Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90)
Moderator: webmasters
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)
Met de GT gaat het ook weer de goede kant op. Afgelopen weekend eerst maar eens gaan kijken waarom hij sinds Vroemdag zo slecht liep. Nou, er miste 2 moertjes waarmee het inlaatspruitstuk aan de kop is bevestigd, en 2 moertjes zaten al aardig los. Dus die hapte lekker wat valse lucht. Daarbij, de handgesneden pakkingen die er 3 jaar geleden voor nood tussen gezet waren, begonnen het ook op te geven. Tijd om het inlaatspruitstuk weer eens goed te bevestigen. Verder het koelsysteem eens bijgevuld en goed ontlucht (door het inlaatspruitstuk loopt ook een kanaal met kvs om het spruitstuk op te warmen). Setje nieuwe bougies erin, tank afgevuld met BP Ultimate en het beestje loopt alweer aardig naar wens.
Aankomende week komt als het goed is de nieuwe nokkenaskeerring binnen. De huidige lekt en dat is niet zo prettig bij de distributieriem. Dan ga ik ook de distributieriem vervangen en de olie eens verversen.
De pakkingen die er tussenuit komen
De GT gebroederlijk met Chanelleke op de oprit
Aankomende week komt als het goed is de nieuwe nokkenaskeerring binnen. De huidige lekt en dat is niet zo prettig bij de distributieriem. Dan ga ik ook de distributieriem vervangen en de olie eens verversen.
De pakkingen die er tussenuit komen
De GT gebroederlijk met Chanelleke op de oprit
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)
goeie update Jan!
chanelleke heeft trouwens een zilver wiel voor zitten, dat ziet er toch maar raar uit
chanelleke heeft trouwens een zilver wiel voor zitten, dat ziet er toch maar raar uit
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)
Sterker nog, Chanelleke heeft 2 zilveren wielen vooraan. Moesten iets betere bandjes onder voor de APK.
Voor de GT ben ik het belangrijkste nog vergeten, ze is voorzien van een nieuwe oliepijlstok Nieuw, lag nog op voorraad bij de dealer.
Voor de GT ben ik het belangrijkste nog vergeten, ze is voorzien van een nieuwe oliepijlstok Nieuw, lag nog op voorraad bij de dealer.
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)
Morgenochtend eens kijken of we een verse APK kunnen scoren voor de GT.
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)
Nice, gefeliciteerd met de APK. Geen enkel puntje, netjes!
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)
Netjes, gefeliciteerd!
Nog iets mogen (moeten) sleutelen voor het rond was?
Nog iets mogen (moeten) sleutelen voor het rond was?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)
Gefeliciteerd!
Mijn wie=wie
Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)
Thanks all! Voor de APK nies hoeven doen. Co lag netjes rond de 1.8.
Maar ik vond hem niet lekker rijden. Hij hield in en af en toe toch wel lekker door willen trekken. Eerst een andere carb geprobeerd. Daarmee liep die als een trein, alleen belachelijk rijk. AFR-waarden van 10,8 tot 11,2,wat zelfs mij te gek was. Daarom vandaag de carb waarop hij slecht liep maar eens uit elkaar gehaald om schoon te maken. Toen viel mij in ene op dat de carb nat was van de benzine bij de acceleratiepomp. Deze uit elkaar gehaald en 2 gaatjes in het membraan gevonden. Dus ander membraan opgezocht (Marc bedankt!) en de carb weer helemaal goed schoongemaakt en terug in elkaar gezet.
Het lekkend membraan
Vanavond de carb weer terug gezet en tijd voor een proefritje. Dat rijdt weer zoals het hoort Trekt weer zoals het moet en een fatsoenlijkere AFR.
Wat is het dan heerlijk om met 90 km/u in z'n 5 achter een Prius te rijden op een provinciale weg. Krijg je er een 2e baan bij, schakel je effe terug naar z'n 3,gaat een baantje naar links en dan volle pot er voorbij om daarna in no-time de Prius heel klein te zien worden in je spiegels. Heerlijk!!!
Maar ik vond hem niet lekker rijden. Hij hield in en af en toe toch wel lekker door willen trekken. Eerst een andere carb geprobeerd. Daarmee liep die als een trein, alleen belachelijk rijk. AFR-waarden van 10,8 tot 11,2,wat zelfs mij te gek was. Daarom vandaag de carb waarop hij slecht liep maar eens uit elkaar gehaald om schoon te maken. Toen viel mij in ene op dat de carb nat was van de benzine bij de acceleratiepomp. Deze uit elkaar gehaald en 2 gaatjes in het membraan gevonden. Dus ander membraan opgezocht (Marc bedankt!) en de carb weer helemaal goed schoongemaakt en terug in elkaar gezet.
Het lekkend membraan
Vanavond de carb weer terug gezet en tijd voor een proefritje. Dat rijdt weer zoals het hoort Trekt weer zoals het moet en een fatsoenlijkere AFR.
Wat is het dan heerlijk om met 90 km/u in z'n 5 achter een Prius te rijden op een provinciale weg. Krijg je er een 2e baan bij, schakel je effe terug naar z'n 3,gaat een baantje naar links en dan volle pot er voorbij om daarna in no-time de Prius heel klein te zien worden in je spiegels. Heerlijk!!!
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)
Vandaag mooi pakketje binnen gekregen uit Frankrijk. Oordeel zelf maar
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)
Vorige maand de GT maar weer eens van stal gehaald. Die had al geruime tijd last van een lekkende nokkenaskeerring en het werd nu toch wel tijd om deze te vervangen. Aangezien de dynamo het nodige aan gelekte olie al had opgevangen, stond deze ook op de nominatie om vervangen te worden. Tot slot ook de distributieriem, aangezien die toch los moet om bij de nokkenaskeerring te komen.
Allereerst de GT opgehaald. Ik had hem met een aardig lege accu weggezet vanwege wat laadproblemen van m'n oliegesmeerde dynamo. Na wat verschillende pogingen met een extra accu en een starthulp toch de C4 maar opgehaald om te jumpstarten.
Alleen, na het loskoppelen van de startkabels sloeg hij gewoon weer af. Uiteindelijk de starthulp op de accu van de GT aangesloten en met de startkabels vanaf de C4 de GT gestart en de starthulp hield de auto gelukkig aan de praat. Dus naar huis gereden met een aangesloten starthulp onder de motorkap.
Gelukkig had ik bij de werkzaamheden goede hulp
En het resultaat - een weer heerlijk lopend blokje dat geen olie meer lekt
En twee weken geleden was Chanelleke aan de beurt. Deze lekte ook olie en wel op de aansluiting tussen de carterpan en het onderblok. Paar weken ervoor al een poging gewaagd waarbij het laatste boutje niet mee wilde werken en de dop geen grip meer kreeg. Begonnen met dit boutje, door deze met een beitel los te tikken. Daarna alles netjes schoon gemaakt en er een pakking tussen gelegd, geen gedoe meer met vloeibare pakking. Ook bij deze klus goede hulp gehad van Thomas.
Tot slot nog even 1 van de wielen gepast die er in de toekomst onder moeten gaan komen. Zal nog wel even duren, aangezien de voorophanging eerst nog gedaan moet worden en de wielen nog gestraald en gecoat moeten worden.
Allereerst de GT opgehaald. Ik had hem met een aardig lege accu weggezet vanwege wat laadproblemen van m'n oliegesmeerde dynamo. Na wat verschillende pogingen met een extra accu en een starthulp toch de C4 maar opgehaald om te jumpstarten.
Alleen, na het loskoppelen van de startkabels sloeg hij gewoon weer af. Uiteindelijk de starthulp op de accu van de GT aangesloten en met de startkabels vanaf de C4 de GT gestart en de starthulp hield de auto gelukkig aan de praat. Dus naar huis gereden met een aangesloten starthulp onder de motorkap.
Gelukkig had ik bij de werkzaamheden goede hulp
En het resultaat - een weer heerlijk lopend blokje dat geen olie meer lekt
En twee weken geleden was Chanelleke aan de beurt. Deze lekte ook olie en wel op de aansluiting tussen de carterpan en het onderblok. Paar weken ervoor al een poging gewaagd waarbij het laatste boutje niet mee wilde werken en de dop geen grip meer kreeg. Begonnen met dit boutje, door deze met een beitel los te tikken. Daarna alles netjes schoon gemaakt en er een pakking tussen gelegd, geen gedoe meer met vloeibare pakking. Ook bij deze klus goede hulp gehad van Thomas.
Tot slot nog even 1 van de wielen gepast die er in de toekomst onder moeten gaan komen. Zal nog wel even duren, aangezien de voorophanging eerst nog gedaan moet worden en de wielen nog gestraald en gecoat moeten worden.
-
- AX liefhebber
- Posts: 483
- Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
- Location: Harderwijk
- Contact:
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)
Goed bezig Rij elke week wel eens langs die mooie AX oprit van jullie
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)
Sorry dat de GT nu weer binnen staat
Hoe is het met jouw AX?
Vd week nog maar een paar spulletjes voor de GT gekocht
Hoe is het met jouw AX?
Vd week nog maar een paar spulletjes voor de GT gekocht
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)
Dat ziet er heel heftig uit. Wat is het precies en hoeveel vermogen levert het op?
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)
Dat is serieus mooi spul! Wat voor set is het?
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)
Ziet er uit als r6 carbs die pas is tegen kwam op marktplaats