Laurent (AX 1.1 Volcane) Lengte aandrijfassen?

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Remklauw vervangen

Post by Jurjenz »

Hey Laurent,

spannende klus zo te zien :) Het is duidelijk te zien wat er mismee is, maar wat is het precies, hoe is het ontstaan en hoe merkte je dat je er last van had?
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Remklauw vervangen

Post by Laurent »

Spannend valt wel mee, even je kop erbij houden met ontluchten en de zooi vastzetten is zat.
De rubbers van de hoofdbus zijn vergaan, waardoor er rotzooi in komt en deze bus dus vast zit. Hierdoor komt hij niet vrij, hetgeen zorgt dat de wielen binnen 1 slag weer stil staan en dat was afkeur afgelopen mei. Toen gangbaar gemaakt, maar er moest toch wat anders voor komen, dus deze klauw. Niet de eerste keer dat ik een klauw eraf trek, wel de eerste keer van deze AX. Vorige AX waar er echt nog mee gereden moest worden was van Alexander. Zie hier voor foto's.
Denk dat ik inmiddels aardig ervaren ben met deze remklauwen. Om half 1 rekende ik mijn nieuwe sleutel 18 af, die je nodig hebt om de grote bout los te draaien, en om 3 uur reed ik weer.
AX 1.1i Volcane Rood

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Remklauw vervangen

Post by Laurent »

Ik heb net nog even een filmpje gemaakt van het starten... Het geluid is niet zo luid, dus zet het iets harder.


Link
AX 1.1i Volcane Rood

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Remklauw vervangen

Post by AlexanderB »

Hey, dat deed die van mij ook, toen was de accu leeg..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Remklauw vervangen

Post by Laurent »

Het is niet de accu, want ik moest hem hier even voor de deur zetten (en je weet hoe ver parkeerplaats - deur is), maximaal 50 meter en na wat ingeladen te hebben was het 1x tikken en lopen.
AX 1.1i Volcane Rood

j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 497
Joined: TueApr12, 2011 9:25:20 AM
Location: Schoonhoven
Contact:

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Remklauw vervangen

Post by j0achim »

Kan ook je startmotor zijn die begonnen is aan zijn einde. Het is relatief koud weer. Mijn GTI heeft dit zelfde ook een tijdje gehad. MAar ik had meer problemen. Ik heb de spanningsregelaar, ontstekingsmodule, bougies en kabels en de accu vervangen, en daarna heb ik het nooit meer gehad.
(op zich tegenstrijdig dat ik de startmotor noem, maar dat is mijn eerste ingeving)
Hij stlaat wel makkelijk aan.

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Remklauw vervangen

Post by Wheelnut »

Ik zou toch die accu nog even controleren.
In die vijftig meter krijgt de accu maximale lading van de dynamo (hoe zit het trouwens daarmee?), en een iet of wat opgewarmde motor start altijd makkelijker dan een steenkoude.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Remklauw vervangen

Post by AlexanderB »

Ik had precies dit, accu was leeg(/slecht, want hoorde nog lang niet leeg te zijn)

Starten met warme motor gaat altijd beter:
-de inlaat zit nog vol benzinedamp, mogelijk zelfs nog benzinedruk achter de injector
-warme inlaat verdampt de benzine beter, waardoor het mengsel gewoonweg beter brand dan lucht + onverdampte benzine.. (en ja, de inlaat word verwarmd met koelwater bij de monopointjes..)
-alle toleranties passen goed, compressie is optimaal
-eventueel vochtgevoelige electronica is droog en warm

Met diesels is het nog nadrukkelijker, omdat je warmte nodig hebt voor het ontstekingsproces, als de motor ijskoud is lukt het gewoon niet, daar zijn de gloeipluggen voor. Maar heeft de motor eenmaal gedraaid, dan zit er warmte in de kop, en start ie zonder voorgloeien nog op de 1e slag.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Remklauw vervangen

Post by Laurent »

Wheelnut wrote:Ik zou toch die accu nog even controleren.
In die vijftig meter krijgt de accu maximale lading van de dynamo (hoe zit het trouwens daarmee?), en een iet of wat opgewarmde motor start altijd makkelijker dan een steenkoude.
Dynamo is in januari 2011 vervangen na defect (dynamo's blijken een bak modder niet zo fijn te vinden). Ik denk niet dat het in de dynamo zit, ik heb hier al even last van en heb in de tussenliggende tijd flink wat km's in het donker gemaakt...

Maargoed, accu dus even nameten...
AX 1.1i Volcane Rood

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Remklauw vervangen

Post by Laurent »

Voor de mensen die het interesseert: In Geldermalsen een accutester erop gezet en de accu zakte in tot ergens 9,5 volt. Die staat nu dus ook op de lijst van te vervangen onderdelen.
AX 1.1i Volcane Rood

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) aandrijfas rammelt

Post by Laurent »

Grrr. Aandrijfas rammelt. Doet is al een maand of 2, kan geen kwaad volgens velen, maar het wordt nu de laatste 4 weken wel erger. Gister had mijn pa mij opgehaald met de AX (ik was ergens afgezet en had wat biertjes op) en die had het erover dat het de homokineet is en deze vervangen moet worden voor de keuring. Nu ben ik mijn vraagbaak kwijt, dus vraag ik mij af of er nog ergens in de bak een flens zit of dat er ook meteen een oliekeerring vervangen moet worden?
AX 1.1i Volcane Rood

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) aandrijfas rammelt

Post by AlexanderB »

Rammelende homokineet is geen afkeur, en hoeft niet vervangen voor de keuring.

Als je toch bezig bent, kan je inderdaad beter gelijk de bak-keerring vervangen, anders kan je weer alles loshalen als die ooit lek gaat, die zijn toch maar iets van 12 euro per stuk bij de dealer.. (let op, zijn dus 2 verschillende maten, links en rechts..)
Zit geen flens tussen de as en de bak nee, je trekt de as dr zo als 1 geheel uit..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) aandrijfas rammelt

Post by Svaan »

Is geen afkeur, ik heb het al een tijdje gehad en heb vorige maand het hele zooitje vervangen. :lol:

Aangezien de homokineet niet los vervangen kan worden, kun je beter de hele aandrijfas vervangen. Als je de as uit de bak trekt is het verstandig om meteen de keerring mee te pakken ;)

BTw, die van jou maakt dus tikkende geluiden in de bochten??

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) aandrijfas rammelt

Post by Laurent »

Jups, tikkend in de bochten en dan moet ik nog gas geven ook. Als hij uitrolt in de bochten doet ie het niet, bepaalde hoekverdraaiingen niet (was eerst alleen rechtsaf sturend). Vrij duidelijk dus.
AX 1.1i Volcane Rood

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) aandrijfas rammelt

Post by Ceristimo »

Een rammelende homokineet is inderdaad geen afkeur, dus dat scheelt. Gelukkig kun je nog duizenden probleemloze kilometers met een rammelende as rijden. Op 't moment dat in een bocht het stuur uit je klauwen trilt en het gerammel van de as boven je luid-spelende radio uit te horen is, kan je nóg 3000 kilometer erbij drukken. Dat laatste uit ervaring :P.

Ook al moet het natuurlijk wel op je To-Do lijstje staan, het is niet iets dat direct deze week gerepareerd hoeft te worden. Zou me er (voorlopig) nog niet te druk over maken.

Als je het tikkende geluid alleen hoort als je naar rechts stuurt, dan is het de linkeras. Als je het geluid hoort als je naar links stuurt, is het de rechteras. Bij zowel links en rechts sturen zijn 't natuurlijk beide assen. ;)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) aandrijfas rammelt

Post by Laurent »

Ik moet erop gaan letten, maar ik hoor duidelijk van welke kant het komt, namelijk links. Viel me ook op dat ik voor de verandering eens rechts op de stoel zat, het kwam echt duidelijk van links. En links af sturend heb ik er eigenlijk niet op gelet, ik weet alleen dat het rechtsaf begonnen is (is zo leuk op al die klaverbladen waar je 3 kwart rond mag...).
AX 1.1i Volcane Rood

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) aandrijfas rammelt

Post by Laurent »

Vervaldatum APK 17-05-2014
8) 8)
AX 1.1i Volcane Rood

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) aandrijfas rammelt

Post by gigawebs »

Nice, gefeliciteerd. ;)
ImageImageImage

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Poets perikelen

Post by Laurent »

Gewoon even een update, omdat het kan.

Kennen jullie dat? Dat je net je hele auto gepoetst hebt (2 weken terug inmiddels), oké, op de bumpers na, en dat hij na 2 dagen op de parkeerplaats weer helemaal onder het stof en de plak zit... En dan sta ik niet eens onder de boom hier in de straat. :x Helemaal keurig het wagentje gewassen met turtle autoshampoo, vervolgens commandant cleaner eroverheen en daarna weer vol in de was gezet. Wagentje was weer zo glad als een natte p... en glom als nieuw. Houd ik alleen die bumpers over. 2 Problemen: 1. Ik ben niet netjes genoeg met commandant, dus dat gaat zo lekker in die ruwe bumpers zitten aan de randen en 2. ik heb van de winter blijkbaar in zoveel rotzooi gereden zat zelfs met een afwaskwast boenend op de bumper het zwart blijft. Grrrr... Of ik poets niet hard genoeg :roll: Afijn, ik weet alweer helemaal waarom mijn pa altijd riep: "Nooit een rode auto kopen" :lol:
AX 1.1i Volcane Rood

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Gewoon, zomaar

Post by Laurent »

Aangezien niemand de remmerij vraagbaak lijkt te lezen, nogmaals, maar dan hier: Iemand die weet waar een kleine how-to met foto's staat van het remklauw reviseren. Ik heb niet het idee dat het heel moeilijk gaat zijn, maar ik ben liever even safe met foto's. En de how to in de vraagbaak is voorzien van dode foto's.
AX 1.1i Volcane Rood

Post Reply