Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D
Moderator: webmasters
-
- AX Starter
- Posts: 16
- Joined: TueMay19, 2015 11:40:54 PM
Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D
hallo, nieuw in deze wereld en sinds gisteren eigenaar van een mega tjaffer
Ik had hem al een poosje op mijn verlanglijstje staan als auto naast mijn mazda miata. Kunnen nu allebei mijn kinderen tenminste mee in de cabrio
Hij heeft nog wel wat liefde nodig maar zo houden we weer wat te klussen. Eerst maar eens zorgen dat we hem waterdicht krijgen en eigenlijk wil ik mijn hardtop nog wel ruilen tegen een stationdak.
Ik had hem al een poosje op mijn verlanglijstje staan als auto naast mijn mazda miata. Kunnen nu allebei mijn kinderen tenminste mee in de cabrio
Hij heeft nog wel wat liefde nodig maar zo houden we weer wat te klussen. Eerst maar eens zorgen dat we hem waterdicht krijgen en eigenlijk wil ik mijn hardtop nog wel ruilen tegen een stationdak.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4586
- Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
- Contact:
Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D
Hai,
Welkom ... leuk om er weer een Tjaffer rijder bij te hebben hier en wil proberen om in Juli een meeting te plannen.
Ik heb nog een extra los (station) dak liggen, helaas geen zeilen maar met vrachtwagenzeil en sjablomen valt wel wat te maken .... ook de beugel aan de achterzijde is vrij eenvoudig na te maken.
Kortom .. ik kan je helpen en mogelijk heb ik ook wel interesse in jouw hardtop aangezien ik mijn Tjaffer ook in de wintermaanden wil gaan rijden.
Welkom ... leuk om er weer een Tjaffer rijder bij te hebben hier en wil proberen om in Juli een meeting te plannen.
Ik heb nog een extra los (station) dak liggen, helaas geen zeilen maar met vrachtwagenzeil en sjablomen valt wel wat te maken .... ook de beugel aan de achterzijde is vrij eenvoudig na te maken.
Kortom .. ik kan je helpen en mogelijk heb ik ook wel interesse in jouw hardtop aangezien ik mijn Tjaffer ook in de wintermaanden wil gaan rijden.
TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D
Wat een mooie welkomspost! En dat met een Tjaffer!
-
- Moeder Overste
- Posts: 2176
- Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
- Location: Beekbergen/axclubforum
Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D
Welkom! Mooie Tjaffer!
Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D
Welkom! Ik wist niet dat de Tjaffer ook met 1,5diesel geleverd is!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
-
- AX Starter
- Posts: 16
- Joined: TueMay19, 2015 11:40:54 PM
Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D
He Aad! Klinkt goed, ik hou me aanbevolen voor dat dak, we komen er samen wel uit met die hardtop.Rock's wrote:Hai,
Welkom ... leuk om er weer een Tjaffer rijder bij te hebben hier en wil proberen om in Juli een meeting te plannen.
Ik heb nog een extra los (station) dak liggen, helaas geen zeilen maar met vrachtwagenzeil en sjablomen valt wel wat te maken .... ook de beugel aan de achterzijde is vrij eenvoudig na te maken.
Kortom .. ik kan je helpen en mogelijk heb ik ook wel interesse in jouw hardtop aangezien ik mijn Tjaffer ook in de wintermaanden wil gaan rijden.
Is het normaal op dit forum dat ik geen mail krijg als er een reply op dit topic komt?
-
- AX Starter
- Posts: 16
- Joined: TueMay19, 2015 11:40:54 PM
Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D
Ja zeker...alleen jammer dat die diesel niet zo makkelijk op te voeren is als de benzine uitvoering......ik zou nu liever een benzine uitvoering hebben gehad........Holländer wrote:Welkom! Ik wist niet dat de Tjaffer ook met 1,5diesel geleverd is!
Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D
Ja zeker...alleen jammer dat die diesel niet zo makkelijk op te voeren is als de benzine uitvoering......ik zou nu liever een benzine uitvoering hebben gehad........[/quote]
Een ombouwen is geen optie? Ik begreep dat Rock's net een dik benzine blok heeft ingebouwd. AlexanderB scheef: "Daarna naar Rock's gegaan en de GTI motor (van die oude blauwe van mij) in de tjaffer gebouwd.. Operatie geslaagd, en na 10 uurtjes klussen een testritje gemaakt door de polder.. Ik mis dat echt wel, lekker toeren maken, lekker vlot, het roffeltje als je het gas loslaat, enzovoort.."
Dan kun je leuk rijden. Het gaat er met een Tjaffer toch niet om dat je erg zuinig rijdt of wel? Wel als je 'm als dagelijks vervoer gebruikt natuurlijk.
Een ombouwen is geen optie? Ik begreep dat Rock's net een dik benzine blok heeft ingebouwd. AlexanderB scheef: "Daarna naar Rock's gegaan en de GTI motor (van die oude blauwe van mij) in de tjaffer gebouwd.. Operatie geslaagd, en na 10 uurtjes klussen een testritje gemaakt door de polder.. Ik mis dat echt wel, lekker toeren maken, lekker vlot, het roffeltje als je het gas loslaat, enzovoort.."
Dan kun je leuk rijden. Het gaat er met een Tjaffer toch niet om dat je erg zuinig rijdt of wel? Wel als je 'm als dagelijks vervoer gebruikt natuurlijk.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
-
- AX Starter
- Posts: 16
- Joined: TueMay19, 2015 11:40:54 PM
Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D
probleem is dat je dan ook een nieuwe brandstoftank en dergelijke moet plaatsen... een diesel heeft normaal geen brandstofpomp in de tank....
-
- AX super weirdo
- Posts: 4586
- Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
- Contact:
Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D
Brandstoftank lijkt mij geen enkel probleem, als er al geen uitsparing voor de pomp zit dan kan je ook een AXtank er onder hangen, dan moet wel de achteras er af maar dan kan je hem meteen ombouwen naar 4 gaats (is binnen een halve dag gebeurd) en een leuke set wielen erbij zoeken. ... het omkeuren is hier volgens mij de grote uitdaging.Tjeerdtjaffer wrote:probleem is dat je dan ook een nieuwe brandstoftank en dergelijke moet plaatsen... een diesel heeft normaal geen brandstofpomp in de tank....
Geert heeft eens een poging gedaan om een AX diesel op benzine te krijgen zonder uiteindelijk resultaat.
TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D
Ben ik overigens wel mee bezig, m'n diesel sneller maken.Tjeerdtjaffer wrote:alleen jammer dat die diesel niet zo makkelijk op te voeren is als de benzine uitvoering......ik zou nu liever een benzine uitvoering hebben gehad........
Ik twijfel alleen of ik 'm hou, met al 't gezever over milieuzones enzo, begint me aardig de neus uit te komen.
Dus wie weet kan je straks een turbo 1.5D blok kopen..
Aan de andere kant, swappen naar benzine is ook geen probleem, het enige wat niet plug&play is is inderdaad de pomp in de brandstoftank, maar je kan natuurlijk ook een pomp buiten de tank monteren, das ook geen probleem. En het grootste voordeel, de wegenbelasting gaat omlaag op benzine.. (en 't verbruik omhoog..)
Dat ligt niet aan de AX, wat mij betreft.Rock's wrote:Geert heeft eens een poging gedaan om een AX diesel op benzine te krijgen zonder uiteindelijk resultaat.
Omkeuren is doodsimpel, het is niet veel meer dan een soort APK-achtige keuring, waar ze vooral/alleen kijken naar de dingen die je aangepast hebt of je dat netjes gedaan hebt. Simpel als wat.Rock's wrote:het omkeuren is hier volgens mij de grote uitdaging.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D
Dit is al de nodige jaren geleden. Sinds een aantal jaren is het een stuk makkelijker geworden om andere motoren op kenteken te krijgen (vooral als de auto van voor 1998 is). Kijk maar naar Chris met z'n 16v (nooit in een AX geleverd) en op Rallye.nl Willem Jacobs die een 2.0 S16 blok in zijn 205 Cabrio heeft gelepeld. Beiden hebben dit op kenteken na een keuring die wel erg veel overeenkomsten vertoont met een strenge APK keuring.Rock's wrote: Geert heeft eens een poging gedaan om een AX diesel op benzine te krijgen zonder uiteindelijk resultaat.
Nu is dit benzine naar benzine, maar op Laro en Mercedes forums is het nodige te lezen over blokwissels waar ook van benzine naar diesel is gegaan en omgekeerd waarbij dit ook gewoon op kenteken is gekomen.
Als je het echt wilt, zou ik contact zoeken met de RDW en daar navraag doen wat de mogelijkheden zijn en waar je rekening mee moet houden.
-
- AX Starter
- Posts: 16
- Joined: TueMay19, 2015 11:40:54 PM
Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D
Hmmm, ok.....en is dat eenvoudig te doen zo'n complete swap? Ga me toch eens inlezen....
Plaatjes bij het praatje:
Plaatjes bij het praatje:
-
- AX Starter
- Posts: 16
- Joined: TueMay19, 2015 11:40:54 PM
Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D
Meteen ook ff vraagje erin. Wat is een potig setje om te gebruiken voor een swap? En passen die veerponten en achterbrug en spul gewoon op de tjaffer? Neem aan als ik naar benzine ga dat het dashboard en kabelboom/ecu ook mee over moet?
-
- AX super weirdo
- Posts: 4586
- Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
- Contact:
Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D
Qua motorblok zou je naar een 120 pk sterke 1.6 16V van een Saxo of 106 gaan maar dat is qua bedrading en koeling een flinke klus ik weet ook niet of er een motorsteun verplaatst moet worden voor deze conversie maar op gegalvaniseerd staal schijnt het niet goed te lassen.
Eenvoudiger is de 1.6 8v .. dan zit je rond de 100 pk en is redelijk plug and play.
Ik heb voor de 95 pk motor gekozen uit een AX GTI, deze was plug and play, zelfs de kabelboom was identiek ... alleen de toerenteller moet ik nog aan (laten) sluiten.
Achteras en voorpoten van een saxo, 106 of AX passen zonder problemen, je hebt alleen AX veren nodig omdat deze smaller zijn.
Eigenlijk zou je een donor saxo of 106 moeten aanschaffen ... deze zijn met een beetje goed zoeken wel te vinden voor 200/500
Eenvoudiger is de 1.6 8v .. dan zit je rond de 100 pk en is redelijk plug and play.
Ik heb voor de 95 pk motor gekozen uit een AX GTI, deze was plug and play, zelfs de kabelboom was identiek ... alleen de toerenteller moet ik nog aan (laten) sluiten.
Achteras en voorpoten van een saxo, 106 of AX passen zonder problemen, je hebt alleen AX veren nodig omdat deze smaller zijn.
Eigenlijk zou je een donor saxo of 106 moeten aanschaffen ... deze zijn met een beetje goed zoeken wel te vinden voor 200/500
TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D
Tjaffers hebben allemaal trouwens al de versterkte motorsteun zoals bij een AX 1.4 en hoger. De 16V-steun past niet zonder lassen, maar andersom past de bestaande 1.4/diesel steun (met enige aanpassing met de slijptol) wel aan de 16V motor..
Qua koeling is een iets ander probleem, de beste oplossing is een grotere radiator monteren, maar daarvoor moet er een beetje gezaagd worden aan de koets..
En de kabelboom benzine --> benzine is (binnen de AX/tjaffer) identiek, die van de diesel is gegarandeerd anders (mist alle brandstofpomp-gerelateerde bedrading), dus dan moet je het een en ander aanpassen (draadjes bij trekken).
Qua vering, achteras is plug&play, voorpoten moeten de veerschalen, veren en toplagers van een AX op, de onderstel helft past wel gewoon. Stabilisatorstang van de 16V past dan weer niet, alleen de stabilisatorstang van de AX met 75 pk of diesel.. (Indien die dr niet al op zit.. )
Qua koeling is een iets ander probleem, de beste oplossing is een grotere radiator monteren, maar daarvoor moet er een beetje gezaagd worden aan de koets..
En de kabelboom benzine --> benzine is (binnen de AX/tjaffer) identiek, die van de diesel is gegarandeerd anders (mist alle brandstofpomp-gerelateerde bedrading), dus dan moet je het een en ander aanpassen (draadjes bij trekken).
Qua vering, achteras is plug&play, voorpoten moeten de veerschalen, veren en toplagers van een AX op, de onderstel helft past wel gewoon. Stabilisatorstang van de 16V past dan weer niet, alleen de stabilisatorstang van de AX met 75 pk of diesel.. (Indien die dr niet al op zit.. )
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- AX Starter
- Posts: 16
- Joined: TueMay19, 2015 11:40:54 PM
Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D
Hem, als ik dan naar benzine ga dan kan ik ook maar beter iets van een megasquirt inbouwen. Dan maak ik beter een nieuwe draden boom...hmmmm....of toch maar blijven dieselen .....of deze inruilen op een benzine Tjaffer....
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D
Hoezo zou je een megasquirt inbouwen? De standaard computer is prima en betrouwbaar..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- AX Starter
- Posts: 16
- Joined: TueMay19, 2015 11:40:54 PM
Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D
Ik dacht bij gebrek aan oem dradenboom en ECU..... Kan er ook een turbo op
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D
haha, dat ken ik ja..
Dat is echt heel erg veel extra werk trouwens, dus vraag je eerst ff af of je met 120-140pk niet al ff genoeg hebt..
Dat is echt heel erg veel extra werk trouwens, dus vraag je eerst ff af of je met 120-140pk niet al ff genoeg hebt..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter