Drukgroep 1.1 first.. welk merk?
Moderator: webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 126
- Joined: SunAug10, 2014 3:04:41 PM
- Location: Apeldoorn
Drukgroep 1.1 first.. welk merk?
Ik ben toe aan een nieuwe drukgroep voor mijn AX. Welk merk is volgens jullie het beste? Tevens, wie heeft ervaring met het vervangen hiervan? Hoelang gaat dit duren om te vervangen??
Doe FF relAX
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Drukgroep 1.1 first.. welk merk?
Origineel zit er een valeo in en deze zijn zeker niet slecht. Ze ontkoppelen zacht en rijden fijn. Prima voor een 1.1.
Voor sportiever rijden steken wij meestal LUK. Deze houden (naar onze ervaring) afraggen langer vol en verdragen meer.
Ik had vorig jaar een Bölk maar na enkele maanden is die gebroken. Op een 1.1 blijft het vermoedelijk (langer) heel. Bij mij zat het op een GTI.
Als je weinig ervaring hebt met dat soort dingen zou ik er voor de eerste keer wel een dag of een weekendje voor uittrekken. Op een brug kan je het met ervaring wel in een uurtje of 2-3.
Bestellijstje:
2 bakkeerringen
2 liter bakolie (ik denk dat er 1.9 in moet)
koppelingsset
krukaskeerring als je dat wenst
In een notendop to-do
- naafmoeren lossen voor je begint zodat de assen er uit kunnen
- luchtfiltersysteem en batterij verwijderen
- startmotor losmaken
- achteruitrijsensor en massakabel losmaken van bak
- schakelstangen los (best met sleuteltje van 10 op het stelsysteem)
- fusees lossen en assen verwijderen
- achterste motorsteun en steun onder batterij
- bouten bak-motor los met imbus
ik vergeet wel nog eea maar het geeft al een idee
Voor sportiever rijden steken wij meestal LUK. Deze houden (naar onze ervaring) afraggen langer vol en verdragen meer.
Ik had vorig jaar een Bölk maar na enkele maanden is die gebroken. Op een 1.1 blijft het vermoedelijk (langer) heel. Bij mij zat het op een GTI.
Als je weinig ervaring hebt met dat soort dingen zou ik er voor de eerste keer wel een dag of een weekendje voor uittrekken. Op een brug kan je het met ervaring wel in een uurtje of 2-3.
Bestellijstje:
2 bakkeerringen
2 liter bakolie (ik denk dat er 1.9 in moet)
koppelingsset
krukaskeerring als je dat wenst
In een notendop to-do
- naafmoeren lossen voor je begint zodat de assen er uit kunnen
- luchtfiltersysteem en batterij verwijderen
- startmotor losmaken
- achteruitrijsensor en massakabel losmaken van bak
- schakelstangen los (best met sleuteltje van 10 op het stelsysteem)
- fusees lossen en assen verwijderen
- achterste motorsteun en steun onder batterij
- bouten bak-motor los met imbus
ik vergeet wel nog eea maar het geeft al een idee

AX-kopen is verslavend.
Re: Drukgroep 1.1 first.. welk merk?
Kleine aanvulling:
Vergeet je motor niet te ondersteunen voordat je de steunen losmaakt.
Vergeet je motor niet te ondersteunen voordat je de steunen losmaakt.
Re: Drukgroep 1.1 first.. welk merk?
De crux met die goedkope merken koppelingssets is dat het druklager meestal ruk is...
die knalt er vaak alweer snel uit.
De sets van Valeo, Luk of Sachs zijn prima en zijn niet eens echt duur.
Blijf weg van die 3-4 tientjes sets van eBay!
Met een beetje goeie wil is een koppelingsset incluis keerringen voor de as etc met een uurtje of 3~4 te wisselen..stelt eigenlijk niet gek veel voor.
die knalt er vaak alweer snel uit.
De sets van Valeo, Luk of Sachs zijn prima en zijn niet eens echt duur.
Blijf weg van die 3-4 tientjes sets van eBay!
Met een beetje goeie wil is een koppelingsset incluis keerringen voor de as etc met een uurtje of 3~4 te wisselen..stelt eigenlijk niet gek veel voor.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Drukgroep 1.1 first.. welk merk?
moet je alleen geen rare dingen tegenkomen (bouten die niet los willen enzo) want dan duurt het ineens een stuk langer. (maar dat geld eigenlijk voor alle klusjes wel, denk ik..)
Voor het ondersteunen van de motor kan je wat houten latten en een spanband gebruiken, 2 latjes in de watergootjes langs de spatborden, en een stevige dwarsbalk in de breedte, spanband door het hijs-oog vooraan het blok, en dan pleurt ie niet naar beneden als je de bak dr af haalt.
Lijstje van Citrofenwick is aardig compleet inderdaad, wil dr nog ff aan toevoegen dat het wellicht handig is om de middenpijp van de uitlaat dr ff onderuit te halen om meer werk-ruimte te krijgen (niet echt noodzakelijk, wellicht wel handig) en de onderste bout van de downpipe naar de bak moet dr sowieso ook uit.
Verder geen problemen ondervonden van m'n 4-tientjes koppelingsset van ebay (was een Delco) op m'n GTI, maar als je een Valeo of LuK setje kan vinden binnen je budget zou ik die zeker aanraden. Heb nu weer Valeo op m'n diesel, en dat gaat prima, de originele set (ook Valeo?) heeft het 3 ton volgehouden voordat de plaat kaal was.
Voor het ondersteunen van de motor kan je wat houten latten en een spanband gebruiken, 2 latjes in de watergootjes langs de spatborden, en een stevige dwarsbalk in de breedte, spanband door het hijs-oog vooraan het blok, en dan pleurt ie niet naar beneden als je de bak dr af haalt.

Lijstje van Citrofenwick is aardig compleet inderdaad, wil dr nog ff aan toevoegen dat het wellicht handig is om de middenpijp van de uitlaat dr ff onderuit te halen om meer werk-ruimte te krijgen (niet echt noodzakelijk, wellicht wel handig) en de onderste bout van de downpipe naar de bak moet dr sowieso ook uit.
Verder geen problemen ondervonden van m'n 4-tientjes koppelingsset van ebay (was een Delco) op m'n GTI, maar als je een Valeo of LuK setje kan vinden binnen je budget zou ik die zeker aanraden. Heb nu weer Valeo op m'n diesel, en dat gaat prima, de originele set (ook Valeo?) heeft het 3 ton volgehouden voordat de plaat kaal was.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- AX liefhebber
- Posts: 126
- Joined: SunAug10, 2014 3:04:41 PM
- Location: Apeldoorn
Re: Drukgroep 1.1 first.. welk merk?
Net snel es ff gegoogled op koppellings set. Damn.. Een drukgroep voor 75,- en als ik een hele set neem waar de plaat en druklager bij inzitten zijn even duur?? wtf?
Nu kom ik sachs en luk erg veel tegen. Wat zijn de ervaringen hiermee? Ik ben zelf iemand duur nog vrij 'agressief' wil schakelen.
Nu kom ik sachs en luk erg veel tegen. Wat zijn de ervaringen hiermee? Ik ben zelf iemand duur nog vrij 'agressief' wil schakelen.
Doe FF relAX
Re: Drukgroep 1.1 first.. welk merk?
Als je je drukgroep wilt vervangen is het sowieso handig om de koppelingsplaten meteen mee te vervangen.
Ik bedoel, je versnellingsbak ligt dan toch al eraf, en als je later alleen de platen wilt vervangen ben je wéér een hele tijd bezig.
En wéér die keerringen en bakolie vervangen...
Zit er trouwens centreergereedschap bij die setjes? (of gebeurt dit d.m.v. de ingaande as van de versnellingsbak?)
Het is belangrijk om je koppelingsplaten exact in het midden van het vliegwiel te zetten, anders krijg je onbalans en een slecht schakelende auto.
Ik bedoel, je versnellingsbak ligt dan toch al eraf, en als je later alleen de platen wilt vervangen ben je wéér een hele tijd bezig.
En wéér die keerringen en bakolie vervangen...
Zit er trouwens centreergereedschap bij die setjes? (of gebeurt dit d.m.v. de ingaande as van de versnellingsbak?)
Het is belangrijk om je koppelingsplaten exact in het midden van het vliegwiel te zetten, anders krijg je onbalans en een slecht schakelende auto.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Drukgroep 1.1 first.. welk merk?
*anders krijg je de bak niet op z'n plek gedouwd omdat de as niet in de koppeling wil en/of de bout-gaten daarna niet op elkaar passen.
De eerste keer dat je 't pedaal intrapt zit die plaat toch perfect recht in 't midden.
Centreren heb ik tot nu toe (3 van 3) altijd gedaan met het verlengstuk van m'n doppenset.
De eerste keer dat je 't pedaal intrapt zit die plaat toch perfect recht in 't midden.
Centreren heb ik tot nu toe (3 van 3) altijd gedaan met het verlengstuk van m'n doppenset.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter