Toen ik gisteravond rond 22:00 naar huis reed vanaf de bioscoop begon de auto op de snelweg enorm te gieren. De afgelopen weken hoorde ik hem al wel vaker gieren en tjirpen. De auto heeft sinds ik hem kocht altijd al een raar metalig zoemgeluid gehad, wat overigens volkomen ophield op de momenten dat hij begon te gieren. Je kon het gieren aan voelen komen, omdat het zoemgeluid (dat er dus al anderhalf jaar constant is) soms ineens ophield, waarna dan na een halve seconde het gegier begon. Als het gegier ophield kwam het metalige zoemgeluid weer terug.
Ik dacht dat het de dynamo was die eraan ging, omdat tijdens het gieren ook mijn lichten begonnen te dimmen, en ik was van plan dit weekend de dynamo te vervangen.
Enfin, gisteren bleef hij onophoudelijk gieren op de sneleg. Toen hoorde ik een knal, het gegier stopte abrupt en ik had geen waterpomp en dynamo meer. Op dat moment was de auto trouwens wel stiller dan hij ooit geweest is, omdat het kenmerkende harde metalige zoem-geluid dat hij altijd gehad heeft er ineens ook niet meer was.
Ik probeerde nog thuis te geraken, denkende dat bij -20 de motor het wel even uithoudt zonder waterpomp, maar na 45 seconden begon de temperatuurmeter rap te stijgen, dus heb direct de motor uitgezet.
Uiteraard was m'n telefoon leeg, dus ik kon niemand bellen. Pech komt nooit alleen.

Aan de kant van de snelweg geprobeerd wat auto's aan te houden om een lift te krijgen, maar niemand stopte. Er reed overigens ook maar weinig verkeer. Ik stond ongeveer 8 kilometer van huis bij -20c, en besloot naar huis te lopen. Geen goed idee. Ook al had ik wel een dikke jas en handschoenen, ondertussen droeg ik alleen een lichte spijkerbroek en afgetrapte tennisschoenen. Mijn voeten voelden na een paar honderd meter als twee blokken ijs. Dat deed echt zeer. Het deed me beseffen dat het hier in elk geval erg belangrijk is om te allen tijde warme kleding in je auto te hebben liggen, juist voor die momenten als het mis gaat.
Tijdens het naar huis lopen stopte er gelukkig een ouder echtpaar- in een ouwe witte Chevrolet vol deuken - op de vluchtstrook, en zij brachten me thuis. Faith in humanity restored!

Thuis via Candice's telefoon de sleepdienst gebeld, met de Toyota naar de plek van de Mazda gereden en de auto bij ons thuis laten brengen.
Ook al heb ik altijd gedacht dat dat harde zoemgeluid "gewoon bij de Mazda hoorde", ik begin me nu te beseffen dat dat altijd al een teken geweest moet zijn dat er ergens een lager niet goed is.. Ik moet er vanavond even beter naar kijken, maar gezien het gezoem ineens stopte nadat de rem knapte moet het óf de waterpomp óf de dynamo zijn.
Zowel de dynamo als de waterpomp zijn met de hand gewoon soepel draaibaar (de waterpomp heeft íetsje weerstand, de dynamo helemaal niets), dus compleet vastgelopen zijn ze in elk geval niet.
Ik hoop dat het niet de waterpomp is. Ook al drijft de distributieriem de waterpomp niet aan, toch moet de distributieriem er vanaf om de waterpomp eraf te kunnen halen. Ik ga nog even bedenken of ik me daar wel aan durf te wagen...Voorlopig is de Mazda in elk geval even uit de running...
Hij heeft overigens wel bijna al het koelwater uit het expansievat gekotst (zag ik pas toen hij in de garage stond), maar de motor heeft volgens mij niet (te) heet gelopen. Op het moment dat de temperatuur begon te stijgen op de meter heb ik 'm direct uitgezet, dus ik ga er vooralsnog maar vanuit dat er verder niets beschadigd is.
