Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Klinkt alsof die dealer je inderdaad een oor probeert aan te naaien, ik zou dr na de 1e keer al niet meer teruggegaan zijn.. maargoed, waarschijnlijk de enige manier om aan mazda-onderdelen te komen, dus ik zou m gewoon zeggen, "rechter wiellager, verder nergens aankomen."
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Jurjenz »

Uiteindelijk delf je als garage zelf het onderspit. Luister daarom ook altijd naar je gevoel. Zo is er een tweedehands auto onderdelenbedrijf in Groningen waarbij ik direct het gevoel krijg 'weer een nummer met budget voor onderdelen' te zijn - ik kom er daarom ook liever niet. Ze handelen nou net in franse auto onderdelen... Bij de dealer daarentegen wordt je altijd met open armen ontvangen, je betaalt wel de hoofdprijs voor onderdelen maar ondanks dat voel je je tenminste welkom, en dat maakt zo een verschil!

Garages zou juist blij moeten zijn met klanten die zich oprecht interesseren in hun auto, er goed voor zorgen en mee willen denken over vervanging van onderdelen..

Onderstaand is een goed betoog:

Link
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Jurjenz
Zit die handelaar naast autosloperij Maris?....:-P Daar kwam ik ook nooit...

Even bij de dealer langsgeweest. Dit keer had 'ie wel gelijk. Onze goedkope Mazda was een miskoop. Dat krijg je dus als je onder tijdsdruk een auto koopt. Had al geen 100% goed gevoel tijdens de testrit vanwege allemaal merkbare kleine mankementen. Volgende keer dus op m'n gevoel afgaan.

Alle onbelangrijke punten (en dat zijn er veel) nagelaten zijn er drie belangrijke dingen goed mis:
-beide lagers dus inderdaad speling. De rechter begint net. Hoor je met een stethoscoop. Nog geen speling, maar dat lager kan er elk moment de brui aangeven.
- remblokken vóór inderdaad totaal op. Nog niet eens het grootste probleem, die kan ik zelf doen.
- distributieriem is er door de eigenaar verkeerd opgezet. Staat twee tanden verkeerd. Daardoor loopt ie zo beroerd stationair. Mogelijk een verbrande klep, doodat er op deze manier al 10.000 kilometer mee gelopen is.

Lagers + distributieriem zit je op ongeveer 900 dollar. Dat is als er geen klepschade is. Dan moeten de remmen nog (als ik dat zelf doe 55 dolar, bij de dealer 120), en dan de uitlijning nog (100 dollar).

En dan heb je de schokdempers en winteresatie nog niet gehad.

K*t...

Een AX voor 450 euro kopen en erachter komen dat 'ie volledig stuk is kan je nog afschrijven als leergeld (been there, done that...Mirka :evil: ). Deze auto kostte helaas behoorlijk meer. Wat voor Alaskaanse begrippen niet veel is, maar voor mijn portemonnee wel. *zucht*
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Jurjenz »

Wat een slecht nieuws en ontzettend balen zeg! :( Controleren of de D-riem goed is afgesteld en met een stethoscoop luisteren aan de lagers bij de koop van auto is ook niet het eerste waar aan je denkt.. Is het nog waard om het allemaal op te knappen of ga je toch kijken naar een andere auto?

Blijft balen...
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

De d'riem een tandje of 2 verzetten kan je ook zelf wel toch? (Ik heb het wel eens gedaan op de parkeerplaats, nieuwegeinmeeting) of willen ze gelijk de hele boel vervangen? (Dat snap ik ook wel, maar lijkt me echt niet nodig.)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@AlexanderB
Ja, maar...Geen zin in. Ben nu al helemaal spuugzat van die auto. Werk momenteel ook veel te veel uren, en het is werk waarvan ik niet eens weet of ik het wel leuk vind.
Gisteren om 7 uur 's ochtends op 't werk, en was om 21:30 vrij. Tsja.

Kabel-installateur. Ik dacht gewoon een beetje bij mensen thuis die rommel aansluiten. Little did I know dat in de VS alles via 'utlity poles' gaat. Van 15 meter hoog. En dat in Alaska men nogal afgelegen woont, en veel mensen die kabel nemen geen kabel naar hun huis hebben. Die je dan moet aanleggen. Door in zo'n paal te klimmen en dan een drop line vanaf de feeder te maken. Met de electricteitsdraden waar duizenden volts doorheen gaan zo'n anderhalf meter boven je hoofd. Heb je wel een plastic helm op, maar toch...

Image

Tsja, laat ik het zo zeggen: dat is niet voor iedereen weggelegd. Ik heb nog steeds m'n twijfels. Nou kon ik het gisteren op een 32ft (9.7m) ladder voor elkaar krijgen. Maar om zo hoog in de wind op een ladder te staan, in zo'n riem te hangen omdat je beide handen nodig hebt...Tsja. Voelde me er niet helemaal op m'n gemak bij, moet ik zeggen.

En dan gaan ze me volgende maand leren om een paal te 'gaffen', dus zoal op die foto zonder ladder met spikes aan je schoenen zo'n paal in. Waarbij er dan gezegd werd: als je gaft is de vraag niet óf je valt, maar wannéér dat gaat gebeuren.

En dan nog beseffen dat ze dit 's winters in het donker bij -45c óók doen... Ik heb er diep respect voor.

Enfin. Als ik thuis ben weinig energie om ook nog maar íets aan auto's te doen....:P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by CitroCin »

Haha leuke uitbreiding. Is wel wennen ja, de ene auto handgeschakeld en de andere automaat, ik ken het nu ook.
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Jurjenz »

Het is wel zo dat het bad ass mannelijk werk is :) Maar dat zal je waarschijnlijk worst wezen bij -45 :wink: Was dit ook niet een keer bij Dirty Jobs?
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Ja, bij -45 wordt er nog steeds gewerkt. Dan moet je dus een paal omhoog klauteren die onder het ijs zit, en die met je ladder niet bereikbaar is vanwege de sneeuw tot aan je middel. Dan moet je 'm dus omhoog "gaffen", waarbij er alvast gewaarschuwd werd dat de gafs bijna niet de paal in kunnen omdat het hout bij die temperaturen zo hard als cement is. Ja, ik krijg steeds meer m'n bedenkingen of dit wel voor mij is...

Dealer heeft gebeld: als er geen nieuwe distributieriem op hoeft dan rekent hij 70 dollar voor het op tijd zetten van de motor. Totaalplaatje qua reparatie kan dus nog wel eens behoorlijk mee gaan vallen. Fingers crossed...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 497
Joined: TueApr12, 2011 9:25:20 AM
Location: Schoonhoven
Contact:

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by j0achim »

Ik hoop met je mee en dat het maar mag meevallen.
Voordeel is wel dat als je valt, je in een meter sneeuw valt, kan je beter in de winter vallen :P

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@J0achim
Lol.

Auto is terug. Distributieriem zat 40 graden verkeerd. Mazzel dat de 2.0 een non-interference motor is. Riem zat er ook verkeerd om op. Maakt natuurlijk niet zoveel uit, maar dan lijnen de markeringen van de riem nooit goed uit. Geeft aan hoe slordig de vorige eigenaar was.

Nieuw wiellager is ook gemonteerd. Hij rijdt weer. Voorremmetjes weer als nieuw. Nu de uitlijning nog.

Vanochtend reed Candice ermee naar 't werk en begon 'ie te sputteren. Slechte vonk op willekeurige bougies was wat de computer zei. Zojuist nieuwe bobines en bougiekabels erop gezet. Eens zien hoe hij morgen loopt.

Zaterdag de automatische transmisisie schoonspoelen en het filter vervangen. Transmissievloeistof is bruinig/zwart. Daarvoor moet helaas wel het carter (of de pan, of hoe het ook officiëel heet) van de automatische transmissie eraf.

Enfin, geeft weer wat te doen. *zucht*. Nou, we smijten er nog eens 200 piek tegenaan, en hopen dat 'ie 't nog even volhoudt. Dus wees gewaarschuwd als je een identieke tweede auto koopt omdat de eerste oh zo goed bevalt: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst...:P

...Schijtbak.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Jurjenz »

:shock:

Waardeloos allemaal, maar ga je nu wel met meer vertrouwen de winter in?
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Ceristimo wrote: Auto is terug. Distributieriem zat 40 graden verkeerd. Mazzel dat de 2.0 een non-interference motor is. Riem zat er ook verkeerd om op. Maakt natuurlijk niet zoveel uit, maar dan lijnen de markeringen van de riem nooit goed uit. Geeft aan hoe slordig de vorige eigenaar was.

Zaterdag de automatische transmisisie schoonspoelen en het filter vervangen. Transmissievloeistof is bruinig/zwart. Daarvoor moet helaas wel het carter (of de pan, of hoe het ook officiëel heet) van de automatische transmissie eraf.
Dus met 40 graden verkeerde nokkenassen en een automaat vol derrie.. Hoe beroerd moet dat ding wel niet gereden hebben? :lol:
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Naar wat ik begrijp malen de meeste Amerikanen er niet om hoe beroerd een auto loopt.
Zolang zij maar niet hoeven te lopen...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@AlexanderB
Stationair liep hij inderdaad behoorlijk kl*te, maar dat was eigenlijk alles. Hij reed verder prima boven de 900 toeren. Bak schakelt ook nog uitstekend, ook al moet die vloeistof echt ververst worden.

@Wheelnut
Klopt helaas. Ligt natuurlijk een beetje aan de staat, maar hier in Alaska kennen ze geen APK-keuring en 's winters gebeuren er vanwege de sneeuw en gladheid ontiegelijk veel ongelukken. Ik zie hier meer dan eens een auto voorbijkomen die écht de weg niet meer op zou mogen. Die ligt dan van voor tot achter in elkaar, en dan heeft de eigenaar er een paar achterlichten van een andere auto met tiewraps aangehangen zodat het nog enigszins voor veilig door mag gaan. Het frame van de auto is krom, zodat ze als een soort krab half zijdelings over de weg kruipen. Ramen van plastic folie omdat glas te duur was en een velg of twee met een enorme slag erin zodat het wiel zichtbaar wiebelt.

En als je dan denkt dat je dat één of twee keer tegenkomt? Nee, regelmatig. Maarja, het rijdt en een nieuwe auto is te duur, de bus of fiets is geen optie dus je móet wel...

Als iemand mijn Mazda in de puinpoeier zou rijden, maar hij start en loopt nog, dan rij ik er eerst nog even mee. Wat kun je anders?...

Image
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Transmissievloeistof ververst en transmissie schoongespoeld. Was wel iets meer werk dan ik dacht, maar ik had dan ook geen idee wat ik aan het doen was, omdat ik nog nooit eerder met een automaat heb gewerkt. De smeerput in de garage was wel een uitkomst, want dan kan je overal makkelijk bij.

Heb eerst de transmissie warm laten draaien door 'm 10 minuten in D-stand stationair te laten lopen met m'n voet op de rem. Vervolgens eerst de transmissievloeistof afgetapt via de plug onderaan het carter. Toen dat er allemaal uit was het carter verwijderd. Dat ding zat vast met 20 bouten, dus dat was tijdrovend.
Kon vervolgens het carter niet loskrijgen, omdat het helemaal vastgeplakt zat. Na een kwartier erop gemept te hebben met een rubberen hamer dat opgegeven, een platte schroevendraaier en een dikke hamer gepakt en voorzichtig de boel losgepeuterd.

Toen ontdekte ik waar het filter zat, namelijk in de transmissie. Ik had er helaas niet bij stilgestaan dat er nog een boel vloestof in het filter zou zitten, dus toen ik dat lostrok kreeg ik een plons transmissievloeistof in m'n nek. Nouja, nu weet ik dat voor de volgende keer ;-).

Filter vervangen, carter teruggezet met een pakking ertussen en de koelerslang naar de radiator losgemaakt. De slang van de koeler naar een opvangbak geleid en de motor gestart.

Op deze manier steeds een liter afgetapt, en een schone liter vloeistof teruggegooid. Na ongeveer 9 liter door het systeem gespoeld te hebben kwam er schone vloeistof uit de koelerslang.

Slang teruggehangen, testritje gemaakt en vloeistof gepeild. Missie geslaagd! :-)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

De groene Mazda had last van een ietwat slepende rem rechtsachter. Bleek de hele remklauw een centimeter of wat scheef te staan. De bovenste bout is er op de één of andere manier uitgevallen.
Raar verhaal, maar schijnt volgens Google wel vaker voor te komen. Enfin, met de rubberen hamer alles weer in het lood getikt, en de nieuwe bout met wat blauwe loctite weer vastgezet. Zo zit een lelijk ongeluk toch in een heel klein hoekje...

Image

Image

Ben zelf ook niet zo te spreken over de manier waarop ik 'm opgekrikt had, maar 't moest even snel-snel, en ik heb nog steeds helaas geen goeie krik en as-steunen.

De grijze Mazda staat overigens te koop op Craigslist. Wil er het liefst zo snel mogelijk vanaf. Nu maar hopen dat er een gek langskomt die er nog wat voor geven wil...:P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Best veel gebeurt in de afgelopen weken. Ik heb een ander baanaanbod gekregen, en ga waarschijnlijk morgen ontslag nemen bij m'n huidige baas. Ik vind het werk erg leuk en de collega's zijn fantastisch, maar ik ben zelf nog niet zo overtuigd van al het buiten werken wanneer het -40 is. De aangeboden baan is kantoorwerk. Of dat echt bij mij past weet ik niet, maar het gaat beter verdienen, komt met benefits en het zijn normale uren. Niet van 9:00-22:00, wat ik nu regelmatig heb.

Dus dat is allemaal best spannend. Verder hebben we de grijze Protegé verkocht. Dat ding was een wrak, en we zijn er nu in elk geval vanaf voordat er nóg meer problemen onderweg komen.

Als vervanging hebben we een echte grote mensen auto voor Candice gekocht. Een 2007 Toyota Camry die we voor 2000 minder meekregen dan de Blue Book value. Moeten wel nieuwe bandjes om, maar enfin.

Image
Image

Het is een aardige joekel van een auto. Een stuk groter dan de Protegé. Rijdt best comfortabel, maar is weinig sportief. Kan in elk geval niet erg hard door een bocht, dan gaat 'ie subiet over de voorwieltjes schuiven. Dat alvast uitgetest. Trekt wel harder op dan de Protegé, maar enfin: het is veel leuker met een noodgang door een bocht te knallen, dan had op te trekken. Mijn inziens dan.

Wat de groene Protegé betreft die nu officieel mijn auto is, had ik vandaag een heel raar verhaal. Ik bracht hem vanochtend naar de garage om de kachelradiator schoon te spoelen. De verwarming werkte namelijk niet zo best. Heeft het eigenlijk nooit echt goed gedaan. Wilde dat zelf schoonspoelen, maar aangezien ik geen stromend water heb wordt dat knap lastig, dus heb eindelijk maar besloten 'm weg te brengen.

Enfin, krijg ik de auto een uur later terug, zegt de monteur:
"Eh, hoelang brandde je olielampje al?"
"Nooit."
"Nouja, dat doet 'ie nu wel."
"Dus wat je me probeert te vertellen is dat ik een goedwerkende auto bij jou breng, en er nu ineens geen oliedruk meer is?"
"Tsja, aan mij ligt het niet. Ik neem er geen verantwoordelijkheid voor. Het moet toeval zijn. Als je wil kan ik voor 100 dollar wel je olie verversen en zien of dat helpt."

Nouja, dat was het moment waarop ik boos begon te worden en vanaf toen ging de conversatie met de monteur bergafwaarts. Long story short, ik zei tegen die monteur dat ik niet meer wilde dat hij met z'n klauwen aan de auto zou komen en heb een sleepwagen gebeld. Gelukkig volledig gedekt door de autoverzekering.

Image

De Protegé staat nu bij de Mazda-dealer, en die gaan er morgen naar kijken. Zelf kon ik alvast niks ontdekken onder de motorkap. Als toch blijkt dat er ergens een stekker ofzo los ligt, dan ga ik de kosten van de dealer verhalen op die lui die de radiator zouden schoonspoelen.

Ik geloof niet zo in toeval en ben er redelijk van overtuigd dat ze er iets mee hebben uitgespookt. Was sowieso al een beetje een vage garage, maar we zullen zien.
Heb momenteel in elk geval geen auto. *zucht* Soms heb je van die dagen, hè...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Jurjenz »

Wat ben jij straks blij dat je binnen kan zitten op het kantoor! :D En een grote mensen auto, goed geregeld! :D

Balen van die garage, wordt je zo moedeloos van... Succes!
Image

Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 346
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Fruit »

Vind het een mooie auto.

Post Reply