moet worden geupgraded te doen, de uitlaat bestaat voor vrijwel de hele lengte uit 54mm buis (omdat de remus-demper die ik gebruik dat als ingang heeft), alleen het voorste stukje waar ie om de stabilisatorstang heen gaat is nog de originele 45mm buis. De spaghetti heeft een uitgaande opening van 51mm, en zodoende twijfel ik tussen 51 of 54. Aan de ene kant, een 51mm pakking-ring (dat "vogelnestje") kost nog geen kwart van een 54mm pakking op ebay, aan de andere kant moet ik dan een stuk(je) 51mm pijp kopen, en die vind ik op ebay (prijs = merendeels verzendkosten) veel te duur.
Ik ga morgen wel ff langs de oud-ijzerhandel, heb maar 5 a 10 cm nodig, de rest voer ik toch in 54mm uit.
Spaghetti spruitstuk gemonteerd, hoefde maar 1 stud een klein beetje in te korten + een kortere moer te gebruiken, en het ding op z'n plek krijgen viel alleszins mee, gezien ik het standaard-spruitstuk los moest maken van de downpipe om 'm uberhaupt tussen de dynamo en oliekoeler door te krijgen, anders had de dynamo dr ook nog af gemoeten..
Bijna 10 kg lichter dan die gigantische bonk gietijzer, en wellicht een klein klein beetje vermogenswinst.


Inlaatspruitstuk was de aansluiting voor de brandstofdrukregelaar-referentie afgebroken, stom plastic buisje met een stug slangetje, veel te veel hefboomwerking. Na 3x lijmen en weer afbreken, heb ik het gat opgeboord en een stukje remleiding dr in gelijmd met twee componenten lijm.


Morgen wordt het interieur opgehaald, en krijg ik een setje stoelen terug waarvan ik de rails onder m'n kuipstoelen ga bouwen.

Heb ff zitten kijken om het laatste stukje uitlaat wat nog moet worden geupgraded te doen, de uitlaat bestaat voor vrijwel de hele lengte uit 54mm buis (omdat de remus-demper die ik gebruik dat als ingang heeft), alleen het voorste stukje waar ie om de stabilisatorstang heen gaat is nog de originele 45mm buis. De spaghetti heeft een uitgaande opening van 51mm, en zodoende twijfel ik tussen 51 of 54. Aan de ene kant, een 51mm pakking-ring (dat "vogelnestje") kost nog geen kwart van een 54mm pakking op ebay, aan de andere kant moet ik dan een stuk(je) 51mm pijp kopen, en die vind ik op ebay (prijs = merendeels verzendkosten) veel te duur.
Ik ga morgen wel ff langs de oud-ijzerhandel, heb maar 5 a 10 cm nodig, de rest voer ik toch in 54mm uit.

Last edited by AlexanderB on FriOct23, 2015 3:21:49 AM, edited 3 times in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
Klinkt goed. En dat zal ook goed klinken.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
Haha, ja, hij klinkt nou al behoorlijk.. Van 45 naar 51 maak het gat al 29% groter, dus dan zou ie in theorie een klein beetje vermogen moeten winnen tov de huidige situatie.
De standaard uitlaat is in principe al een spaghetti, alleen deze is dus beter *en* lichter, ben benieuwd of ik daar nog wat aan hoor qua geluid..
Heb vandaag met veeel moeite 1 arm van de achteras af gekregen, de spiebanen zitten echt heeel erg vastgeroest blijkbaar. Ben nu bezig om van een flinke stalen strip en M18 draadeind een trekker te maken om de boel dan maar met gepast grof geweld los te trekken, want hameren, of lopen kloten met een M8 boutje werkt overduidelijk totaal niet. Morgen als ik tijd heb ff verder in elkaar lassen en kijken of dat werkt.

De standaard uitlaat is in principe al een spaghetti, alleen deze is dus beter *en* lichter, ben benieuwd of ik daar nog wat aan hoor qua geluid..
Heb vandaag met veeel moeite 1 arm van de achteras af gekregen, de spiebanen zitten echt heeel erg vastgeroest blijkbaar. Ben nu bezig om van een flinke stalen strip en M18 draadeind een trekker te maken om de boel dan maar met gepast grof geweld los te trekken, want hameren, of lopen kloten met een M8 boutje werkt overduidelijk totaal niet. Morgen als ik tijd heb ff verder in elkaar lassen en kijken of dat werkt.

AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
Ugh, en ondertussen valt de diesel verder uit elkaar. De kachelmotor werkte al niet op de hoogste stand, nu op geen enkele stand. Lekker als de ruiten beslaan omdat 't regent..
Tijd om ff samen te vatten wat dr nog moet gebeuren:
16V korte termijn:
-Achteras repareren, remmen terug monteren, ontluchten
-Kuipstoelen monteren
-Remmen inremmen
-Uitlaat stukje upgraden
-Schuren en verven buitenkant, skirtset
-Skirtset plakken
-Controleren of de nieuwe wielen vrijlopen, en zo nodig aanpassen
-Nieuw ruitensproeiertankje + evt verhuizen naar ergens waar het wiel niet dr tegenaan komt.
-Busjes van de handremkabels vervangen door iets langere.
-Achterruitenwisser-delete
-Beugeltjes voor de radiator verstevigen
-Radiator-fan pas maken (verlengen) en installeren
-Versterkingen (draagarmbrug, etc..) bouwen en installeren.
Diesel:
-Kachelmotor fixen
-Achteras repareren.
-Toerenteller installeren
-Boost-meter, EGT meter installeren
-Centrale vergrendeling voor repareren
-CV, derde remlicht in achterklep aansluiten
-Flenzen zagen uit staalplaat (kijken of ik dat op school kan regelen)
-Olieretour installeren (in het gat van de peilstok-sensor)
-Turbo installeren
-Intercooler installeren
-Grotere radiator installeren.
-Injectiesysteem beter afstellen
-Uitlaat op maat maken voor turbo, einddemper vervangen.
-Klein roestgaatje in kofferbak repareren, andere oppervlakkige plekjes vinden en behandelen
-Opnieuw in de lak zetten
-Skirtset lijmen
-Truckhoorn onder linker spatbord schroeven
-Cruise Control inbouwen
-elektrisch dakraam inbouwen.
16V lange termijn:
-PU bussen in voorophanging
-Voorruit dr uit, roestgaatje in de A stijl fixen.
-Rolkooi inlassen
-Vijfpuntsgordels
-Misschien nog wat extra motorvermogen realiseren, nokkenassen?
Diesel lange termijn (2-3 jaar)
-400.000 km halen.
-Ombouwen naar benzine of verkoop in onderdelen, ivm milieuzone-gezeik en waarschijnlijk verder verhoogde wegenbelasting, en tegen die tijd wellicht ook een elektrische auto. (al dan niet "van de zaak")
Tijd om ff samen te vatten wat dr nog moet gebeuren:
16V korte termijn:
-Achteras repareren, remmen terug monteren, ontluchten
-Kuipstoelen monteren
-Remmen inremmen
-Uitlaat stukje upgraden
-Schuren en verven buitenkant, skirtset
-Skirtset plakken
-Controleren of de nieuwe wielen vrijlopen, en zo nodig aanpassen
-Nieuw ruitensproeiertankje + evt verhuizen naar ergens waar het wiel niet dr tegenaan komt.
-Busjes van de handremkabels vervangen door iets langere.
-Achterruitenwisser-delete
-Beugeltjes voor de radiator verstevigen
-Radiator-fan pas maken (verlengen) en installeren
-Versterkingen (draagarmbrug, etc..) bouwen en installeren.
Diesel:
-Kachelmotor fixen
-Achteras repareren.
-Toerenteller installeren
-Boost-meter, EGT meter installeren
-Centrale vergrendeling voor repareren
-CV, derde remlicht in achterklep aansluiten
-Flenzen zagen uit staalplaat (kijken of ik dat op school kan regelen)
-Olieretour installeren (in het gat van de peilstok-sensor)
-Turbo installeren
-Intercooler installeren
-Grotere radiator installeren.
-Injectiesysteem beter afstellen
-Uitlaat op maat maken voor turbo, einddemper vervangen.
-Klein roestgaatje in kofferbak repareren, andere oppervlakkige plekjes vinden en behandelen
-Opnieuw in de lak zetten
-Skirtset lijmen
-Truckhoorn onder linker spatbord schroeven
-Cruise Control inbouwen
-elektrisch dakraam inbouwen.
16V lange termijn:
-PU bussen in voorophanging
-Voorruit dr uit, roestgaatje in de A stijl fixen.
-Rolkooi inlassen
-Vijfpuntsgordels
-Misschien nog wat extra motorvermogen realiseren, nokkenassen?
Diesel lange termijn (2-3 jaar)
-400.000 km halen.
-Ombouwen naar benzine of verkoop in onderdelen, ivm milieuzone-gezeik en waarschijnlijk verder verhoogde wegenbelasting, en tegen die tijd wellicht ook een elektrische auto. (al dan niet "van de zaak")
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
De trekker is tot nu toe geen succes, hij is stevig krom maar nog geen beweging. Ik zit te overwegen om de andere arm dr weer op te tikken, en de boel + 300 euro voor een gereviseerde in te ruilen..

40x6mm staal, 2 naast elkaar, krom als een hoepel..
Ik ga morgen ff bellen naar De Snelle Leeuw, misschien dat ze me tegen werkplaatstarief willen helpen om die staven dr uit te krijgen met de methode die zij gebruiken om die assen te reviseren. Ik heb namelijk alle materialen al, dus 300 euro betalen voor een complete revisie (2x, heb 2 assen) gaat een beetje buiten m'n budget..

40x6mm staal, 2 naast elkaar, krom als een hoepel..
Ik ga morgen ff bellen naar De Snelle Leeuw, misschien dat ze me tegen werkplaatstarief willen helpen om die staven dr uit te krijgen met de methode die zij gebruiken om die assen te reviseren. Ik heb namelijk alle materialen al, dus 300 euro betalen voor een complete revisie (2x, heb 2 assen) gaat een beetje buiten m'n budget..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
DIesel begint ineens te ratelen, hangt de luchtinlaat nog met 1 boutje half-los dr aan. :X Zo ff paar nieuwe bouten in draaien. Zo blijf ik wel bezig zeg, als 't ding uit elkaar blijft vallen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
Ik persoonlijk zou het boeltje nog eens heetstoken ook. Als het goed onder spanning staat nog eens meppen ook.
AX-kopen is verslavend.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [veel foto's]
Uiteindelijk met een hele groter hamer is het los gekomen (Thanks _Drake_ en z'n pa.
) Nou ff de splines schoonborstelen en invetten, de nieuwe lagers in de armen persen, en de boel weer in elkaar zetten. 


AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [langzaam maar zeker
Achteras van de 16v zit weer in elkaar, en heb net ff de rijhoogte bekeken. Ik heb 'm nu zo staan dat de krikpunten voor en achter even hoog (laag) staan, ongeveer 4 a 5 cm lager dan standaard.
alleen nog ff de borgplaatjes en boutjes installeren en de remmerij terugplaatsen.
Minder nieuws over de diesel, de wiellager die ik een paar duizend km terug vervangen heb is wederom naar de vaantjes. :/ dus die moet nogmaals vervangen.

Minder nieuws over de diesel, de wiellager die ik een paar duizend km terug vervangen heb is wederom naar de vaantjes. :/ dus die moet nogmaals vervangen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: AlexanderB - AX 1.5D - AX Image 16v [langzaam maar zeker
Achteras van de 16v zit weer in elkaar, en heb net ff de rijhoogte bekeken. Ik heb 'm nu zo staan dat de krikpunten voor en achter even hoog (laag) staan, ongeveer 4 a 5 cm lager dan standaard.
alleen nog ff de borgplaatjes en boutjes installeren en de remmerij terugplaatsen.
Minder nieuws over de diesel, de wiellager die ik een paar duizend km terug vervangen heb is wederom naar de vaantjes. :/ dus die moet nogmaals vervangen.

Minder nieuws over de diesel, de wiellager die ik een paar duizend km terug vervangen heb is wederom naar de vaantjes. :/ dus die moet nogmaals vervangen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter