AX diesel start slecht als de motor warm is
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 44
- Joined: ThuOct30, 2003 7:03:58 PM
- Location: Utrecht
AX diesel start slecht als de motor warm is
Nou de titel zegt het al
Ik heb een AX 1.5d en de motor heeft grootste moeite met aanslaan als hij warm is.
Bij een koude start is er geen enkel probleem.
Ik heb de kleppen laten stellen want deze stonden volgens de garage erg strak. De motor loopt nu een stuk rustiger en rijdt beter en het start probleem zou ook opgelost moeten zijn.. niet dus..
Tijdens het voorgloeien met warme motor (probleem treed pas om met ritten langer dan 50/100km) blijft het lampje ook branden (gaat dus niet na paar seconden uit) de gloeistaven zijn gecontroleerd en functioneerden naar behoren.
Ik weet niet wat ik met dit probleem aan moet.. en de garage ook niet wellicht weet iemand hier de oplossing
Randinformatie:
Naar mate het buiten warmer is, wordt het slechte starten erger. (lees: meerdere keren starten nodig bij ware motor)
Toen er injectorcleaner (of hoe je dat ook noemt ) door de brandstof zat trad het probleem veel minder op, bij nieuwe tank diesel was het probleem volledig terug.
ALS de motor aanslaat trilt de auto heel erg, geeft het idee dat hij erg veel moeite heeft met aanslaan.
Nou hopelijk kan iemand hier iets mee Alvast bedankt!
Groetjes Chris
Ik heb een AX 1.5d en de motor heeft grootste moeite met aanslaan als hij warm is.
Bij een koude start is er geen enkel probleem.
Ik heb de kleppen laten stellen want deze stonden volgens de garage erg strak. De motor loopt nu een stuk rustiger en rijdt beter en het start probleem zou ook opgelost moeten zijn.. niet dus..
Tijdens het voorgloeien met warme motor (probleem treed pas om met ritten langer dan 50/100km) blijft het lampje ook branden (gaat dus niet na paar seconden uit) de gloeistaven zijn gecontroleerd en functioneerden naar behoren.
Ik weet niet wat ik met dit probleem aan moet.. en de garage ook niet wellicht weet iemand hier de oplossing
Randinformatie:
Naar mate het buiten warmer is, wordt het slechte starten erger. (lees: meerdere keren starten nodig bij ware motor)
Toen er injectorcleaner (of hoe je dat ook noemt ) door de brandstof zat trad het probleem veel minder op, bij nieuwe tank diesel was het probleem volledig terug.
ALS de motor aanslaat trilt de auto heel erg, geeft het idee dat hij erg veel moeite heeft met aanslaan.
Nou hopelijk kan iemand hier iets mee Alvast bedankt!
Groetjes Chris
AX 1.5 D -> 1995
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
mmm klinkt een beetje als wat ik had, alleen had ik het alleen bij een koude motor, bij de mijne hebben ze wat aan de kabel voor de koude start afgesteld, nu doet ie et weer goed. Bij mij leek het trouwens of ie maar op 3 cylinders liep, en hij rookte ook als een gek, een paar keer gasgeven en het was weg. Ik weet niet of de jouwe ook zoiets dergelijks heeft?
Dat het lampje voor de gloeibougies blijft branden lijkt me niet goed, blijft ie ook branden op et moment dat je de motor probeert te starten?
Het probleem moet em ergens in het startcircuit zitten, dus gloeibougies, of de aansturing daarvan(relais e.d), dieselpomp en koudestart kabel, en de injectoren, maar die zouden het probleem niet moeten zijn, aangezien ie het koud enzo wel gewoon goed doet. Je zou de dieselpomp ns een keer na kunnen laten kijken, de kabel voor de koude start zit daar ook aan, misschien zit dr daar iets niet goed mee, en blijft ie wat hangen oid. Ik heb het idee dat de koudestart dr alleen maar voor zorgt dat ie wat meer brandstof krijgt, dus misschien krijgt ie bij een warme motor dan wat teveel brandstof waardoor ie niet lekker wil starten.
Die diesels zijn niet zo heel ingewikkeld, en veel electronica zit dr niet aan, dus op zich moet het op te lossen zijn.
Dat het lampje voor de gloeibougies blijft branden lijkt me niet goed, blijft ie ook branden op et moment dat je de motor probeert te starten?
Het probleem moet em ergens in het startcircuit zitten, dus gloeibougies, of de aansturing daarvan(relais e.d), dieselpomp en koudestart kabel, en de injectoren, maar die zouden het probleem niet moeten zijn, aangezien ie het koud enzo wel gewoon goed doet. Je zou de dieselpomp ns een keer na kunnen laten kijken, de kabel voor de koude start zit daar ook aan, misschien zit dr daar iets niet goed mee, en blijft ie wat hangen oid. Ik heb het idee dat de koudestart dr alleen maar voor zorgt dat ie wat meer brandstof krijgt, dus misschien krijgt ie bij een warme motor dan wat teveel brandstof waardoor ie niet lekker wil starten.
Die diesels zijn niet zo heel ingewikkeld, en veel electronica zit dr niet aan, dus op zich moet het op te lossen zijn.
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 44
- Joined: ThuOct30, 2003 7:03:58 PM
- Location: Utrecht
IceByte wrote:mmm klinkt een beetje als wat ik had, alleen had ik het alleen bij een koude motor, bij de mijne hebben ze wat aan de kabel voor de koude start afgesteld, nu doet ie et weer goed. Bij mij leek het trouwens of ie maar op 3 cylinders liep, en hij rookte ook als een gek, een paar keer gasgeven en het was weg. Ik weet niet of de jouwe ook zoiets dergelijks heeft?
Dat het lampje voor de gloeibougies blijft branden lijkt me niet goed, blijft ie ook branden op et moment dat je de motor probeert te starten?
Het probleem moet em ergens in het startcircuit zitten, dus gloeibougies, of de aansturing daarvan(relais e.d), dieselpomp en koudestart kabel, en de injectoren, maar die zouden het probleem niet moeten zijn, aangezien ie het koud enzo wel gewoon goed doet. Je zou de dieselpomp ns een keer na kunnen laten kijken, de kabel voor de koude start zit daar ook aan, misschien zit dr daar iets niet goed mee, en blijft ie wat hangen oid. Ik heb het idee dat de koudestart dr alleen maar voor zorgt dat ie wat meer brandstof krijgt, dus misschien krijgt ie bij een warme motor dan wat teveel brandstof waardoor ie niet lekker wil starten.
Die diesels zijn niet zo heel ingewikkeld, en veel electronica zit dr niet aan, dus op zich moet het op te lossen zijn.
Bij koude start gaat het lampje gewoon uit naar een paar sec.
Maar bij warme start blijft het 9 van de 10x branden tot ik ga starten darna is het uit.
Maar ik vind het zo lastig te verklaren dat met die injectorcleaner meuk het probleen zo goed als over was Het dieselpomp verhaal had ik idd ook al aan gedacht.. maar ik sta echt voor een raadsel En het is wel verschrikkelijk irritant
stond ik daar van t zomer in frankrijk ff getankt starten na 4x pas rijden met een boel gedoe
AX 1.5 D -> 1995
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
als ie warm is, en je zet em uit, en probeert daarna meteen ns door te starten, dus zonder voorgloeien, dan zou ie zo weer moeten oppakken.
die injectorcleaner zal misschien wat sneller ontbranden dan diesel, en dus wel helpen bij de start. Dat het lampje van de gloeibougies blijven branden vind ik vreemd, ik weet niet waar het relais voor die dingen zit, ik zou dat ook ns controleren, misschien dat die ook niet helemaal fris is. Verder zou ik ns naar de dieselpomp kijken, de boel ff schoonblazen met hogedruk, en dan ff opnieuw smeren, met name dan de kabel voor de koude start ns goed smeren, als het goed is lopen dr 2 kabels naar de dieselpomp, 1 vanaf het blok, en 1 naar het gaspedaal.
die injectorcleaner zal misschien wat sneller ontbranden dan diesel, en dus wel helpen bij de start. Dat het lampje van de gloeibougies blijven branden vind ik vreemd, ik weet niet waar het relais voor die dingen zit, ik zou dat ook ns controleren, misschien dat die ook niet helemaal fris is. Verder zou ik ns naar de dieselpomp kijken, de boel ff schoonblazen met hogedruk, en dan ff opnieuw smeren, met name dan de kabel voor de koude start ns goed smeren, als het goed is lopen dr 2 kabels naar de dieselpomp, 1 vanaf het blok, en 1 naar het gaspedaal.
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 44
- Joined: ThuOct30, 2003 7:03:58 PM
- Location: Utrecht
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 44
- Joined: ThuOct30, 2003 7:03:58 PM
- Location: Utrecht
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Dan ga je toch denken dat het ergens in de schakeling voor het voorgloeien zit, koudestart lijkt me dan een beetje onwaarschijnlijk, angezien ie et dan ook met meteen starten problemen zou moeten geven lijkt me.
Misschien loopt door het lange voorgloeien de temperatuur in de cylinders te hoog op, en komt daardoor de diesel te vroeg tot ontbranding, daardoor heb je een minder gecomprimeerd mengsel, en zou ie misschien ook minder makkelijk starten (of et ook zo is weet ik niet, zit maar een beetje hardop te denken)
Misschien loopt door het lange voorgloeien de temperatuur in de cylinders te hoog op, en komt daardoor de diesel te vroeg tot ontbranding, daardoor heb je een minder gecomprimeerd mengsel, en zou ie misschien ook minder makkelijk starten (of et ook zo is weet ik niet, zit maar een beetje hardop te denken)
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 44
- Joined: ThuOct30, 2003 7:03:58 PM
- Location: Utrecht
Ik heb er geen goede theoretische verklaring voor, maar op stage wordt bij dit probleem altijd gevraagd de injectoren te controleren.
Ik probeer dit theoretisch te verklaren.
Als de motor warm is en deze wordt afgezet loopt er nog wat brandstof de cilinder in, dat zorgt voor zoveel brandstof dat dit onbrandbaar is (onder lambda 0,75 d8 ik)Na enige tijd zal de onverbrande benzine de cilinder verdwijnen via uitlaat en zal er een normale verhouding lucht/benzine ontstaan. Bij warm weer is benzine dunner, waardoor het makkelijker bij de injector lekt.
Ik probeer dit theoretisch te verklaren.
Als de motor warm is en deze wordt afgezet loopt er nog wat brandstof de cilinder in, dat zorgt voor zoveel brandstof dat dit onbrandbaar is (onder lambda 0,75 d8 ik)Na enige tijd zal de onverbrande benzine de cilinder verdwijnen via uitlaat en zal er een normale verhouding lucht/benzine ontstaan. Bij warm weer is benzine dunner, waardoor het makkelijker bij de injector lekt.
mijn 1990 1.4 rd starte alleen maar met half gas bij warme motor,
en swinters bij koude motor juist weer de eerste 30sec juist helemaal geen gas, dat heeft ie 262.000km gedaan, en toen heb ik hem ingeruild.
het hoeft dus niet echt een probleem te zijn.
bij versleten injectors valt het vaak op dat op de snelweg (lang en hard rijden) uitrollen met koppeling in (stationair) de motor afsloeg.
ik heb 2 keer nieuwe injectors gehad tijdens 262.000km,
en 1 keer de pomp laten reviseren.
en swinters bij koude motor juist weer de eerste 30sec juist helemaal geen gas, dat heeft ie 262.000km gedaan, en toen heb ik hem ingeruild.
het hoeft dus niet echt een probleem te zijn.
bij versleten injectors valt het vaak op dat op de snelweg (lang en hard rijden) uitrollen met koppeling in (stationair) de motor afsloeg.
ik heb 2 keer nieuwe injectors gehad tijdens 262.000km,
en 1 keer de pomp laten reviseren.
Eric schreef:
bij versleten injectors valt het vaak op dat op de snelweg (lang en hard rijden) uitrollen met koppeling in (stationair) de motor afsloeg.
daar heeft mijn ax diesel ook een beetje last van, maar alleen als het heel warm is. Was het probleem verholpen nadat je de injectoren had vervangen?
bij versleten injectors valt het vaak op dat op de snelweg (lang en hard rijden) uitrollen met koppeling in (stationair) de motor afsloeg.
daar heeft mijn ax diesel ook een beetje last van, maar alleen als het heel warm is. Was het probleem verholpen nadat je de injectoren had vervangen?
[quote="axgt-er"]Ik heb er geen goede theoretische verklaring voor, maar op stage wordt bij dit probleem altijd gevraagd de injectoren te controleren.
Ik probeer dit theoretisch te verklaren.
Als de motor warm is en deze wordt afgezet loopt er nog wat brandstof de cilinder in, dat zorgt voor zoveel brandstof dat dit onbrandbaar is (onder lambda 0,75 d8 ik)Na enige tijd zal de onverbrande benzine de cilinder verdwijnen via uitlaat en zal er een normale verhouding lucht/benzine ontstaan. Bij warm weer is benzine dunner, waardoor het makkelijker bij de injector lekt.[/quote]
Hoe verklaar je dan het feit dat ie zonder voorgloeien (bij een warme motor) wel direct start??
Ik probeer dit theoretisch te verklaren.
Als de motor warm is en deze wordt afgezet loopt er nog wat brandstof de cilinder in, dat zorgt voor zoveel brandstof dat dit onbrandbaar is (onder lambda 0,75 d8 ik)Na enige tijd zal de onverbrande benzine de cilinder verdwijnen via uitlaat en zal er een normale verhouding lucht/benzine ontstaan. Bij warm weer is benzine dunner, waardoor het makkelijker bij de injector lekt.[/quote]
Hoe verklaar je dan het feit dat ie zonder voorgloeien (bij een warme motor) wel direct start??
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
dan zou ie idd bij direct starten na afslaan ook niet meer mogen aanpakken, mijn idee is dat het in de cylinders TE warm wordt doordat die gloeibougies continu blijven gloeien, dan wordt de kritische temperatuur eerder bereikt, en zal ie niet makkelijk willen starten. Ik weet ook niet of ie wel de neiging heeft om aan te pakken of niet, als ie dat niet heeft, dan is mijn verhaaltje ook weer niet logisch
daar heeft mijn AX diesel ook een beetje last van, maar alleen als het heel warm is. Was het probleem verholpen nadat je de injectoren had vervangen?
ja !
maar injectors gaan normaal gesproken zeker 150.000 mee bij normaal gebruik.
verse gloei pitjes erin wil ook vaak al helpen.
hou wel altijd je olie en water boven 50%
een ax d / rd / trd kan overgaan tot zelfdoorloping,
in spanje bij 35 graden op de snelweg (koelwater laag) krijg je de motor niet meer af ook al draai je de sleutel om.
ook een oudere mercedes heeft dit, maar die heeft een noodknop.
ax : draai op de dieselpomp achter het hand-diesel-pompje, en filter, het toevoer kraantje dicht en wacht 10 minuten..... ja, hij is nu eenmaal zuinig,
hij loopt 10 minuten door op de slang
1995d heeft dat kraantje niet en dat is erg vreemd.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
was net ff bij de garage om mn pa's auto op te halen van de APK keuring, en toen kwamen we ff op mijn dieseltje uit die woensdag moet, ik heb naar mijn idee wat smurrie in het koelsysteem, en toen vroeg ie of ie goed startte warm/koud. Dus ik gelijk ff gevraagd wat het kon zijn als ie warm niet goed start. Dat van die gloeibougies zou de temperatuursensor daarvoor kunnen zijn die problemen geeft, misschien dat dat ook de rest vd problemen verhelpt