Op de foto's lijkt dat ouwe aangekoekte olie te zijn. Zou me er niet te druk om maken. Misschien de carterontluchting eens losmaken en controleren dat die slang niet verstopt zit. Met veel kleine, korte ritjes wil er wel eens witte smurrie in gaan zitten. Ik heb de ervaring dat AX-blokjes met korte ritjes nogal snel smurrie geven, ook al is de koppakking prima.
De rest van de auto is wellicht ontworpen voor korte boodschappenritjes, maar 't motortje mag graag wat langer draaien.
Heb je voor het schoonpoetsen van het interieur de stoelen verwijderd? Soms willen ze dan wel eens uit de slede lopen, heb het bij mijn AX ook meer dan eens gehad. Nu is 't al een jaar geleden sinds ik voor 't laatst een AX heb gezien, maar als je met je kop onder de stoel gaat zitten dan zie je het 'haakje' wel die de stoel moet vergrendelen. Die zit nu als 't goed is helemaal naar achteren, dus even met een schroevendraaier omhoog pielen en tegen de stoel aan schuiven. Aangezien 'ie moeilijk schuift kan 't ook zijn dat de stoel niet meer helemaal recht in de slede hangt of dat er misschien iets tussen stoel en slede zit?
Als je er echt helemaal niet meer uit kunt komen, gewoon even de vier boutjes waar de sledes mee aan de vloer van de auto zitten zitten losdraaien, de hele stoel met sledes eruit pakken en eens op je gemak naar kijken. Erg ingewikkeld is 't allemaal niet.
Een wiellager kan inderdaad een fluitend/piepend geluid geven. Toen de wiellagers bij mij versleten waren gaven ze een schurend geluid, dat vooral buiten de auto goed te horen was.
Om te controleren of het je lager is: Auto aan de kant waar je het gefluit hoort opkrikken, assteun onder de draagarm en dan eens flink aan je wiel gaan trekken. Als je speling op je wiel voelt ben je inderdaad aan een nieuw lager toe.
Zou ik niet te lang mee wachten, een versleten wiellager kan ineens vastlopen. Die kans is niet groot, maar ik zou er geen risico's meenemen.
Een nieuw lager kost ongeveer drie tientjes. Ik heb toen zelf de voorpoot verwijderd (draagarm losmaken, stuurstang, en onder de motorkap die drie boutjes, NIET de middelste!) en met de veerpoot op de bagagedrager van de fiets naar een garage gegaan waar ze 't nieuwe lager er voor twee tientjes hebben ingeperst. In totaal voor vijf tientjes klaar.
Trouwens, wat een ontzettend gaaf schaalmodel! Waar koop je die, hoeveel kost dat, en zou iemand die dit leest dat voor mij op de post kunnen drukken, uiteraard vooraf betaald?...