Gisteren wilde ik de ax pakken voor een ritje naar utrecht.
Ik was de straat nog niet uit of het lampje van de accu brande.
Auto ff weggezet en de twingo gepakt want ik moest weg.
Savonds de laadspanning gemeten: 11.68 volt. ipv 13.5/14
Lampje brande niet meer ook niet met alle verbruikers aan.
Spanning ook niet toerenafhankelijk.
Wat denken jullie? Spanningsregelaar / koolborstels defect?
Ga hem vanmiddag even onder uit halen.
Vr groet,
Jasper
Laadspanning / acculampje
Moderators: vtspower, webmasters
Re: Laadspanning / acculampje
Ik zou beginnen met de koolboorstels. Deze zijn voor een paar euro te vervangen. Ik heb er des tijds 30 euro voor betaald bij een revisieboer in Gouda. Maar dan werd hij ook helemaal doorgemeten. Zelf doen kan ook.
Een slechte dynamo maakt ook je spanningsregelaar stuk. Dus ik zou iig bij de dynamo beginnen. En niet te lang rondrijden, anders loop je de kans dat je ze beide kan vervangen.
Een slechte dynamo maakt ook je spanningsregelaar stuk. Dus ik zou iig bij de dynamo beginnen. En niet te lang rondrijden, anders loop je de kans dat je ze beide kan vervangen.
Re: Laadspanning / acculampje
Hmm spanningsregelaar vervangen met de koolborstels.
Voltage op +- accu 11.68 :-/
Voltage op + dynamo en - accu 11.68 volt ook.
Kom er maar in zou ik zeggen...
Ps lampje dash brand ook niet bij contact aan, dus die zal wel stuk zijn.
Voltage op +- accu 11.68 :-/
Voltage op + dynamo en - accu 11.68 volt ook.
Kom er maar in zou ik zeggen...
Ps lampje dash brand ook niet bij contact aan, dus die zal wel stuk zijn.
Re: Laadspanning / acculampje
Heb je je dynamo ook even door laten meten? Revisiebedrijf en hebben daar een testbank voor. Kan natuurlijk best dat het niet door de koolborstels/spanningsregelaar komt.
Re: Laadspanning / acculampje
Nee dat niet, maar de nieuwe koolborstels waren zeker een centimeter langer dan de oude.
De bekrachtiging loopt toch ook via t dashlampje?
De bekrachtiging loopt toch ook via t dashlampje?
Re: Laadspanning / acculampje
Ik zou eerst gaan zoeken wat het probleem daadwerkelijk is voordat je vanalles gaat vervangen. Aangezien je in het geheel geen verschil meet in spanning met of zonder dynamo, zou ik beginnen met de bekabeling. Is de dikke kabel vanaf de dynamo nog heel en zit het kabeltje van de aansturing nog wel goed aangesloten op de dynamo.
Re: Laadspanning / acculampje
Zekering negen eruit. Ruitenwisser dash enz.
Had ergens gelezen dat die ook met de dynamo te maken zou hebben...
Haal morgen ff nieuwe 30A kom er nog op terug!
Had ergens gelezen dat die ook met de dynamo te maken zou hebben...
Haal morgen ff nieuwe 30A kom er nog op terug!
Re: Laadspanning / acculampje
Ik heb precies hetzelfde euvel, laadspanning niet voldoende (net een nieuwe dynamo geïnstalleerd) en geeft rond de 14 volt. Acculampje blijft branden en soms vallen ruitenwisser, richtingaanwijzer, aanjager en radio plotseling uit. Het één zal het ander ongetwijfeld niet uitsluiten, dus mijn to-do lijst:
-doormeten bekabeling dynamo -> accu
-zekering checken
Ik begin wel steeds meer moed te verzamelen voor het maken van een nieuwe kabelboom, wat er nu inzit is ook knutselwerk geweest van een vorige eigenaar. Bedrading waarbij het metaal zichtbaar is door versleten hulsels is ook vragen om problemen..
-doormeten bekabeling dynamo -> accu
-zekering checken
Ik begin wel steeds meer moed te verzamelen voor het maken van een nieuwe kabelboom, wat er nu inzit is ook knutselwerk geweest van een vorige eigenaar. Bedrading waarbij het metaal zichtbaar is door versleten hulsels is ook vragen om problemen..

Re: Laadspanning / acculampje
Zekering vervangen. Klaarrrr.
Ruim 14 volt laadspanning.
Ruim 14 volt laadspanning.
Re: Laadspanning / acculampje
Dat riekt naar een massa probleem.Jurjenz wrote:Ik heb precies hetzelfde euvel, laadspanning niet voldoende (net een nieuwe dynamo geïnstalleerd) en geeft rond de 14 volt. Acculampje blijft branden en soms vallen ruitenwisser, richtingaanwijzer, aanjager en radio plotseling uit. Het één zal het ander ongetwijfeld niet uitsluiten, dus mijn to-do lijst:
-doormeten bekabeling dynamo -> accu
-zekering checken
Ik begin wel steeds meer moed te verzamelen voor het maken van een nieuwe kabelboom, wat er nu inzit is ook knutselwerk geweest van een vorige eigenaar. Bedrading waarbij het metaal zichtbaar is door versleten hulsels is ook vragen om hproblemen..