Wheelnut Citroënloos Renault Clio 1.4 Mexx aut. '97
Moderator: webmasters
Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Nieuwe peertjes
plus €6,75 verzendkosten.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: Wheelnut '00 Saxo 16v Sleuren en Tuinieren
Zo, van het weekend maar eens een stukje tuin aangelegd.
Wat heeft dat in vredesnaam met AX-en te maken, of überhaupt met Citroëns?
Nou, waar denk je dat ik de hele boel mee versleept heb?
Men neme een aanhanger die zowat groter is dan de auto die ervoor hangt:

Flikker daar 24 zakken tuinaarde in van ergens tussen de 15 en 20 kilo het stuk:

Ga daarna bij je zwager 21 bloembakken halen van zo ongeveer hetzelfde gewicht:

Met als uiteindelijk resultaat:

Blij dat de politie me niet aangehouden heeft. Ik schat dat ik zo ongeveer 150 kilo overbeladen ben geweest.
Maarja, daarom heb ik ook die grote kar gehuurd. Beter overbeladen mét beremming dan zonder, denk ik maar.
Ik had trouwens niet het idee dat mijn Saxo er veel moeite mee had om dat gewicht te trekken.
Wél moesten er toeren gemaakt worden. (16-kleppertje he?)
Dit resulteerde in 30 in 1 (ging best), 50 in 2 (teveel toeren, takkeherrie) of 60 in 3 (ging nog het lekkerst)...
En oh ja!
Ook nog een schuttinkje vervangen:

De overblijfselen van de oude:

Al met al best wel een productief weekendje geweest...
Wat heeft dat in vredesnaam met AX-en te maken, of überhaupt met Citroëns?
Nou, waar denk je dat ik de hele boel mee versleept heb?
Men neme een aanhanger die zowat groter is dan de auto die ervoor hangt:

Flikker daar 24 zakken tuinaarde in van ergens tussen de 15 en 20 kilo het stuk:

Ga daarna bij je zwager 21 bloembakken halen van zo ongeveer hetzelfde gewicht:

Met als uiteindelijk resultaat:

Blij dat de politie me niet aangehouden heeft. Ik schat dat ik zo ongeveer 150 kilo overbeladen ben geweest.
Maarja, daarom heb ik ook die grote kar gehuurd. Beter overbeladen mét beremming dan zonder, denk ik maar.
Ik had trouwens niet het idee dat mijn Saxo er veel moeite mee had om dat gewicht te trekken.
Wél moesten er toeren gemaakt worden. (16-kleppertje he?)
Dit resulteerde in 30 in 1 (ging best), 50 in 2 (teveel toeren, takkeherrie) of 60 in 3 (ging nog het lekkerst)...
En oh ja!
Ook nog een schuttinkje vervangen:

De overblijfselen van de oude:

Al met al best wel een productief weekendje geweest...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v
Wie het verkooptopic in de gaten gehouden heeft, weet dat ik bezig ben geweest met het kopen van een opknappertje.
Nu is het eindelijk zo ver, en staat sinds gisteravond de DJ-ST-72 bij mij in de voortuin.
(Op basis van het kenteken zou ik hem Ad-Just noemen, wat vinden jullie?)
Het is een witte, vijfdeurs, type 2, First 11 Injection met een vierbakje.

De uiterlijke staat is op het eerste gezicht iets minder dan ik verwacht had.
Overal zitten wel "battle scars". Deukjes, krasjes, plekjes roest e.d.
Maar dat is juist goed. Ik vind niet-perfecte auto's juist mooi.
En ik heb er dan geen moeite mee om hem te gebruiken zoals je een AX zou moeten gebruiken:
Een fijn kruip-door sluip-door autootje voor midden in de stad.
Om hem thuis te krijgen heb ik, op aandringen van mensen uit mijn omgeving, de auto van mijn stiefschoonvader geleend en een autotrailer gehuurd.


Mocht er precies achter. 600 kilo voor de trailer, 700 voor de AX. Ging beter dan ik verwacht had.
Volgens reviews zou zo'n 1.5 dCi problemen krijgen boven de 1000 kilo.
(Nou ja, het trekken ging prima. Het verkeer trotseren in Den Haag ging volgens een aantal Mercedes-rijders wat minder goed...)
Een aantal dingen waren mij vóór de koop al bekend, zoals een gebarsten voorruit, niet-openende portieren en ruiten,
en een paar roestgaten in de kofferbak (Wie oh wie wil mij tzt helpen met lassen?).
Voor de rest heb ik de auto nog niet nagelopen, maar het ziet ernaar uit dat het een gevalletje "Needs one of everything" is.
Maar goed, tijdens het wachten op de kentekencard eerst maar even met Commandant 4 aan de slag:

Nu is het eindelijk zo ver, en staat sinds gisteravond de DJ-ST-72 bij mij in de voortuin.
(Op basis van het kenteken zou ik hem Ad-Just noemen, wat vinden jullie?)
Het is een witte, vijfdeurs, type 2, First 11 Injection met een vierbakje.

De uiterlijke staat is op het eerste gezicht iets minder dan ik verwacht had.
Overal zitten wel "battle scars". Deukjes, krasjes, plekjes roest e.d.
Maar dat is juist goed. Ik vind niet-perfecte auto's juist mooi.
En ik heb er dan geen moeite mee om hem te gebruiken zoals je een AX zou moeten gebruiken:
Een fijn kruip-door sluip-door autootje voor midden in de stad.
Om hem thuis te krijgen heb ik, op aandringen van mensen uit mijn omgeving, de auto van mijn stiefschoonvader geleend en een autotrailer gehuurd.


Mocht er precies achter. 600 kilo voor de trailer, 700 voor de AX. Ging beter dan ik verwacht had.
Volgens reviews zou zo'n 1.5 dCi problemen krijgen boven de 1000 kilo.
(Nou ja, het trekken ging prima. Het verkeer trotseren in Den Haag ging volgens een aantal Mercedes-rijders wat minder goed...)
Een aantal dingen waren mij vóór de koop al bekend, zoals een gebarsten voorruit, niet-openende portieren en ruiten,
en een paar roestgaten in de kofferbak (Wie oh wie wil mij tzt helpen met lassen?).
Voor de rest heb ik de auto nog niet nagelopen, maar het ziet ernaar uit dat het een gevalletje "Needs one of everything" is.
Maar goed, tijdens het wachten op de kentekencard eerst maar even met Commandant 4 aan de slag:

Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4586
- Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
- Contact:
Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v
Niets aan doen .. mooie rat look AX 


TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Anton. Wat zijn je plannen er mee?
Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v
Dat is een heus TLC project
Ik ben benieuwd naar de vorderingen!


-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v
Leuk! Hier staat trouwens ook een DJ-ST-xx AX 
Succes met de opknapwerken!

Succes met de opknapwerken!
AX-kopen is verslavend.
Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v
Nee, ik wil gemekker over het wel of niet mogen van een schorsing voorkomen. Zo trekt hij iets teveel aandacht van pennen likkende dienders, vind ik.Rock's wrote:Niets aan doen .. mooie rat look AX
Nou, ten eerste uitzoeken welke kleur de lak heeft.Bossie wrote:Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Anton. Wat zijn je plannen er mee?
Daarna stukje bij beetje de auto opknappen.
Zodra ik mijn kaartje binnen heb ga ik het kenteken schorsen.
Ik heb er daarnet stiekem een stukje mee gereden. Ik heb geen rare hobbels en bobbels gevoeld, maar ik vind hem wel zwaar sturen.
Misschien herinner ik het me verkeerd, maar volgens mij stuurde mijn vorige AX lekkerder.
Schakelen gebeurt wel snaarstrak trouwens. Zit geen speling op. De aandrijfassen vallen ook mee. Ik heb ze niet gehoord, zowel links- als rechtsom.
Verder heb ik gemerkt dat de motor wat hoog stationair loopt, en dat de remmen inderdaad niet heel veel doen.
Ik ook. Zoals ik al zei: Needs one of everything.Jurjenz wrote:Dat is een heus TLC project. Ik ben benieuwd naar de vorderingen!
Dankje! Die AX is hoop ik in een iets betere staat?citrofenwick wrote:Leuk! Hier staat trouwens ook een DJ-ST-xx AX.
Succes met de opknapwerken!
Tussen haakjes: Voor wie de kilometerstand wil weten, dat is dus op een haar na 78.000 kilometer.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v
Schorsen had je gelijk al kunnen doen bij het overschrijven van het kenteken. Zit er nog APK op en heb je hem verzekerd? Zo niet, zsm schorsen via internet en hopen dat je geen boetes krijgt. Om te schorsen heb je geen kentekenkaart nodig. Bij de rdw kun je inloggen met je digid en de schorsing regelen.
Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v
Ik had niet door dat ik dat meteen kon doen, en de RDW-site reageerde niet vanochtend, maar nu is de order doorgekomen.
Niet meer AX rijden voorlopig dus...
Ik heb trouwens even naar de roest gekeken. Alleen de kofferbak heeft gaten, achter de koplampen is het gewoon hard!
Wat me meer tegenvalt is dat het plaatwerk rond de bevestiging van de bestuurdersstoel doorgescheurd lijkt te zijn. Het stoelframe gaat op en neer.
Niet meer AX rijden voorlopig dus...
Ik heb trouwens even naar de roest gekeken. Alleen de kofferbak heeft gaten, achter de koplampen is het gewoon hard!
Wat me meer tegenvalt is dat het plaatwerk rond de bevestiging van de bestuurdersstoel doorgescheurd lijkt te zijn. Het stoelframe gaat op en neer.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4586
- Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
- Contact:
Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v
als hij met die smalle bandjes zwaar stuurt dan moet je je banden oppompen of jezelf oppompen in de sportschool 


TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v
Naderhand had ik inderdaad de slappe bandjes gespot. Vóór zijn het trouwens zomerbanden, en achter winterbanden (of vierseizoens).
Is volgens mij geen afkeurpunt zo, al vind ik het wel een beetje vreemd.
Maar wat ik zeggen wou:
Een scheutje afwasmiddel in warm water en een uurtje boenen was blijkbaar genoeg om de aanslag weg te krijgen:

De auto blijkt dus echt WIT te zijn, en niet groen! (Of grijs, zoals de buurman dacht...)
Volgende aandachtspunt: Dat linkerachterportier weer open krijgen.
Zo te voelen zat ik raak met mijn gok dat de klink nergens meer aan vast zit.
Als ik eraan trek, voel ik geen mechanische weerstand. Alleen de spanning van het veertje dat de klink op zijn plek houdt.
Is volgens mij geen afkeurpunt zo, al vind ik het wel een beetje vreemd.
Maar wat ik zeggen wou:
Een scheutje afwasmiddel in warm water en een uurtje boenen was blijkbaar genoeg om de aanslag weg te krijgen:

De auto blijkt dus echt WIT te zijn, en niet groen! (Of grijs, zoals de buurman dacht...)
Volgende aandachtspunt: Dat linkerachterportier weer open krijgen.
Zo te voelen zat ik raak met mijn gok dat de klink nergens meer aan vast zit.
Als ik eraan trek, voel ik geen mechanische weerstand. Alleen de spanning van het veertje dat de klink op zijn plek houdt.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v
Ik heb een keer gehoord dat je het hoge stationair lopen kunt reseten door 5 x op contact te zetten. dus van 0 naar contact(niet starten!) en dit 5 maal.
Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v
Dat kan ik een keer proberen, dank je.
De motor staat trouwens als laatste op de lijst om aangepakt te worden.
Hij loopt verder goed genoeg om ermee te manoeuvreren. Hij mag eigenlijk de tuin niet uit namelijk.
Eerst het interieur eruit, zodat ik die uitgescheurde stoelbout kan bekijken, en ruimte heb om de deurbekleding van het achterportier te halen.
Dan het achterportier open krijgen, en bekijken waarom de ruiten niet naar beneden kunnen. (links zit de zwengel vast, rechts draait hij los.)
Gereedschappen en materialen verzamelen om de kofferbak en die stoelbout eventueel te lassen.
De remmen moeten onder handen genomen worden. Er is mij verteld dat de remkrachtverdeler kaduuk is, en dat er remleidingen vervangen moeten worden.
De voorruit (laten) vervangen, en dan zou het goed moeten zijn voor de APK...
De motor staat trouwens als laatste op de lijst om aangepakt te worden.
Hij loopt verder goed genoeg om ermee te manoeuvreren. Hij mag eigenlijk de tuin niet uit namelijk.
Eerst het interieur eruit, zodat ik die uitgescheurde stoelbout kan bekijken, en ruimte heb om de deurbekleding van het achterportier te halen.
Dan het achterportier open krijgen, en bekijken waarom de ruiten niet naar beneden kunnen. (links zit de zwengel vast, rechts draait hij los.)
Gereedschappen en materialen verzamelen om de kofferbak en die stoelbout eventueel te lassen.
De remmen moeten onder handen genomen worden. Er is mij verteld dat de remkrachtverdeler kaduuk is, en dat er remleidingen vervangen moeten worden.
De voorruit (laten) vervangen, en dan zou het goed moeten zijn voor de APK...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v
Okee, ik weet dat dit NIET goed is, maar hoe erg niet goed?

Dit gat lijkt op de (ontiegelijk crappy) foto misschien groter dan het is.
Hij zit dus onder de rechter voorkant van het frame van de bestuurdersstoel.
Je kijkt toevallig in de rijrichting. Boven is voorkant auto, onder is achterkant auto.
Wat is de beste manier om dit op te lossen?
Uitsnijden, en een nieuw plaatje inzetten, of plat tikken en de kraakjes dichtlassen?

Dit gat lijkt op de (ontiegelijk crappy) foto misschien groter dan het is.
Hij zit dus onder de rechter voorkant van het frame van de bestuurdersstoel.
Je kijkt toevallig in de rijrichting. Boven is voorkant auto, onder is achterkant auto.
Wat is de beste manier om dit op te lossen?
Uitsnijden, en een nieuw plaatje inzetten, of plat tikken en de kraakjes dichtlassen?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v
Uitzagen en een plaatje in popnagelen, is ergens een officiële reparatieprocedure voor..
Lassen kan natuurlijk ook. Is misschien beter.
Hoe dan ook, vers materiaal dr in..
Lassen kan natuurlijk ook. Is misschien beter.

Hoe dan ook, vers materiaal dr in..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v
Ik heb eventjes gezocht, en ik kan alleen dingen vinden waar men een plaatje over het gat geschroefd/geplakt/geparkerd heeft...
Dat ga ik dus mooi effe niet doen.
Dat zijn verbindingen waar alsnog speling in komt te zitten.
Dat ga ik dus mooi effe niet doen.
Dat zijn verbindingen waar alsnog speling in komt te zitten.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v
Dus lassen dan maar. 

AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v
Dat is inderdaad een fors gat! Wat ik zelf een keer heb gedaan (bij hetzelfde probleem) is een dun plaatje staal erin gelast. Wel had ik eerst een gat in het plaatje geboord en hier een moer onder gelast. Even goed uitmeten dat het gat op dezelfde plaats komt als het origineel. Succes!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Re: Wheelnut IK HEB EEN AX! '91 AX 11 Inj. '00 Saxo 16v
Ik ben van plan:
-Stuk plaat om het gat uitsnijden
-Nieuw stuk plaat in dezelfde vorm maken
-Gat aftekenen op nieuwe plaat
-Gat in nieuwe plaat boren
-Kooi waar de moer in zat op nieuwe plaat lassen
-Geheel terug in de middentunnel lassen.
-Stuk plaat om het gat uitsnijden
-Nieuw stuk plaat in dezelfde vorm maken
-Gat aftekenen op nieuwe plaat
-Gat in nieuwe plaat boren
-Kooi waar de moer in zat op nieuwe plaat lassen
-Geheel terug in de middentunnel lassen.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.