Yep, gaat door de motor.

Voordelen:
-De portie die vloeibaar de verbrandingskamer bereikt, verdampt daar, en zorgt voor meer expansie, dus meer koppel, dus meer arbeid uit de ingespoten hoeveelheid brandstof.
-De portie die al in het inlaattraject verdampt, trekt daar warmte uit, a-la intercooler
-De methanol-portie verbrand, meer brandstof is meer energie. Het werkt ook met alleen water, maar dan sla je die stap over.
-Water dempt de explosie wat (vooral bij benzine) een anti-detonatie effect heeft. Bij diesel maakt dat dan weer niet zo veel verschil.
-Doordat een deel van de energie verbruikt is om water van vloeibaar naar gas om te zetten, zal de uiteindelijke uitlaatgastemperatuur (de limiterende factor voor de uitlaatkleppen en turbo) lager zijn.
- Minder NOx
- Minder roetuitstoot
- Beter brandstofverbruik
Nadelen:
- Nog een tank die bijgevuld moet worden.
- Kan teveel water in de inlaat terechtkomen als het ding niet stopt met sproeien als de motor stilstaat.
Het is uitgevonden in WW2 voor gevechtsvliegtuigen, en de eerste commerciële turbo-auto had het ook, maar omdat "niemand" zin heeft om het tankje steeds bij te vullen, is het niet echt een ding in normale auto's. Wordt nog wel gebruikt in race-wagens, zeeschepen, en (experimenteel) vrachtwagens. En je kan 't altijd combineren met een intercooler, het is natuurlijk niet of-of.
Euh, ja, het water gaat gewoon in het inlaattraject. Na de turbo, dat wel, want als je 't voor de turbo doet, gaat ie kapot.
Ik zat te denken aan direct na de turbo, zodat het nog een stukkie inlaat heeft om al vast een beetje te verdampen. Aan de andere kant, ik kan ook vlak voor de inlaatklep 4 gaatjes boren in het inlaatspruitstuk. Ik ben dr zelf nog niet helemaal over uit..