Waar blijft de koelvloeistof
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Waar blijft de koelvloeistof
Laatst reed ik op een proviciale weg en heeft mijn koelvloeistof-lampje twee keer kort gebrand (kon niet stil gaan staan). Thuis water bij gevuld en dat was 30 km later weer nodig. Geen witte smurrie in olie, geen luchtbellentjes in de radiator te zien, niet duidelijk een olie laag op de koelvloeistof. Ook geen sporen van lekkage aan radiator of slangen. Mijn eerste idee was een lekke koppaking en het einde van mijn AX 1.1 I '91, maar nu twijfel ik toch. Heeft iemand enig idee wat ik moet checken en wat het kan zijn?
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 56
- Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
- Location: Kop van Noord Holland
Check even of ie koelvloeistof lekt uit zijn distributie (vanonderen achterzijde kap), dan is je waterpomp lek gegaan.
Andere tip is kijk even of je bodem van je auto voor de voorste stoelen heeel toevallig vochtig of zelfs nat is. Meestal liggen er matten in waar je je voeten op zet, voel hier even onder.
Is dit nat dan heb je wellicht een lekke kachelradiator, kan in deze tijd zich voordoen omdat je meestal de hele zomer de kachel niet aanhebt.
Dit kan je ook voelen als er water (koelvloeistof) in je ventilatieslangen onder je dashbord zit...
Succes ermee
Andere tip is kijk even of je bodem van je auto voor de voorste stoelen heeel toevallig vochtig of zelfs nat is. Meestal liggen er matten in waar je je voeten op zet, voel hier even onder.
Is dit nat dan heb je wellicht een lekke kachelradiator, kan in deze tijd zich voordoen omdat je meestal de hele zomer de kachel niet aanhebt.
Dit kan je ook voelen als er water (koelvloeistof) in je ventilatieslangen onder je dashbord zit...
Succes ermee
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
1992ax11i wrote:Is dit nat dan heb je wellicht een lekke kachelradiator, kan in deze tijd zich voordoen omdat je meestal de hele zomer de kachel niet aanhebt.
als dit het geval is of als tie zowiezo ergens binnen lekt moet je een hele muffe lucht ruiken.
Overigens maakt het voor de kachelradiator niet uit of je je kachel aan zet of niet. De koelvloeistof stroomt er altijd doorheen

Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Hans wrote:Bedankt voor de tips. Inderdaad natte matten en vieze schoenen. Nu dus eens gaan kijken naar kachel radiator en slangen. Ik neem aan dat ik in de vraagbaak bij de bibliotheek wel meer specificaties kan vinden. Ben blij dat het niet de kappokaing en het einde van mijn AX was. Bedankt!
daarvoor hoef je niet naar de bibliotheek
check http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=2575
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
kakelbont schreef:
tuurlijk maakt dat wel uit, als je kachel uit staat (lees, schuif uiterst links) stroomt er echt geen water doorheen.
------------------------------------------------------------------------------------
1.4 diesel - 304706
Overigens maakt het voor de kachelradiator niet uit of je je kachel aan zet of niet. De koelvloeistof stroomt er altijd doorheen
tuurlijk maakt dat wel uit, als je kachel uit staat (lees, schuif uiterst links) stroomt er echt geen water doorheen.
------------------------------------------------------------------------------------
1.4 diesel - 304706
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 43
- Joined: MonJun28, 2004 7:32:08 PM
Tip, als je een andere kachelradiator monteert:
De radiator van de tweede serie is niet eenvoudig te (de)monteren. Hiervoor moet je ook het kachelhuis kantelen. Zaag nu de oude kapot, zodat je hem er wel makkelijk uit kunt nemen. Monteer nu een kachelradiator uit de eerste serie, deze is in twee delen, ideaal. Doe ik altijd op deze manier, ze passen prima.
Gewoon op de sloop even zoeken dus.
Succes,
Job
De radiator van de tweede serie is niet eenvoudig te (de)monteren. Hiervoor moet je ook het kachelhuis kantelen. Zaag nu de oude kapot, zodat je hem er wel makkelijk uit kunt nemen. Monteer nu een kachelradiator uit de eerste serie, deze is in twee delen, ideaal. Doe ik altijd op deze manier, ze passen prima.
Gewoon op de sloop even zoeken dus.
Succes,
Job
Mercedes w115 - Citroën AX: 2 handen op 1 buik
IceByte wrote:idd, het enige moment dat er geen koelvloeistof doorheen stroomt is als de motor net koud gestart is, pas als ie een beetje op temperatuur is gaat de thermostaat open, en krijg je warmte binnen, volgens mij om de motor sneller op bedrijfstemperatuur te krijgen.
De circulatie van koelvloeistof met koude motor is een kleine circulatie... Wanneer je motortemp op 89 graden zit springt je thermostaat open... En kan de koelvloeistof circuleren op een grotere omloop, namelijk door de radiator heen... Zodoende kan de vloeistof beter gekoeld worden op een juiste temp wat weer beter is voor de motor...
Mijn thermostaat was eens kapot gegaan.. Wilde niet meer open... En dus liep de temp maar op...
Hoi,
Mijn AX is ook nat onder de matten. En ik heb de koelvloeistof ook al bij moeten vullen. Lijkt dus op hetzelfde probleem. Ik heb echter geen enkel idee wat uberhaupt de kachelradiator is laat staan dat ik 'm kan vervangen (denk ik). Maar het maakt dus niet uit of ik de kachel aan zet of uit zet? Kan het kwaad als ik hiermee door blijf rijden?
Alvast bedankt!
Mijn AX is ook nat onder de matten. En ik heb de koelvloeistof ook al bij moeten vullen. Lijkt dus op hetzelfde probleem. Ik heb echter geen enkel idee wat uberhaupt de kachelradiator is laat staan dat ik 'm kan vervangen (denk ik). Maar het maakt dus niet uit of ik de kachel aan zet of uit zet? Kan het kwaad als ik hiermee door blijf rijden?
Alvast bedankt!
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
kwaad is een groot woord. Tis wel zo dat het nogal stinkt en je blauw aanslag op je ruiten krijgt zodat je die elke keer schoon moet maken. Ook kan je bekleding gaan schimmelen als het altijd nat is.
Toch maar vervangen dus....
Bij een type 1 ax is het vrij simpel. De kachelradiator is een blok ter grootte van een autoradio, hier wordt de koele lucht doorheengeblazen zodat het warm wordt. Als jij de kachel uizet (op koud zet) wordt de lucht niet meer door die warme radiator geblazen waardoor de lucht niet opwarmt.
De koelvloeistof blijft er echter gewoon doorheenstromen, dus als dat ding lek is, lekt tie ok als de kachel uit staat.
Aan de rechtse kant van die radiator komen er 2 pijpjes uit waar 2 slangen op zitten. (aanvoer en retour). Als je die loshaalt kan je de complete kachelradiator er zo uitschuiven.
bij type 1 ax kan je hem zo zien zitten als je wat afschermkappen weghaalt onder je dashbord aan de passagierszijde.
Toch maar vervangen dus....
Bij een type 1 ax is het vrij simpel. De kachelradiator is een blok ter grootte van een autoradio, hier wordt de koele lucht doorheengeblazen zodat het warm wordt. Als jij de kachel uizet (op koud zet) wordt de lucht niet meer door die warme radiator geblazen waardoor de lucht niet opwarmt.
De koelvloeistof blijft er echter gewoon doorheenstromen, dus als dat ding lek is, lekt tie ok als de kachel uit staat.
Aan de rechtse kant van die radiator komen er 2 pijpjes uit waar 2 slangen op zitten. (aanvoer en retour). Als je die loshaalt kan je de complete kachelradiator er zo uitschuiven.
bij type 1 ax kan je hem zo zien zitten als je wat afschermkappen weghaalt onder je dashbord aan de passagierszijde.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Mijn ax drinkt ook koelvloeistof bij het leven
Ongeveer een liter op 1500 km. Geen natte voetmatten, geen witte rook, geen bellen in leiding, geen smurie in koelvloeistof en ook geen water op de oliepeilstok. Wie weet wat het kan zijn?? Kan ik ook gewoon water als koelvloeistof gebruiken? Is namelijk een stuk goedkoper dan steeds zo'n liter koelvloeistof kopen.
Keek net trouwens ff onder de auto en daar lekte ie wel wat olie, nog niet zo erg dat het ook op de straat ligt, maar tis wel allemaal vochtig. Ongeveer ter hoogte van het oliefilter en rechts daarvan. (tis dus een 1.5d type 2)


Keek net trouwens ff onder de auto en daar lekte ie wel wat olie, nog niet zo erg dat het ook op de straat ligt, maar tis wel allemaal vochtig. Ongeveer ter hoogte van het oliefilter en rechts daarvan. (tis dus een 1.5d type 2)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Airwin wrote:Mijn AX drinkt ook koelvloeistof bij het levenOngeveer een liter op 1500 km. Geen natte voetmatten, geen witte rook, geen bellen in leiding, geen smurie in koelvloeistof en ook geen water op de oliepeilstok. Wie weet wat het kan zijn?? Kan ik ook gewoon water als koelvloeistof gebruiken? Is namelijk een stuk goedkoper dan steeds zo'n liter koelvloeistof kopen.
Keek net trouwens ff onder de auto en daar lekte ie wel wat olie, nog niet zo erg dat het ook op de straat ligt, maar tis wel allemaal vochtig. Ongeveer ter hoogte van het oliefilter en rechts daarvan. (tis dus een 1.5d type 2)
Druk op het koelsysteem bij koude motor, zo ja, have fun, dan ligt je kooppakking dr uit, dat was bij mij tenminste de laatste 2x het symptoom
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
motor starten, uitgaande slang naar radiator inknijpen.
als die gewoon in te knijpen valt is er niks aan de hand. als ie knalhard wordt staat er druk op.
je kan ook (voor een betere diagnose) de koelvloeistofdop eraf draaien bij een koude motor en dan starten.
LET OP: NIET ERAF DRAAIEN ALS JE MOTOR AL WARM IS, DAN KRIJG JE HETE KOELVLOEISTOF IN JE GEZICHT!
als die gewoon in te knijpen valt is er niks aan de hand. als ie knalhard wordt staat er druk op.
je kan ook (voor een betere diagnose) de koelvloeistofdop eraf draaien bij een koude motor en dan starten.
LET OP: NIET ERAF DRAAIEN ALS JE MOTOR AL WARM IS, DAN KRIJG JE HETE KOELVLOEISTOF IN JE GEZICHT!