Dank je wel!
Vandaag de laatste dag van mijn vakantie, dus vanaf nu zullen de updates minder hard gaan..
Ik ben bezig geweest met de trommelremmen - wat een (^&*

^(*#

) werk zeg! Het was echt continue strijd en uiteindelijk heb ik verloren.. (terwijl ik toch rustig en met beleid werk en niet zomaar 'lompe dingen' doe..). Afijn, eerst maar de demper eronderuit gehaald, spreekt voor zich
De trommelremmen...
Voor het losdraaien van de naafmoer heb ik een krik eronder gezet als 'tegendruk' voor de draagarm.
De linker remtrommel kwam er 'makkelijk' vanaf (enkele 'schriktikken'), de rechter remtrommel was een en al drama en kwam pas los na flinke tikken. Hier beiden, eentje vies, de ander geschuurd en van een nieuw laagje verf voorzien.
Linker remschoenen, remcilinder niet lek (gelukkig). Hoe komt er zo'n verschil in slijtage van beide remvoeringen?
Boel omgedraaid voor het loshalen van de remkabel:
Zie het verschil in diameter, grrr (bovenste gat). Uiteindelijk wel passend gekregen. Was er nog even zoet mee vanwege gebrek aan juiste diameter metaalboren. Verschil in remvoering duidelijk te zien
De binnenzijde schoongemaakt en ingespoten met anti-roest spul (soort olieachtige substantie in een spuitbus).
De remtrommel erop geschoven, dit ging allemaal zonder problemen. De naafmoeren waren aan beiden zijden al teveel 'geborgd' geweest dus die moet ik nog vervangen. Tot zover ging alles goed..
Aan de rechterzijde had ik veel meer problemen met het verwijderen van de remtrommel. Uiteindelijk wel gelukt.. en vervolgens de remschoenen vervangen. Ik zag dat de behuizing van de remkabel bij het bevestigingspunt aan de carrosserie kapot was, dus dit moet ik ook nog maken.
Nja, zo gezegd zo gedaan en ik wilde de remtrommel weer op de as schuiven, geen beweging in te krijgen? Lichte klappen met een hamer, marginaal effect. Dus ik wil de remtrommel er weer afhalen om te kijken of de remschoenen wel genoeg 'naar binnen stonden', gebeurt er dit:
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaargh!!
En zo lomp ben ik toch echt niet tekeer gegaan... Ik vermoed dat het wiellager al niet lekker was want bij het ronddraaien van de remtrommel (voordat ik begon) hoorde ik al een licht schrapend geluid. Speciaal nog een filmpje van gemaakt die ik vervolgens thuis per ongeluk heb gewist ( I know..). Dus ik heb maar een nieuwe trommel besteld (
inclusief lager). Ik hoop dat de trommel er dan wel normaal op wil schuiven..
Ik vind dat ik wel weer een biertje heb verdiend na vandaag
