Ik kom er niet helemaal uit: ik heb een tweedehands veerpootbrug gekocht voor de AX. Dit werkt het beste in combinatie met een stabilisatorstang? (deze zitten standaard op een auto/AX?). Ik kom er niet uit en de zoekfunctie van het forum biedt ook niet echt uitkomst.
Voor de bevestiging van onderstaande, kan ik gewoon de veerpootbouten losdraaien en de stang bevestigen, of moet ik de auto aan de voorzijde opkrikken?
Wat doet dit onderdeel?
En dit onderdeel?
Niet dat mijn AX ooit een straatracer zal worden...maar een betere wegligging kan nooit kwaad natuurlijk
Die veerpootbrug werkt wel het beste met een stabi stang. Ik gok dat die bij jouw er niet op zit. Dit zie je snel genoeg aan je draagarmen. Daar zul je waarschijnlijk geen stang zien zitten, maar 2 lege getapte gaatjes.
Zet die veerpootmoertjes goed in de wd40, want ze breken graag af.
De stabilisatorstang die je hierboven post, gaat zo niet passen onder je AX. Hiervoor mis je de montagepunten aan je veerpoten en zitten de draagarmen in de weg. Ik schat dat deze bedoeld zijn voor Saxo/106 (en dan ook de sportievere types ivm. bevestiging en draagarmen).
JBo wrote:Dit zie je snel genoeg aan je draagarmen. Daar zul je waarschijnlijk geen stang zien zitten, maar 2 lege getapte gaatjes.
Ja, of niet, er zijn dus ook draagarmen waar die gaatjes nooit geboord en getapt zijn.. Dan heb je helemaal eerst 2 nieuwe draagarmen nodig om een GT/Diesel stabilisatorstang te installeren.
De spullen op de foto zijn inderdaad voor een GTI, die gaan niet op een driegaats AX passen, in ieder geval niet zonder complete ombouw naar viergaats..
ik had hem gemonteerd zonder hem op te krikken en ik zou de bouten idd wel invetten met wd40 en ik zal ze ook niet veel te strak aandraaien want ze willen maar al te graag afbreken . het gaat wel een beetje strakjes zitten als je hem probeert te monteren ( had ik dan ook ) en ik zou dan kijken hoe je het gaat doen met je carterventilatie die naar je luchtfilterhuis gaat . want als die stationair draait heb je een getril in je auto wat best irritant kan zijn
die boutjes aandraaien hoeft echt niet veel strakker als handvast!!!
ik dacht 20Nm
dat kunnen we niet vaak genoeg zeggen, aangezien je anders echt nieuwe toplagers moet...
die stabilisatorstang is voor een versie met droplinks, zoals al gezegd zitten deze op GTI's en saxo/106.
een stabilisatorstang zoals jij nodig hebt/bedoeld, zit gemonteerd onder je auto door van links naar rechts en dan op de draagarmen vastgebout. een snelle blik achter je wiel moet hier antwoord op geven;
ofwel je ziet een draagarm en een aandrijfas
ofwel je ziet een draagarm aandrijfas en daaroverheen een stalen stang van ±15-18mm dik
stabilisatorstangen zijn eignelijk alleen geleverd op GT's (met uitzonderingen daargelaten)
de veerpootbrug is overigens geen Apex, maar een Brookmanracing.
JBo wrote:Dit zie je snel genoeg aan je draagarmen. Daar zul je waarschijnlijk geen stang zien zitten, maar 2 lege getapte gaatjes.
Ja, of niet, er zijn dus ook draagarmen waar die gaatjes nooit geboord en getapt zijn.. Dan heb je helemaal eerst 2 nieuwe draagarmen nodig om een GT/Diesel stabilisatorstang te installeren.
Ben ik niet mee eens, Ik heb net zelf die gaatjes in de draagarmen doorgeboord. Gaat prima, en met door-en-door-boutjes is het zaakje meer dan stevig genoeg. (zie mijn wie-is-wie p.