Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Grietje
Holy F* zeg....Dat doet me toch bijzonder zeer. Omdat het kenteken via RDW.nl nog steeds gevonden kan worden, had ik nog steeds de hoop dat 'ie niet op de sloop lag.

Maar dat doet íe dus wel. Die-Andere, mijn leukste (en laatste) AX ooit. Bijna 30.000 kilometer in gereden, veel aan gesleuteld (twee draag-armen, vier aandrijfassen, twee aandrijfashoesen, bodem gelast (heel slecht..), beide dorpels gelast, stoel gepopnageld, motor- en interieurkabelboom, nieuw wiellager linksvoor, schokdempers achter, achterlichten, achterkleprubber, raammotor linksvoor, knipperlicht- en ruitenwisser hendel, achterruitjes, nieuwe koplamp, remblokken + gangbaar maken beide klauwen, enz enz enz...) en twee toertochtjes door West-Europa in gemaakt. Bijzonder veel goede herinneringen aan 't wagentje.

Heeft me slechts één keer laten staan, en dat was toen door mijn eigen schuld de kabelboom in de fik vloog. Daarna toch nog bijna een jaar lang rondgereden met mijn pruts-gesoldeer.
Verkocht aan een gozer in Groningen die 'm weer mooi zou maken. Toen de auto echter niet door de APK kwam (tijdens de verkoop verteld wat er aan scheelde en dat 'ie inderdaad niet door de APK zou komen) heeft 'ie 'm gestript en naar de sloop gebracht.
Tja, zonde.

Hoe compleet is ze eigenlijk nog? Zo op de foto te zien is 'ie behoorlijk gestript.

Best confronterend eigenlijk, maargoed: ik stond op het punt 'm zelf naar de sloop te brengen. Niet omdat de auto slecht was (was 'ie echt niet, hij verkeerde toen ik hem verkocht in een stuk betere staat dan toen ik 'm van Punaxio kocht...), maar omdat er voor een Type 1 AX totaal geen interesse bestaat.

Dat 'ie op de sloop is beland was dus eigenlijk best logisch. Niet omdat de auto slecht was, maar omdat 'ie serieus erg ongewild was. Tja, dan houdt het op.

In elk geval was het een karaktervol wagentje, die regelmatig vol in de toerenteller werd getrapt en waar vol-gas mee over 's Heren Wegen werd gereden: klaagde nooit, startte altijd, lekte geen olie, en reed zo comfortabel als een AX dat maar doen kan.

Zonder zielig te doen de allerleukste auto die ik ooit gehad heb. Mijn eerste witte AX (die heb jij mogen slopen, Grietje) is natuurlijk altijd nog de meest bijzondere, omdat dat mijn eerste autootje was. De tweede AX (Mirka, de verschrikkelijke witte was echt een kl*te-auto en ik weet van dat ding 't kenteken niet eens meer), en deze derde witte AX was de beste. Een stuk meer karakter dan die 13-in-een-dozijn, lelijke groene Mazda die nu voor de deur staat.

Die heeft dan wel vrijwel alle luxe die je je maar wensen kan in een betaalbare auto, maar ondanks zijn eenvoud en simpliciteit heeft Die-Andere toch echt mijn hart gestolen.

En haar dan op de sloop te moeten zien liggen doet gewoon zeer. Ook al is het dan slechts een auto. Jammer.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

:( Ja, dat is altijd vervelend.. Gelukkig rijden de auto's waar ik goede herinneringen aan heb nog.. :)

Hm, vraagje, dat oehoehoehoe-geluid bij gas-los wat je ooit hebt gefilmd.. Dat was een wiellager toch?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Geen van mijn vorige auto's rijdt nog. Alle drie witte Type 1 AX'en zijn gesloopt.

Dat geluid was een aandrijfas, geen wiellager. Mirka maakte dat geluid al. Toen ik Die-Andere kocht waren de assen heel slecht, en zijn daar de assen van Mirka onder gekomen. Omdat Die-Andere op 14" stond, stonden de aandrijfassen kennelijk in een andere hoek, omdat het geluid er toen nooit was.

Toen ik de witte 13" steelies van Holländer onder Die-Andere zette, kwam het geluid terug. Wisselen naar de 14" zorgde ervoor dat het weer verdween.

Toen ik dus eindelijk doorhad dat het geluid slechts een aandrijfas betrof, heb ik me er niet meer druk om gemaakt. Het was hoogst irritant, maar vrij onschuldig.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

En je hebt niet de veerpoten meegenomen toen? Want verschillende velgen hebben vooral effect op de belasting in een lager, en kan inderdaad net het verschil maken tussen zoemen en niet zoemen..

Er is nu weer iemand op t forum met hetzelfde probleem.. ;)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Wiellagers heb ik samen met mijn broer vervangen en hielp niks aan het geluid. Het enige onderdeel qua aandrijving dat van Mirka werd overgezet waren de assen, en toen had Die-Andere het geluid ineens ook.

Conclusie: het moet wel een aandrijfas zijn geweest...heb er zelf probleemloos maanden mee doorgereden. Gewoon de radio wat harder zetten...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Dus, vandaag de uitlijning van de Mazda laten controleren. Auto is perfect uitgelijnd. Rechts achter wel ietsje teveel camber (wiel leunt naar links), maar dat is niet te verstellen, en ga ik niks aan doen omdat de band rechts achter prima gelijkmatig afslijt. En we hebben het ook maar over een minimaal verschil trouwens...

Enniewee, uitlijning is dus perfect, maar auto vreet dus wel de buitenzijde van de voorbanden weg en trekt naar rechts wanneer je het gas diep intrapt. Lekker dus... Nou uitzoeken wat er mis mee is.

Vrouwlief wil de Mazda nu eigenlijk al weg doen. Snap dat zelf niet. Heb d'r al gezegd dat als je een andere tweedehands auto koopt je jezelf wéér met andermans ellende opscheept. De Mazda heeft zich inmiddels wel bewezen als een betrouwbare auto. Is in mijn ogen dus best een set nieuwe draagarmen waard (denk zelf dat dat het probleem is nu...), maarja: kan die beslissing niet alleen maken, want het is niet alleen mijn auto.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Holländer »

Dat zijn vervelende dingen om uit te moeten zoeken! Zeker als je nu stuk voor stuk onderdelen moet gaan vervangen om te zien of dat de oplossing is! Maar ja aan de andere kant, het is dus een betrouwbare auto en die kun je dan beter oplappen dan inderdaad de ellende van een ander te kopen met een andere auto (bovendien waren andere auto's superduur in Alaska toch?).

Succes met de zoektocht, maar ik neem aan dat dit voorlopig niet plaats gaat vinden (ivm het weer)?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

-Dubbel post-
Last edited by Ceristimo on WedFeb20, 2013 9:23:43 PM, edited 1 time in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Holländer
Ik denk er sterk over na om zelf die draagarmen te gaan vervangen, eerlijk gezegd. Maar dat zal nog een paar maand moeten wachten. De winter duurt nog tot eind april, dus pas vanaf eind mei/begin juni is het warm genoeg om te sleutelen.
Denk dat ik maar even een account aanmaak op de Mazda club, en 'ns ga rondneuzen wat er nodig is om draagarmen te vervangen. Van deze auto bestaat helaas geen Haynes handleiding.

Ik kan wel wat sleutelen, maar ik wil altijd van tevoren graag precies weten wat ik moet doen. Instructies kan ik prima opvolgen, maar 't zelf allemaal uit moeten vogelen ben ik niet zo'n ster in. Als ik van tevoren niet precies weet wat ik moet doen, ben ik bang dat ik zelf halverwege ergens vast kom te zitten, en dan zit je met een niet-rijdbare auto op je oprit, die 15 kilometer van de bewoonde wereld afstaat.... :lol:

Andere auto's waren inderdaad erg duur. Op dit moment hebben we nog steeds in totaal minder aan de auto uitgegeven dan 'ie waard is
Blue book value van de Mazda zit nu nog rond de 2500 dollar. Gezien 't Alaska is doe je er nog 500 dollar bij. Gewoon, omdat het kan...En dan trek je er weer 300 af omdat de auto wat lelijke deukjes heeft, en niet helemaal in topconditie verkeerd. Zou er, als ik 't vergelijk met wat er voor de rest tweedehands te vinden is, nog steeds zo'n 2700 dollar voor moeten kunnen vangen bij verkoop.

Grootste nadeel bij verkoop is wel dat 'ie handgeschakeld is en die markt is hier nu eenmaal erg klein. Bijna niemand kan erin rijden...

Mazda gekocht voor 1400, voor 600 aan reparaties aan verspijkerd bij de dealer, en zelf nog voor ongeveer 150 piek aan versleuteld (nieuwe bobines, bougiekabels en pcv-klep, lampjes hier en daar, en schoonmaken EGR-klep).

Best een boel geld eigenlijk, helemaal vergeleken met een AX, maar wat mij betreft is de auto het nog steeds dubbel-en-dwars waard, omdat we nog steeds qua geld ónder de marktprijs van de auto zitten. Wat mij betreft mag 'ie dus blijven.

Maarja, overtuig daar vrouwlief maar 'ns van...:P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 323
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Svaan »

Aha, hier staat denk ik het probleem omtrent het ''oehoehoehoe-geluid-bij-gas-los'' :lol: :lol:
Ik heb er ook last van nu. En nu je het zegt; ik hoor het sinds kort, met de winterbanden (andere velgen en banden zijn iets breder; wel 13''). Jouw verhaal maakt de aandrijfas als boosdoener wel aannemelijk, maar wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn? waardoor komt het geluid?

Misschien eens kijken of het ook weer weg met de zomerset eronder....

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Holländer »

tsja, een vrouw overtuigen dat een auto goed is als ze zelf al in hun hoofd hebben dat die weg moet kan wel eens lastig zijn.
Maar de argumenten die je hier geeft zijn goed toch? je raakt hem waarschijnlijk niet kwijt omdat de markt er te klein voor is, een andere kost meer en je weet niet wat je dan koopt, deze auto heeft zich bewezen de afgelopen winter, met de reparatie van de draagarmen in zit je nog steeds binnen de marktwaarde van de auto...

Klinkt voor mij als een goed verhaal met als conclusie: houden die Mazda! En wat zou het alternatief zijn als je een andere koopt? wat staat er nu voor een vergelijkbare prijs op internet?
Wel balen dat je nog steeds niet fatsoenlijk kunt klussen, en je daarop nog een maand moet wachten...
Er is misschien geen haynes van de Mazda, maar toch zeker wel een werkplaatshandboek? kun je geen Mazda dealer in de buurt (is die er?) vragen om het handboek even te lenen? er zullen er toch niet heel veel rondrijden daar ;-)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Dit is wat in het werkplaatshandboek staat:

Image

Dat lijkt niet té ingewikkeld. Als ik dat zo tel zijn het maar een paar boutenn, Maar zoals zo vaak met die dingen klinkt dat een stuk makkelijker dan 't is.

Heb al wel wat horror verhalen op internet gelezen waar 't helemaal mis ging. Één van de bouten (weet niet meer of dat nou het achterste of voorste rubber was) zit door een gat met aan de andere kant een gelaste moer. En als die moer lekker verrot is en afbreekt, kan je de bout niet meer losdraaien. En je kunt niet bij die moer komen, omdat de rest van de auto ervoor zit... :P En dan ben je best de pineut dus, schijnbaar.

Geeft mij alvast ontzettend veel zin om hier aan te beginnen...

Mazd dealer geeft een quote van 850 dollar voor reparaties, en andere garages kunnen het doen voor tussen de 550 en 650 . Tja, als het mezelf zou lukken ben ik voor ongeveer 150/200 aan onderdelen + 100 voor een uitlijning klaar. Scheelt behoorlijk.

Maarja, sleutelruimte is een groot probleem. En als het dus niet goed gaat, zit je met een onrijdbare auto die nogal ver van de bewoonde wereld afstaat. Zou ook erg onplezierig zijn.

Zucht, maar 'ns even goed nadenken aan wat ik nu ga doen.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Heb vandaag de Mazda naar de garage gebracht voor een diagnose. Oordeel van de monteur: kan niks vinden. De ophanging van de auto ziet er goed uit en ook al zijn de draagarmrubbers iets verrot, er zit geen speling op. Hij wist niet waar het vandaan kwam.
Als test de banden van vóór na achteren (en visa versa) verplaatst en....auto trekt niet meer aan het stuur.

Nu nog even afwachten om te zien hoe deze banden nu afslijten, maar het lijkt er vooralsnog op dat één van de banden die eerst op de vooras zat een beetje gek is. Nog niet te vroeg gejuicht, maar ik heb er goed vertrouwen in dat het is opgelost.

Slecht nieuws: schokdempers achter rot, met name rechtsachter. Die lekt flink. Is ook de kant waar de camber fout is. Vooralsnog is het veergedrag achter wel goed, maar dat houdt een keertje op. Enfin, klusje voor de zomer...?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

"gekke" banden, ja, dat gebeurt soms, sindsdien heb ik een beetje een aversie tegen 2ehands banden, je weet nooit wat de vorige eigenaar dr mee gedaan heeft.. :)

nieuwe schokdempers en je camber achter fixen lijkt me n prima klusje voor de zomer ja.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Da's waar. Maarja, 't is nogal een verschil of je 150 piek of 400 betaald voor 2 banden. Als dat dan betekent dat ze op de achteras moeten blijven is het me dat wel waard...;-)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

ja, voor mij was het €200 v/s €250 en tijdelijk niet verkrijgbaar.. Maar 1 van de 4 banden was dus "gek" en had aan de binnenkant een beschadiging in de struktuur...
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Het beste paard struikelt ook wel eens...Gelukkig is er altijd iemand in de buurt om je uit de brand te helpen...:-)

Image
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by gigawebs »

Accu leeg? Tijdje stilgestaan of lampen aangelaten?
ImageImageImage

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Wie jumped wie nou eigenlijk?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

De Mazda had een beetje hulp nodig van een 30+ jaar ouwe pick-up... Mijn schuld, had de lichten aan laten staan. Soms vriest de deurschakelaar vast en dan gaat het alarmpje voor de lichten niet piepen. En als dat overdag gebeurt, dan...tja, sta je met een lege accu.

't Is volgens mij al eerder ter sprake gekomen: Ben opzoek naar nieuwe bandjes voor de zomer, omdat de Blizzaks op asfalt anders helemaal kapot gereden worden.

Volgens 't boekje moet 'ie 195/50/R16 hebben. Maar die bandenmaat is niet te vinden. Volgens mij worden die helemaal niet meer gemaakt.

De Blizzaks zijn 195/55/R16. Dezelfde breedte, en dus íetsje hoger dan de fabrieksmaat. Maar ook die maat is slecht te vinden. De maat die ik gevonden heb en betaalbaar is is 205/55/R16.

Blizzaks dus 195mm breed en 107,25mm hoog, en de banden die ik op het oog heb 205mm breed en 112,75mm hoog.

Zou dat wat uitmaken, of zou ik die banden probleemloos kunnen monteren? Is altijd een beetje koffiedik kijken, maar zo op 't oog moet ik genoeg ruimte hebben (niet veel, maar 't zou moeten passen) en volgens mij past een 205 band sowieso wel op een 195 velg?...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply