Remblokken vervangen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 9
- Joined: WedFeb18, 2004 7:43:40 PM
- Location: Tilburg & Sittard
- Contact:
Remblokken vervangen
Van mijn AX GT zijn de remblokjes aan vervanging toe. Nou heb ik zo weinig vertrouwen in allerlei autobedrijven dat ik het misschien maar zelf wil doen.
Er staat wel een how-to op deze site, maar die werkt niet meer...
Nu vraag ik me af of het erg moeilijk is en of je er speciaal gereedschap voor nodig hebt.
Er staat wel een how-to op deze site, maar die werkt niet meer...
Nu vraag ik me af of het erg moeilijk is en of je er speciaal gereedschap voor nodig hebt.
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 43
- Joined: MonJun28, 2004 7:32:08 PM
Wat heb je nodig?
Om te beginnen je wiel eraf.. Dan met een drevel de borgpennen eruit slaan.. (Let op, kostte mij wat scheldwoorden, zweet en tranen afgelopen zomer)
Veertje eruit halen en de blokken kun je er zo uit halen.. Let even goed op, want je kunt direct even kijken of je klauwen nog soepel heen en weer willen...
Mocht je remschijf een een laag roest bevatten, dan zet je de drie wielen aan de grond en je ene voorwiel in de lucht.. Trap de koppeling in, zet em in de drie... handrem erop... En starten, voorzichtig de koppeling oplaten komen... en je zult zien dat ene wiel zonder velg gaat draaien op een mooi rustig tempo... Dan de slijpmachine er tegen aan en je kunt direct je schijven mooi glad maken...(Veel stof!!!)
Heb wel foto's... maar dat gaat even duren....
Om te beginnen je wiel eraf.. Dan met een drevel de borgpennen eruit slaan.. (Let op, kostte mij wat scheldwoorden, zweet en tranen afgelopen zomer)

Veertje eruit halen en de blokken kun je er zo uit halen.. Let even goed op, want je kunt direct even kijken of je klauwen nog soepel heen en weer willen...
Mocht je remschijf een een laag roest bevatten, dan zet je de drie wielen aan de grond en je ene voorwiel in de lucht.. Trap de koppeling in, zet em in de drie... handrem erop... En starten, voorzichtig de koppeling oplaten komen... en je zult zien dat ene wiel zonder velg gaat draaien op een mooi rustig tempo... Dan de slijpmachine er tegen aan en je kunt direct je schijven mooi glad maken...(Veel stof!!!)
Heb wel foto's... maar dat gaat even duren....
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 9
- Joined: WedFeb18, 2004 7:43:40 PM
- Location: Tilburg & Sittard
- Contact:
Kakelbont wrote:hansjuh wrote:Het bouwjaar is 1992, maar het is wel nog een oud model. tis een beetje een aparte auto.
Wat foto's zou wel tof zijn!
is het niet gewoon een ingevoerde auto. (nieuwer kenteken dan bouwjaar)?
De auto is af-fabriek uitgevoerd naar Japan, heeft daar z'n 8 jaar rond gereden en is toen naar Nederland verscheept. Hier heb ik 'm van een handelaar gekocht.
In het kenteken deel II staat: Datum eerste toelating 01-11-1992
Maar het precieze bouwjaar ben ik nog niet wijs uit geworden. Ik vermoed eind '91. Wat dat betreft is het echt wel een aparte auto. twee maanden geleden heb ik de accu laten vervangen, die was japans.
hansjuh wrote:Kakelbont wrote:hansjuh wrote:Het bouwjaar is 1992, maar het is wel nog een oud model. tis een beetje een aparte auto.
Wat foto's zou wel tof zijn!
is het niet gewoon een ingevoerde auto. (nieuwer kenteken dan bouwjaar)?
De auto is af-fabriek uitgevoerd naar Japan, heeft daar z'n 8 jaar rond gereden en is toen naar Nederland verscheept. Hier heb ik 'm van een handelaar gekocht.
In het kenteken deel II staat: Datum eerste toelating 01-11-1992
Maar het precieze bouwjaar ben ik nog niet wijs uit geworden. Ik vermoed eind '91. Wat dat betreft is het echt wel een aparte auto. twee maanden geleden heb ik de accu laten vervangen, die was japans.
onder de motorkap boven op de passagiersveerpoot staat een 4 cijferig nummer hier kan je de productie datum van herlijden
http://www.2cv.nl/historie/orga.html
http://home.att.ne.jp/wind/AX/maniax/birth.html
om het gevonden nummer in te voeren
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 56
- Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
- Location: Kop van Noord Holland
Op diverse onderdelen staat ook een produktiedatum, kan een half jaartje schelen maar dan heb je een indicatie.
Voorheen een 87er 1.0 gehad, moest ik 1 tot 2 keer per maand de linkerklauw gangbaar maken, bleef hangen. Vet de klauwen dus in met kopervet als je toch bezig bent.
En inderdaad, de borgpennen leveren wel vaker de nodige krachttermen op, ook de torx bouten trouwens...
Voorheen een 87er 1.0 gehad, moest ik 1 tot 2 keer per maand de linkerklauw gangbaar maken, bleef hangen. Vet de klauwen dus in met kopervet als je toch bezig bent.
En inderdaad, de borgpennen leveren wel vaker de nodige krachttermen op, ook de torx bouten trouwens...

-
- Bedreven AX driver
- Posts: 43
- Joined: MonJun28, 2004 7:32:08 PM
Kopervet????? Ben je wel lekker??
Ga naar de Brezan en haal voor 15 euro'een tube REMMENVET. Jaja, daar hebben ze speciaal vet voor, typisch he??
Lees mijn eerdere topic hier over maar en je bent zo weer onderweg.
1-2 keer per week klauwen gangbaar maken is prutsen.
Ga naar de Brezan en haal voor 15 euro'een tube REMMENVET. Jaja, daar hebben ze speciaal vet voor, typisch he??
Lees mijn eerdere topic hier over maar en je bent zo weer onderweg.
1-2 keer per week klauwen gangbaar maken is prutsen.
Mercedes w115 - Citroën AX: 2 handen op 1 buik