dashboard verlichting vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
aapje63
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 40
Joined: MonJun14, 2004 9:00:11 PM
Location: almere

dashboard verlichting vervangen

Post by aapje63 »

Ik moet lampjes gaan vervangen in het dashboard van de AX 1.1 first.. van 1994
Bij de kM teller, en bij de verwarmingd bedienings schuiven(althans als er hier bij AX 1994 licht hoort)

Weet iemand de schroefjes te vinden om daarbij (bij de lampjes) te komen, via de aangeboden kluwer software op dit forum kom i niet verder staat er niets over in

ik zou dit graag zelf doen

Arnold

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

verwarmingsbediening is simpel, je moet de draaiknop voor de ventilatorbediening eraf halen, en daarachter zit een torx schroef, die loshalen, en dan kan je dr zo bij.

Dashboard is wat lastiger, je moet het stuur eraf hebben, daarna het kunststof wat om de stuurkolom zit, zitten als het goed is 5 schroeven in, 4 "op de hoeken" en 1 in het midden. Als dat eraf is kan je bij de 2 onderste schroeven die het kunststof om het klokkenwerk op zn plek houden, en bovenin zitten er ook nog 2 (allemaal torx btw)

Weet zo niet of dan het klokkenwerk zelf ook nog vast zit, maar dat zal zichzelf wel wijzen.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

let er bij het verwijderen van het stuur op dat je niet de moer er helemaal in 1keer afdraait,

laat m nog een beetje zitten en trek dan aan je stuur,

dit moet je met veel kracht doen en als dan die moer eraf is breekt spontaan je neusbeentje.
Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

q01z wrote:let er bij het verwijderen van het stuur op dat je niet de moer er helemaal in 1keer afdraait,

laat m nog een beetje zitten en trek dan aan je stuur,

dit moet je met veel kracht doen en als dan die moer eraf is breekt spontaan je neusbeentje.


ligt er aan, ik geef meestal een paar flinke meppen op et stuur, en dan komt ie zo los (alleen laatst niet, had em denk ik TE vast gedraaid), maar de moer dr een klein stukkie op laten zitten is altijd veilig

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Stuur moet je gewoon een beetje wrikken, hoef je niet heel hard aan te trekken, gewoon wat tikken op de buitenkant is meestal genoeg. Dat plastic van je stuurkolom hoeft niet helemaal uit elkaar! Er zit onderaan in het midden een schroef, die moet los en dan ken ja, als je een beetje handig bent de stekkers voor de lichtschakelaar e.d. er zo uithalen. Daarna kan je dat hele plastic gedeelte incl de schakelaars er zo uithalen (wel even die 3 torxbouten in het midden bij je stuustang loshalen).

Dan je tellerconsole losschroeven, dat wijst zichzelf. Daarna komt het moeilijkste, je tellerconsole eruithalen. Die zit nl aan de achterkant vast aan de kmtellerkabel. Dat is een enorm gewring, maar je kan met je hand achter de console komen, daar moet je dan die kabel inknijpen bij de bevestiging en dan komt ie los. Als je erg dikke armen hebt kan je dat beter aan iemand met kleine armpjes vragen...

Lampjes vervangen wijst zichzelf, daarna in omgekeerde volgorde weer vastzetten, suc6

P.S. Binnenkort ga ik ook wat lampjes vervangen, zal kijken of ik dan wat foto's kan maken.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

het makkelijkste is toch om ff die bekleding rondom de kolom dr af te halen, en dan ff die 3 torx boutjes van je schakelaars losmaken, kan je de hele boel zo naar beneden laten hangen.

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

IceByte wrote:het makkelijkste is toch om ff die bekleding rondom de kolom dr af te halen, en dan ff die 3 torx boutjes van je schakelaars losmaken, kan je de hele boel zo naar beneden laten hangen.


Ik weet niet of het echt makkelijker is, bij mijn vorige AX heb ik een aantal maal de tellerconsole eruit moeten halen en het gaat een stuk sneller als je het in een geheel eruit haalt.
Als je toch die bekleding eraf haalt moet je wel eerst die 3 torx boutjes loshalen, ander krijg je het bovenste deel er niet uit (lees: vaak breekt het dan bij het eruit halen).

mauricewoud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM

Post by mauricewoud »

bij mij doen de lampjes van de verwarmingsschuivers het ook niet. Is dit een apk-punt? Zelf stoor ik me er namelijk niet aan.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

is geen apk punt..

zolang je km-teller maar afleesbaar in bij nacht
Image

aapje63
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 40
Joined: MonJun14, 2004 9:00:11 PM
Location: almere

km teller verlichting

Post by aapje63 »

Dus als ik het goed begrijp is het nodig het stuur er af te halen voor die zwarte kap die uit twee delan bestaat waar ook je contactslot door zit, is die er af kun je er bij??
Bij mij kan dat zwarte kapje waar contactslot door zit er namelijk zo af het contactslot is vervangen, en ik had het kapje er af getrokken, maar er op ging dus niet omdat een lipje ergens doorheen moet dit lipje heb ik netjes verwijderd :lol: , bij mij zit het omhulsel dus met een schroef minder, maar kan wel altijd verwijderd worden, en je ziet en merkt het niet.

Als de kap(waar contactslot door zit) er af is is het dan evengoed nodig om het stuur te verwijderen :?: of kun je dan de teller end wel met stuur verwijderen. :idea:

Arnold

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Re: km teller verlichting

Post by Marc01 »

aapje63 wrote:Dus als ik het goed begrijp is het nodig het stuur er af te halen voor die zwarte kap die uit twee delan bestaat waar ook je contactslot door zit, is die er af kun je er bij??
Bij mij kan dat zwarte kapje waar contactslot door zit er namelijk zo af het contactslot is vervangen, en ik had het kapje er af getrokken, maar er op ging dus niet omdat een lipje ergens doorheen moet dit lipje heb ik netjes verwijderd :lol: , bij mij zit het omhulsel dus met een schroef minder, maar kan wel altijd verwijderd worden, en je ziet en merkt het niet.

Als de kap(waar contactslot door zit) er af is is het dan evengoed nodig om het stuur te verwijderen :?: of kun je dan de teller end wel met stuur verwijderen. :idea:

Arnold


Stuur verwijderen is 1 minuutje werk en je kan er veel beter bij, zou het dus wel doen

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

het stuur eraf zou ik idd wel doen, dan krijg je een stuk meer werkruimte zodat je wat makkelijker achter het dashboard komen kan om de kmteller kabel los te halen.

Charly
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: SunOct29, 2006 11:39:03 AM
Location: Hardenberg

Post by Charly »

haha
Ik heb de lampjes van het dashbord vervangen,
maar wat veel lampjes heej :shock: :shock:
veel meer dan in de eend
maar goed de vrouw weer tevreden die kan weer wat zien in het donker :lol: 8)

Post Reply