JPG: AX "slalomspecial" +'biemer' vervangauto

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: JPG-slalom-racing: vraagje alternatorcircuit

Post by AlexanderB »

Batterijlampje is niet perse nodig, maar er moet wel een weerstand tussen die aansluiting en geschakelde 12V zitten, dat weerstandje is te vinden achter op je tellerbak, parallel geschakeld aan het acculampje.

Condensator is niet nodig, zit dr toch wel eentje op de ontsteking (blokje met groene draadje dr aan) en is voornamelijk zodat de radio niet/minder stoort..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: vraagje alternatorcircuit

Post by JPG-slalom-racing »

AlexanderB wrote:Batterijlampje is niet perse nodig, maar er moet wel een weerstand tussen die aansluiting en geschakelde 12V zitten, dat weerstandje is te vinden achter op je tellerbak, parallel geschakeld aan het acculampje.

Condensator is niet nodig, zit dr toch wel eentje op de ontsteking (blokje met groene draadje dr aan) en is voornamelijk zodat de radio niet/minder stoort.
Bedankt, ik ga op zoek naar die weerstand!

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: JPG-slalom-racing: vraagje alternatorcircuit

Post by Johannus »

Voordeel van een lampje is wel dat je het meteen ziet als er iets mis is met de accu of met de alternator...
Image Image

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: nog fototjes

Post by JPG-slalom-racing »

OK, nu is echt wel alles af voor ik aan de electriciteit begin (en ik ben er bang van). Toch enkele fototjes:

Image

Image

Image

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: JPG-slalom-racing: nog fototjes

Post by Johannus »

Ziet er super vet uit! :) echt race-monster!

Niet bang zijn van elektriciteit, gewoon doen! :)

En als je vragen hebt, gewoon stellen!
Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: JPG-slalom-racing: nog fototjes

Post by q01z »

wat een geniaaaaal ding!


de electra van een carb motor zijn maar zo weinig draadjes..
- geschakelde + voor ontsteking
- schakelaar voor de fan ( zou m ook via thermocontact laten lopen, dus dat je m er bij kan schakelen)
- schakelaar elc. brandstofpomp
- + kabel dynamo-startmotor-accu (met hoofdstroom cut-off)
- laadspanning draadje met weerstand/lampje

de rest is extra :P
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: JPG-slalom-racing: nog fototjes

Post by q01z »

volgens mij heb ik er zelfs nog een zelfgetekend schema van liggen..... als ik er aan denk zal ik het vanavond even opzoeken
Image

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: electrische vraagjes

Post by JPG-slalom-racing »

enkele vraagjes :
bij de ruitewissers zie ik zo gauw geen zekering? wel van de achterste, maar niet van de voorste. Staat die mee op de zekeringen voor na het contactslot? 30A?
de ruitewissers lopen ook over een relais, maar volgens het schema toch net een ander als vb. die van de ventilator. Zien die er dan ook anders uit? moet ik dat opmaken uit de tekeningetjes die er op staan?

ik sluit de ruitewissers aan via een schakelaar van een ph1, naar een ruitewissermotor type 2, geeft dit te verwachten problemen?
Ik eb gekeken naar de kachelmotorschakeling op een schema ph1, maar dit is bij mij Ph 2, moet ik opnieuw beginnen, of is dit hetzelfde?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: JPG-slalom-racing: electrische vraagjes

Post by AlexanderB »

De relais voor de ruitenwisser zorgen voor de interval-optie, dr zit iets meer in dan alleen een relais, en ze hebben de pinnen in het voetje anders staan. Vóór kan je het relais ook weglaten, dan heb je alleen langzaam en snel, achter zit geloof ik 100% via het relais. (Kan je de achterwisser dr niet in z'n geheel afhalen, of staat dr op je homologatiepapieren dat die dr op moet zitten?)

Alles in een auto heeft een zekering, zo ook de voor-ruitenwisser. zal zo ff in m'n boek kijken welke het is, maar het is ook een 30A zekering

Ruitenwisserschakelaar type 1 en type 2 zou functioneel gewoon hetzelfde moeten zijn. :) (Geen idee of de stekker hetzelfde is, dat zou me niet verbazen.)
Kachelventilator + bedrading is hetzelfde tussen type 1 en 2.. Zelfs de schakelaar is hetzelfde, alleen een andere plastic knop.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: velgjes?

Post by JPG-slalom-racing »

Ik heb, tot mijn spijt, nog net 9 velgen 5,5*J13 velgen, voor 110€ gemist op 2dehands.net. Zin eruit als GTI velgen, maar in 13 inch zouden die van een Visa GTI komen?

Nu merk ik volgende velgen:
kent iemand deze op zicht? welke wagen komen die? naafgat ok? ET ok?

Image

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Re: JPG-slalom-racing: velgjes?

Post by Rock's »

geen idee maar ze zijn wel belachelijk mooi !

Ik zou ze trouwens niet als 13"schatten .... het zijn eerder 15" qua uiterlijk .... en dan zou ik een beetje in de Peugeot hoek zoeken (205 rallye ?) ...
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: velgjes?

Post by JPG-slalom-racing »

Rock's wrote:geen idee maar ze zijn wel belachelijk mooi !

Ik zou ze trouwens niet als 13"schatten .... het zijn eerder 15" qua uiterlijk .... en dan zou ik een beetje in de Peugeot hoek zoeken (205 rallye ?) ...
op het zoekertje is een detail van de bandenmaat te zien: 175/50R13 72V... ik vind ze ook wel mooi hoor

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: JPG-slalom-racing: velgjes?

Post by AlexanderB »

Die velgen ken ik niet, staan er niet meer gegevens bij? 1e indruk is VW velgen, maar als je de juiste steekmaakt hebt dan zou dat natuurlijk niet kloppen..

Wat je hebben moet is trouwens 4x108 met ET18 (+/- 5 ofzo is prima) met naafgat 65.1mm (dus niet de ET40, 63mm van Ford)

En verder, je schrijfwijze klopt trouwens niet helemaal, het is in dat geval 13x5.5J (13" diameter, 5.5" breed tussen de velgranden, en velgrand type J (wat het meestvoorkomende is anyway, zoveel dat sommige mensen de breedtemaat de J-maat zijn gaan noemen.))
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: velgjes?

Post by JPG-slalom-racing »

AlexanderB wrote:Die velgen ken ik niet, staan er niet meer gegevens bij? 1e indruk is VW velgen, maar als je de juiste steekmaakt hebt dan zou dat natuurlijk niet kloppen..
Ik herken ze ook echt niet, en nog minder als "Frans" of "Ford"
Wat je hebben moet is trouwens 4x108 met ET18 (+/- 5 ofzo is prima) met naafgat 65.1mm (dus niet de ET40, 63mm van Ford)
Ik dacht, Ford velgen met een correcte spoorverbreder (20mm), moet lukken?
By the way, die ET 18, gaat dat op voor elke velgbreedte? ik bedoel : 13X4J ET 22, 13X5J ET18 13X6J ET16? (dit zijn velgmaten die ik dacht te hebben gevonden met naafgat 65,1mm (die eerste zijn wel driegats...), Als een velg breder wordt moet je de breedte toch 'verdelen', maar oneindig kan dat niet?
En verder, je schrijfwijze klopt trouwens niet helemaal, het is in dat geval 13x5.5J (13" diameter, 5.5" breed tussen de velgranden, en velgrand type J (wat het meestvoorkomende is anyway, zoveel dat sommige mensen de breedtemaat de J-maat zijn gaan noemen.))
Mea culpa, mea maxima culpa :-) maar ik heb al zoveel van je encyclopedische kennis bijgeleerd, ik hoop gewoon dat je me nog zo veel kan verbeteren :-)
Deze meen ik, voor jou, en voor alle anderen: echt al enorm erg bedankt voor alle hulp en wijsheid!

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: JPG-slalom-racing: velgjes?

Post by Johannus »

Zoek je lichtmetalen 13" GTI velgen?

Die heb ik wel een set voor je in de aanbieding!
Image Image

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: JPG-slalom-racing: velgjes?

Post by Johannus »

GTI lichtmetaal is overigens altijd 13" geloof ik
Image Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: JPG-slalom-racing: velgjes?

Post by AlexanderB »

Ej, t was maar een tipje hoor, ik weet ook echt niet alles, en ik maak regelmatig fouten ook. :)

Ja, voor ET waarde zou ik me niet al te druk maken, sommige mensen denken dat je wiellagers kapotlopen als je de verkeerde pakt, maar in werkelijkheid is het voornamelijk om genoeg ruimte te houden tussen de rand van de velg en de ophanging, en tegelijkertijd tussen de andere rand van de velg en het spatbord.
De ET-waarde kan je inderdaad met de breedte mee verplaatsen, zodat je niet dichterbij de ophaning komt ,maar ook hetzelfde houden zodat je geen last krijgt van bump-steer of andere effecten op de wegligging.

Ford velgen (ET40~45) zou je met een 20mm of 25mm spacer kunnen gebruiken, maar een fatsoenlijke spacer heeft ook weer zo'n rand dr op zitten, dus dan moet je je spacer laten bewerken dat ie aan 1 kant op de 65mm van Citroën past, en de andere kant in de 63mm van de Ford velg. Een hoop duur gedoe dus als je ook gewoon de juiste stalen velgen kopen kan.. :)

Ik heb nu een setje liggen, 6J ET20 (15") en dat zijn originele Citroën velgen, en die zijn al getest door een aantal mensen, lopen niet aan op een GTI.

Had hiervoor een setje 6J ET5 op m'n GT (driegaats), en dat liep aan, aan de buitenkant, aan een kant.. misschien zat de achteras bij die GT er scheef onder, wie weet, maar nja, ET5 lijkt me geen goed plan. :) en die ET5 komt (neem ik aan) voort uit doorrekenen met ET20 op een 4.5J velg, 37.9mm breder, 15mm minder ET, binnenkant van de velg komt 3.95mm dichter bij de ophanging en gaat 33.95mm verder naar buiten.. maar dat was dus geen succes.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: velgjes?

Post by JPG-slalom-racing »

Johannus wrote:Zoek je lichtmetalen 13" GTI velgen?

Die heb ik wel een set voor je in de aanbieding!

Ik heb niet gereageerd op je PM, waarvoor m'n diepe excuses... Eigenlijk ben ik redelijk ginteresseerd:

Pro:
- 13'' moèt ik hebben, is de enige velgmaat waar slicks voor te vinden zijn zonder de hoofdprijs voor te betalen,
- ze zijn naar verluidt onbehoorlijk sterk
- ik begin het design ook wel te mogen
- op een aantal van 9 was ik verlekkerd
Contra:
- die velgen zijn loodzwaar, en is dus mss niet de beste investering ihkv slalom.
- deze stalen hebben ook wel leuke looks (maar nog lang niet gezegd dat ze passen)
- voor ik een aankoop doe, moet alles wat 'broeien' :-) , (keuzes afwegen, hoofdje erheen richten, wat innerlijk geredeneer...)
zijn het die velgjes die voor het staal op je fotos te zien waren?

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: JPG-slalom-racing: velgjes?

Post by Johannus »

Jep die velgen zijn het inderdaad! Denk er maar rustig over na, voordat ik tijd heb ze eens grondig schoon te maken blijven ze nog wel even overdekt in de schuur liggen :)
Image Image

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: velgjes?

Post by JPG-slalom-racing »

AlexanderB wrote:Ej, t was maar een tipje hoor, ik weet ook echt niet alles, en ik maak regelmatig fouten ook. :)
toch zeg je veeeel meer zin dan 'on'zin :-)

Ik wet het ook niet met die velgen,
ik heb nu staal, , 5,5JX13 stalen velgen (merk: Michelin) met slicks van Avon. 16.nog ietsR13 omgerekend was de band 180mm breed. Die heeft binnen een 5-7mm speling, buitenkant ook zo iets... velgjes met een iets te afwijkende ET zijn dus rampzalig. Spacers - vb in het Ford-scenario - kosten ook wel wat, die komen niet gratis...Was het maar, ik had nu Minilite- velgen op de AX staan :-)

Post Reply